AnonymBruker Skrevet i går, 17:15 #1 Del Skrevet i går, 17:15 Har selv studert sykepleie og jobbet ved sykehjem. Og jeg håper at ingen av mine kjære blir så syke noengang at de havner på sykehjem. Da håper jeg heller de dør. Samme går for meg selv, håper heller jeg dør enn å havne et slikt sted. Har flere i familien som har jobbet/jobber innen helsevesenet og alle de sier det samme.. Syns det er trist hvordan sykehjem og eldreomsorg har blitt. Det er rett og slett oppbevaring og tvang. Konstant nye ansatte som ikke liker jobben sin, men gjør det fordi de er desperate etter en jobb. Folk som "diller" og prater med voksne pasienter som om de er barn og viser de ingen respekt. Jeg prøvde alltid mitt beste for pasientene, men det hjelper så lite når så mange av de andre ansatte ikke gjør det. Får vondt i magen av tanken på at folk jeg er glad kan havne i en slik situasjon. Da er det bedre at de bare dør med autonomien og verdigheten sin bevart. Anonymkode: 6cce0...2a9 6 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:23 #2 Del Skrevet i går, 17:23 Snittet på hvor lenge man er på sykehjem før man dør er 1-2 år. Og da har man virkelig kommet så langt at man ikke klarer ta vare på seg selv, og det også er alt for krevende for familien. Men du ønsker heller en brå og uventet død? Eller hva er alternativet, tenker du? Anonymkode: 79847...366 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:28 #3 Del Skrevet i går, 17:28 Tidligere var "gammelhjem" et sted hvor folk kunne være i 20 år. De var fortsatt ganske oppegående, det var arbeidsstue hvor de drev med aktiviteter og de var sosiale sammen. Nå er vel gjennomsnittlig "liggetid" 2-3 år og alle er svært syke og/eller demente. Jeg er enig; håper jeg dør med skoene på. Det var traumatisk å besøke min mor der for få år siden. Eimen av urin, eldre mennesker som bare hang i hver sin stol, pasienten som alltid skulle rømme hjem og ba om hjelp osv. Haff.... Anonymkode: 6b282...323 4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:29 #4 Del Skrevet i går, 17:29 Min mor bor på sykehjem på sjette året. Hun har ikke språk, ingen kontakt , men kroppen lever. Jeg skulle ønske hun var død, og jeg vet hun selv ville hate denne situasjonen hvis hun kunne sett seg selv. Sykehjemmet og de ansatte er greie nok, men tilstanden hennes er helt for j…. Ja takk til brå og uventet død. Anonymkode: 7722d...de7 1 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:29 #5 Del Skrevet i går, 17:29 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har selv studert sykepleie og jobbet ved sykehjem. Og jeg håper at ingen av mine kjære blir så syke noengang at de havner på sykehjem. Da håper jeg heller de dør. Samme går for meg selv, håper heller jeg dør enn å havne et slikt sted. Har flere i familien som har jobbet/jobber innen helsevesenet og alle de sier det samme.. Syns det er trist hvordan sykehjem og eldreomsorg har blitt. Det er rett og slett oppbevaring og tvang. Konstant nye ansatte som ikke liker jobben sin, men gjør det fordi de er desperate etter en jobb. Folk som "diller" og prater med voksne pasienter som om de er barn og viser de ingen respekt. Jeg prøvde alltid mitt beste for pasientene, men det hjelper så lite når så mange av de andre ansatte ikke gjør det. Får vondt i magen av tanken på at folk jeg er glad kan havne i en slik situasjon. Da er det bedre at de bare dør med autonomien og verdigheten sin bevart. Anonymkode: 6cce0...2a9 De aller fleste ønsker å dø hjemme i sitt eget hjem, men når ikke de kan bo hjemme lenger, så er det flott at de kan få omsorg en annen plass. De kan ikke overlates til seg selv heller. Anonymkode: e0443...345 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:33 #6 Del Skrevet i går, 17:33 Mamma vil heller settes i skogen enn å havne på sykehjem. Samme med