Gå til innhold

Samboer støtter ikke abort

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og om mor/ts ender opp med å drepe seg selv pga fødselsdepresjon kombinert med det faktum at hun blir presset av halve kg og indirekte av mannen til å beholde? Kan dere leve med det?
Noen av dere skriver så mye stygt at det er helt fælt. Hvis du er i mot abort, ikke gå inn i en tråd som handler om det når dere ikke klarer å styre hva dere sier!

Anonymkode: b2094...169

Rull inn tatta di. De fleste her er ikke for at ts skal beholde, men imot denne åpenbare antipatien overfor en mann som ønsker barn og de følgende sjuke innleggene om at han burde sterilisert seg og ikke bli lei seg, fordi han bare skal fokusere på at det er kvinners valg å ta abort.

Anonymkode: 16c43...e00

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Adrenalina1 skrev (4 minutter siden):

Så hvorfor blir du gravid igjen da?Sorry men jeg klarer ikke å synes synd på deg. Det finnes ingen grunn til å ta abort. Med mindre det er medisinske grunner, fare for mors liv eller etter voldtekt. Abort skal ikke brukes som prevensjonsmiddel. Noe dessverre mange her synes er greit. Etter svarene å dømme. Hårreisende å se hvor mange som tar så lett på det med abort.

Jeg går på p piller, hvorfor jeg er gravid ... ja det lurer jeg også på.

Verden er ikke sånn at man skal tvinge gjennom en graviditet, vi kvinner har et selvstendig valg over egen kropp.. og takk og lov for det ..

Anonymkode: 08be6...d09

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vera skrev (6 minutter siden):

Brukeren du siterer mener at mannen burde få bestemme i denne saken. 

Det kan vedkommende selvfølgelig bare glemme. Men han skal få komme med sine argumenter og følelser og ts skal være empatisk, siden hun får velge og han ikke og valgene er motstridende. Men ts tar den endelige beslutningen. Og det er ikke noe å diskutere. Det er gjort ved lov og skal forbli det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adrenalina1 skrev (13 minutter siden):

Så hvorfor blir du gravid igjen da?Sorry men jeg klarer ikke å synes synd på deg. Det finnes ingen grunn til å ta abort. Med mindre det er medisinske grunner, fare for mors liv eller etter voldtekt. Abort skal ikke brukes som prevensjonsmiddel. Noe dessverre mange her synes er greit. Etter svarene å dømme. Hårreisende å se hvor mange som tar så lett på det med abort.

Er depresjon en medisinsk grunn som er god nok for deg? 
TS bruker P-piller..hvorfor ansvarliggjør du ikke mannen - som ikke bruker prevensjon? Det er jo pga han abort må brukes som et prevensjonsmiddel i denne spesifikke saken. 

Det handler ikke om å ta lett på abort - det handler om å være ansvarsfull. Dersom TS mener hun ikke har kapasitet til et svangerskap og et barn til - er hun i sin fulle rett til å bestemme hva som er det beste for henne - og de barna hun allerede har. Er du virkelig villig til å ri hesten din så hardt at det går utover eksisterende liv? 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vera skrev (9 minutter siden):

Er depresjon en medisinsk grunn som er god nok for deg? 
TS bruker P-piller..hvorfor ansvarliggjør du ikke mannen - som ikke bruker prevensjon? Det er jo pga han abort må brukes som et prevensjonsmiddel i denne spesifikke saken. 

Det handler ikke om å ta lett på abort - det handler om å være ansvarsfull. Dersom TS mener hun ikke har kapasitet til et svangerskap og et barn til - er hun i sin fulle rett til å bestemme hva som er det beste for henne - og de barna hun allerede har. Er du virkelig villig til å ri hesten din så hardt at det går utover eksisterende liv? 

