AnonymBruker Skrevet 20. mars #1 Del Skrevet 20. mars Er det fordi lederen skal tolke ut fra stemmen din om du er syk eller om du bare later som? 🤔 Anonymkode: bb285...6e7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #2 Del Skrevet 20. mars Det er mange år, og mange jobber siden, jeg ringte til min sjef når jeg var syk. Jeg sender mail. Men så har jeg også kontorjobb. Anonymkode: f2aab...6a0 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #3 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er det fordi lederen skal tolke ut fra stemmen din om du er syk eller om du bare later som? 🤔 Anonymkode: bb285...6e7 Det er vel bare forkjølelse og sykdommer som går på stemmen man kan høre. Andre sykdommer er det jo klin umulig å høre på telefonen. Er neppe derfor. Tror det er fordi terskelen for å melde seg syk er høyere om man må ringe. Enklere å ta en sykedag om man slipper unna med bare en melding. Anonymkode: 843ee...e46 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jaane doe Skrevet 20. mars #4 Del Skrevet 20. mars Det er lettere å ikke få med seg en sms enn en mobil som ringer, som kan gjøre at sjefen ikke blir oppmerksom på at du er syk. Det kan gjøre at man ikke rekker å ringe etter en vikar til riktig tid. Kan også være litt fordi det å sende en sms er "enklere" enn å faktisk måtte ringe og snakke med noen og si man er syk. Det kan vel tenkes at det til en viss grad gjør at man forhindrer at folk ringer med mindre man må fordi man faktisk er syk. Fordi folk kvier seg litt for å ringe inn sykdom. 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #5 Del Skrevet 20. mars Som de over her sier, sms er mer sårbart i forhold til å være sikker på om leder får det med seg i tide, og fordi terskelen er høyere når man må ringe. Er ikke like lett å skulke for mange Anonymkode: 70f12...53e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #6 Del Skrevet 20. mars Fordi det ikke er sikkert sjefen ser meldingen, pluss at jeg tror terskelen for egenmelding er høyere når det må ringes inn. Anonymkode: 63d5a...b54 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #7 Del Skrevet 20. mars Vår leder foretrekker at vi sender melding. Vi må gi beskjed tidlig slik at de som er først på jobb kan begynne å avbestille den syke behandlerens pasienter så raskt som mulig. Forståelig nok ønsker ikke leder telefon kl 07 når hun har mer enn nok med å få ungene sine av gårde i barnehage og skole. Anonymkode: 77aba...422 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #8 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det fordi lederen skal tolke ut fra stemmen din om du er syk eller om du bare later som? 🤔 Anonymkode: bb285...6e7 Hvorfor skulle du ikke kunne ringe? Man kan lett snu det rundt. Det er fordi lederen potensielt ønsker å ha noen oppfølgingsspørsmål, blant annet. Som når du tror du er tilbake, om du ville hatt hjelp av tilrettelegging og lignende. Enkelte ønsker ikke å ta det via SMS, og det er helt forståelig. Så enkelt kan det være. Anonymkode: dc996...4ab 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #9 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor skulle du ikke kunne ringe? Man kan lett snu det rundt. Det er fordi lederen potensielt ønsker å ha noen oppfølgingsspørsmål, blant annet. Som når du tror du er tilbake, om du ville hatt hjelp av tilrettelegging og lignende. Enkelte ønsker ikke å ta det via SMS, og det er helt forståelig. Så enkelt kan det være. Anonymkode: dc996...4ab Dette. Anonymkode: 371a8...079 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #10 Del Skrevet 20. mars Vi må sikre at beskjeden kommer frem. Det er ingen som står klar til å ta over mine oppgaver. Jeg må naturlig nok ringe vakt/skiftleder og samtidig varsle leder. Så lenge jeg får svar fra vaktleder når jeg ringer, så holder det å sende en sms til leder. Om jeg ikke møter på jobb og fraværsvarslet mitt ikke når leder eller vaktleder, så kan det få kjipe konsekvenser. Anonymkode: 12413...b43 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #11 Del Skrevet 21. mars Jeg har telefonskrekk, så jeg hadde heller gått syk på jobb fremfor å ringe inn og be om å få bruke egenmelding. Utrolig nok tillater arbeidsgiver at vi sender mail, så det har ikke vært noe problem. Det er vel det eneste positive jeg kan si om min arbeidsplass, forøvrig. Anonymkode: 1756c...5dc 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #12 Del Skrevet 21. mars Spørs vel på jobben, noen ganger så er det vel viktig å forsikre seg om at beskjeden kommer frem, kanskje noe annet må avklares og. Jeg tror også det som andre sier er høyere terskel for å ringe, og særlig å lyve på telefon, fremfor SMS. Så det kan jo handle om manglende tillit til de under seg i noen tilfeller. I min kontorjobb er det samme hvordan man sier fra, sender bare en slack eller noe. Med hjemmekontor så har det blitt mer gråsone også, man kan jo være litt på, jobbe mellom slagene om man går litt opp og ned i form. Jeg har heller ikke en jobb hvor alt raser sammen om ingen tar over min "vakt". Jeg har mine oppgaver og mine møter, som jeg må utsette og flytte på ved sykdom. Anonymkode: f71eb...34b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #13 Del Skrevet 21. mars Hos oss er det tilstrekkelig å sende sms Anonymkode: 3eb20...0f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #14 Del Skrevet 21. mars Jeg har opplevd at sjefen vil snakke deg rundt. Jobba i skole og hadde 39 i feber = influensa. "Vi har så lite folk her nå at jeg vil at du kommer og prøver litt. I hvertfall til klokka 10 for da kommer Tove og tar over..." Anonymkode: 48abc...ead Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #15 Del Skrevet 21. mars Mye fordi det er nok mye lavere terskel for å melde seg «syk» en dag ved å bare skrive en melding. Når man må ringe sitter det lengre inne. Anonymkode: 1be88...310 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
babbo Skrevet 21. mars #16 Del Skrevet 21. mars Hadde nok vært mer "syk" om jeg bare kunne sende sms! 😂 Virkelig hater å ringe inn syk selv om jeg er det, til og med når jeg ringer for barnet mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #17 Del Skrevet 21. mars Min forrige sjef ville helst ha melding. Telefon gjorde henne forbanna. Anonymkode: fd267...47a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #18 Del Skrevet 21. mars Det er flere jobber siden sist jeg hadde en sjef som insisterte på ringing. Sist gang rundt 2010, tipper jeg. Jeg sender bare melding på Teams nå. Anonymkode: 6af49...f7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #19 Del Skrevet 21. mars Hos oss er det viktig at beskjeden kommer frem så vi kan booke om pasienters timer. Mange av pasientene blir sure; tipper de hadde blitt forbanna om de møtte opp til første time og behandler ikke var der. Det er vel også lavere terskel for å være syk om man kan sende SMS? Har jobbet med flere som etter sykdom har fortalt at de bare ville ha fri, skulle noe annet... Ingenting overrasker meg lenger Anonymkode: 3c275...cd5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #20 Del Skrevet 21. mars Vi må ringe. Jobber på sykehjem. Da er det ofte nattevaktene som har telefonen. Kan være travelt og en melding er ikke like lett å høre. Jeg syns det er bra å måtte ringe. Alle vet noen misbruker sykedager. Da kan man ikke sende melding og si man er syk, sår hals, snørrete. Det hører man. Ikke at leder har lov å spørre, men blir litt "vanskeligere" å misbruke sykedager. For noen vil jo ikke ringe nettopp fordi de egentlig ikke er syk. Dessuten må leder vite forventet varighet av fravær og få mulighet å tilrettelegge hvis det er mulig. Noen ganger er derfor en samtale best for å få ting avklart. Jeg er derimot i mot å måtte ringe to ganger, slik det har stått i media at noen må. Da burde det holdt med en melding på slutten av dagen. Anonymkode: 3c516...f43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå