Gå til innhold

Kan man kreve at en person som passer dyr hjemme hos en selv, skal betale for strømmen?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har ikke denne problemstillingen vært oppe før, eller var det vanne plantene?

Anonymkode: f0d80...08e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis noen hadde bedt meg betale for å passe katten deres i form av å dekke strømregningen hadde jeg bedt dem plassere katten på pensjonat i stedet kjenner jeg. Er man så gnien er det rart hun ikke ber om husleie også 🙄

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjelpes, mange rare ting folk henger seg opp i. Såklart skal ikke den som hjelper til betale for strøm. De gjør jo noen andre en tjeneste, så da kan man vel være takknemlig og ikke smålig.

Anonymkode: 96cb4...1f3

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du er så heldig at noen passer katten din i en mnd, så er man ikke så frekk at man ber de betale for strømmen. Makan til frekkhet. :hakeslepp:

Og man kjøper forresten også gave til den som var så snill. Man gir de ikke regning. :balltre:

Anonymkode: 90a79...8c0

• Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvem er det som betaler fra 500 til 1000 kr måneden i strøm ?

Her har strømregningen vært på opp mot 2000 kroner per måned i i januar februar for to roms på 55 kvm

Ts

Anonymkode: ea6b8...9f9

Din venninne kunne uansett ikke skrudd av all strøm.

Det virker egentlig som om din venninne ikke bør ha dyr. Den som bor i leiligheten hennes gjør henne en stor tjeneste om den vil ta godt vare på katten hennes. At den personen tilfeldigvis trenger et sted å bo akkurat da, det endrer ikke saken.

Det eneste hun ev. kan gjøre er å ta med en klausul at normalt strømforbruk er inkludert, at det ikke skal festes i leiligheten, dras inn masse fremmede osv.

Jeg har av og til passet hund i andres bolig, da jeg bodde sted hvor jeg ikke kunne ha dyr i egen bolig. Hadde noen kommet og krevd strømbruk der jeg bodde sammen med hunden hadde jeg ledd og heller sagt nei til å passe hunden. Det å bo i andres bolig er mer stress for den som må det. Man må pakke med seg det man trenger, kanskje dra frem og tilbake mellom egen og dyreeiers bolig flere ganger i løpet av tiden dyreeier er borte, for å hente ting man trenger hos seg selv, sjekke at egen bolig er som den skal (vanne planter, ta inn post, måke snø eller gjøre annet utendørs som ikke ordner seg selv osv.). Man får kanskje lenger vei til jobb osv. osv. Og faste utgifter har man jo på egen bolig uansett.

Din venninne er svært smålig, synes jeg. Hun bør la denne studenten bo der gratis mot å passe katten hennes. Ellers bør hun kanskje heller betale for kattehotell, men reiser hun ofte bør hun vurdere om hun egentlig bør ha dyr.

Anonymkode: 1eb07...a8b

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

å herremin, dette må vær et kødde spørsmål?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Denne studenten som skal flytte inn til henne trenger et sted å bo, så han får jo egentlig bo der gratis mot å passe katten.

Ts

Hva så? Hun er heldig som får kattepass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når vi reiser bort, har vi kattepasser som bor hjemme hos oss. De betaler selvsagt ikke strømmen. Vi kjøper inn mat til dem og betaler dem for å passe katten.

Anonymkode: a352d...9ad

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har passet katter hos flere bekjente når de har vært på ferie. Lengste var vel tre uker i strekk. Jeg bodde i leiligheten midt i byen alle tre ukene og passet kattene hans. Hadde han prøvd seg på å ta betalt for strømmen hadde jeg ledd høyt og sagt han fikk finne annet kattepass. Får være måte på til gnienhet.

Anonymkode: 58d99...960

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Her har strømregningen vært på opp mot 2000 kroner per måned i i januar februar for to roms på 55 kvm

Ts

Jeg har betalt 1300 kr to siste mnd. Jeg sparer ikke på strømmen. 62kvm. 3 roms. Men studentbolig er vel ofte eldre og i dårligere stand. Katten må jo uansett ha varme og lys på. Det er varmen som koster.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg sier også til henne at når hun ber en person om å passe katten, så kan hun ikke kreve at hen betaler strømmen i tillegg.

Ts

Venninnen din får i tillegg tryggheten av at leiligheten ikke står helt tom en hel måned... Vet ikke om det er så relevant der hun bor da...

Hva er egentlig begrunnelsen til venninnen? Tenker hun at hun gjør studenten en tjeneste ved å henne være kattepasser og låne ut leiligheten eller noe? 

Anonymkode: e8507...ca5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har betalt 1300 kr to siste mnd. Jeg sparer ikke på strømmen. 62kvm. 3 roms. Men studentbolig er vel ofte eldre og i dårligere stand. Katten må jo uansett ha varme og lys på. Det er varmen som koster.

Da har du sikkert godt isolert bolig?

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Venninnen din får i tillegg tryggheten av at leiligheten ikke står helt tom en hel måned... Vet ikke om det er så relevant der hun bor da...

Hva er egentlig begrunnelsen til venninnen? Tenker hun at hun gjør studenten en tjeneste ved å henne være kattepasser og låne ut leiligheten eller noe? 

Anonymkode: e8507...ca5

Ja

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg og min venninne diskuterer om det er rimelig å kreve at en person som passer katten hennes hjemme hos henne når hun er bortreist, skal betale for sitt strømforbruk.

Jeg mener at når man spør en person om å bo sammen med katten en måned, så kan man ikke forvente at vedkommende skal betale for strømforbruket fordi det er gratis hjelp, men hun er uenig.

Hvis en person derimot tilbyr seg å bo i leiligheten sammen med katten, er det noe helt annet og da kan man faktisk be om at vedkommende betaler litt for strømmen, mener jeg.

Hva er egentlig riktig?

Nei de skal selfølgelig ikke betale for strøm da. De er heldig som finner en som vil bo der å passe katten

Anonymkode: 1a1ca...9be

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri tatt betalt av noen som ga meg gratis dyrepass i ukevis. Burde egentlig betalte passer også, eller ihvertfall gitt gave i tillegg til at en dekker strøm ol. Regner med at det er normal strømbruk, ikke fest ol.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Denne studenten som skal flytte inn til henne trenger et sted å bo, så han får jo egentlig bo der gratis mot å passe katten.

Ts

Spiller ingen rolle, hun får jo pass til katten  gratis. Smålig å kreve betalt for strøm. 

Anonymkode: f48da...b5b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg og min venninne diskuterer om det er rimelig å kreve at en person som passer katten hennes hjemme hos henne når hun er bortreist, skal betale for sitt strømforbruk.

Jeg mener at når man spør en person om å bo sammen med katten en måned, så kan man ikke forvente at vedkommende skal betale for strømforbruket fordi det er gratis hjelp, men hun er uenig.

Hvis en person derimot tilbyr seg å bo i leiligheten sammen med katten, er det noe helt annet og da kan man faktisk be om at vedkommende betaler litt for strømmen, mener jeg.

Hva er egentlig riktig?

Haha, er det mulig å være så fjern😂 Så klart skal hun ikke betale for strømmen. Hun skal ikke betale for noe som helst annet enn sin egen mat mens hun bor det. Hun passer jo katten til venninnen. Katten kunne vært på kennel eller hva det heter. Hva koster det pr dag…..

Anonymkode: 9728e...8a4

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ts

Denne personen gjør jo en tjeneste. Så synes jo det er rimelig å ikke kreve for strømmen. Spiller vel ikke noe rolle om bosituasjon. Vedkommende hadde aldri spurt om å få lov å passe katten for å bo. Dette var vel den som trengte pass som spurte om? 

Anonymkode: ba25d...d96

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Denne personen gjør jo en tjeneste. Så synes jo det er rimelig å ikke kreve for strømmen. Spiller vel ikke noe rolle om bosituasjon. Vedkommende hadde aldri spurt om å få lov å passe katten for å bo. Dette var vel den som trengte pass som spurte om? 

Anonymkode: ba25d...d96

Hun spurte studenten fordi hun visste at han ikke hadde noe sted å bo

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisen på kattepensjonat ligger på mellom 200 - 300 kr pr døgn. Så det koster jo en del for 1 hel mnd det også.  I tillegg får katten være hjemme i trygge og kjente omgivelser. Så jeg hadde glatt betalt de få ekstra kronene det hadde blitt for strøm hvis noen kunne bo hos meg mot at de passet katten min. 

Hadde jeg vært venninna di hadde jeg sett på dette som en vinn-vinn situasjon. Studenten får en plass å bo, jeg får gratis kattepass. Og katten får være hjemme der den trives best med daglig tilsyn. 

Endret av Rhyth
La til noe
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...