tante. Deres største skrekk er å havne på sykehjem. De har begge jobbet 20+ år i yrket. Begge to har jobbet seg i hjel i det yrket og er to av få som faktisk bryr seg om brukerne. Brydde seg såpass mye at det gikk utover helsa. Slik jeg forstår det så var det ikke bare de ansatte som var problemet, med ledelsen, økonomien og tidspresset. Mamma brukte mye av fritiden sin for å stille opp for brukerne hun ikke rakk over i arbeidstiden. Jeg fikk ikke en gang lov å starte på helse- og sosialfag (het det den gang) da jeg skulle begynne på vgs. Håper jeg aldri mine nærmeste havner der. Anonymkode: 9b728...85c 5 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:34 #7 Del Skrevet i går, 17:34 Håper alle rundt meg dør før de blir sykehjemspasienter ja. Også meg selv. Anonymkode: 516a2...658 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:37 #8 Del Skrevet i går, 17:37 Jobbet på sykehjem i ett år i studietiden. Jeg likte jobben godt, men syns det var forferdelig å se tilstanden på enkelte.. Jeg husker godt to slagpasienter som hadde ligget der i 6-7 år kroppen lever, men null språk, null bevegelse i kroppen. De har bleie. Og når de ikke har hatt avføring på noen dager så får de microlax og henges i en sele i taket for å bæsje mens folk står å ser på. Det var grusomt!! Og at de ble matet en forferdelig mos.. vannet er iblandet et fortykningsmiddel. Jeg ønsker ingen et sånt liv. Håpte hele tiden at de skulle dø sånn at de kunne slippe det uverdige livet etter så mange år. Anonymkode: f73e2...52f 3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:39 #9 Del Skrevet i går, 17:39 Mine foreldre har sagt klart ifra at de heller vil dø enn å bli så skrøpelige at de havner på sykehjem, og så skrøpelig har jeg ingen planer om å bli selv heller. Den dagen jeg ikke lenger klarer å ta vare på meg selv er det kroken på døra for min del i hvert fall, da ser jeg ingen grunn til å leve lenger. Anonymkode: adcc8...bdf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:41 #10 Del Skrevet i går, 17:41 Det er ikke fælt men realiteten. Jeg håper alle mine nære og kjære dør brått og uvventa eller etter et kort og minst mulig traumatisk sykdomsforløp. Svigermor gikk bort for tre år siden etter noen kjipe, men håndterbare måneder med sykdom. De siste tre ukene var på sykehjem og selv om plassen hun var på var fin og de ansatte flinke så var det jo ikke hjemme i hennes egen seng med utsikten hun selv hadde valgt og egne ting, egne smaker og egne rutiner. Hun og stort sett alle andre fortjener å få sovne inn hjemme. Anonymkode: 653fd...34b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:41 #11 Del Skrevet i går, 17:41 Håper på det samme, selv om jeg synes sykehjemmene her drives bra og det er dyktige folk der. Folk har det jo ikke vondt på sykehjem på grunn av selve sykehjemmet. Men sykehjem er for alvorlig syke mennesker, og jeg håper jo mine gamle foreldre heller få dø "med skoa på". Den ene forelderen min begynner allerede å bli alvorlig syk og vedkommende selv ønsker å dø før sykehjem er aktuelt. 💔 Ikke fordi hen er redd for sykehjem, men fordi sykdommen da har kommet så langt at livet ikke er ønskelig å leve lenger. Det er helt ærlig vonde følelser å ha. Sykdommen vedkommende har er ikke dødelig, men har enorme konsekvenser for livet som kan leves. Anonymkode: 404e0...c63 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:44 #12 Del Skrevet i går, 17:44 For noen av mine så håpet jeg på det, særlig for et par som har vært kroniske arbeidshester, ute og aktive hver eneste dag langt inn i pensjonsalder. Er ikke det naturlig da? At man ønsker at de skal slippe å leve et liv som er såpass langt unna det de er glad i og vant til. En av mine nærmeste som fikk demens og kom på sykehjem/omsorgsbolig var av en helt annen type. Ukuelig optimist gjennom all slags