Gå til innhold

Jeg gråt (for meg selv) da et barn sluttet på SFO`en jeg jobber på. Noe galt med meg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Helt forståelig, ikke rart for noen kan gjøre dagene bedre, på samme måte som dagen kan være mye bedre om en viss person ikke er tilstede.  Noen barn (og voksne) er det bare vanskelig å like og håndtere, andre lett og gir litt ekstra glede. 

Det å vise at man misliker barn er verre enn at man viser at man blir lei seg om et barn slutter. 

Av mine to så elsket de ansatte datteren. Alltid blid, hyggelig, hjelpsom, omgjengelig og gjorde dagene mer harmoniske ved å involvere mange andre barn i sin lek.  Sønnen derimot så var han ansett for å være vanskelig, de nådde ikke inn til han og han kranglet mye og etter ppt observering viste det seg at bhg ikke hadde riktig kompetanse og kapasitet til å håndtere hans utfordringer og de ble tvunget til å gjøre organisatoriske endringer.  Det gjorde han ikke mer populær.  Den mannlige ansatte likte sønnen mye bedre enn de eldre kvinnene når sønnen foretrakk utendørs aktiviteter fremfor stille lek inne.

Jeg har vært trener i en del år og enkelte barn var jeg såå glad om de ikke kom på trening, de forstyrret dynamikken. Når det gjaldt glede for mestring og fremgang så var det gøyere når noen som strevet og jobbet nådde ny milepæl enn noen som bare pga fysikk sparket/kastet hardere og scoret masse pga det. 

Anonymkode: 81e91...dc7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Syns det er spesielt når du skriver at barnet ga så mye kjærlighet. 

Anonymkode: 0ff6d...e6e

Vet narsissister sier at barna gir MEG så mye kjærlighet. Det var det Diane Downs som sa.

Anonymkode: ef12d...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 17.46):

Hadde jeg vært moren til dette barnet og fått vite at du gråt når det sluttet, hadde jeg vært glad for at barnet mitt ikke går der lengre. Du har et usunt forhold til andres barn.

Hadde jeg vært moren til dette barnet, hadde jeg blitt glad ❤️ 

Anonymkode: 781a2...c25

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du høres veldig menneskelig og varm ut 🤎

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har jobbet på SFO flere år selv, og det hendte at jeg synes det var trist når barn slutta. Det var stort sett når de byttet skole da, og jeg faktisk aldri skulle se de mer. Jeg synes ikke det er så bra at du er SÅ knyttet til dette barnet. Jeg har sett flere kollegaer ikke klare å skjule at de har favoritter, og det er rett og slett irriterende for både oss som kollegaer, andre barn og helt sikkert foreldre. Ansatte som bare sitter/går sammen med et barn hele tiden, gir ekstra stor jobb til oss andre som prøver å se alle barna. Hvis du går inn i en sorgprosess av at du ikke kan tegne med et barn hver dag, ville jeg kanskje vurdert å enten få et eget barn eller bytte jobb. 

Anonymkode: 196b9...130

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sitat

Kanskje jeg føler det slik fordi jeg er barnløs, singel og uten noe nettverk. At jeg savner barn selv.

Det er selvsagt mulig. Er dette noe du kan endre på? Gå inn for å få deg et nettverk så du ikke knytter deg så mye til barna at det blir usunt for deg? 

Anonymkode: fe8ec...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Når man skaper seg favoritter så blir det ofte tydelig for de andre barna også. Og foreldrene.

Anonymkode: d30e4...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, du høres ut som en fantastisk ansatt. Hvorfor er det et problem at folk bryr seg om barna deres folkens? Skjerp dere. 

Anonymkode: 7c7fc...777

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 17.46):

Hadde jeg vært moren til dette barnet og fått vite at du gråt når det sluttet, hadde jeg vært glad for at barnet mitt ikke går der lengre. Du har et usunt forhold til andres barn.

Hæ? Mener du det? Jeg hadde blitt glad jeg i å vite at barnet mitt hadde blitt passet på av en voksenperson som virkelig brydde seg om barnet mitt :) 

Anonymkode: a0efd...038

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 11.36):

Syns det er spesielt når du skriver at barnet ga så mye kjærlighet. 

Anonymkode: 0ff6d...e6e

Det var et barn som hoppet i armene på meg hver gang hun så meg, som jublet og ropte "yes" når jeg svarte ja på spørsmålet om jeg skulle jobbe i deres klasse i dag.

Er det så rart at man blir litt ekstra glad i slike barn? De færreste barn på 7/8 år (som hun var den gangen) har en slik varme.

Anonymkode: f2e6d...7bf

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 16.53):

Vet narsissister sier at barna gir MEG så mye kjærlighet. Det var det Diane Downs som sa.

Ja, for en narsissist gråter når et barn slutter på sfo.. 

På seg selv kjenner man andre, tenker jeg vi sier😉

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hæ? Mener du det? Jeg hadde blitt glad jeg i å vite at barnet mitt hadde blitt passet på av en voksenperson som virkelig brydde seg om barnet mitt :) 

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nei, du høres ut som en fantastisk ansatt. Hvorfor er det et problem at folk bryr seg om barna deres folkens? Skjerp dere. 

