Gå til innhold

Ble sterkt frarådet kirurgisk abort - tips

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Må gjennom abort etter MA og hadde på forhånd lest meg opp om risikoer som kan inntreffe, men var sikker i min sak. Ble møtt av en lege som sa at det vil hun på det sterkeste fraråde og spurte meg om jeg ikke ville ha levende barn i fremtiden. Hun kunne ikke skjønne hvorfor jeg i det hele tatt vurderte kirurgisk og jeg sa at jeg trengte betenkningstid til i morgen.. Er kirurgisk virkelig så ille og reduserer sjansene for graviditet så mye? Vi har flere embryo på frys og vil jo gjerne sette inn disse og prøve videre. Klinikken vår sa at det var opp til meg, men nå føles det jo ikke greit å gjøre noe som liksom er så skadelig... 🤷🏼‍♀️ Jeg var veldig innstilt på kirurgisk etter mange år med ivf og x antall uttak, og nå en MA.. Vil bare unngå så mye mer fysisk og psykisk smerte som mulig. Trenger litt råd.. Er det faktisk så ille eller burde jeg stå på mitt? 

Anonymkode: f0c73...141

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg ble aldri fortalt om noen risiko ved dette, men kanskje var det fordi det ble en nødvendighet i mitt tilfelle. De ga meg piller først, men kroppen min klarte ikke å få ut annet enn blod, så jeg måtte til utskraping (hater enda at det var uttrykket som ble brukt om det...).

Personlig ville jeg absolutt foretrukket sistnevnte fra start. Pillene var langt mer psykisk utfordrende, og fysisk vondere. Vondere psykisk også egebtlig, når jeg tenker meg om.

Jeg har ofte tenkt at jeg ville valgt kirurgisk, men som sagt, jeg ante ingenting om noen risiko for senere graviditeter. Jeg har hørt at de spaser enormt med penger på å gi oss piller i stedet for kirurgisk, og at de forsøker å få flest mulig til å velge det... Har ikke undersøkt om det er sant eller ikke.

Anonymkode: 27591...229

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg måtte ha utskrapning nå nylig og spurte om akkurat dette. Fikk til svar at dem var mye mer hardhendt før i tiden, og at de tok alt de kunne og nesten litt til. Nå har dem blitt mye mildere og er svært forsiktig. De gjorte ultralyd underveis på meg, og måtte heller inn å hente mer.

fikk beskjed om at det var svært liten risiko og ikke burde ha mye å si for eventuelle fremtidige svangerskap. 

Hvis jeg noen ganger opplever MA igjen skal jeg LETT be om utskrapning! Måtte første runde med piller, deret te t vakuumsug og til slutt utskraping. De to førstnevnte var helt JÆVLIG! Har født, og pillene ga tilnærmet samme smerte. Fikk første runde kl 9 og måtte lide med smerter til kl 18! Deretter vakuumsug som var mislykket og etter 1 time og 6 jævlige forsøk ba jeg dem stoppe. Og milde himmel for en luksus det var med narkose! Jeg er lei meg, sint og frustrert fordi dem bare ikke kunne gjort det fra start! Narkose var magisk 😂

Anonymkode: e77d0...cdf

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 17.29):

Jeg har ofte tenkt at jeg ville valgt kirurgisk, men som sagt, jeg ante ingenting om noen risiko for senere graviditeter. Jeg har hørt at de spaser enormt med penger på å gi oss piller i stedet for kirurgisk, og at de forsøker å få flest mulig til å velge det... Har ikke undersøkt om det er sant eller ikke.

Ja, dette. 

Piller er enkelt og billig for sykehuset. Kirurgisk er raskt over, gir ikke smerter/vesentlig mindre smerter enn piller, og gir også kortere tid med blødning. Det er ikke en medisinsk vurdering av hva som er best for deg når man anbefales piller, det er en ressursvurdering. 

Anonymkode: 4a478...bab

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte ta kirurgisk abort i uke 13. Når jeg noen år etterpå skulle sette inn egg spurte legen om jeg hadde tatt abort før. Han kunne se arrdannelse. 

Men jeg ble gravid..

Anonymkode: 170d8...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt en risiko ja. Jeg hadde MA i uke 12 og ventet det ut i IVF prosessen, det tok ikke lange tiden og kroppen håndterte det fint selv. Men piller har også risiko for videre fertilitet, så de må veies mot hverandre. Det var derfor jeg valgte ingenting, for det er best så lenge kroppen fikser det selv. 

Anonymkode: 6c18d...902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er alternativet hun tilbyr? Å vente til det kommer ut selv? Hvor lenge skal du vente på at kroppen ordner opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny Bruker skrev (9 minutter siden):

Hva er alternativet hun tilbyr? Å vente til det kommer ut selv? Hvor lenge skal du vente på at kroppen ordner opp?

Hun sa det var to alternativer. 1. medisinsk og 2. vente til det kommer ut (ventet 2  uker allerede). Kirurgisk nevnte hun ikke før jeg konkret spurte 

Anonymkode: d02d8...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...