Gå til innhold

Hvordan reagerte du på cellegift ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen hjertelig takk igjen 🫶 hvordan var det med matlyst osv? Er redd jeg ikke vil klare å få i meg nok mat, har ikke så mye å gå på fra før av. ( beklager maset her 😅)

Anonymkode: 595bb...8e9

Jeg hadde hvertfall ikke noe problem med matlysten på EC :)

Anonymkode: a787b...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Herlighet så mye krefter jeg bruker på å grue meg nå. Tirsdagen kommer fortere enn jeg orker å tenke på. Orker ikke den lukten , det å kjenne giften i kroppen, håret som ryker 😭 Gruer meg til lege samtale i morgen. Fy faen så tøft det er med kreft og faenskap! 

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjenner flere som har gjennomgått dette for brystkreft og blitt kreftfrie.

Hun ene er tilbake i jobb og kan trene/sosialisere osv.

Hun andre er kreftfri, men ufør av de nevrologiske skadene cellegiften medførte. 

Ja, og litt ymse forskjellig hos de andre. Varierer veldig åpenbart. 

Anonymkode: d6a6b...d5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er virkelig dritt. Men ta i mot alt de tilbyr av «dop». Jeg brukte imovane gjennom hele behandlingen, for ellers sov jeg ikke. Ikke vær redd for å be om kvalmestillende, ikke tenk at du «plager noen» eller er til bry. 

Lykke til! 

Anonymkode: ebbbb...077

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er virkelig dritt. Men ta i mot alt de tilbyr av «dop». Jeg brukte imovane gjennom hele behandlingen, for ellers sov jeg ikke. Ikke vær redd for å be om kvalmestillende, ikke tenk at du «plager noen» eller er til bry. 

Lykke til! 

Tusen takk. Var du mye kvalm? Tror kanskje jeg må ha noe beroligende , selv om jeg aldri har tatt noe sånt før. Er en person som har litt angst problematikk fra før. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk. Var du mye kvalm? Tror kanskje jeg må ha noe beroligende , selv om jeg aldri har tatt noe sånt før. Er en person som har litt angst problematikk fra før. 

Jeg var bare kvalm noen få ganger, da fikk jeg veldig raskt kvalmestillende i SVK. Jeg gikk ned veldig mye i vekt, men det var andre grunner enn kvalme. Jeg hadde leukemi, så fikk ikke samme cellegift som du skal ha, men noe som er hardere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ah i morgen braker det løs. Må jo bare komme meg igjennom det, men gruer meg så sinnsykt til å komme hjem å bare vente på å bli dårlig 🫣 ( ja, akkurat nå synes jeg veldig synd på meg selv 😂)

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har også begynt på cellegift (begynte i dag), men jeg har tarmkreft. Fikk intravenøst i dag og så skal jeg ta tabletter i 14 dager mens jeg er hjemme.

Jeg grudde meg veldig og gråt litt mens jeg satt i stolen. Fikk noen litt ubehagelige bivirkninger da jeg var ferdig. Ble nummen i hendene og føttene, slet litt med å prate tydelig og veldig sensitiv mot kulde, men akkurat det er forbigående etter den intravenøse cellegiften. Regner med at jeg blir trøtt og sliten og sikkert litt kvalm, men håper at jeg slipper så mye annet.

Så det er ikke noe gøy, men folk reagerer veldig forskjellig og man må bare gjøre det beste ut av det. Jeg regner med at du også får tilbud om at du kan ringe til avdelingen hvis det er noe du lurer på eller er redd for når du kommer hjem.

Jeg teller ned til behandlingen er ferdig, men skal ikke ha så mange. Prøver også å ha litt humor oppi i det hele, men kommer helt sikkert til å ha dårlige dager og det er helt greit det også.

Anonymkode: 0ed9b...20b

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ingen erfaring, men vil bare ønske deg lykke til ❤️ Håper det går bedre enn du frykter. 

Anonymkode: 429a0...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har også begynt på cellegift (begynte i dag), men jeg har tarmkreft. Fikk intravenøst i dag og så skal jeg ta tabletter i 14 dager mens jeg er hjemme.

Jeg grudde meg veldig og gråt litt mens jeg satt i stolen. Fikk noen litt ubehagelige bivirkninger da jeg var ferdig. Ble nummen i hendene og føttene, slet litt med å prate tydelig og veldig sensitiv mot kulde, men akkurat det er forbigående etter den intravenøse cellegiften. Regner med at jeg blir trøtt og sliten og sikkert litt kvalm, men håper at jeg slipper så mye annet.

Så det er ikke noe gøy, men folk reagerer veldig forskjellig og man må bare gjøre det beste ut av det. Jeg regner med at du også får tilbud om at du kan ringe til avdelingen hvis det er noe du lurer på eller er redd for når du kommer hjem.

Jeg teller ned til behandlingen er ferdig, men skal ikke ha så mange. Prøver også å ha litt humor oppi i det hele, men kommer helt sikkert til å ha dårlige dager og det er helt greit det også.

Tusen takk for svar 😊 Huff, det var ikke noe kjekt å høre at du også må igjennom dette 🥴 Håper virkelig at du klarer deg bra igjennom behandlingene og at du (vi ) kommer styrket utav dette 💪 Sikkert lurt å ha litt galgenhumor for å klare seg så bra som mulig igjennom alt dette. Er jo et hav av følelser med alt kreft innebærer. Har følt på en redsel jeg aldri har gjort før, redsel for hvordan dette kommer til å gå, og hvordan jeg takler tøff behandling. Føles fælt å si, men det hjelper å vite at jeg ikke er alene, selv om jeg ville skånt alle for noe sånt om jeg kunne. Ønsker deg all lykke til videre i behandling ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ingen erfaring, men vil bare ønske deg lykke til ❤️ Håper det går bedre enn du frykter. 

Anonymkode: 429a0...b44

Tusen takk 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for svar 😊 Huff, det var ikke noe kjekt å høre at du også må igjennom dette 🥴 Håper virkelig at du klarer deg bra igjennom behandlingene og at du (vi ) kommer styrket utav dette 💪 Sikkert lurt å ha litt galgenhumor for å klare seg så bra som mulig igjennom alt dette. Er jo et hav av følelser med alt kreft innebærer. Har følt på en redsel jeg aldri har gjort før, redsel for hvordan dette kommer til å gå, og hvordan jeg takler tøff behandling. Føles fælt å si, men det hjelper å vite at jeg ikke er alene, selv om jeg ville skånt alle for noe sånt om jeg kunne. Ønsker deg all lykke til videre i behandling ❤️ 

Ja, jeg håper også det ❤️ Jeg kjenner meg igjen i alle følelsene som kommer og jeg har også vært mye redd. Før dette har jeg alltid vært frisk, så det kom som lyn fra klar himmel. Det har vært veldig skummelt, men jeg har hatt mye støtte og har fått god behandling og støtte fra sykehuset.

Jeg håper at det går bra med deg også ❤️ Man ønsker ikke at noen skal gå gjennom noe sånt, men det er "fint" å vite at man er flere som sitter med lignende følelser. Ønsker deg også lykke til med behandling ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kastet opp en gang, da hadde jeg glemt å ta kvalmestillende. Ellers merket jeg ingenting, bortsett fra at jeg kviknet til. Mistet hverken matlyst eller håret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Stor pike skrev (3 minutter siden):

Jeg kastet opp en gang, da hadde jeg glemt å ta kvalmestillende. Ellers merket jeg ingenting, bortsett fra at jeg kviknet til. Mistet hverken matlyst eller håret. 

Kan jeg spørre hvilke kreft du fikk cellegift for? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk kur kl 15 i dag 😅 har gått overraskende bra så langt 🤞 Håper bare det ikke «smeller» plutselig. Er sulten , men har ikke turt å spise så mye da jeg er redd det kan trigge evt kvalme. Gruer meg til håret ryker neste uke, men det får jeg bare ta når så langt kommer 🫣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har kun fått operasjon og stråling, men står nære tre stk. som har fått cellegift.

Niese med brystkreft, 38 år: Cellegift. Var ikke kvalm; tvert imot så hadde legen sagt at mange pasienter gikk opp i vekt pga trøstespising, så han ba henne være obs på det. 

Hun fjernet hele brystet. Måtte ha en del lymfedrenasje hos fysioterapeut etterpå da armen hovnet opp, men plages ikke med dette i dag.

Hun mistet alt håret, brukte parykk. Ble etter noen år beinskjør pga anti-østrogenbehandling. Vær obs på dette.

Hun er fortsatt frisk 12 år etter 🙂 (unntaket er beinskjørheten)

Tror nok den psykiske biten var mest utfordrende. Hun fikk innsovningstabletter + noen få Valium når det sto på som verst med tankekjør.

Nevø med testikkelkreft, 22 år: Ble et skjelett underveis. Mye kvalm. Er frisk i dag, 25 år etter. 

Samboer med tarmkreft (m/spredning): Har norgesrekord i antall cellegiftkurer. 66 intravenøst + utallige tablettkurer årene etter.

Har en sterk psyke, men har vært veldig syk og kvalm når det sto på som hardest.

På cellegifttablettene trente han, var på badet å kaste opp, tilbake å trente igjen. 

Kunne bli kvalm etter å ha spist eller om natta. Tok mye kvalmestillende. 

Fikk også noe å sove på.

Han har nå hatt fine prøver i 1,5 år 🥰

Ønsker deg alt godt ts! Du står han av og det går nok helst bra skal du se 🩷

Anonymkode: 80612...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har kun fått operasjon og stråling, men står nære tre stk. som har fått cellegift.

Niese med brystkreft, 38 år: Cellegift. Var ikke kvalm; tvert imot så hadde legen sagt at mange pasienter gikk opp i vekt pga trøstespising, så han ba henne være obs på det. 

Hun fjernet hele brystet. Måtte ha en del lymfedrenasje hos fysioterapeut etterpå da armen hovnet opp, men plages ikke med dette i dag.

Hun mistet alt håret, brukte parykk. Ble etter noen år beinskjør pga anti-østrogenbehandling. Vær obs på dette.

Hun er fortsatt frisk 12 år etter 🙂 (unntaket er beinskjørheten)

Tror nok den psykiske biten var mest utfordrende. Hun fikk innsovningstabletter + noen få Valium når det sto på som verst med tankekjør.

Nevø med testikkelkreft, 22 år: Ble et skjelett underveis. Mye kvalm. Er frisk i dag, 25 år etter. 

Samboer med tarmkreft (m/spredning): Har norgesrekord i antall cellegiftkurer. 66 intravenøst + utallige tablettkurer årene etter.

Har en sterk psyke, men har vært veldig syk og kvalm når det sto på som hardest.

På cellegifttablettene trente han, var på badet å kaste opp, tilbake å trente igjen. 

Kunne bli kvalm etter å ha spist eller om natta. Tok mye kvalmestillende. 

Fikk også noe å sove på.

Han har nå hatt fine prøver i 1,5 år 🥰

Ønsker deg alt godt ts! Du står han av og det går nok helst bra skal du se 🩷

Anonymkode: 80612...ddf

Åå tusen hjertelig takk, for et så fint svar 🙏❤️ Huff, skjønner at mange må igjennom mye dritt, men så går det jo heldigvis over 🥰 Viktig å huske på. Kjenner at jeg liksom går bare å venter på noe jeg ikke helt vet hva er 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fikk kur kl 15 i dag 😅 har gått overraskende bra så langt 🤞 Håper bare det ikke «smeller» plutselig. Er sulten , men har ikke turt å spise så mye da jeg er redd det kan trigge evt kvalme. Gruer meg til håret ryker neste uke, men det får jeg bare ta når så langt kommer 🫣

Anbefaler deg å spise når du er sulten. Kroppen trenger næring, du blir mindre kvalm om kroppen din har mat og ikke bare cellegift i kroppen.

Og du; Tenk på at cellegiften dreper kreften! Ha fokuset der! Når du blir lei av å være sliten, tenk at kroppen jobber stein- hardt for å holde deg frisk. Derfor trenger den ro.

Ved sår munn (vet ikke om du vil få det) anbefaler jeg Farris.

Lykke til, dette klarer du 💪

Anonymkode: e9f28...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mente: «jobber stein- hardt for å GJØRE deg frisk 💪

Anonymkode: e9f28...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håper de følgende dagene ikke blir så tøffe som du fryktet😊 Har selv hatt brystkreft, men fikk annen cellegift enn det du får. Gruet meg også sinnsykt før første kuren, men den gikk bedre enn forventet. Husk å drikke masse vann, og spis mat med mye næring i. Kroppen trenger det nå. Om du blir kvalm kan du få resept på kvalmestillende hos lege. De fungerte supergodt på meg, så var aldri kvalm. 

ønsker deg masse lykke til med resten av behandlingen og krysser fingrene for at det går bra med deg💕

Anonymkode: 529e9...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...