Enhver som ikke vil ha barn, tar ansvar for å beskytte seg. Mannen vil ha barn. Ts har tatt ansvaret for å beskytte seg, men likevel blitt gravid. Det betyr ikke at det er mannen sin skyld. Hvor fjern går det an å bli. Heller ikke at det er ts sin skyld. Hvis ts hadde tatt den tonen og skyldt på mannen for at hun ble gravid når hun allerede går på prevensjon, så hadde hun vært helt ute. Tviler på at ts gjør dette.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Enhver som ikke vil ha barn, tar ansvar for å beskytte seg. Mannen vil ha barn. Ts har tatt ansvaret for å beskytte seg, men likevel blitt gravid. Det betyr ikke at det er mannen sin skyld. Hvor fjern går det an å bli. Heller ikke at det er ts sin skyld. Hvis ts hadde tatt den tonen og skyldt på mannen for at hun ble gravid når hun allerede går på prevensjon, så hadde hun vært helt ute. Tviler på at ts gjør dette.

Kanskje du skal lese innlegget jeg siterer før du svarer..? Temmelig fjernt å svare når man ikke skjønner konteksten.

Jeg skylder ikke på mannen - jeg ansvarliggjør begge. Det gjør ikke brukeren jeg siterer. Det er jo middelalder-tankegang.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om han virkelig ønsker egne barn, ja da får du hjelpe han ut av forholdet, om han ikke greier det selv! 

Dette kan bli tøft psykisk i lengden, all den tid ingen prevensjon er hèlt skuddsikre.. Noen valg, må man rett og slett ta ansvar for selv. 

Endret av Tradegy
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:skriver: (dobbelt) 

Endret av Tradegy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Rull inn tatta di. De fleste her er ikke for at ts skal beholde, men imot denne åpenbare antipatien overfor en mann som ønsker barn og de følgende sjuke innleggene om at han burde sterilisert seg og ikke bli lei seg, fordi han bare skal fokusere på at det er kvinners valg å ta abort.

Rull inn tatta di? Kan du forsøke å skrive normalt? Har du lest tråden og de innleggene jeg siterte? Det blir skrevet helt hårreisende ting her, som at ts begår drap om hun tar abort. Og nå skal hun presses til sterilisering. Dere er syke i hodet.

Orker ikke lese de fæle svarene du får og håper du også forlater tråden, ts. Dette er ikke bra for helsa di å lese, det er helt sikkert. Trist og vondt at mannen vil at du skal få karma for å ikke ønske flere barn og ønske å risikere nytt traume og ny depresjon. Lykke til, og håper du har ei god venninne å støtte deg til❤️

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vera skrev (8 timer siden):

Det er helt surrealistisk at en kvinne - som vet hva et svangerskap innebærer - og kan innebære, for ramme alvor mener at en mann - som ikke kan bære frem et barn, skal kunne bestemme over den som tar risikoen ved et svangerskap. Helt sprøtt er det. 

Jeg har selv 3 barn - men det farger ikke min oppfatning av hva andre skal velge for seg selv, og hva som er riktig valg for dem - aldri i livet om jeg vil frata en kvinne retten til å bestemme over sin egen kropp. Aldri. 
Det ser ut som du prøver å få TS til å skamme seg over følelsene sine..verden er på vei inn i en baklengs utvikling - og du er en av dem som bidrar til det med innlegg som dette. 
Hvor ble det av innlevelsesevne og medfølelse?  
Og du? Avholdenhet fra sex? Virkelig? Når har menneskeheten noensinne klart det? Som du sier - TS har tatt ansvar ved å bruke prevensjon. Nå tar hun ansvar ved å kjenne etter på hva hun har forutsetning til å klare..det viktigste er at barna hun allerede har blir ivaretatt av henne. 

Her, og i innleggene etter, drar du dette litt vel langt 😂 Man kan også si mye om utviklingen til verden, det er en annen diskusjon. 

I mitt innlegg var det det samme hvorvidt det var mannen eller kvinnen som ønsket et barn, men at den personen burde bli hørt står jeg fullt og helt for. At risikoen er større for kvinnen er udiskutabelt, men det er nå likevel (som oftest, også her) kvinnen som har satt seg i denne situasjonen. 

Å avstå fra sex er ikke nødvendigvis lett, men går likevel helt fint om man har bestemt seg. Om du ikke klarer det, greit nok, men da finnes det også konsekvenser av det. 

Hoveddiskusjonen her handlet om hvorvidt det var ille at mannen ikke støttet at TS hadde bestemt seg for å ta abort, uten at det en gang var en diskusjon/avgjørelse de diskuterte som par. Og det må det være lov å si at man forstår mannen godt, når TS selv med viten om at han ønsker det barnet ikke engang snakker med han før hun har bestemt «for dem begge». Samtidig som man og mener dette burde vært diskutert i et forhold tidligere, når man da vet hvordan barn blir til, at prevensjon ikke er 100% sikkert, og man ikke har valgt å sterilisere den ene eller den andre.

Har hun sin fulle rett til å ta abort? Ja, etter lov har hun det. 
Er han nødt til å støtte det og stille opp om det for han oppleves som et stort tillitsbrudd og svik? På ingen måte! 

Så må også TS godta at hun har full rett til å ta valget om abort, men at det valget også kan ha andre konekvenser, som f.eks. at forholdet ikke vil forbli det samme.

Anonymkode: a4489...5d5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vera skrev (6 timer siden):

Brukeren du siterer mener at mannen burde få bestemme i denne saken. 

Nei. Da leste du innlegget mitt helt feil. Kvinnen bestemmer. Men det blir umenneskelig og uempatisk å samtidig kreve støtte for valget som fratar mannen noe eksistensielt.

Hun kan faktisk ikke være furt og fortvilet over at mannen ønsket noe annet og derfor blir påført en stor sorg. Hun må stå i valget hun tar, og tåle at valget sårer mannen, og at han ikke ønsker å være deltagende i prosessen. Det betyr ikke at valget hun tar er galt, men hun må godta at det er feil for mannen og innse at dette kan de ikke bli enige om.

Anonymkode: a1fd6...ef3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ts her

Har bestilt time til abort på torsdag

Mannen sier at han støtter det ikke, og kommer ikke til å bli med på sykehuset- eller ha noe med det å gjøre, for dette velger jeg selv å gjøre 

Gjør det som er rett for deg og din kropp. 

Når aborten er gjennomført, ser du om sterilisering er et alternativ. Det samme om sex med mannen er. Eller om forholdet er liv laga. 

Anonymkode: 5d31e...3ed

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis mannen min hadde sterilisert seg uten å snakke med meg først så hadde jeg opplevd det som et tillitsbrudd. Ikke fordi jeg har noen rett til å overkjøre hans avgjørelse, men fordi det er en ganske stor avgjørelse som også påvirker meg og min fremtid.

Her er det snakk om et bitte lite embryo som allerede eksisterer. Ikke muligheten for at to kjønnsceller en dag kan møtes, men noe som allerede har skjedd og er på vei. For det er jo hele poenget med abort, å avbryte en prosess som allerede er i gang? Selvsagt snakker man med partneren sin om et så stort valg.

Har dere muligheten til å få hjelp til å snakke sammen før aborten? Om ikke annet for å få hjelp til å forstå hverandres synspunkt? Amathea? Helsestasjon? Familievernkontoret?

Anonymkode: 331ae...b34

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis mannen min hadde sterilisert seg uten å snakke med meg først så hadde jeg opplevd det som et tillitsbrudd. Ikke fordi jeg har noen rett til å overkjøre hans avgjørelse, men fordi det er en ganske stor avgjørelse som også påvirker meg og min fremtid.

Her er det snakk om et bitte lite embryo som allerede eksisterer. Ikke muligheten for at to kjønnsceller en dag kan møtes, men noe som allerede har skjedd og er på vei. For det er jo hele poenget med abort, å avbryte en prosess som allerede er i gang? Selvsagt snakker man med partneren sin om et så stort valg.

Har dere muligheten til å få hjelp til å snakke sammen før aborten? Om ikke annet for å få hjelp til å forstå hverandres synspunkt? Amathea? Helsestasjon? Familievernkontoret?

Anonymkode: 331ae...b34

Vi har snakket sammen, jeg forstår hans side veldig godt.

Men uansett hvor mye vi snakker om det, så ønsker jeg ikke å være gravid, føde, barseltid, begynne helt på nytt igjen. Jeg er veldig dårlig, kvalm, oppkast, jeg har ikke lyst å ha det sånn.

Jeg vil bare ha tilbake mitt "gamle liv"... jeg kjenner bare at psyken min allerede begynner å gå nedover med disse plagene. Jeg blir rett og slett deprimert.

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.3.2025 den 7.32):

Vi har snakket sammen, jeg forstår hans side veldig godt.

Men uansett hvor mye vi snakker om det, så ønsker jeg ikke å være gravid, føde, barseltid, begynne helt på nytt igjen. Jeg er veldig dårlig, kvalm, oppkast, jeg har ikke lyst å ha det sånn.

Jeg vil bare ha tilbake mitt "gamle liv"... jeg kjenner bare at psyken min allerede begynner å gå nedover med disse plagene. Jeg blir rett og slett deprimert.

Skjønner ikke helt hva mer det er å snakke om jeg heller. Det er flere som fortsatt nevner det i innleggene sine, men det er jo ikke noe mer å snakke om...

Du vil ta bort barnet - han forstår deg ikke og blander inn karma for at du skal føle deg verre. 
Han vil beholde - du forstår han, men vil allikevel gå videre med aborten.

Det er jo ikke noe mer å snakke om. Hold på ditt, TS. Vet ikke om du allerede har vært på sykehuset? Om det var torsdag før helgen eller torsdag som kommer nå?

Jeg håper dere kommer dere gjennom dette og at mannen din til slutt aksepterer dette. 

Anonymkode: 8aa52...fc7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har han vaguna?

For hvis ikke kan han jo holde kjeft. «Støtter ikke abort»…🤢 Det er vel ingen som trenger å spørre han om det ettersom det ikke rammer han direkte. 

Anonymkode: f0d69...1b5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

PS og tror han på dårlig karma pga aborter så må han slutte å ha sex eller sterilisere  seg.

Sterilisere  må han jo nå løpe å gjøre for å støtte sin kjære.

Anonymkode: f0d69...1b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skjønner ikke helt hva mer det er å snakke om jeg heller. Det er flere som fortsatt nevner det i innleggene sine, men det er jo ikke noe mer å snakke om...

Du vil ta bort barnet - han forstår deg ikke og blander inn karma for at du skal føle deg verre. 
Han vil beholde - du forstår han, men vil allikevel gå videre med aborten.

Det er jo ikke noe mer å snakke om. Hold på ditt, TS. Vet ikke om du allerede har vært på sykehuset? Om det var torsdag før helgen eller torsdag som kommer nå?

Jeg håper dere kommer dere gjennom dette og at mannen din til slutt aksepterer dette. 

Anonymkode: 8aa52...fc7

Jeg skal nå på torsdag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 0.24):

Rull inn tatta di? Kan du forsøke å skrive normalt? Har du lest tråden og de innleggene jeg siterte? Det blir skrevet helt hårreisende ting her, som at ts begår drap om hun tar abort. Og nå skal hun presses til sterilisering. Dere er syke i hodet.

Orker ikke lese de fæle svarene du får og håper du også forlater tråden, ts. Dette er ikke bra for helsa di å lese, det er helt sikkert. Trist og vondt at mannen vil at du skal få karma for å ikke ønske flere barn og ønske å risikere nytt traume og ny depresjon. Lykke til, og håper du har ei god venninne å støtte deg til❤️

Jeg er ikke dere. At det har lurt seg inn en og annen syk evangelist her, kan ikke jeg for. Gå i rette med de riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
L0co skrev (På 21.3.2025 den 14.17):

Til alle dere som mener hu skal sterilisere seg. Så lett er det ikke. Jeg har store plager, har hatt alvorlig celleforandring 3 ganger. Fjerna deler av livmora tappen. Har store smerter under mensen og før mensen. Inkl store blødninger og jeg har fått avslag 2 ganger på å fjerne. Man risikerer mye om man fjerner livmora. Idioter… 

Du snakker om å fjerne livmora. Det er ikke det man gjør ved sterilisering

Anonymkode: 92ea5...817

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...