Anonymkode: 7c7fc...777

CrazyCatLady2500 skrev (På 23.3.2025 den 16.59):

Synes du høres veldig menneskelig og varm ut 🤎

AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 16.54):

Hadde jeg vært moren til dette barnet, hadde jeg blitt glad ❤️ 

Anonymkode: 781a2...c25

Takk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mimifin72 skrev (På 20.3.2025 den 18.40):

Noen av svarene her i tråden skremmer vettet av meg. Mitt barn var et sjarmtroll både i barnehagen og på barneskolen, og det var flere voksne som ble ekstra glad i ham. Han var favoritten, og jeg visste at de var glad i ham. Aldri tenkt at det er noe feil med det.

Dere som svarer til ts at dere synes hen ikke er egnet til å jobbe med barn - er dere glad i noen enn dere selv?

Det er mange kalde, ensomme og enstøinger her på forumet. Derfor er svarene så spesielle og skremmende. Jeg ville ikke ha vært venn med halvparten av de som viser et slikt mønster.

Anonymkode: 5d96f...f4d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ansatte i skolen skal ikke ha favorittelever.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, for en narsissist gråter når et barn slutter på sfo.. 

På seg selv kjenner man andre, tenker jeg vi sier😉

Ja, det er fordi læreren mister en beundrende fan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husker da datteren min skulle slutte i barnehagen hun gikk i fordi vi skulle flytte, at en barnehageansatt begynte å gråte da hun sa hadet. Hun unnskyldte seg og prøvde å skjule det. Jeg synes bare det var fint, og er glad for at datteren min hadde voksenpersoner rundt seg som genuint er glad i henne. 

Jeg er ganske flat utad, men det er noen barn der jeg jobber som har en spesiell plass i hjertet mitt uten at jeg gjør forskjell selvsagt, men jeg tenker ofte på dem og blir glad når jeg ser dem igjen. 

Anonymkode: 82103...5bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ansatte i skolen skal ikke ha favorittelever.

Jeg tenker du er veldig naiv. Det er naturlig og menneskelig å like noen bedre enn andre. Selv i en slik jobb. Dessuten har du ingen belegg for å si at jeg favoriserer elever på det som betyr noe; grensesetting og regler. Det er likt for alle. Det betyr ikke at jeg tilbringer like mye tid med alle barna, det er umulig.

Favorittelever har lærere og skoleansatte hatt til alle tider. Jeg tror faktisk at man behandler elevene mye mer likt nå enn tidligere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 17.37):

Jobber på skole og sfo og har jobbet der i 10 år. Et barn sluttet på sfo som jeg kom ekstra nærme. Barnet ga meg så mye kjærlighet at det var vanskelig å ikke la seg sjarmere. Så mye at jeg fikk en sorgreaksjon da jeg hørte at henne skulle slutte på sfo. Jeg tutet og grein for meg selv, rett og slett. Er det litt sprøtt? Føler ikke det er normalt.

Det har skjedd en gang tidligere i løpet av 10 år på denne skolen. Sist gang var for 7-8 år siden, av samme grunn. En elev som var helt, helt spesiell. Da hun sluttet på sfo ble jeg fryktelig lei meg. Det var verre den gangen, og fikk sorgreaksjon både da hun sluttet på barneskolen og ungdomsskolen. Hun forsvant liksom bare mer og mer for hvert år. I dag er hun elev på videregående og ser henne ofte på vei til jobb, men vi hilser og smiler. Det er litt trist å tenke på at en dag var jeg hennes store helt, og ville bare være med meg. I dag er jeg en hvem som helst.

Trodde jeg aldri skulle føle det igjen. Trodde jeg var blitt mer profesjonell. 

Selv om jeg vil se denne eleven som nylig sluttet på sfo videre i skolen, er det liksom noe som forsvinner. Nå blir det bare sporadisk siden jeg jobber på et annet trinn i skolen.

Kanskje jeg føler det slik fordi jeg er barnløs, singel og uten noe nettverk. At jeg savner barn selv. I tillegg har jeg alltid vært nostalgisk og virkelig hater forandringer. At ting tar slutt, spesielt relasjoner og spesielle tider. Jeg kan sitte og tenke at denne eleven skal aldri mer sitte her og tegne med meg på sfo. Og bli lei meg pga det.

Erfaringsmessig går alt over og man tilvenner seg den nye situasjonen. Barn kommer og går. Skulle bare ønske jeg hadde mindre følelser på det.

Kjærlig og fin person er du! Barna er heldige som har deg! Takk for den fantastiske jobben du gjør for våre håpefulle❤️

Anonymkode: d5039...ece

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Kjærlig og fin person er du! Barna er heldige som har deg! Takk for den fantastiske jobben du gjør for våre håpefulle❤️

Anonymkode: d5039...ece

Tusen takk!🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...