Gå til innhold

Kan man kreve at en person som passer dyr hjemme hos en selv, skal betale for strømmen?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 17.19):

Denne studenten som skal flytte inn til henne trenger et sted å bo, så han får jo egentlig bo der gratis mot å passe katten.

Ts

Anonymkode: ea6b8...9f9

Strøm må man betale uansett.  Hvor mye vil det koste for en mnd plass på kattepensjonat? Pluss at hvis huset står tomt en mnd, så må man betale strøm likevel. Hva vil summen for kattepensjonat og en mnd strøm koste din smålige venninne? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det hadde jeg ikke tenkt over en gang.

Dersom jeg ser at strømforbruket hadde steget med over det dobbelte så hadde jeg nok krevd noe neste gang. Kan ikke komme i ettertid med en regning. Men da må det være snakk om en betydelig sum på grunn av høyt forbruk. Og jeg hadde da lagd en avtale på forhånd, f.eks overforbruk over normalen skal dekkes. 

Var i en litt lik situasjon. Jeg hadde innekatt. Familie lånte leiligheten min i nesten en måned. De var tilreisende fra andre siden av landet. De fikk låne leiligheten min mot at katten min fikk være hjemme sammen med dem. Slik at han slapp stresset med å måtte bo med 3 hunder i et ukjent hus. Jeg var innom annen hver dag for å gi mat og å skifte på kassen på et avtalt tidspunkt som passet for dem. De hadde ingen ansvar i forbindelse med katten og det var ikke snakk om kattepass, men det at de fikk et gratis sted å bo i stede for å måtte betale for hotell eller campinghytte. Ingen andre hadde en leilighet å låne bort. 
Strømregningen sjekket jeg ikke en gang, tenkte ikke tanken på det en gang. De gjorde meg jo en form for tjeneste i den for stand at jeg slapp bekymringen over å stresse katten min unødig og det var jeg takknemlig for. De kunne ha vært vrange og nektet å bo med en katt i en måned. 

Du krever ikke at noen skal betale for å gjøre deg en tjeneste, det er bare frekt. Skulle noen andre enn nærmeste familie passe mine dyr så hadde jeg betalt for det, det skal bare mangle. Selv hos familie som søsken og foreldre så har de fått en ekstra stor julegave eller bursdagsgave som takk for hjelpen. Ikke at de forventet det eller at det var et krav, men det skulle bare mangle. 

Venninna di høres ikke helt god ut. 

Anonymkode: b04d4...23f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man betaler da ikke for å gjøre noen en tjeneste?! 

Anonymkode: 0ebda...a8f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 17.19):

Denne studenten som skal flytte inn til henne trenger et sted å bo, så han får jo egentlig bo der gratis mot å passe katten.

Ts

spør din vennine hvor mye hun ville betale om hun måtte plassere katten i katte hotel. Har aldri hørt noe så frekk og .. kvalm faktisk..

Endret av NatNat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i alle dager... :sjokkert: Så absolutt ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var så heldig at noen hadde anledning til å bo her og passe katta mi da jeg var på ferie. Vedkommende passet på katta, brukte strøm, og støvsugde hver dag da katta røytet, bl.a.  Det kunne ikke falt meg inn å kreve betaling av noe slag. Han fikk heller en sjelden flaske cognac da jeg kom hjem, som takk for hjelpen, fordi han samler på slikt.

Anonymkode: 19bd2...337

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 17.15):

Dette er en student som trenger et sted å bo noen uker, og samtidig er glad i dyr 

Ts

Hvor mye sparer du på å ha katten hjemme istedet for på kennel. Sist jeg sjekket kostet det over 200 kr pr døgn. Det koster også å ha folk fra kennel som kommer hjem til katten. Hvis du trenger kattepass, betal den som passer katta og ikke la kattepasser betale strømmen... 

Anonymkode: c5114...d71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig raskt søk på nettet tilsier at regningen for å ha katten på pensjonat i en måned fort blir mange tusen. Så her sparer venninna 6-7000 (om ikke mer) på å ikke ha katten på pensjonat og så skal hun skvise penger ut av en student som skal passe den. Katten får i tillegg være hjemme i sitt egnet hus og slipper pensjonat som ikke alle trives på.

Anonymkode: 53ed5...ded

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Venninnen din er en type personlighet som det lages sketsjer og vitser om. Hun må mangle et eller annet om hun tror at noen skal passe dyret hennes en måned og så BETALE for det. Jeg hadde ikke trodd det var sant om jeg fikk presenterert det regnestykket med strøm og minnet om at kattepensjonat er vesentlig dyrere.  Frekkhetens nådegave, har hun der.

Anonymkode: 27339...f00

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 17.11):

Jeg og min venninne diskuterer om det er rimelig å kreve at en person som passer katten hennes hjemme hos henne når hun er bortreist, skal betale for sitt strømforbruk.

Jeg mener at når man spør en person om å bo sammen med katten en måned, så kan man ikke forvente at vedkommende skal betale for strømforbruket fordi det er gratis hjelp, men hun er uenig.

Hvis en person derimot tilbyr seg å bo i leiligheten sammen med katten, er det noe helt annet og da kan man faktisk be om at vedkommende betaler litt for strømmen, mener jeg.

Hva er egentlig riktig?

Det kan jeg virkelig ikke tro at du mener

Anonymkode: 9e31a...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er noe av det sykeste jeg har lest. Jeg klarer faktisk ikke kommentere det engang.

Anonymkode: 2c7d3...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare krev for strøm, krev for slitasje på bolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 23.22):

Man betaler da ikke for å gjøre noen en tjeneste?! 

Anonymkode: 0ebda...a8f

Enig 

Anonymkode: 3d6c0...afd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Ikke så mye mer å si enn det. Jo. Det er et tullete spm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...