AnonymBruker Skrevet 21. mars #161 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 16.17): Hva slags kommune er det som ikke har sommerbarnehage? Det trodde jeg alle kommuner hadde. Privat barnehage? Anonymkode: ed539...b1b Det er mange kommuner uten sommerbarnehage Anonymkode: f55d8...5f6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #162 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vær glad det bare er 3 uker. Sfo har stengt 1.juli til 1.august til opplysning. Går en barn så vet en jo dette. Bytt jobb eller sykemelding. Anonymkode: 7dac9...b88 Det er deres SFO. Her er SFO og bhg begge stengt de samme 3 ukene i juli Anonymkode: f55d8...5f6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #163 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (13 timer siden): Så hun burde ikke fått barn, er det seriøst det du sier? Er du så inderlig kynisk? Barnefar har gått bort. Hun har ikke planlagt dette. Hun jobber fullt med et lite barn hjemme. Hun kunne garantert ha jobbet for å bli ufør. Skjerp deg! Makan til mangel på empati. Anonymkode: def1b...f42 Hva skulle hun blitt ufør for? Ts sier hun selv ikke er syk.. Anonymkode: b9cd4...bbb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #164 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 16.13): Barnehagen hvor barnet mitt (2 år) går skal ha sommerstengt 3 uker i sommer. Jeg får ikke ferie fra jobben de tre ukene, men har fri de tre ukene før… har snakket med sjefen om dette som sier at jeg må prøve å bytte med noen internt på arbeidsplassen, men det er ingen som vil eller har mulighet til å bytte uker… hva fader gjør jeg?? Er alene med ungen, besteforeldre er fortsatt i full jobb, har ingen i nettverket som kan hjelpe så mye som i tre hele uker! Er helt fortvila Anonymkode: 1905a...0c8 Da sier du til sjefen din, at du må ta med ungen på jobb, siden ingen vil bytte, og foreldrene dine er på jobb Anonymkode: bea63...96b 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #165 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Står i samme situasjon her, men har en 6 åring og AKS er stengt hele juli. Jeg har fått ordnet 2 uker med barnepass, men det gjenstår 3 uker der jeg bare MÅ få lov til å ta ut ferie. Hvis jeg ikke får ferie må jeg rett og slett kontakte barnevernet og si ifra meg omsorgen for barnet. Det er ikke forsvarlig å la en 6 åring være hjemme alene i 9 timer. Det kommer naturlig nok til å medføre at jeg blir gal av sorg, blir sykmeldt 1 år, for så å gå noen år på AAP, før jeg ender på uføretrygd. Eller selvmord. Man klarer jo ikke å leve som normalt og gå på jobb når man har mistet barnet sitt. Så arbeidsgiver kan velge selv hva som fører til minst ulempe for bedriften....Det er ingen av mine kollegaer som MÅ ha ferie i akkurat juli. Anonymkode: a348d...218 Oisann, det var da voldsomt. Heldigvis føler jeg det ikke slik, det ordner seg nok på et vis for oss begge. Fælt å høre at du tenker i de baner. Anonymkode: 1905a...0c8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #166 Del Skrevet 22. mars Og når informerte du leder om dette? Regner med du fikk årsplanen rundt august/september og der står jo alle planleggingsdager og ferie Nå er vi jo snart i april og mange har allerede lagt planer og da ønsker man jo ikke å bytte ferien sin Anonymkode: 15ece...11a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #167 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dramatisk much? 😬😳 Anonymkode: 4c64a...2c9 Noe så innmari også Anonymkode: 6c488...19f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #168 Del Skrevet 22. mars Maleficenta skrev (6 timer siden): Men det er jo rimelig dust at de stenger i tre uker og ikke har sommer barnehage. Ja jeg vet at det er pålagt å gi kidsa ferie i minimum tre uker i barnehagen, men la nå folk få velge når de tre ukene skal være da Ja så da kan de ansatte i bhg aldri få fri/velge selv for det er alltid barn der minus i januar når det er billige turer. Ikke så farlig om de ansatte får feie med barna sine som går på skole Anonymkode: 6c488...19f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #169 Del Skrevet 22. mars Jeg forstår ikke at alle i barnehagen eller SFO må ha ferien samtidig og at det må være helt stengt i 3-4 