sykdom og utfordring. Nøt de små gleder i livet og var alltid blid med godt humør. Omsorgen hen fikk var helt innafor og jeg er absolutt ikke lei meg for at hen fikk de månedene der. Klart det kan være tøft at kropp og hode blir dårligere, samtidig hadde vi hverandre, vennskap med andre beboere og ansatte. Det var mye glede og. Anonymkode: 0fd68...df9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet i går, 17:45 #13 Del Skrevet i går, 17:45 (endret) AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Har selv studert sykepleie og jobbet ved sykehjem. Og jeg håper at ingen av mine kjære blir så syke noengang at de havner på sykehjem. Da håper jeg heller de dør. Samme går for meg selv, håper heller jeg dør enn å havne et slikt sted. Har flere i familien som har jobbet/jobber innen helsevesenet og alle de sier det samme.. Syns det er trist hvordan sykehjem og eldreomsorg har blitt. Det er rett og slett oppbevaring og tvang. Konstant nye ansatte som ikke liker jobben sin, men gjør det fordi de er desperate etter en jobb. Folk som "diller" og prater med voksne pasienter som om de er barn og viser de ingen respekt. Jeg prøvde alltid mitt beste for pasientene, men det hjelper så lite når så mange av de andre ansatte ikke gjør det. Får vondt i magen av tanken på at folk jeg er glad kan havne i en slik situasjon. Da er det bedre at de bare dør med autonomien og verdigheten sin bevart. Anonymkode: 6cce0...2a9 Jeg vil heller bo på sykehjem enn å føle meg urolig og utrygg hjemme alene! MEN jeg håper i grunn jeg får mulighet og tørr å ta livet av meg selv før jeg er såpass dårlig om jeg blir såpass. Jeg føler at veldig mange som jobber i eldreomsorgen faktisk vil gjøre en god jobb men rammene dems er rett og slett for dårlig. Dette skaper omsorgstretthet, man blir litt døv og må ignorere mye man helst ikke vil fordi man må rett og slett prioritere. Bemanningen må opp, de må få muligheten ta å bestemme turnusen mer selv. Kortvakter burde det vært forbud mot i turnus om det da ikke er ringevikarer/tilkallingsvikarer som faktisk kun kan jobbe 4-5 timer. Det burde være egne folk som ordner bestillinger av varer mm, og aktiviteter til pasientene alle dager, kjøkken og måltider til beboere burde ordnes av andre ansatte enn pleiepersonalet. Dette frigjør pleiepersonalet til å faktisk kun fokusere på pleie og omsorg på det nivået som det er mest hensiktsmessig å benytte dem til dette og de ansatte får mest sannsynlig en bedre arbeidshverdag. Endret i går, 17:48 av Fighter83 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet i går, 17:50 #14 Del Skrevet i går, 17:50 Pappa var 5 år på sykehjem før han døde pga helseplager Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:24 #15 Del Skrevet i går, 19:24 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har selv studert sykepleie og jobbet ved sykehjem. Og jeg håper at ingen av mine kjære blir så syke noengang at de havner på sykehjem. Da håper jeg heller de dør. Samme går for meg selv, håper heller jeg dør enn å havne et slikt sted. Har flere i familien som har jobbet/jobber innen helsevesenet og alle de sier det samme.. Syns det er trist hvordan sykehjem og eldreomsorg har blitt. Det er rett og slett oppbevaring og tvang. Konstant nye ansatte som ikke liker jobben sin, men gjør det fordi de er desperate etter en jobb. Folk som "diller" og prater med voksne pasienter som om de er barn og viser de ingen respekt. Jeg prøvde alltid mitt beste for pasientene, men det hjelper så lite når så mange av de andre ansatte ikke gjør det. Får vondt i magen av tanken på at folk jeg er glad kan havne i en slik situasjon. Da er det bedre at de bare dør med autonomien og verdigheten sin bevart. Anonymkode: 6cce0...2a9 Skremmende at så mange innen helse er negative til sykehjem Anonymkode: 31586...790 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:27 #16 Del Skrevet i går, 19:27 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skremmende at så mange innen helse er negative til sykehjem Anonymkode: 31586...790 Men er det ikke sånn i mange tilfeller? At de folka som ikke får jobb andre steder, de må jobbe på sykehjem og gror ofte fast der. Anonymkode: 14959...411 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:31 #17 Del Skrevet i går, 19:31 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tidligere var "gammelhjem" et sted hvor folk kunne være i 20 år. De var fortsatt ganske oppegående, det var arbeidsstue hvor de drev med aktiviteter og de var sosiale sammen. Nå er vel gjennomsnittlig "liggetid" 2-3 år og alle er svært syke og/eller demente. Jeg er enig; håper jeg dør med skoene på. Det var traumatisk å besøke min mor der for få år siden. Eimen av urin, eldre mennesker som bare hang i hver sin stol, pasienten som alltid skulle rømme hjem og ba om hjelp osv. Haff.... Anonymkode: 6b282...323 Kjenner ei som er besøksvenn på aldershjem, er lenge siden de kunne ha ordentlige markeringer som feks julefester eller påskefester, folk er for gamle, syke eller demente. De kan være med og høre musikk og synge, men ikke noe mer. Det er forferdelig trist. Anonymkode: f4297...b57 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:31 #18 Del Skrevet i går, 19:31 Det er jo ikke alle sykehjem som er et helvete å bo på! I mitt nærområde er det tre sykehjem med fantastisk trivsel. Det er de dårlige vi hører om men det vil ikke si at de fleste er dårlige sykehjem. Anonymkode: cc972...aad 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:39 #19 Del Skrevet i går, 19:39 i min kommune har sågar kommunen uttalt at de ønsker redusere sykehjemsplasser til tross for et økende behov for hjelp til eldre og går så langt som å si at du som gammel kan drømme om å få hjelp egentlig så du må selv ta ansvar for ditt liv, så hvem vet om vi en gang HAR et tilbud når den tid kommer? https://www.vestlandsnytt.no/nyhende/i/vg1dyp/staten-lovar-innbyggarane-ein-mercedes-men-gir-kommunene-ressursar-til-ein-lada?fbclid=IwY2xjawJJTS9leHRuA2FlbQIxMQABHTsfUN9hyDKDtxRkJXGVK_nE4QUkjnYSM6bTd5d6_S0eUeF3c-uwqY7mgw_aem_Z1bKk1hR2kJPxiVlIzZMSw Sitat – Dersom vi held fram med å hjelpe innbyggjarane på same måte som i dag, ville vi trenge om lag 215 heildøgnsplassar i 2050, mot 103 no. Herøy og Sande er i ferd med å vri ressursane frå institusjonsplassar til heimetenester og førebyggjande tiltak. Målsetjinga er at flest mogleg eldre skal kunne bu trygt heime, få tilpassa hjelp der, og på den måten utsetje eller kanskje heilt unngå eit institusjonsopphald. – Vi styrkjer heimetenestene. Vi byggjer opp team som jobbar med meistring og førebygging, og vi nyttar i aukande grad teknologi, som til dømes tryggleiksalarmar. Viss alle gjer det dei kan for å halde seg friske og i aktivitet kan, kan vi fordele den knappe arbeidskrafta vår på ein smartare måte Anonymkode: e8acd...817 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 19:41 #20 Del Skrevet i går, 19:41 Jeg vet at min mors verste mareritt er å "leve" de siste årene som mormor. Dement og uten språk. Jeg så også hvor slitne hun og hennes søsken var de siste årene før mormor havnet på sykehjem, selv om de var fem som delte på å hjelpe til, og hvor slitsomt det var med alle turene der de trodde det var slutten, bare for å få flere omganger til før der faktisk var slutt. Hvor lettet de var for at mormor endelig fikk slippe da det var slutt, selv om de selvfølgelig sørget også. Ja jeg håper også at mine foreldre slipper dette. Vet min mor har skrevet noen papirer som mormor manglet også, angående å bli holdt i livet når det ikke er et liv å leve. Anonymkode: 0c4fd...c05 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå