Gå til innhold

Kan man kreve at en person som passer dyr hjemme hos en selv, skal betale for strømmen?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hun spurte studenten fordi hun visste at han ikke hadde noe sted å bo

Ts

Anonymkode: ea6b8...9f9

Da tenker jeg at da burde det med strømmen -til nød- vært noe som hadde blitt sagt da...

``Du kan bo hos meg den måneden, hvis du betaler for strømmen den måneden og passer katten min?``

Om det ikke ble sagt på forhånd og studenten ikke var klar over dette før hun sa ja, så er det ikke innenfor....
Synes vel egentlig ikke det er innenfor uansett, men, om det ble sagt på forhånd, så er det jo opp til studenten...

Anonymkode: e8507...ca5

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om vedkommende må betale strøm, må katteeier iallefall betale lønn per time. 150 kr timen er vel rimelig.

Anonymkode: f0329...d2b

• Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde syntes det var helt greit å betale strømregningen. Men jeg hadde også krevd 150,- pr døgn for å passe katten da. Normal pris for strøm, og normal pris for kattepass. Rett skal være rett.

Ellers kan bare venninnen din finne noen andre som er interessert i å betale for å bo hos henne å passe katten.... Jeg har aldri hørt om noen som er så smålig at de tar betalt for at noen skal passe katten.....

Anonymkode: 9c4f9...1d5

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om dette er sant så tror jeg det er noe fullstendig galt med ho venninna di. Jeg greier ikke å tro at et tenkende menneske kan mene noe slikt. 

Anonymkode: dac2d...744

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg og min venninne diskuterer om det er rimelig å kreve at en person som passer katten hennes hjemme hos henne når hun er bortreist, skal betale for sitt strømforbruk.

Jeg mener at når man spør en person om å bo sammen med katten en måned, så kan man ikke forvente at vedkommende skal betale for strømforbruket fordi det er gratis hjelp, men hun er uenig.

Hvis en person derimot tilbyr seg å bo i leiligheten sammen med katten, er det noe helt annet og da kan man faktisk be om at vedkommende betaler litt for strømmen, mener jeg.

Hva er egentlig riktig?

Haha høres ut som knalltilbudet jeg fikk en gang i en stor norsk by "vil du komme og bo i og passe huset vårt mens vi er på ferie? Vi er litt redd for å la det stå tomt, det koster deg bare 10.000 for hele måneden, billig storbyferie! " 

Anonymkode: ffb51...3a7

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Venninnen din er ikke riktig skrudd sammen, og i tillegg en gjerrigknark. Hadde lurt litt på intelligensen rett og slett. 

Anonymkode: 7d202...b6d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvem er det som betaler fra 500 til 1000 kr måneden i strøm ?

Her har strømregningen vært på opp mot 2000 kroner per måned i i januar februar for to roms på 55 kvm

Ts

Jada, men nå skal vel ikke katten passes i verken januar eller februar. Eller mars. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
smurfebuss skrev (10 minutter siden):

Jada, men nå skal vel ikke katten passes i verken januar eller februar. Eller mars. 

Jo kattepasser flyttet inn 28 februar

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jo kattepasser flyttet inn 28 februar

Ts 

Ah. Så det er ikke avtalt på forhånd og nå vil venninnen din ha penger fordi strømregninga ble høy? Da kan man i alle fall ikke kreve noe, tenker jeg. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hun spurte studenten fordi hun visste at han ikke hadde noe sted å bo

Ts

Hun spurte likevel studenten om en tjeneste! Man tar ikke betalt når man spør om en tjeneste. Hun kan bare glemme å få gehør. Uansett argumenter er hun kjip. Du kan vise henne denne tråden. Men jeg regner med at siden hun allerede tror dette er greit, så er hun ikke en dame som blir opplyst. Hun er tross alt gjerrig. De er ikke helt på nett.

Anonymkode: 29854...e4d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Haha høres ut som knalltilbudet jeg fikk en gang i en stor norsk by "vil du komme og bo i og passe huset vårt mens vi er på ferie? Vi er litt redd for å la det stå tomt, det koster deg bare 10.000 for hele måneden, billig storbyferie! " 

Anonymkode: ffb51...3a7

Lol, ja!

Samme da jeg tilbød å gjøre en annen en tjeneste for en periode fordi hun selv ikke kunne. Sa det ikke gjorde meg noe, og da kom jeg meg litt ut også! Da jeg ikke kunne lenger, ble hun sur, for hun hadde tross alt gjort meg en tjeneste så jeg kom meg mer ut 😅

Helt ute.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette kommer jo helt an på om det er noen som trenger et sted å bo, og som derfor får bo der og passe katten da du tilfeldigvis skulle reise bort da. Da er det felles formål og tjeneste, og kattepasser kan godt betale strøm. Kanskje også en veldig liten husleie, iom kattepasser ikke har annen husleie den mnd og tjener godt på å bo hos deg. 
Om derimot kattepasser har leilighet/betaler husleie/strøm et sted som står tomt når hun skal bo hos deg, er det veldig frekt å be om noen ting. 

Anonymkode: 86cd8...339

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg og min venninne diskuterer om det er rimelig å kreve at en person som passer katten hennes hjemme hos henne når hun er bortreist, skal betale for sitt strømforbruk.

Jeg mener at når man spør en person om å bo sammen med katten en måned, så kan man ikke forvente at vedkommende skal betale for strømforbruket fordi det er gratis hjelp, men hun er uenig.

Hvis en person derimot tilbyr seg å bo i leiligheten sammen med katten, er det noe helt annet og da kan man faktisk be om at vedkommende betaler litt for strømmen, mener jeg.

Hva er egentlig riktig?

Venninna di er helt på viddene!

Anonymkode: 86071...bd7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette kommer jo helt an på om det er noen som trenger et sted å bo, og som derfor får bo der og passe katten da du tilfeldigvis skulle reise bort da. Da er det felles formål og tjeneste, og kattepasser kan godt betale strøm. Kanskje også en veldig liten husleie, iom kattepasser ikke har annen husleie den mnd og tjener godt på å bo hos deg. 
Om derimot kattepasser har leilighet/betaler husleie/strøm et sted som står tomt når hun skal bo hos deg, er det veldig frekt å be om noen ting. 

Fremdeles kjipt. De fleste kan bo gratis hos foreldrene sine i overgangsperioder. I tillegg må man være hjemme for å lukke katt inn og ut og sørge for nok mat og vann. Det er et ansvar. Jeg slapper ikke engang av hos andre. Hun spurte om denne personen kunne passe katten hennes. Hun passer allerede og nå vil hun ta betalt for en tjeneste hun ba om. Når man ber om en tjeneste, vender man det ikke om så det blir man selv som gjør en tjeneste og tar så betalt for deg. Gjerrig som fan.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Denne studenten som skal flytte inn til henne trenger et sted å bo, så han får jo egentlig bo der gratis mot å passe katten.

Ts

Og det skulle egentlig bare mangle!

Da er det jo en vinn-vinn situasjon. Studenten får et sted å bo og huseier får passer katten sin. Bedre for katten med noen som bor der mens eier er vekk enn med noen som bare kommer innom.

Hvordan hadde huseier tenkt det med strømmen, da? At kattepasser betalte hele regningen? Strømmen må jo stå på mens huseier er bortreist uansett. Så blir jo bare litt høyere når noen bor der eller om boligen står tom en måned. Kjøleskap, frysere, varmtvannstank, litt varme mm vil jo bruke strøm uansett.

Kanskje kattepasseren burde betale for internett og Netflix også i samme slengen? Og for dopapir, håndsåpe, oppvaskmiddel osv, om han ikke tar med eget?

Om man først skal være smålig, mener jeg.

Endret av Thyra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om man ønsker å ha noen boende for å passe katten når man selv er bortreist, spiller det ingen rolle om den som bor der trenger et sted å bo eller ikke, man får fortsatt en tjeneste man burde være veldig takknemlig for, og vedkommende skal selvsagt ikke betale noe for å utføre denne tjenesten!

Og spesielt ikke når det ikke var avtalt på forhånd!!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Denne personen passer både katten og huset. Skal de være borte i en måned, så er det lenge for et hus å stå tomt med de risikoene som kan komme med det, basert litt på hvor huset ligger og. Så lenge strømforbruket er normalt og ikke tredobles pga stort sløseri, så krever man ikke betalt for strømmen. Ingen gidder å passe dyrene til folk om de må betale for å gjøre det. 

Anonymkode: 53ed5...ded

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Venninna di er helt på jordet. Det er en STOR tjeneste å be noen passe katten en helt måned, hun er kjempeheldig som slipper pensjonat eller at noen kommer innom hver dag. Så skal hun gjerrigknarke på strømmen? 😂 Jeg hadde aldri giddet gjøre henne noen tjenester iallfall. 

Anonymkode: 28b48...52a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som katteeier hadde jeg aldri krevd det, nei, selv om de trengte et sted å bo.

Jeg betaler studenter. Det koster 200 kr/besøk. Det ville blitt 6 000 på en måned. Og likevel er kattene alene 23 timer i døgnet. 

Anonymkode: d6c47...541

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å være så innihampen på bærtur?

I tillegg til fri leilighet burde man gi litt i lommepenger for å passe katten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...