uker. På min arbeidsplass kan vi heller ikke ta ut sommerferie samtidig og stenge. Anonymkode: 4864a...1ea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #170 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg forstår ikke at alle i barnehagen eller SFO må ha ferien samtidig og at det må være helt stengt i 3-4 uker. På min arbeidsplass kan vi heller ikke ta ut sommerferie samtidig og stenge. Anonymkode: 4864a...1ea Velkommen til verden? Det har vært slik i alle år. En legger ferien til bhg/skole. De som velger turnusjobb vet jo de ikke får velge ferien sin selv. Da er det tidlig ferie et år og sent det andre. Anonymkode: 7dac9...b88 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #171 Del Skrevet 22. mars Er det ingen private barnehager i din kommune? Espira, for eksempel? De koster like mye som kommunal barnehage. Anonymkode: e4d13...f13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #172 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg forstår ikke at alle i barnehagen eller SFO må ha ferien samtidig og at det må være helt stengt i 3-4 uker. På min arbeidsplass kan vi heller ikke ta ut sommerferie samtidig og stenge. Anonymkode: 4864a...1ea Det er noe kommunene gjør for å spare penger. I nabokommunen hvor vi bor har de også valgt å stenge barnehagene hele påska og hele jula. Politikerne mener det da blir forutsigbart for folk når de skal ha ferie, men for folk som TS innebærer det at arbeidsgiver må gi henne fri akkurat disse ukene bhg stenger. Anonymkode: 50603...7dd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #173 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Velkommen til verden? Det har vært slik i alle år. En legger ferien til bhg/skole. De som velger turnusjobb vet jo de ikke får velge ferien sin selv. Da er det tidlig ferie et år og sent det andre. Anonymkode: 7dac9...b88 Takk skal du ha. Det har ikke vært sånn i alle år. Da mine barn var små, var det tilbud om feriebarnehage de få ukene barnehagen var helt stengt. Jeg har ikke turnusjobb, men kan heller ikke velge ferien selv. Prinsippet om tidlig og sen ferie må stadig avvikes for oss som ikke lengre har små barn. «Fellesferien» begynner å bli et utdatert konsept, så hvorfor barnehager og SFO ikke kan tilpasse seg utviklingen i samfunnet, er et mysterium. Anonymkode: 4864a...1ea 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #174 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk skal du ha. Det har ikke vært sånn i alle år. Da mine barn var små, var det tilbud om feriebarnehage de få ukene barnehagen var helt stengt. Jeg har ikke turnusjobb, men kan heller ikke velge ferien selv. Prinsippet om tidlig og sen ferie må stadig avvikes for oss som ikke lengre har små barn. «Fellesferien» begynner å bli et utdatert konsept, så hvorfor barnehager og SFO ikke kan tilpasse seg utviklingen i samfunnet, er et mysterium. Anonymkode: 4864a...1ea Det er kommunen som står bak stenging i kommunale bhg. Vi har barna våre i en privat bhg og der har de åpent i påskeuka feks. Alle kommunale bhg stenger for å spare penger. Løsningen er kanskje enda mer privatisering da. Anonymkode: 50603...7dd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #175 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er noe kommunene gjør for å spare penger. I nabokommunen hvor vi bor har de også valgt å stenge barnehagene hele påska og hele jula. Politikerne mener det da blir forutsigbart for folk når de skal ha ferie, men for folk som TS innebærer det at arbeidsgiver må gi henne fri akkurat disse ukene bhg stenger. Anonymkode: 50603...7dd Ja, og det innebærer også at de barnløse eller de som har store barn nesten aldri får tatt ut ferie når de ønsker. Helt greit å tilpasse seg når det gjelder folk som er i ts’ situasjon, men når foreldre der de er to også insisterer på å ta ut alle ferier og inneklemte dager samtidig, blir det feil. Anonymkode: 4864a...1ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #176 Del Skrevet 22. mars Du sier opp jobben din, og får dermed fri i juli. Ny jobb finner du i helsesektoren uansett Anonymkode: 8f37f...f5e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #177 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Får hun en psykemelding fyker plutselig alle forsikringspremiene hennes i været, og det blir nærmest umulig å tegne f.eks uføreforsikring… så det er kortsiktig tenkt! Anonymkode: 8c7e4...95d Tull! Anonymkode: 6076f...a6c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NoaideBiehtar Skrevet 22. mars #178 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og når informerte du leder om dette? Regner med du fikk årsplanen rundt august/september og der står jo alle planleggingsdager og ferie Nå er vi jo snart i april og mange har allerede lagt planer og da ønsker man jo ikke å bytte ferien sin Anonymkode: 15ece...11a Hvorfor tar du det som en selvfølge at alle drifter med årsplan og at den lanseres på høsten? Hos oss har kun halvparten av virksomhetene årsplan og den lanseres først i november/desember. De som ikke har årsplan har ikke landet feriefordeling ennå. Årsplan er ikke normen. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg forstår ikke at alle i barnehagen eller SFO må ha ferien samtidig og at det må være helt stengt i 3-4 uker. På min arbeidsplass kan vi heller ikke ta ut sommerferie samtidig og stenge. Anonymkode: 4864a...1ea Det er for å spare penger. Her blir sommerstengt barnehage innført neste år, for å spare penger (stor kommune) men også fordi barnehagetilbudet brukes så lite i fellesferien. Det er dyrt å drifte for få barn. Kommuner som stenger barnehagene burde samtidig gi helsevirksomhetene sine instruks om å prioritere feriefordeling til aleneforeldre, eller opprette et ferietilbud for små barn. 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #179 Del Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 9.21): Ts her! Takk for svarene deres. Har vært i kontakt med kommunen og det stemmer at alle barnehagene er stengt i samme periode, så da er ikke annen barnehage noe alternativ. Jeg jobber i helse, får ikke ulønnet perm, da sommeren er den travleste tiden på året mtp ferieavvikling og merkelig nok alltid ekstremt mange sykmeldinger. Ser at sykmelding blir foreslått av noen her, og det er ikke et alternativ, jeg er jo ikke syk. Som nevnt, far er dø og har derfor litt utfordringer med å hjelpe til pga det. Mine foreldre er fortsatt i full jobb, er under 60 år og har ikke «senil-uka» som også kommenteres her. De har ferie ene uken hvor barnehagen har stengt, men skal til syden med to vennepar. Farfaren til barnet mitt er dø og farmoren har vi ikke hatt noe særlig kontakt med da hun «ikke orker». Jeg har venner, men de er jo også i full jobb og jeg kan nesten ikke be noen om å bruke sommerferien sin på å passe min to-åring. En ganske fortvilende situasjon som gjør at jeg vurderer å si opp jobben for å få det til å funke. Jeg vet at jeg kan få meg jobb igjen relativt fort da jeg jobber i helse. Må prøve nok en gang å snakke med arbeidsgiver om dette. Jeg forstår at ikke alle kan få ferie i fellesferien, så føler på mange måter at det ikke er arbeidsgiver som er kjip, det er jo egentlig kommunen som er kjip som stenger ned barnehagene uten å gi foreldre et alternativ. Nå er jeg jo ansatt i kommunen så kanskje det er kommunen jeg skal gå til å spørre hva de tenker. Anonymkode: 1905a...0c8 Jeg vil tro at det ikke bare er du som har dette problemet. Her i kommunen stenger de også ned bh, men de har minst en åpen. Kan jo gjøre et forsøk å få med arb giver på å innklage dette til kommunen, og gi beskjed om at sommerstengt i alle bh i kommunen samtidig, går utover beredskap i helse vesenet. Kommunen må på et vis få beskjed. Uansett finner du ingen løsning. Så må jo barnet bli med på jobb. Det er jo i praksis eneste løsning du sitter igjen med. Gå til avisen. Du er neppe alene. Jeg jobbet i butikk. Og ikke alle kunne ha fri 3 uker på likt. Butikken må også være åpen. Så ikke bare i helse, man får problemer med sommerstengt bh. De kunne feks ha åpnet en, for barne arbeider studenter, som trenger erfaring i det minste Anonymkode: bea63...96b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mars #180 Del Skrevet 22. mars Visste du ikke dette da du tok imot barnehageplassen? Dette skal stå i vedtektene til barnehagen, så det ble ikke komme som en overraskelse noen få måneder før sommerferien. Anonymkode: ae792...55b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå