AnonymBruker Skrevet 21. mars #141 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 16.13): Barnehagen hvor barnet mitt (2 år) går skal ha sommerstengt 3 uker i sommer. Jeg får ikke ferie fra jobben de tre ukene, men har fri de tre ukene før… har snakket med sjefen om dette som sier at jeg må prøve å bytte med noen internt på arbeidsplassen, men det er ingen som vil eller har mulighet til å bytte uker… hva fader gjør jeg?? Er alene med ungen, besteforeldre er fortsatt i full jobb, har ingen i nettverket som kan hjelpe så mye som i tre hele uker! Er helt fortvila Anonymkode: 1905a...0c8 Hva med pappaen til barnet, kan han ta ferien sin i de ukene? Anonymkode: 3a6c9...c6d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linneah2013 Skrevet 21. mars #142 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva med pappaen til barnet, kan han ta ferien sin i de ukene? Anonymkode: 3a6c9...c6d Beklager, såg først nå at pappaen var gått bort. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #143 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Om de fleste på arbeidsplassen har små barn så kan ikke alle bare få fri samtidig fordi de har små barn og ikke har barnepass. Det sier seg selv. Og da må noen jobbe. Og i år var det dessverre TS sin tur. Anonymkode: b8ed2...da1 Men nå er ikke de fleste småbarnsforeldre 100% alene nemd barnet helt uten annet nettverk. TS sin situasjon er jo rimelig spesiell. Anonymkode: 6076f...a6c 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #144 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Alle forstår selvsagt at det var en vanskelig situasjon for vedkommende. Det rettferdiggjør likevel ikke svindel av fellesskapets penger. Men nå er det jo ikke akkurat en overraskelse at mange her i landet har de samme holdningene som deg:) Anonymkode: a2d82...5b0 Det er ikke svindel å stå i en så presset situasjon med å være 100% alene med et barn, uten nettvett, død barnefar og en kranglete arbeidsgiver. Det er stort psykisk press og kan godt være grunnlag til sykemelding. Anonymkode: 6076f...a6c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #145 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du sier «alle», ikke meg. Du som sa at alle må bytte jobb. Og ja, jeg mener at aleneforeldre med 2-åringer uten pass trumfer barnløse i feriekabalen anyday. Og de trumfer også folk med store barn. De med store barn forstår jo heldigvis skvisen man står i som forelder uten pass til barna. Gamle barnløse tanters ferie får vike. Alternativet for TS er å måtte si opp eller få en sykemelding. Barneløse Kari på 50 risikerer å ikke dra på ferie med niesene sine. Skjønner du ikke forskjellen på alvorlighetsgrad i konsekvensene her? Anonymkode: 45f2e...fea Nå må du roe litt ned, det du sier her er jo at de som ikke har barn får ikke ferie i juli, da mener du vel også at alle de barnløse i helsesektoren må jobbe, jul, påske, helg osv. Å få kabalen med småbarn til å gå opp er ikke så lett alltid, men de barnløse skal ikke ofre seg, men kan tilby seg. Sånn er livet du. Anonymkode: 3a6c9...c6d 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #146 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nå må du roe litt ned, det du sier her er jo at de som ikke har barn får ikke ferie i juli, da mener du vel også at alle de barnløse i helsesektoren må jobbe, jul, påske, helg osv. Å få kabalen med småbarn til å gå opp er ikke så lett alltid, men de barnløse skal ikke ofre seg, men kan tilby seg. Sånn er livet du. Anonymkode: 3a6c9...c6d Riktig! Vi har store barn nå men ønsker selvsagt å feriere med de , nå ofrer jeg meg ofte pga jeg jobber med aleneforeldre men jeg ofrer meg ikke alltid nei, det blir helt feil Anonymkode: 6c488...19f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #147 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det har ingenting å si om "alle ber om tilrettelegging", arbeidsgiver må forholde seg til loven og rettspraksis vil legge begrensninger på hvem som kan kreve tilrettelegging og ikke. Barnet er to år, far er død, barnehagen er stengt - det er en mer tungtveiende grunn enn at Kari som er gift og har en syvåring mens SFO er stengt. Det er begrenset hvor mange reelle aleneforeldre med små barn hver arbeidsplass har. https://www.lo.no/hva-vi-mener/lo-advokatene/nyheter-fra-lo-advokatene/rett-til-redusert-arbeidstid/ Her er en sak hvor Tvisteløsningsnemnda ga arbeidstaker medhold og rett til fri i alle ferier (arbeidstaker jobbet i fengsel): https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://www.tvistelosningsnemnda.no/contentassets/7fe9d836789a4ca29c93f396c482aaa9/29-13-redusert-arbeidstid.pdf&ved=2ahUKEwjF7_i5z5qMAxU9GxAIHWYgKrYQFnoECBoQAQ&usg=AOvVaw1FIPicLldyuzWcizsWQp24 Saken fra nemnda kan du bruke som argument overfor arbeidsgiver. Men husk at dette gjelder ulønnet fri. Du får spørre arbeidsgiver om de enten vil gi 3 uker ferie når du trenger det, eller 3 uker ferie når du ikke trenger det pluss 3 uker ulønnet fri. Anonymkode: c258a...e24 TS! Dytter på denne da den virker til å være det mest fornuftig i hele diskusjonen. Anonymkode: 4072d...6a4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #148 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 16.17): Hva slags kommune er det som ikke har sommerbarnehage? Det trodde jeg alle kommuner hadde. Privat barnehage? Anonymkode: ed539...b1b Jeg har faktisk ikke hørt om noen kommuner som har sommerbarnehage, jeg… her stenger de, og sånn er det. Vi var så heldige at de bare stengte i to uker. Men jeg har hørt om barnehager som stenger i åtte uker… Anonymkode: 22578...2f7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #149 Del Skrevet 21. mars Jeg er ei voksen barnløs dame. Irriterer meg ofte over at de med små barn skal ha tilrettelegging slik at de får fri helligdager og slik så de får feire med barna. Altså type jul, påske ol. Jeg vil også feire med familie i høytidene, og siden de bor på en annen kant av landet så får jeg ikke feiret med de om jeg ikke får fri, altså da må jeg tilbringe høytiden alene. Alle småbarnsforeldrene har familie i nærområdet og selv om de går glipp av for eksempel julaften kveld så får de være sammen med familie i jula, i hvert fall mann/kone og barn. Derfor er jeg ikke av de som i utgangspunktet føyer meg når det kommer til ferie. I dette tilfellet hadde jeg selvsagt gjort et klart unntak. En alenemor helt uten andre løsninger må få tilrettelegging av ferie. I dette tilfellet hadde jeg glatt flyttet på ferien min. Helt til sist synes jeg det er merkelig at når det er ønskelig fra politikere at vi får flere barn i landet her, så det blir ikke tilrettelagt med barnepassordninger som er tilpasset samfunnet vi lever i. Anonymkode: ed2d5...f73 16 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #150 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg blir så provosert av arbeidsgivere som har så lite fleksibilitet. Du må jo ta deg av barnet ditt, det må sjefen forstå. Hadde sett meg om etter noe annet. Sånne arbeidsplasser fortjener at folk rømmer vekk! Du får deg en sykemelding, så har du fri hele sommeren. Den arbeidsgiveren fortjener ingenting. (Jada, vet det ikke bare er å få en sykemelding, men de her setter henne i en kjempe knipe. Kanskje knekker hun sammen psykisk? Jeg hadde ikke syns det var greit å gå sommeren i møte på denne måten. Barna våre kommer ALLTID først. Anonymkode: f74cd...9b3 Får hun en psykemelding fyker plutselig alle forsikringspremiene hennes i været, og det blir nærmest umulig å tegne f.eks uføreforsikring… så det er kortsiktig tenkt! Anonymkode: 8c7e4...95d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #151 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg er ei voksen barnløs dame. Irriterer meg ofte over at de med små barn skal ha tilrettelegging slik at de får fri helligdager og slik så de får feire med barna. Altså type jul, påske ol. Jeg vil også feire med familie i høytidene, og siden de bor på en annen kant av landet så får jeg ikke feiret med de om jeg ikke får fri, altså da må jeg tilbringe høytiden alene. Alle småbarnsforeldrene har familie i nærområdet og selv om de går glipp av for eksempel julaften kveld så får de være sammen med familie i jula, i hvert fall mann/kone og barn. Derfor er jeg ikke av de som i utgangspunktet føyer meg når det kommer til ferie. I dette tilfellet hadde jeg selvsagt gjort et klart unntak. En alenemor helt uten andre løsninger må få tilrettelegging av ferie. I dette tilfellet hadde jeg glatt flyttet på ferien min. Helt til sist synes jeg det er merkelig at når det er ønskelig fra politikere at vi får flere barn i landet her, så det blir ikke tilrettelagt med barnepassordninger som er tilpasset samfunnet vi lever i. Anonymkode: ed2d5...f73 Det er ikke nødvendig når arbeidsgivere allerede er pålagt å tilrettelegge. Anonymkode: 4c64a...2c9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmajunga Skrevet 21. mars #152 Del Skrevet 21. mars Dette var skikkelig kinkig, TS. Hvilken Tariffavtale er du under? Kan det stå noe der du kan bruke til din fordel? Eller et permisjonsreglement i kommunen din eller noe? Vil også anbefale deg å koble på tillitsvalgte, om vedkommende er noe tess, eller gå rett til forbund. Da kan du få støtte om at det er ekstremt lite rimelig av arbeidsgiver å nekte deg å enten permisjon eller flytte ferie, basert på ditt særlige sterke grunnlag. For min del tror jeg nok at jeg hadde sagt opp stillingen dersom dere ikke kom til noen enighet. Men også, jeg skjønner godt at det sitter langt inne å koble på bekjentskaper i en slik situasjon. Men hadde jeg visst at en av mine venninner eller en mor i min barnehage hadde hatt et slikt problem, hadde det ikke vært noe stress for meg å hatt en liten en til her en periode, og det uten noe form for betaling. Er du sikker på at det ikke er noen du kjenner som kan bidra hvis du åpner deg litt om problemene? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #153 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 16.17): Hva slags kommune er det som ikke har sommerbarnehage? Det trodde jeg alle kommuner hadde. Privat barnehage? Anonymkode: ed539...b1b Sandefjord har ikke. Det ble forsøkt for 2 år siden, men nesten ingen påmeldte barn dukket opp. Anonymkode: fe7d0...114 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #154 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 16.17): Hva slags kommune er det som ikke har sommerbarnehage? Det trodde jeg alle kommuner hadde. Privat barnehage? Anonymkode: ed539...b1b I kommunen her så har både de private og de kommunale stengt i 2 uker i sommer. Det samme med sfo. Liten kommune. Anonymkode: d6802...b0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #155 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 16.17): Hva slags kommune er det som ikke har sommerbarnehage? Det trodde jeg alle kommuner hadde. Privat barnehage? Anonymkode: ed539...b1b Aldri hørt om sommerbarnehage (Trondheim). Lurer på hvordan dette fungerer i praksis? Alle kommunens barn som trenger det, er i en felles (kanskje ukjent) bhg med ukjente ansatte? Eller er man heldig og får med en ansatt fra sin egen bhg? Om tilbudet fungerer er det jo supert, men jeg tipper det er en grunn til at dette ikke finnes her i en av Norges største byer. Anonymkode: 9d73b...680 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #156 Del Skrevet 21. mars Står i samme situasjon her, men har en 6 åring og AKS er stengt hele juli. Jeg har fått ordnet 2 uker med barnepass, men det gjenstår 3 uker der jeg bare MÅ få lov til å ta ut ferie. Hvis jeg ikke får ferie må jeg rett og slett kontakte barnevernet og si ifra meg omsorgen for barnet. Det er ikke forsvarlig å la en 6 åring være hjemme alene i 9 timer. Det kommer naturlig nok til å medføre at jeg blir gal av sorg, blir sykmeldt 1 år, for så å gå noen år på AAP, før jeg ender på uføretrygd. Eller selvmord. Man klarer jo ikke å leve som normalt og gå på jobb når man har mistet barnet sitt. Så arbeidsgiver kan velge selv hva som fører til minst ulempe for bedriften....Det er ingen av mine kollegaer som MÅ ha ferie i akkurat juli. Anonymkode: a348d...218 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #157 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Står i samme situasjon her, men har en 6 åring og AKS er stengt hele juli. Jeg har fått ordnet 2 uker med barnepass, men det gjenstår 3 uker der jeg bare MÅ få lov til å ta ut ferie. Hvis jeg ikke får ferie må jeg rett og slett kontakte barnevernet og si ifra meg omsorgen for barnet. Det er ikke forsvarlig å la en 6 åring være hjemme alene i 9 timer. Det kommer naturlig nok til å medføre at jeg blir gal av sorg, blir sykmeldt 1 år, for så å gå noen år på AAP, før jeg ender på uføretrygd. Eller selvmord. Man klarer jo ikke å leve som normalt og gå på jobb når man har mistet barnet sitt. Så arbeidsgiver kan velge selv hva som fører til minst ulempe for bedriften....Det er ingen av mine kollegaer som MÅ ha ferie i akkurat juli. Anonymkode: a348d...218 Dramatisk much? 😬😳 Anonymkode: 4c64a...2c9 8 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #158 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dramatisk much? 😬😳 Anonymkode: 4c64a...2c9 Nei, realist. En 6 åring KAN IKKE være alene hjemme i 9 timer hver dag i 3 uker. Vanskelig å forstå? Anonymkode: a348d...218 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 21. mars #159 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 16.13): Barnehagen hvor barnet mitt (2 år) går skal ha sommerstengt 3 uker i sommer. Jeg får ikke ferie fra jobben de tre ukene, men har fri de tre ukene før… har snakket med sjefen om dette som sier at jeg må prøve å bytte med noen internt på arbeidsplassen, men det er ingen som vil eller har mulighet til å bytte uker… hva fader gjør jeg?? Er alene med ungen, besteforeldre er fortsatt i full jobb, har ingen i nettverket som kan hjelpe så mye som i tre hele uker! Er helt fortvila Anonymkode: 1905a...0c8 Ulønnet perm. Sykt kjipt at det må gjøres slik. Men er det mulig å kanskje be om å jobbe inn de tre ukene du har fri istedet? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 21. mars #160 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 16.37): Altså dette er jo noe man må ta i betraktning når man velger å få barn, spesielt om man er alene, og når man velger bhg. Her må du rett og slett leie barnevakt i tre uker, spør de andre foreldrene i bhg hvordan de gjør det, kanskje dere kan gå samme om å betale noen for å passe ungene. Hvor er barnets far? Farmor og farfar? Tanter og onkler? Venner? Anonymkode: 8b310...4cf Men det er jo rimelig dust at de stenger i tre uker og ikke har sommer barnehage. Ja jeg vet at det er pålagt å gi kidsa ferie i minimum tre uker i barnehagen, men la nå folk få velge når de tre ukene skal være da 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå