Gå til innhold

Samboer støtter ikke abort

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Så i stedet for å gå forsiktig frem i samtale og når du gir beskjeden, anerkjenne at du forstår at han synes dette er vanskelig etc etc, så går du bare ut fra at dere begge er triste og det er fordelt likt? Hvis det er sånn du vil ha det, så trenger jo ikke han å støtte deg heller. Du synes det er trist, men det synes jo han og!

Anonymkode: 16c43...e00

Godt innlegg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du skulle ha anerkjent at mannen synes det er vanskelig. Du får viljen din, han får ikke. Selve aborten er selvfølgelig noe han bør støtte deg gjennom, men du burde selvfølgelig også støttet ham i at han ikke får bli far, som er en mulighet ved graviditet, som han ønsker. Hvis du ikke forstår at du dermed skal utvise forsiktighet og sensitivt overfor ham når du viderebringer beskjeden, så mangler du empati. Også selv om du har sagt at det siste barnet var det siste.

Du tar avgjørelsen, det bestemmer du og det har du rett til. Men du skjønner åpenbart ikke greia her og er mest opptatt av deg selv og at han ikke ønsker å støtte deg gjennom aborten. Du virker lite empatisk overfor mannen din. Kan hende han er det også, men jeg synes ikke det er veldig rart, hvis du oppfører deg med samme tone mot ham i dette tilfellet, som du har her. Rett og slett. Har dere derimot hatt en god og intim samtale om dette, der du overfor ham anerkjenner at du skjønner at han synes det er sårt, så er det noe annet. Da hadde jeg hatt mer sympati for at du er såret.

Nå får du gi deg.

Jeg har sagt til mannen er det er kjempetrist - at jeg forstår at han ønsker det, men at jeg ikke har psyke til å gå gjennom en graviditet igjen.

Støtte får jeg ikke, ikke snakk om det om du har bestemt deg sier han. Han vil ikke høre noe mer om det. Så aborten må jeg gå gjennom selv uansett. 

Anonymkode: 08be6...d09

• Liker 9
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva mener du med ufint?

Jeg har hele veien sagt ar barn nummer to var siste for min del.

Jeg fikk fødselsdepresjon, og barn med kolikk. Det kommer ikke som noe sjokk for samboeren..

Du misliker, og kaller det ufint, at han reagerer på at du tar en avgjørelse om noe dere har felles uten å virke til å ha snakket med han om det først. Det at du tydeligvis ikke bryr deg om hans synspunkt, men forventer at han skal støtte deg uansett, det er selvsagt ufint.

Det at du ikke ønsker nr 3 er forståelig. Det jeg ikke forstår, er at du, slik det fremstår, mener at han skal være enig med deg uten noen som helst diskusjon eller prat om det. Han skal bare godta din avgjørelse. Synes du ikke det fremstår som overkjøring og ufint?

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Strengt tatt ser jeg dette som beste utfall. 

Jeg ser ikke hvordan dette kunne komme ut på noen posetiv måte der alle blir fornøyd uansett.

Jeg blir alltid så overrasket når par som har en del år på baken plutselig havner i denne typen uenighet om forholdets kapasitet og grunnleggende verdier.

Det er som man ikke har snakket om noe dypere enn været mens man bygde et felles liv.

Anonymkode: 0734a...a87

Dette. Det er totalt uforståeleg for meg å ha TO unger, sambuaren har sagt at det er siste, men han har tydelegvis berre venta på denne mogleheita til å guilte ho til å bere fram bornet. Kor lengje har han venta? Korleis kan du ha tillit til noko han seier eller gjer etter dette? Det viser virkeleg viktigheita av at menn tek ein minimum av ansvar for forplantingsevna si. Om du vil ha unger må kvinna i ditt liv også ville det. Om ho ikkje vil ha fleire må du gå vidare. Det er tradeoff'en for å ikkje ofre liv og helse for å bringe liv til verda. Sånn er det berre.

Endret av aazy
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er en gåte at han der fortsatt er sammen med deg. Han burde jo ha plukket opp et og annet signal om hva slags menneske du er før dere kom i denne situasjonen.

Til menn - les og lær.

Anonymkode: 298f5...ddb

Denne situasjonen sier nå mer om mannen. Jeg havnet på krykker som gravid, og har permanente skader i hoften pga bekkenløsning.

Hadde jeg blitt gravid igjen på prevensjon, så skulle liksom mannen ha noe som helst å si på om det ble abort eller ikke?

Altså, det er IKKE han som risikerer å havne i rullestol. Graviditet/fødsel blir så bagatellisert til tider. Som om det er en like stor selvfølge som et problemfritt dobesøk.

Anonymkode: 19edb...b0f

• Liker 8
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

En mann som er imot abort er en mann som er imot at kvinnen selv bestemmer over egen kropp.

Anonymkode: 869e2...a75

Eller så er han en mann som ønsker seg barn nummer 3 ... 

Anonymkode: 8aa52...fc7

• Liker 1
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
MorTil2 skrev (4 minutter siden):

Du misliker, og kaller det ufint, at han reagerer på at du tar en avgjørelse om noe dere har felles uten å virke til å ha snakket med han om det først. Det at du tydeligvis ikke bryr deg om hans synspunkt, men forventer at han skal støtte deg uansett, det er selvsagt ufint.

Det at du ikke ønsker nr 3 er forståelig. Det jeg ikke forstår, er at du, slik det fremstår, mener at han skal være enig med deg uten noen som helst diskusjon eller prat om det. Han skal bare godta din avgjørelse. Synes du ikke det fremstår som overkjøring og ufint?

overhodet ikke. Han har bidratt med litt under 50% av en oppskrift. Det er ts som står for den resterende oppskriften + faktisk "baking" av baby som er alt annet enn risikofritt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan vil du oppleve det om ungene dine må flytte frem og tilbake mellom to hjem og være «skilsmissebarn» fordi du tok livet av deres søsken? Det kan i verste fall bli scenarioet han forteller ungene. 

Jeg vil aldri kunne støtte abort i situasjoner som din, så jeg forstår godt at samboeren din ikke gjør det heller. Å forvente at han skal gi deg støtte, er vel mye forlangt.

Anonymkode: 37328...19d

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

overhodet ikke. Han har bidratt med litt under 50% av en oppskrift. Det er ts som står for den resterende oppskriften + faktisk "baking" av baby som er alt annet enn risikofritt.

Å derfor så burde ts ha sterilisert seg for lenge siden sånn at hun slapp å ende opp i denne situasjonen. Det blir for dumt av henne å si at hun gikk på p pilla. Vi som har vært på forumet en stund har lest utallige tråder der mannen ikke vil ha barn, men her får han beskjed om at han må regne med barn så lenge han har sex, å at ingen prevensjon er sikker, så han får sterilisere seg om han skal unngå barn. 

Anonymkode: e4c6a...31f

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan vil du oppleve det om ungene dine må flytte frem og tilbake mellom to hjem og være «skilsmissebarn» fordi du tok livet av deres søsken? Det kan i verste fall bli scenarioet han forteller ungene. 

Jeg vil aldri kunne støtte abort i situasjoner som din, så jeg forstår godt at samboeren din ikke gjør det heller. Å forvente at han skal gi deg støtte, er vel mye forlangt.

Anonymkode: 37328...19d

Må vel kunne forvente at en voksen mann faktisk er moden nok til å la være å si noe sånt til barna sine! 

Lurer på om du mener at TS skal få dette barnet med fare for å havne i rullestol eller krykker i enda et år-to eller tre? De har tross alt to barn som trenger både moren og faren sin og hvis moren blir skikkelig dårlig i svangerskapet så kan det bli ganske vanskelig for de to som allerede er der.

Kvinner på KG som ønsker seg flere barn og kommer hit for å blåse ut litt eller fortelle hvor lei seg de er fordi de ikke får det andre eller tredje barnet fordi mannen ikke vil, de får hele tiden beskjed om at hun må jo bare finne seg i det og være glad for det eller de barna som allerede er her. 

Jeg tenker at TS bør snakke mer med mannen om dette og anerkjenne at han syns det er leit at hun vil ta abort osv, men samtidig gå gjennom aborten fordi det vil ødelegge kroppen hennes å gå gjennom enda et svangeskap og fødsel. 

Håper du får til å sterilisere deg samtidig som du tar abort, TS, så slipper du å tenke mer på å bli gravid selv om du bruker p-piller.

Anonymkode: 8aa52...fc7

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
got2go skrev (21 minutter siden):

Ja, dessverre.

Så hvis mannen kunne vært med å bestemme så kunne han bestemt at hun måtte gå gjennom en graviditet og fødsel og ha ansvaret for et barn i minst 18 år?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå får du gi deg.

Jeg har sagt til mannen er det er kjempetrist - at jeg forstår at han ønsker det, men at jeg ikke har psyke til å gå gjennom en graviditet igjen.

Støtte får jeg ikke, ikke snakk om det om du har bestemt deg sier han. Han vil ikke høre noe mer om det. Så aborten må jeg gå gjennom selv uansett. 

Nei, jeg gidder ikke gi meg. Tonen din her inne er kjip, usympatisk og overkjørende når du snakker om det han føler og fokuset ditt er på deg. Mottaker merker selvfølgelig tonen hvis du også snakker på den måten. Derfor sier jeg det. Det har ingenting med din avgjørelse å gjøre. Den er din.

Hvis dere har hatt en genuin samtale og du ikke bare har snakket kjipt og argumenterende om din bestemmelse og forståelse, så støtter jeg deg, siden abort for mange er vanskelig og en påkjenning.

Jeg har ikke mer å si om det.

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Å derfor så burde ts ha sterilisert seg for lenge siden sånn at hun slapp å ende opp i denne situasjonen. Det blir for dumt av henne å si at hun gikk på p pilla. Vi som har vært på forumet en stund har lest utallige tråder der mannen ikke vil ha barn, men her får han beskjed om at han må regne med barn så lenge han har sex, å at ingen prevensjon er sikker, så han får sterilisere seg om han skal unngå barn. 

Anonymkode: e4c6a...31f

Så du mener alle som ikke vil ha barn akkurat nå bør gå igjennom en operasjon og sterilisere seg fremfor å bruke prevensjon?

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

visste han at du ikke ville ha flere barn? hvis han ville ha flere barn så forstår jeg at han blir opprørt. men selvsagt bestemmer du.

Anonymkode: ff8f1...150

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så hvis mannen kunne vært med å bestemme så kunne han bestemt at hun måtte gå gjennom en graviditet og fødsel og ha ansvaret for et barn i minst 18 år?

Jeg tenkte mer på den andre veien, hvor dama bærer fram barnet når mannen ikke vil. Da skulle det ha gått an for mannen og tatt juridisk abort.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
MorTil2 skrev (17 minutter siden):

Jeg er uenig. Han må godta avgjørelsen. Den er hennes. Men han bør selvfølgelig få si hva han føler og få snakket ut og lov å argumentere, og ts bør ha mye forståelse siden hun vet han vil ha flere barn. Dette er sårt for ham.

Men nei, det er ikke noe de bestemmer sammen, og ts er heller ikke usikker. Det er ts som tar den beslutningen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
aazy skrev (22 minutter siden):

Dette. Det er totalt uforståeleg for meg å ha TO unger, sambuaren har sagt at det er siste, men han har tydelegvis berre venta på denne mogleheita til å guilte ho til å bere fram bornet. Kor lengje har han venta? Korleis kan du ha tillit til noko han seier eller gjer etter dette? Det viser virkeleg viktigheita av at menn tek ein minimum av ansvar for forplantingsevna si. Om du vil ha unger må kvinna i ditt liv også ville det. Om ho ikkje vil ha fleire må du gå vidare. Det er tradeoff'en for å ikkje ofre liv og helse for å bringe liv til verda. Sånn er det berre.

For noe tull. Han kan godt ha godtatt at hun ikke vil ha flere barn selv om det kan ha vært vanskelig, og så er muligheten der, og det setter selvfølgelig i gang masse følelser som håp og glede og sorg over at ts skal ta abort. Det er selvfølgelig noe helt annet. Guilte? Han får selvfølgelig lov til å være lei seg for at ts vil ta abort. Noen kvinner har hodet oppi ræva.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så du mener alle som ikke vil ha barn akkurat nå bør gå igjennom en operasjon og sterilisere seg fremfor å bruke prevensjon?

Ikke meg du svarer men jeg mener det er det eneste riktige. Hvis man mener det hundre prosent. 

Anonymkode: df66a...10b

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
got2go skrev (5 minutter siden):

Jeg tenkte mer på den andre veien, hvor dama bærer fram barnet når mannen ikke vil. Da skulle det ha gått an for mannen og tatt juridisk abort.

Problemet ved juridisk abort er at det er en 3 person i bildet. Og et faktisk barn har egne rettigheter (åpenbart).

Det er ikke rettferdig ovenfor barnet at far var skjødesløs med hvem han hadde sex med. 

Menn og kvinner har forskjellige reproduksjonssystem, og derved ulike situasjoner som ikke kan likestilles da det i seg selv ville vært et overgrep.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk positiv test i dag, går på p piller.

To barn fra før

Skal bestille time til abort i morgen, samboer sier at han støtter ikke det, og da får det være på min karma.

Synes det er litt ufint. Jeg ønsker ikke å gå gravid eller ha et barn til, men jeg synes jo at det er trist. Han sier at jeg ikke skal nevne det mer for han om jeg har bestemt meg. Uff

Noen tanker?

Det var unødvendig av han og si synes jeg. Synes du skal gjøre det som føles riktig for deg. Det er din kropp.

Anonymkode: 591aa...5da

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...