Gå til innhold

Kan man kreve at en person som passer dyr hjemme hos en selv, skal betale for strømmen?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg og min venninne diskuterer om det er rimelig å kreve at en person som passer katten hennes hjemme hos henne når hun er bortreist, skal betale for sitt strømforbruk.

Jeg mener at når man spør en person om å bo sammen med katten en måned, så kan man ikke forvente at vedkommende skal betale for strømforbruket fordi det er gratis hjelp, men hun er uenig.

Hvis en person derimot tilbyr seg å bo i leiligheten sammen med katten, er det noe helt annet og da kan man faktisk be om at vedkommende betaler litt for strømmen, mener jeg.

Hva er egentlig riktig?

Anonymkode: ea6b8...9f9

Det hadde vel vært mye dyrere å ha katten på noe dyrepensjonat i 1 mnd. enn å bare betale strømregningen sin som normalt. Denne vennen som skal passe katten bruker vel ikke så forferdelig med strøm så det blir mye dyrere enn normalt for denne personen. Tenker vedkommende kan være glad for at hun sparer mye penger på dette, at katten får være i sine kjente omgivelser med en trygg person og ikke minst være takknemlig for at hun har en venn som faktisk stiller opp og har tenkt å passe katten i flere uker.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Denne studenten som skal flytte inn til henne trenger et sted å bo, så han får jo egentlig bo der gratis mot å passe katten.

Ts

Vinn vinn for begge to. Hun kan jo velge å betale noen for å passe katten så hun slipper å betale høyere strømregning. 

Hadde noen til å passe mine dyr som bor i låve, det var snakk om en tur innom per dag, 5 dager. Det kostet 500. 

Anonymkode: 07654...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Venninnen din er klin gæren.

Selvfølgelig kan man, hvis en venn trenger korttidsleie mens man selv er bortreist, finne på å komme frem til en avtale der han eller hun får leie til vennepris. Hvis det senere kommer frem at man har behov for kattepass, og vedkommende er villig til å påta seg det, slår man åpenbart av en god del eller alt. Jeg hadde definitivt da sagt at han/hun bodde gratis, men det kan sikkert hende noen kommer frem til "en god del billigere" i stedet. Det er likevel forskjell på en sånn situasjon, der utgangspunktet er behov for bolig fremfor kattepass, og det du beskriver. Og det er rablende sinnssykt å skulle avregne strømforbruket ut fra bruk. Det er uansett oppvarming som koster, og jeg antar man ikke ville skrudd av varmen hvis katten skulle vært der med noe mindre hyppig tilsyn. 

Anonymkode: da8f0...568

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvem er det som betaler fra 500 til 1000 kr måneden i strøm ?

Her har strømregningen vært på opp mot 2000 kroner per måned i i januar februar for to roms på 55 kvm

Ts

Jeg bor i en enebolig på 200 kvm og betaler ca 1000 kr i mnd i strøm. 

Min venninne ligger på ca 300 kr mnd og bor i blokk. 

Anonymkode: c9223...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Denne studenten som skal flytte inn til henne trenger et sted å bo, så han får jo egentlig bo der gratis mot å passe katten.

Ts

Studenten bor ikke gratis. Hen passer katten som betaling for å bo🙌

Anonymkode: f2099...5a9

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg og min venninne diskuterer om det er rimelig å kreve at en person som passer katten hennes hjemme hos henne når hun er bortreist, skal betale for sitt strømforbruk.

Jeg mener at når man spør en person om å bo sammen med katten en måned, så kan man ikke forvente at vedkommende skal betale for strømforbruket fordi det er gratis hjelp, men hun er uenig.

Hvis en person derimot tilbyr seg å bo i leiligheten sammen med katten, er det noe helt annet og da kan man faktisk be om at vedkommende betaler litt for strømmen, mener jeg.

Hva er egentlig riktig?

Spør du om en person som skal passe katten hjemme hos katteeieren skal betale for strømmen? Det er jo helt sykt, så svaret er nei. Hadde aldri kommet på tanken og har heller aldri hørt om noe sånt før.

Anonymkode: f282c...35a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette er en student som trenger et sted å bo noen uker, og samtidig er glad i dyr 

Ts

Det burde du skrevet i innlegget. En person som trenger et sted å bo noen uker skal så klart betale for strømmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer helt an på avtalen som er inngått.

