AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:53 #41 Del Skrevet fredag kl 09:53 Nå er der jo så moderne å kalle det for bokollektiv og ikke sykehjem. Jeg jobber på bokollektiv for demens, der skal de ha samme tilbud som sykehjem i bunn og grunn. Og hos oss har de det bra! De har fine rom, god mat, medvirkning i hverdagen, pårørende kommer og går som de vil. Vi som jobber der ville jo gjerne hatt bedre tid og flere på jobb, men innimellom har vi så bra tid at vi kan gjøre artige ting med brukere. Om alle steder var sånn! Sykehjemmet ved siden av er ikke av samme grad, men det er et forsterket hjem hvor alle har store adferdsproblemer. Så om det blir en realitet en gang, så må jeg se ab plassen før jeg tar stilling til det. Anonymkode: 5896e...501 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 09:55 #42 Del Skrevet fredag kl 09:55 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Men er det ikke sånn i mange tilfeller? At de folka som ikke får jobb andre steder, de må jobbe på sykehjem og gror ofte fast der. Anonymkode: 14959...411 Som sykepleier selv, må jeg si at det ikke stemmer bestandig. Hadde startet med sykehjem før jeg vendet tilbake til sykehus pga jeg ikke klarte å endre arbeidsmåte men... det jeg så på den avdelingen jeg var på var at det var mange dyktige pleiere som hadde jobbet der i flere år som hadde overraskende gode bakgrunn. Flere hadde vært avdelingsledere men gikk tilbake til vanlige pleiearbeid, sammen med fag og utvikling spl som har fra før masse gode kunnskaper men kun jobbet på gulvet.... har lite å si synes jeg at "de ikke får jobber andre steder", de burde heller ha andre nyttige arbeidsoppgaver men, pga belastning/budsjett/mye annet, jobber de kun på gulvet.... Det er sånne mennesker som klarer å gjøre en endring i hverdagen til gamle mor og far. Anonymkode: 34de1...662 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet i går, 08:48 #43 Del Skrevet i går, 08:48 Tråden er ryddet for selvmordstanker. Husk at selv om man kanskje ikke beskriver tanker som gjelder akkurat nå, kan dette virke triggende på andre som også sliter. Vi anbefaler dere som ønsker å diskutere dette å ta kontakt med Mental helse på 116 123 eller benytte nettsiden deres Sidetmedord.no, eller kontakte Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. Er du under 18 år kan du også kontakte Kors På Halsen. Med omtanke og hilsen Perelandra, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #44 Del Skrevet 9 timer siden Altså,hvis man lever lenge og blir gammel så er det med sviktende helse. Hørselen blir dårlig, kanskje borte. Du ser dårlig. Knærne og beina vil ikke bære deg lengere. Du orker ikke å se på tv,du får det ikke med deg uansett. Klarer ikke å lese, husker ikke om det er lørdag eller onsdag. Du må ha hjelp til å regulere magen,for tarmene har nesten sluttet å fungere.Det er vanskelig å holde en kopp,for hendene er svake og skjelver. Da er det er det en trygghet at du bare kan dra i snora og så kommer det noen. Du er med på felles måltider,får hjelp til stell og toalettbesøk. Friske oppegående mennesker undervurderer noe som så selvfølgelig som å komme på toalettet! Man er ofte mett av dage og orker ikke å ha masse aktiviteter. Det er bra nok å sitte litt på terassen og kjenne 🌞. Jeg jobber selv på sykehjem og synes det er som et hotell. Tror mange ikke er klar over hvordan andre mennesker lever bare en liten flytur unna. Vi har blitt fryktelig bortskjemte og rike i dette landet! Anonymkode: 0a8e5...9f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #45 Del Skrevet 9 timer siden AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 18.15): Har selv studert sykepleie og jobbet ved sykehjem. Og jeg håper at ingen av mine kjære blir så syke noengang at de havner på sykehjem. Da håper jeg heller de dør. Samme går for meg selv, håper heller jeg dør enn å havne et slikt sted. Har flere i familien som har jobbet/jobber innen helsevesenet og alle de sier det samme.. Syns det er trist hvordan sykehjem og eldreomsorg har blitt. Det er rett og slett oppbevaring og tvang. Konstant nye ansatte som ikke liker jobben sin, men gjør det fordi de er desperate etter en jobb. Folk som "diller" og prater med voksne pasienter som om de er barn og viser de ingen respekt. Jeg prøvde alltid mitt beste for pasientene, men det hjelper så lite når så mange av de andre ansatte ikke gjør det. Får vondt i magen av tanken på at folk jeg er glad kan havne i en slik situasjon. Da er det bedre at de bare dør med autonomien og verdigheten sin bevart. Anonymkode: 6cce0...2a9 Enig. Og om man legger inn det samlede kunnskapsnivået på "helsearbeidere" her inne på kg, så håper jeg virkelig at inhen havner i det norske helsevesen. Anonymkode: da805...f9b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #46 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 18.28): Tidligere var "gammelhjem" et sted hvor folk kunne være i 20 år. De var fortsatt ganske oppegående, det var arbeidsstue hvor de drev med aktiviteter og de var sosiale sammen. Nå er vel gjennomsnittlig "liggetid" 2-3 år og alle er svært syke og/eller demente. Jeg er enig; håper jeg dør med skoene på. Det var traumatisk å besøke min mor der for få år siden. Eimen av urin, eldre mennesker som bare hang i hver sin stol, pasienten som alltid skulle rømme hjem og ba om hjelp osv. Haff.... Anonymkode: 6b282...323 Signerer denne. De som får plass på sykehjem har halvannet bein i graven allerede. Alle er sterkt pleietrengende eller har langtkommen demens. Og nordmenn flest er altfor fisefine til å ta seg av sin aldrende befolkning. De vil heller sitte på rumpa på hjemmekontoret og produsere nettsider og reklamer for produkter som ingen trenger, slik at verdensklimaet kan ødelegges enda litt mer. Forlanger 5 % lønnsøkning hvert eneste år, jobber halv dag hver eneste fredag og sutrer fordi far ikke får førsteklasses stell på sykehjemmet. Anonymkode: 07590...6ba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå