Gå til innhold

Samboer støtter ikke abort

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvorfor skal han støtte noe han er i mot???

Anonymkode: 20796...879

Da får han sterilisere seg fremfor å sutre over at det blir abort når han kommer inni ei dame?

Hun tar forhåndsregler med P-Piller og er tydelig på at hun ikke vil ha flere barn. Når mannen da bevist kommer inni og nyter de gode dager så må han godta at det blir abort. 

Hilsen en mann, ganske komisk at det er en mann som ender opp med å støtte TS i denne diskusjonen. 

Anonymkode: 80684...699

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Også burde faktisk du sterilisere deg så fort som svint sånn at du ikke risikerer å såre en annen mann også. 

Anonymkode: e4c6a...31f

Eller så kan mannen være oppegående nok til å ikke komme inni kona si som tydelig har sagt hun ikke vil ha flere barn? 

Hvorfor ansvarsfraskriver dere mannen helt? Fordi dere har politisk agenda, er imot abort selv og støtter da den som er mot abort samme hva? 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en gåte at han der fortsatt er sammen med deg. Han burde jo ha plukket opp et og annet signal om hva slags menneske du er før dere kom i denne situasjonen.

Til menn - les og lær.

Anonymkode: 298f5...ddb

Jo takk, jeg har lest og lært. Det jeg har lært er at TS er det eneste oppegående menneske her og dere resten er klin gærne. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Karma kan man jo si hva man vil om, om om man tror på det eller ikke… 

Men, her må jeg si at jeg ikke har noen medlidenhet for deg - heller din samboer. 

Han ønsker seg flere barn. Det gjør ikke du. Du har tatt ansvar og går på prevensjon. Likevel, alle oppegående mennesker vet at prevensjon ikke er 100% sikker. De vet også hvordan barn blir til. Sålenge ikke en eller begge er sterilisert, og man er så bestemt på at det ikke skal bli fler, er eneste sikre metode å avstå fra sex! 

Synes forøvrig det er rart at dere gjennom et samliv, ikke har hatt samtalen om hvordan man stiller seg til evt. «uhell». Hva gjør man i en slik situasjon? Men ville jo i det minste tenkt det er en samtale å ta SAMMEN nå.

Ser andre nevner at en alltid burde la den som ikke ønsker barn bli hørt. Selv mener jeg at det burde være motsatt. Den som ønsker livet som er oppstått burde bli hørt (mest sannsynlig er det et hjerte som slår allerede, og flere grunnleggende ting allerede utviklet). Selvfølgelig sålenge det ikke er tungtveiende helsemessige årsaker til at mors liv står i fare.

At du du har bestemt deg og ikke engang diskutert med din samboer før dette er bestemt, til og med vel vitende om at han ønsker barnet… Hadde jeg vært i hans situasjon hadde jeg følt meg så lite verd og lite respektert, og det hadde vært et tillitsbrudd jeg fort ikke hadde kommet over/enden på forholdet. 

Som en som også har født flere ganger, vet jeg hvor tøft det kan være, og at det kan følge med utfordringer. Men igjen, her får du ingen sympati. 

Anonymkode: a4489...5d5

Det er helt surrealistisk at en kvinne - som vet hva et svangerskap innebærer - og kan innebære, for ramme alvor mener at en mann - som ikke kan bære frem et barn, skal kunne bestemme over den som tar risikoen ved et svangerskap. Helt sprøtt er det. 

Jeg har selv 3 barn - men det farger ikke min oppfatning av hva andre skal velge for seg selv, og hva som er riktig valg for dem - aldri i livet om jeg vil frata en kvinne retten til å bestemme over sin egen kropp. Aldri. 
Det ser ut som du prøver å få TS til å skamme seg over følelsene sine..verden er på vei inn i en baklengs utvikling - og du er en av dem som bidrar til det med innlegg som dette. 
Hvor ble det av innlevelsesevne og medfølelse?  
Og du? Avholdenhet fra sex? Virkelig? Når har menneskeheten noensinne klart det? Som du sier - TS har tatt ansvar ved å bruke prevensjon. Nå tar hun ansvar ved å kjenne etter på hva hun har forutsetning til å klare..det viktigste er at barna hun allerede har blir ivaretatt av henne. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vera skrev (56 minutter siden):

Det er helt surrealistisk at en kvinne - som vet hva et svangerskap innebærer - og kan innebære, for ramme alvor mener at en mann - som ikke kan bære frem et barn, skal kunne bestemme over den som tar risikoen ved et svangerskap. Helt sprøtt er det. 

Jeg har selv 3 barn - men det farger ikke min oppfatning av hva andre skal velge for seg selv, og hva som er riktig valg for dem - aldri i livet om jeg vil frata en kvinne retten til å bestemme over sin egen kropp. Aldri. 
Det ser ut som du prøver å få TS til å skamme seg over følelsene sine..verden er på vei inn i en baklengs utvikling - og du er en av dem som bidrar til det med innlegg som dette. 
Hvor ble det av innlevelsesevne og medfølelse?  
Og du? Avholdenhet fra sex? Virkelig? Når har menneskeheten noensinne klart det? Som du sier - TS har tatt ansvar ved å bruke prevensjon. Nå tar hun ansvar ved å kjenne etter på hva hun har forutsetning til å klare..det viktigste er at barna hun allerede har blir ivaretatt av henne. 

Det er forskjell på å mene at mannen skal bestemme og mene at han skal støtte kvinnen, også når valget tar fra han muligheten til å bli far (igjen?).

Det er helt mulig å mene at kvinnen skal velge selv, men samtidig ha empati for mannen som ikke er enig og kanskje går opplever sorg pga kvinnens valg.

Anonymkode: a1fd6...ef3

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Og du vil drepe det livet han ønsker seg.. Kan du leve med det da?

Anonymkode: 3b33f...181

Og om mor/ts ender opp med å drepe seg selv pga fødselsdepresjon kombinert med det faktum at hun blir presset av halve kg og indirekte av mannen til å beholde? Kan dere leve med det?
Noen av dere skriver så mye stygt at det er helt fælt. Hvis du er i mot abort, ikke gå inn i en tråd som handler om det når dere ikke klarer å styre hva dere sier!

Anonymkode: b2094...169

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg vil også bare si til deg TS at jeg fikk hyperemesis og svangerskaps depresjon med førstemann, og hyperemesis i andre svangerskap. Begge gangene ville jeg ta abort på grunn av torturen det innebar. Men jeg angret ikke i ettertid på at jeg fikk barna selv om jeg slet med tilknytningen i oppimot flere år. I dag sitter jeg egentlig med skam over at jeg ville abortere disse. Hvis barna mine noen gang spør meg om de noen gang ikke var ønsket, så vet jeg ikke hva jeg skal si. Jeg føler jeg lever med en skyld i at jeg på et tidspunkt brydde meg mer om min velvære enn om dem. Også er det ikke sikkert at du tenker slik som jeg, men

Disse tankene vi har om barn, om graviditeten var et uhell eller barna ikke er ønsket og planlagt osv, og de valgene vi tar har veldig stor innflytelse på barna våres oppfatning om seg selv. Uansett hvor mange cos kurs man tar, og hvor god tilknytning man får til barna så vil likevel det vi sier og gjør i handlinger, endre barns oppfattelse av sin egen verdi og om foreldrene er verdt å stole på. 

Dette ble et langt innlegg, men jeg ville bare si at karmaen mannen din kanskje referer til, er både hva barna dine kan finne på å tro om seg selv, tro om deg, tro om dere som foreldre, valget du tar må du leve med resten av livet. Selv om det er en abort som er over på kort tid, som om graviditeten aldri fant sted, så vil minnene og tankene og det moralske aspektet ved valget sitte igjen i resten av livet ditt, mannen din og barna dine.

Joda det er fritt valg, og kvinnens kropp og alt det der. Men lever vi for familien og barna våre eller lever vi for oss selv? jeg tenker egentlig at hvis vi lever for å tjene oss selv så burde vi ikke stifte familie fra starten av. 

Hvis du er redd for depresjon så er det så mange gode støtteapparater. Er du redd for hyperemesis så finnes det nå xonvea mot svangerskapskvalme, det finnes muligheter for å lage en plan for graviditeten og tiden etter, det finnes folk og opplegger som kan støtte opp familien i tunge tider. Det er så mange muligheter nå for å tilrettelegge hverdagen om man bare tør å spørre etter hjelp. 

Jeg er ikke veldig fan av denne tanken om at man skal skåne seg for alt som er vanskelig og tungt, fordi livet er tungt uansett. Om du tar abort så er det tungt, velger du graviditeten så er det tungt, barna dine må på et tidspunkt forlate verden uansett og det er tungt, folk i familien kommer til å dø på et punkt og det er tungt, man kommer til å oppleve kriser og gud vet hva for mye tungt man må oppleve i livet. Det er så mye tungt i livet uansett. Men greit, hvis aborten hjelper deg fra å skåne deg for noen år med vondter så vil det jo uansett komme andre år med andre vondter. 

Anonymkode: 0b32a...ff3

Herregud for et innlegg. «Moralske aspektet» «lever vi for andre eller lever vi for oss selv?» Det er ingenting moralsk galt ved abort, og det er ingenting galt med å leve for seg selv. Livskvaliteten min hadde forsvunnet om jeg måtte leve slik andre vil at jeg skal. Man forteller heller ikke barna sine om en abort, ærlig talt. 

Du kan umulig ha hatt depresjon. Det blir ikke mindre ved et støtteapparat, og det har man heller ingen garantier for at man får. Helsevesenet er overbelastet. Man har heller ingen garantier for at medisin hjelper ved hyperemesis. Selvfølgelig skal man skåne seg for traumer og depresjon om man kan. Abort trenger ikke å være tungt når det er høyt ønsket. For meg var det null problem og jeg har aldri angret et sekund. 

Anonymkode: b2094...169

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her

Har bestilt time til abort på torsdag

Mannen sier at han støtter det ikke, og kommer ikke til å bli med på sykehuset- eller ha noe med det å gjøre, for dette velger jeg selv å gjøre 

Anonymkode: 08be6...d09

• Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er forskjell på å mene at mannen skal bestemme og mene at han skal støtte kvinnen, også når valget tar fra han muligheten til å bli far (igjen?).

Det er helt mulig å mene at kvinnen skal velge selv, men samtidig ha empati for mannen som ikke er enig og kanskje går opplever sorg pga kvinnens valg.

Du skrev i innlegget ditt at du mente at den som ønsket barnet, burde være den som fikk bestemme..

Selvsagt skal han støtte kvinnen sin - som nå må ta konsekvensen - alene - fordi han ikke gadd å tre på seg et kondom. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Støtter forslag om sterilisering. Mye enklere for menn enn kvinner, om man ikke vil ha flere barn. Enten det eller avstå fra sex. Da er man 100% sikker på å ikke få et barn man ikke ønsker. 

Anonymkode: 591aa...5da

For noe dumskap en del av damer kommer med. Så når kvinnen ikke vil ha barn, så skal mannen sterilisere seg, selv om han vil ha flere barn.

Blir flau.

Hilsen dame

Anonymkode: 16c43...e00

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Selvfølgelig gjør dere ikke det, men når det nå er snakk om et embryo som TS bærer på så er det ikke et barn, det er et potensielt barn. Tar hun det bort nå så tar hun ikke bort et barn, men et embryo.

Når man velger å beholde embryoet så går det fra embryo til barn på et tidspunkt og da kaller man det såklart barn og ikke embryo.

Ord betyr noe, hvordan man bruker ordene betyr noe. 

Anonymkode: 8aa52...fc7

Dine ord betyr ikke noe for andre som måtte se på det på en annen måte. Du har din måte å se det på. Andre har sin. Du bestemmer ikke over hvordan andre skal se på dette. Dette er et vanskelig tema for mange, inkludert en del kvinner som tar abort.

Jeg er for abort, men jeg er totalt imot denne overkjøringen av andre med ens egne definisjoner, når det er helt åpenbart at det også er naturlig å tenke annerledes og mer sårt på det. Denne typen overkjørende argumentasjon har ingenting i et forhold å gjøre der den ene vil ha barn og den andre ikke, som er tilfellet her. Det er bare dominerende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ts her

Mannen sier at han støtter det ikke, og kommer ikke til å bli med på sykehuset- eller ha noe med det å gjøre, for dette velger jeg selv å gjøre 

Bra du klarer å velge det som er rett for deg. ❤️ Jeg synes du skal få utført sterilisering samtidig slik at du slipper denne situasjonen igjen. Jeg håper du finner noen andre som kan støtte deg, det er ikke riktig å kreve eller forvente det av mannen akkurat nå.

Jeg synes også du bør oppfordre mannen din til å snakke med noen, kanskje fastlegen? For han går sannsynligvis gjennom en følelsesmessig krise nå.

Ønsker deg og dere alt godt framover.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Thirdy skrev (3 timer siden):

Denne! 
Ts har tatt ansvar på sin kant i forsøk på å forhindre graviditet, jeg tipper sambo her dropper kondom da han i utgangspunktet ønsker seg et til barn. 
Han som mann har også et ansvar ovenfor henne i å forhindre svangerskap.

Nei. Det har han ikke. Det har hun.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Åh så når det er den veien skal det støttes selv om han vil beholde 🤔

Anonymkode: 20796...879

Ja, det er det. Men hun skulle selvfølgelig også støttet han fordi denne beslutningen var verst for ham. Men selve aborten er selvfølgelig ofte verre for dama, både fordi det er medisinsk og på grunn av det emosjonelle, også selv om hun ikke ønsker flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
L0co skrev (4 timer siden):

Til alle dere som mener hu skal sterilisere seg. Så lett er det ikke. Jeg har store plager, har hatt alvorlig celleforandring 3 ganger. Fjerna deler av livmora tappen. Har store smerter under mensen og før mensen. Inkl store blødninger og jeg har fått avslag 2 ganger på å fjerne. Man risikerer mye om man fjerner livmora. Idioter… 

Nå er det jo ikke snakk om at ts skal fjerne livmora da, men steriliseres. Å det går bra i de aller fleste tilfeller. Ts må ta hovedansvaret hvis hun ikke ønsker flere barn.

Thirdy skrev (3 timer siden):

Denne! 
Ts har tatt ansvar på sin kant i forsøk på å forhindre graviditet, jeg tipper sambo her dropper kondom da han i utgangspunktet ønsker seg et til barn. 
Han som mann har også et ansvar ovenfor henne i å forhindre svangerskap.

Hvorfor skal han ta ansvaret? Han vil jo ha flere barn. Dessuten så er det utrolig mange damer som dropper prevensjon uten mannens viten og ønske,  bare for å bli gravide.

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ts her

Å da må du godta mannens valg. Han kan ikke annet enn å godta ditt valg, han har jo ingenting han skulle ha sagt.

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bra du klarer å velge det som er rett for deg. ❤️ Jeg synes du skal få utført sterilisering samtidig slik at du slipper denne situasjonen igjen. Jeg håper du finner noen andre som kan støtte deg, det er ikke riktig å kreve eller forvente det av mannen akkurat nå.

Jeg synes også du bør oppfordre mannen din til å snakke med noen, kanskje fastlegen? For han går sannsynligvis gjennom en følelsesmessig krise nå.

Ønsker deg og dere alt godt framover.

Bra innlegg :) 

Anonymkode: e4c6a...31f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 18.27):

Nå er karma bare tull, og du bestemmer over din kropp. Så det så. 

Anonymkode: e48eb...fc7

Nei. Karma er ikke tull. Det man sender ut,får man tilbake.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette. Men folk klarer ikke skille noe.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (3 minutter siden):

Nei. Karma er ikke tull. Det man sender ut,får man tilbake.

Du tror helt oppriktig at verden er et rettferdig sted?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

TS her

Det jeg mener er at hvordan kan mannen overse det at jeg har hatt en fødselsdepresjon, en traumstisk fødsel og diverse påkjenninger, og i tillegg si at det får være på min karma om jeg tar abort nå...? Glatt overse min psykiske og fysiske helse?

Så hvorfor blir du gravid igjen da?Sorry men jeg klarer ikke å synes synd på deg. Det finnes ingen grunn til å ta abort. Med mindre det er medisinske grunner, fare for mors liv eller etter voldtekt. Abort skal ikke brukes som prevensjonsmiddel. Noe dessverre mange her synes er greit. Etter svarene å dømme. Hårreisende å se hvor mange som tar så lett på det med abort.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette. Men folk klarer ikke skille noe.

Brukeren du siterer mener at mannen burde få bestemme i denne saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...