Er avtalen at studenten trengte et sted å bo og TS (skjønner at det er deg for du har skrevet om dette før - om studenten som skulle passe katten og innbo, blandt annet en platesamling, du var redd for) tilbudte seg boplass mot at studenten passa katten. Da tenker jeg det er rimelig at studenten betaler strøm. 

Er avtalen at TS trengte kattepass og studenten tilbudte seg det, også fordi han/hun trengte tak over hodet, da tenker jeg at TS betaler strømmen da initiativet til denne ordningen lå hos henne

Anonymkode: 9dfc4...a3c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva er egentlig riktig?

Du må forklare litt bedre, skal studenten bo der en mnd fordi hun ikke har noe sted å bo eller for å passe katten? Hvis det er det første skal hun betale strøm, hvis det er det siste skal hun ikke betale strøm. Greit å få frem alle fakta i første innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det burde du skrevet i innlegget. En person som trenger et sted å bo noen uker skal så klart betale for strømmen

Ja men venninnen trenger jo noen til å passe katten, det er en fair byttehandel.

"Du trenger bosted, jeg trenger kattepass". Ferdig. Ellers burde studenten ta betalt for passet siden han ikke er fri til å feks reise på en liten tur eller noe fordi han må passe katten. 

Anonymkode: ffb51...3a7

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvem er det som betaler fra 500 til 1000 kr måneden i strøm ?

Her har strømregningen vært på opp mot 2000 kroner per måned i i januar februar for to roms på 55 kvm

Ts

Sammenlignet med hva det koster å ha katten i pensjonat, samt at katten får bo i hjemmet sitt, får omsorg og kos som eneste dyr, vil jeg si at det er råbillig å ha noen boende i en ellers tom bolig.

Studenten kommer jo til å passe boligen også, både som innbruddsforsikring og følge opp hvis det skjer noe annet.

Anonymkode: def8b...0cb

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sammenlignet med hva det koster å ha katten i pensjonat, samt at katten får bo i hjemmet sitt, får omsorg og kos som eneste dyr, vil jeg si at det er råbillig å ha noen boende i en ellers tom bolig.

Studenten kommer jo til å passe boligen også, både som innbruddsforsikring og følge opp hvis det skjer noe annet.

Anonymkode: def8b...0cb

Jepp, dette er vinn vinn for ts. 

Anonymkode: ffb51...3a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kunne hun bare skrudd av strømmen ellers? Katta trenger vel litt varme den også. 

Anonymkode: c9905...250

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kunne hun bare skrudd av strømmen ellers? Katta trenger vel litt varme den også. 

Anonymkode: c9905...250

Det meste er vel uansett nettleie?

Hos oss går det i alle fall marginalt mer når vi er hjemme, enn når vi er på reise. Med mindre strømprisene er skyhøye. Sparer jo litt på at kattene ikke dusjer, vasker opp, samt at de vasker sin egen pels. Ellers er det varme her som vanlig. 

Anonymkode: d6c47...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og noen som trenger kattepass skal så klart betale for det.

Anonymkode: 9c4f9...1d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hva er egentlig riktig?

Da hadde jeg ikke  passet  noe katt. Strøm må uansett vedkommende betale.  Å kreve sånt er helt feil

Anonymkode: 85ca2...646

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette er jo en vinn-vinn situasjon. Å få noen til å passe en katt i 1 mnd  ikke enkelt, med mindre man vil ha den på kattepensjonat. Og det er ikke gratis. Å få noen til å flytte inn i leiligheten din i en måned er heller ikke bare-bare, folk har jo eget hjem. Så da er hun jo heldig som kjenner en som trenger et sted å bo. Så da jubler man for at man finner noen som kan passe katten, og så sier man «du kan få bo gratis hos meg mot at du gir katten min mat og kjærlighet. Å begynne å mesje om «men du må betale for strøm» er bare så sykt smålig. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, det er jo helt på trynet å idetheletatt tenke at den hun har spurt om å passe katten sin, skal betale noe som helst! Hun burde faktisk betale vedkommende for å være snill å bo hjemme hos henne med pus i 1 mnd!!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Venninna di er ekstremt gjerrig. Skal kattevakten betale forsikring og husleie også?? Og kanskje overføre noen kr for slitasje av gulv og møbler? 

Dette er seriøst noe av det dummeste og frekkeste jeg har hørt! 

Anonymkode: 19bd2...337

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 17.19):

Ts

Den strømmen han klarer å bruke på et par uker kan da ikke utgjøre mye. Tenk hvor mye man sparer på å la noen bo der sammenlignet med å h katten på kattepensjonat.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...