Gå til innhold

Hvorfor er det ikke bra nok å sende melding til sjefen når man er syk, man MÅ ringe

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Klart det er bra nok å sende melding - jeg sender bare en beskjed på Teams, så ser sjefen det når han ser det. Null stress. 

Om det ikke er bra nok på din arbeidsplass og du plages av det, så får du heller gjøre en endring på det kanskje? 

Anonymkode: 03730...a5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har en kontorjobb, så ingen skal dekke for meg, og her holder det med en melding.

Hvis jeg er syk så har jeg merket det kvelden i forveien kanskje, eller på natten, men jeg håper i det lengste at det går seg til, og prøver å sove det av. På morgenen er da jeg kaster inn håndkleet, og da er ikke lederen min våken. Han jobber stort sett hjemmefra, eller kommer en time etter oss andre om morgenen, så da står han opp et kvarter før jeg starter på jobb ca.

Sender en melding til han og resten av administrasjonen så de slipper å lure på om jeg er forsinket eller syk, også sender jeg inn egenmelding i systemet.

Anonymkode: 46dae...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På min arbeidsplass har vi slitt med høyt kortidssykefravær. Det er noen "gjengangere" blant de ansatte som ofte er borte, til irritasjon for oss andre. Vi må ringe sjefen hver dag under egenmelding, og ledelsen har ikke lagt skjul på at de ønsker en høyere terskel for å melde seg syk.

Så ja, hensikten er blant annet å gjøre det mer ubehagelig for dem som har litt "vondt i arbeidslysten".

I tillegg er jo arbeidsgiver pliktig til å tilrettelegge om mulig, derfor skal det spørsmålet stilles i telefonsamtalen.

Og som andre her har påpekt: Sender du SMS kan den lettere bli oversett, og det kan bli dårligere tid til å lete etter vikar eller flytte på vaktene til andre eller gjøre andre grep som kan være nødvendige. Dette er altså ikke en kontorjobb eller en type arbeid som kan gjøres hjemmefra, men derimot en jobb hvor tilstrekkelig bemanning er helt nødvending.

Anonymkode: 8b9c2...419

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Greit for begge parter att en ringer vel, da er en sikker på att beskjed er mottatt og dermed kan leder fortere ordne med erstatter om det er nødvendig. 

Anonymkode: 07938...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos oss foretrekkes SMS. Min sjef sitter i enormt mye møter i løpet av en dag, og kan sjelden svare på telefon. Jeg har også veldig full kalender, og de som jeg har ansvar for sender sms om det er kortidsfravær. Ved langtidsfravær/sykmelding har vi avtale om å ringes, men da mest for å sjekke om vi kan tilrettelegge noe. Jeg er også veldig travel om morgenen, og det er enklere og ryddigere å følge opp tekstmeldinger enn telefonsamtaler. Mellom 07:30-08:00 leverer jeg unger og kjører bil ig har ikke tid å svare på telefoner.  Har da i tilegg dokumentasjon på fravær om det sendes SMSom noen glemmer å legge inn sykedager i systemet og vi må etterregistrere.

Anonymkode: ac3e5...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos oss er regelen at man skal ringe, fordi det er viktig at man er sikker på at beskjeden fanges opp. En sms, e-post eller chat kan bli oversett. Jobber i en turnusbedrift, og vi må skaffe vikarer ved en god del av fraværet. Blir problemer om vi plutselig har overraskende sykefravær på kritiske vakter. 

Jeg er leder og forsøker på ingen måte å overtale syke folk til å komme på jobb. Sier takk for beskjed, god bedring og avtaker når de må gi beskjed dersom fraværet skulle vare flere dager. 

Anonymkode: ca17a...15c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er fordi det er høyere terskel for å ringe inn sykdom enn det er å melde det inn som sms...

Anonymkode: 8902b...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er bare sånn reglene er. 

Anonymkode: e010a...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos oss skal man sende melding til leder så fort man vet man er syk og så skal man ringe avdelingen og si man er syk når vi åpner om morgenen. Dette fordi leder ikke ønsker å bli ringt når som helst f.eks midt på natten og fordi lederne tenker terskelen for å ringe kollegene å si man er syk er høyere fordi det er de det går ut over om man er borte en dag. Man skal i utgangspunktet si fra hver dag man er borte, ringe før klokken 14:00 og si om man tror man er borte neste dag.

Jobber i barnehage og har MYE fravær hos oss, både korttidsfravær og langtidsfravær. 

Anonymkode: 54401...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker sms, men så er det heller ikke krise om noen er syk, vi trenger ikke å erstattes av noen andre når det bare er snakk om kortere fravær. Dersom leder må skaffe en erstatter så er det klart det haster litt mer med å få beskjed, og da er det helt naturlig at man må ringe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg må ringe fordi de må vite om det raskt nok. Og det er helt greit i jobbene jeg har nå. Men der jeg jobbet før måtte vi ringe fordi sjefen ikke stolte på at vi var syke (selv om jeg til og med dro på jobb når jeg var syk). En gang forstua jeg foten og sjefen ble sur fordi jeg KANSKJE ble sykmeldt (ble ikke det). Endte etterhvert opp med at jeg faktisk ble sykmeldt på grunn av den psykotiske oppførselen til sjefen.

Anonymkode: d1212...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 15.36):

Som de over her sier, sms er mer sårbart i forhold til å være sikker på om leder får det med seg i tide, og fordi terskelen er høyere når man må ringe. Er ikke like lett å skulke for mange

Anonymkode: 70f12...53e

Ekspander  

Min erfaring som leder også. Har ikke noe med å sjekke ut formen til folk, men erfaring viser at det er litt høyere terskel for at man melder fra om sykdom hvis man må ringe enn om man sender sms. Og selvsagt at man er sikker på at beskjeden kommer fram.

Anonymkode: 01b2a...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 15.23):

Er det fordi lederen skal tolke ut fra stemmen din om du er syk eller om du bare later som? 🤔

Anonymkode: bb285...6e7

Ekspander  

Det er vanlig rutine i de fleste jobber. Det er litt høyere terskel for å melde fravær ved å ringe enn ved å bare sende sms og arbeidsgiver skal følge opp sykefravær og høre om det mulig å tilrettelegge for at du kan jobbe hjemmefra eller gjøre andre oppgaver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...