AnonymBruker Skrevet 21. mars #101 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 8.21): Ts her! Takk for svarene deres. Har vært i kontakt med kommunen og det stemmer at alle barnehagene er stengt i samme periode, så da er ikke annen barnehage noe alternativ. Jeg jobber i helse, får ikke ulønnet perm, da sommeren er den travleste tiden på året mtp ferieavvikling og merkelig nok alltid ekstremt mange sykmeldinger. Ser at sykmelding blir foreslått av noen her, og det er ikke et alternativ, jeg er jo ikke syk. Som nevnt, far er dø og har derfor litt utfordringer med å hjelpe til pga det. Mine foreldre er fortsatt i full jobb, er under 60 år og har ikke «senil-uka» som også kommenteres her. De har ferie ene uken hvor barnehagen har stengt, men skal til syden med to vennepar. Farfaren til barnet mitt er dø og farmoren har vi ikke hatt noe særlig kontakt med da hun «ikke orker». Jeg har venner, men de er jo også i full jobb og jeg kan nesten ikke be noen om å bruke sommerferien sin på å passe min to-åring. En ganske fortvilende situasjon som gjør at jeg vurderer å si opp jobben for å få det til å funke. Jeg vet at jeg kan få meg jobb igjen relativt fort da jeg jobber i helse. Må prøve nok en gang å snakke med arbeidsgiver om dette. Jeg forstår at ikke alle kan få ferie i fellesferien, så føler på mange måter at det ikke er arbeidsgiver som er kjip, det er jo egentlig kommunen som er kjip som stenger ned barnehagene uten å gi foreldre et alternativ. Nå er jeg jo ansatt i kommunen så kanskje det er kommunen jeg skal gå til å spørre hva de tenker. Anonymkode: 1905a...0c8 Ekspander Hvis du klarer å søke og få deg jobb ila april og si opp jobben din med tre måneders varsel har du krav på å avvikle ferie før du slutter. Da er det naturlig å nekte ferien du har fått men hellere ta den på slutten. Og blir du borte? Kanskje får du ikke lønn, men det er for sent å få sparken da du allerede har sagt opp. Den konflikten klarer du å stå i. Har du kortere oppsigelsestid kan du avtale oppstart for ny jobb 1.8 og stå uten jobb i juli. Det er dessverre ikke noen gode løsninger, så hadde faktisk tenkt at "psykisk smell" og sykemelding hadde vært innafor. Og jeg er aldri syk selv altså. Anonymkode: 45f2e...fea 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #102 Del Skrevet 21. mars NiceOrNothing skrev (På 20.3.2025 den 21.16): Ikke svar på så usaklige innlegg som : dette burde du tenkt på før . Tenker det burde være en lovbasert rett å få ferie når det er barnehage -stengt . Å særlig hvis man er aleneforsørger ❤️. Ekspander Jaha, og hvor populært bli det da å ansette kvinner i fertil alder? Det er allerede en utfordring i mange bransjer. Det er ikke arbeidsgiver, sjefen eller kollegers problem at noen har fått barn og er aleneforsørger, det er noe den enkelte må ordne selv. For ts kommer jo dette til å bli et problem i alle ferier og planleggingsdager i mange år fremover til ungen kan ta vare på seg selv, da må hun faktisk finne en løsning på det. Du vil fremdeles ha helsehjelp i ferietider eller? Svært mange i helsevesenet har barn, skulle alle vært hjemme når bhg er stengt ville hele helsevesenet stengt ned om sommeren. Evt måtte de med store barn og uten barn tatt all belastningen, og det gjør de ofte allerede, så da hadde de sluttet. På en arbeidsplass der 70% av de ansatte har barn kan faktisk ikke alle få fri når de helst vil fordi bhg/sfo er stengt. Da må folk selv passe sine eldre eller syke, kan ikke forvente å få behandlet hverken hjerteinfarkt, sykkelulykken, drukning i sommerbadet eller halsbetennelsen sin hele juli. Cellegift blir ikke gitt, føde kan du gjøre hjemme uten hjelp, gallesteinsanfallet må gå over av seg selv og den alvorlige depresjonen får du bare sette på vent til juli er over. Helt, helt urealistisk at alle med barn skal ha fri i juli. AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 21.28): Jeg blir så provosert av arbeidsgivere som har så lite fleksibilitet. Du må jo ta deg av barnet ditt, det må sjefen forstå. Hadde sett meg om etter noe annet. Sånne arbeidsplasser fortjener at folk rømmer vekk! Du får deg en sykemelding, så har du fri hele sommeren. Den arbeidsgiveren fortjener ingenting. (Jada, vet det ikke bare er å få en sykemelding, men de her setter henne i en kjempe knipe. Kanskje knekker hun sammen psykisk? Jeg hadde ikke syns det var greit å gå sommeren i møte på denne måten. Barna våre kommer ALLTID først. Anonymkode: f74cd...9b3 Ekspander Hvis ts får sykemelding fordi hun ikke får fri, og arbeidsgiver naturlig nok bestrider denne, så står hun uten inntekt. I tillegg til at de i verste fall kan si henne opp. Dette er ikke løsningen. Ts, hvordan har du tenkte å løse dette i andre situasjoner der du må på jobb uten at bhg er åpen? Som påskeuke, juleuken, planleggingsdager? Og i mange år fremover? Anonymkode: 8b310...4cf 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #103 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 9.01): Jeg er født på 90-tallet og hadde ikke små barn på den tiden jeg nevnte. Dagens foreldre er sinnsykt kravstore. Anonymkode: 4c64a...2c9 Ekspander Du får komme tilbake og si det hvis mannen din dør (slik som TS sin) og du sitter der plutselig som alenemor. De fleste planlegger ikke for at mannen sin skal dø. Har du planlagt for det? Anonymkode: a83b5...f6e 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #104 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 9.08): Jaha, og hvor populært bli det da å ansette kvinner i fertil alder? Det er allerede en utfordring i mange bransjer. Det er ikke arbeidsgiver, sjefen eller kollegers problem at noen har fått barn og er aleneforsørger, det er noe den enkelte må ordne selv. For ts kommer jo dette til å bli et problem i alle ferier og planleggingsdager i mange år fremover til ungen kan ta vare på seg selv, da må hun faktisk finne en løsning på det. Du vil fremdeles ha helsehjelp i ferietider eller? Svært mange i helsevesenet har barn, skulle alle vært hjemme når bhg er stengt ville hele helsevesenet stengt ned om sommeren. Evt måtte de med store barn og uten barn tatt all belastningen, og det gjør de ofte allerede, så da hadde de sluttet. På en arbeidsplass der 70% av de ansatte har barn kan faktisk ikke alle få fri når de helst vil fordi bhg/sfo er stengt. Da må folk selv passe sine eldre eller syke, kan ikke forvente å få behandlet hverken hjerteinfarkt, sykkelulykken, drukning i sommerbadet eller halsbetennelsen sin hele juli. Cellegift blir ikke gitt, føde kan du gjøre hjemme uten hjelp, gallesteinsanfallet må gå over av seg selv og den alvorlige depresjonen får du bare sette på vent til juli er over. Helt, helt urealistisk at alle med barn skal ha fri i juli. Hvis ts får sykemelding fordi hun ikke får fri, og arbeidsgiver naturlig nok bestrider denne, så står hun uten inntekt. I tillegg til at de i verste fall kan si henne opp. Dette er ikke løsningen. Ts, hvordan har du tenkte å løse dette i andre situasjoner der du må på jobb uten at bhg er åpen? Som påskeuke, juleuken, planleggingsdager? Og i mange år fremover? Anonymkode: 8b310...4cf Ekspander Så hun burde ikke fått barn, er det seriøst det du sier? Er du så inderlig kynisk? Barnefar har gått bort. Hun har ikke planlagt dette. Hun jobber fullt med et lite barn hjemme. Hun kunne garantert ha jobbet for å bli ufør. Skjerp deg! Makan til mangel på empati. Anonymkode: def1b...f42 7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #105 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 15.17): Hva slags kommune er det som ikke har sommerbarnehage? Det trodde jeg alle kommuner hadde. Privat barnehage? Anonymkode: ed539...b1b Ekspander Å neida, her stenger de ned hele Juli og da de åpner opp igjen så har de 3 planleggingsdager midt i august. Kommunalt på landet Anonymkode: fc712...9ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #106 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 9.08): Jaha, og hvor populært bli det da å ansette kvinner i fertil alder? Det er allerede en utfordring i mange bransjer. Det er ikke arbeidsgiver, sjefen eller kollegers problem at noen har fått barn og er aleneforsørger, det er noe den enkelte må ordne selv. For ts kommer jo dette til å bli et problem i alle ferier og planleggingsdager i mange år fremover til ungen kan ta vare på seg selv, da må hun faktisk finne en løsning på det. Du vil fremdeles ha helsehjelp i ferietider eller? Svært mange i helsevesenet har barn, skulle alle vært hjemme når bhg er stengt ville hele helsevesenet stengt ned om sommeren. Evt måtte de med store barn og uten barn tatt all belastningen, og det gjør de ofte allerede, så da hadde de sluttet. På en arbeidsplass der 70% av de ansatte har barn kan faktisk ikke alle få fri når de helst vil fordi bhg/sfo er stengt. Da må folk selv passe sine eldre eller syke, kan ikke forvente å få behandlet hverken hjerteinfarkt, sykkelulykken, drukning i sommerbadet eller halsbetennelsen sin hele juli. Cellegift blir ikke gitt, føde kan du gjøre hjemme uten hjelp, gallesteinsanfallet må gå over av seg selv og den alvorlige depresjonen får du bare sette på vent til juli er over. Helt, helt urealistisk at alle med barn skal ha fri i juli. Hvis ts får sykemelding fordi hun ikke får fri, og arbeidsgiver naturlig nok bestrider denne, så står hun uten inntekt. I tillegg til at de i verste fall kan si henne opp. Dette er ikke løsningen. Ts, hvordan har du tenkte å løse dette i andre situasjoner der du må på jobb uten at bhg er åpen? Som påskeuke, juleuken, planleggingsdager? Og i mange år fremover? Anonymkode: 8b310...4cf Ekspander TS er i en særstilling, de færreste er helt alene med omsorgen for sitt barn. De klarer arbeidsgiver å tilrettelegge for i 5-10 år frem til ungene er store nok til å henge med venner eller dra på fotballskole og få tilsyn av en nabo et par timer. Anonymkode: 4c64a...2c9 8 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimma Skrevet 21. mars #107 Del Skrevet 21. mars Har du hørt med andre i barnehagen? Kanskje er det flere i din situasjon og hvor dere kan hjelpe hverandre. Er det kollegaer som kan bytte noen dager mot at du jobber for dem når barnehagen er åpen? Det er lappeteppe, men man må bare løse de dagene man får til. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #108 Del Skrevet 21. mars Dette er faktisk noe arbeidsgiver plikter å ta hensyn til når de legger ferie. Jada, arbeidsgiver har styringsrett på når du skal avvikle ferie, men du har jo ikke noe valg. Det må de ta hensyn til. Du må bare stå på ditt og si du må ha fri de uken, hvordan det gjøres får dere nå diskutere, men du er uansett ikke der de ukene. Anonymkode: 7ad0c...8f8 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #109 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 0.03): Du hadde sikkert jobbet gratis eller? 200,- i timen er lav lønn, det er typ minstelønn for en 18 åring. Anonymkode: f6835...2eb Ekspander Får du gi deg. Anonymkode: cbda6...ba2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #110 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 9.11): Du får komme tilbake og si det hvis mannen din dør (slik som TS sin) og du sitter der plutselig som alenemor. De fleste planlegger ikke for at mannen sin skal dø. Har du planlagt for det? Anonymkode: a83b5...f6e Ekspander Diskusjonen du svarte på handlet om villigheten til å betale for privat barnepass, ikke om TS sin situasjon. Den åpenbare løsningen for TS sin situasjon er at arbeidsgiver tar sitt ansvar for å tilrettelegge. Anonymkode: 4c64a...2c9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #111 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 9.05): Nå må du f*** meg ta deg sammen og ikke spy ut sånt vrøvl! For det første er det ikke alle barn som er planlagte. Elsket, men ikke planlagte. Og syns du virkelig at en treukers periode i året er grunn til å ta abort?? Det er jo det du i prinsippet sier. Du er virkelig et godt eksempel på alt som er feil med verden. Anonymkode: def1b...f42 Ekspander Når man ikke har nettverk til å hjelpe og ikke penger til å bruke på barnepass, da må man faktisk skaffe seg en jobb som enten følger skoleruten eller har mulighet for hjemmekontor og fleksitid etter behov, og finne ne bhg som ikke har stengt i feriene. Man kan ikke fraskrive seg alt ansvar for egen situasjon og tro andre skal fikse opp. Anonymkode: 8b310...4cf 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #112 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 9.18): Når man ikke har nettverk til å hjelpe og ikke penger til å bruke på barnepass, da må man faktisk skaffe seg en jobb som enten følger skoleruten eller har mulighet for hjemmekontor og fleksitid etter behov, og finne ne bhg som ikke har stengt i feriene. Man kan ikke fraskrive seg alt ansvar for egen situasjon og tro andre skal fikse opp. Anonymkode: 8b310...4cf Ekspander Og mulig gå enda mer ned i lønn? Jeg synes det skulke vært en rett at barnefamilier fikk ferie sammen. Og nei mine barn er nå store så gjelder ikke meg Anonymkode: cbda6...ba2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimma Skrevet 21. mars #113 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 9.18): Når man ikke har nettverk til å hjelpe og ikke penger til å bruke på barnepass, da må man faktisk skaffe seg en jobb som enten følger skoleruten eller har mulighet for hjemmekontor og fleksitid etter behov, og finne ne bhg som ikke har stengt i feriene. Man kan ikke fraskrive seg alt ansvar for egen situasjon og tro andre skal fikse opp. Anonymkode: 8b310...4cf Ekspander Jada jada. Men barnet er to og barnefar er allerede død. Det tar flere år å finne seg en slik stilling med ts sitt yrke, kanskje må hun studere på deltid for å kunne omskoleres osv. Man kan ikke bare bestille seg en jobb med fri på sommeren og vips så er den der. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #114 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 9.18): Når man ikke har nettverk til å hjelpe og ikke penger til å bruke på barnepass, da må man faktisk skaffe seg en jobb som enten følger skoleruten eller har mulighet for hjemmekontor og fleksitid etter behov, og finne ne bhg som ikke har stengt i feriene. Man kan ikke fraskrive seg alt ansvar for egen situasjon og tro andre skal fikse opp. Anonymkode: 8b310...4cf Ekspander Ordne opp heter det. Fikse opp handler stort sett om oppussing. Ser ikke at hun ber om det. men de fleste av oss velger jo utdanning når vi er 18. da har de færreste tenkt på barn eller ferie i barnehage. Og hvertfall ikke å bli enke og alenemor. Så det du sier er at alle kvinner bør satse på jobber med fleksitid og mulighet for hjemmekontor..? Interessant. Du kan jo forsøke å søke på en sånn jobb uten relevant utdanning. Og du ka jo fiende å etterutdanne seg med et lite barn man er alene om omsorgen for. Det blir raskt mer enn 3 uker å løse det… omg! Bruk huet! Anonymkode: def1b...f42 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #115 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 8.46): Jeg skjønner at dette er en veldig vanskelig situasjon, og her synes jeg arbeidsgiver må tiltrettelegge. Samtidig tror jeg det er mange som ønsker å hjelpe dersom du spør, i alle fall i en uke eller to. Som en over her foreslår, det går an å foreslå for arbeidsgiver å møtes på midten. Finne et kompromiss som ikke er ideelt, men som går greit for begge parter. Selv om færre ungdommer ønsker å sitte barnevakt, betyr ikke det alle ungdommer. Eller kanskje du har en trygg og sporty pensjonist i nabolaget som kan hjelpe? Eller en annen forelder i barnehagen? Om en fortvilt alenemor uten nettverk hadde spurt meg om å passe hennes barn en uke på dagtid, og jeg hadde tid og mulighet, så hadde jeg uten tvil sagt ja. Men jeg har selv små barn, så det ville bare blitt en ekstra lekekamerat å finne på ting med. Null problem. Anonymkode: a0e32...a86 Ekspander Jammen, da kan jo du bare passe ts' barn i sommer da. Null problem? Send henne en PM og avtal. Anonymkode: 6262a...ef2 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #116 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 9.11): Du får komme tilbake og si det hvis mannen din dør (slik som TS sin) og du sitter der plutselig som alenemor. De fleste planlegger ikke for at mannen sin skal dø. Har du planlagt for det? Anonymkode: a83b5...f6e Ekspander Jeg har som en voksen og ansvarlig person innsett at majoriteten av forhold ryker, og dermed planlagt for hvordan jeg skal klare med om jeg blir alene. Det bør faktisk alle gjøre før de får barn, kjøper hus, reduserer stillingen sin ect. Planlagt for dødsfall i den grad at vi har livsforsikring, som alle også bør tenke på. AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 9.11): Så hun burde ikke fått barn, er det seriøst det du sier? Er du så inderlig kynisk? Barnefar har gått bort. Hun har ikke planlagt dette. Hun jobber fullt med et lite barn hjemme. Hun kunne garantert ha jobbet for å bli ufør. Skjerp deg! Makan til mangel på empati. Anonymkode: def1b...f42 Ekspander Nei, jeg sier at hun må ta ansvar for den situasjonene hun er havnet i, det er det generasjoner har gjort før henne uten å forvente at alle andre skal fikse problemene. Du blir ikke ufør fordi du er alenemor, men du bør gjerne finne en stilling med mulighet for å jobbe hjemmefra, og en bhg som ikke har feriestengt. Ts kan ikke jobbe i helse og forvente fri alle ferier, røde dager og planleggingsdager bare fordi hun er alenemor, det er mange alenemødre i arbeidslivet. Anonymkode: 8b310...4cf 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #117 Del Skrevet 21. mars Marimma skrev (På 21.3.2025 den 9.22): Jada jada. Men barnet er to og barnefar er allerede død. Det tar flere år å finne seg en slik stilling med ts sitt yrke, kanskje må hun studere på deltid for å kunne omskoleres osv. Man kan ikke bare bestille seg en jobb med fri på sommeren og vips så er den der. Ekspander Vi vet ikke yrket til ts, hvis ts er ufaglært kan hun ta en utdannelse som gir henne en slik jobb. Hvis hun f.eks er sykepleier kan hun ta en videreutdannelse som gir henne en jobb som kun er på dagtid hverdager, og man kan til og med få full lønn under utdanning. AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 9.23): Jammen, da kan jo du bare passe ts' barn i sommer da. Null problem? Send henne en PM og avtal. Anonymkode: 6262a...ef2 Ekspander Jeg har passet mange barn om sommeren jeg for å hjelpe foreldre med å få kabalen til å gå opp. Det vanlige er nemlig å spørre i nettverket om noen kan hjelpe med å passe Markus en eller flere dager i uke 28-30 fordi bhg er stengt, og så sy sammen en kabal der venner, familie, naboer, foreldre i bhg, betalt barnevakt ect tar en eller flere dager hver. Det er også normalt å alliere seg med andre foreldre i bhg, så kan man betale noen felles, eller foreldrene kan gjerne ta tre stykker en dag hos meg og en hos deg. Hvis ts etter en sånn runde mangler en dag eller to er det nok mye lettere å få fri en dag enn å be om tre uker sammenhengende. Anonymkode: 8b310...4cf 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #118 Del Skrevet 21. mars Til alle som skriver om å leie inn barnevakt, tror dere vi lever på 80- eller 90-tallet? De ungdommene er ikke bare å oppdrive, og det er ikke snakk om en kveld eller to, men mer enn en arbeidsdag i tre hele uker. Dagens ungdom vil ha betalt, og det ville sannsynligvis vært like billig for TS å ha ulønnet perm i den perioden, hvor hun i tillegg ville fått tid med barnet sitt. Jeg er 32, og da jeg var liten så var besteforeldrene mine hjemme. De tok seg av syke barn og løste feriekabalen for mine foreldre, men dagens foreldre har ikke de besteforeldrene. Vi har det, men i min omgangskrets er det ikke mange besteforeldre som ikke jobber. Foreldre står mer alene nå enn før, og TS som har mistet mannen sin er helt alene. Det burde veie veldig tungt for tilrettelegging av ferie. Til TS: Ta en ny prat med arbeidsgiveren din. Forklar at det ikke er andre muligheter for barnet ditt de ukene, så om du får ferie eller ei så kan du ikke jobbe de ukene. Uten ferie eller permisjon så må du finne en ny arbeidsgiver. Anonymkode: 03088...93a 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #119 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 9.08): Jaha, og hvor populært bli det da å ansette kvinner i fertil alder? Det er allerede en utfordring i mange bransjer. Det er ikke arbeidsgiver, sjefen eller kollegers problem at noen har fått barn og er aleneforsørger, det er noe den enkelte må ordne selv. For ts kommer jo dette til å bli et problem i alle ferier og planleggingsdager i mange år fremover til ungen kan ta vare på seg selv, da må hun faktisk finne en løsning på det. Du vil fremdeles ha helsehjelp i ferietider eller? Svært mange i helsevesenet har barn, skulle alle vært hjemme når bhg er stengt ville hele helsevesenet stengt ned om sommeren. Evt måtte de med store barn og uten barn tatt all belastningen, og det gjør de ofte allerede, så da hadde de sluttet. På en arbeidsplass der 70% av de ansatte har barn kan faktisk ikke alle få fri når de helst vil fordi bhg/sfo er stengt. Da må folk selv passe sine eldre eller syke, kan ikke forvente å få behandlet hverken hjerteinfarkt, sykkelulykken, drukning i sommerbadet eller halsbetennelsen sin hele juli. Cellegift blir ikke gitt, føde kan du gjøre hjemme uten hjelp, gallesteinsanfallet må gå over av seg selv og den alvorlige depresjonen får du bare sette på vent til juli er over. Helt, helt urealistisk at alle med barn skal ha fri i juli. Hvis ts får sykemelding fordi hun ikke får fri, og arbeidsgiver naturlig nok bestrider denne, så står hun uten inntekt. I tillegg til at de i verste fall kan si henne opp. Dette er ikke løsningen. Ts, hvordan har du tenkte å løse dette i andre situasjoner der du må på jobb uten at bhg er åpen? Som påskeuke, juleuken, planleggingsdager? Og i mange år fremover? Anonymkode: 8b310...4cf Ekspander AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 9.18): Når man ikke har nettverk til å hjelpe og ikke penger til å bruke på barnepass, da må man faktisk skaffe seg en jobb som enten følger skoleruten eller har mulighet for hjemmekontor og fleksitid etter behov, og finne ne bhg som ikke har stengt i feriene. Man kan ikke fraskrive seg alt ansvar for egen situasjon og tro andre skal fikse opp. Anonymkode: 8b310...4cf Ekspander Så: 1) Helsevesenet vil stenge ned om alle med barn i barnehage/barneskole alder skal ha fri og stakkars de som må holde ferie i juni og august? Det kan vi ikke ha, så da må de med småbarn ordne på egenhånd? 2) Alle kvinner med små barn (dvs omtrent alle i alderen 25-40 år) skal søke seg over i andre jobber med flekstid og arbeidsplasser som har stengt når det er skoleferie. Hvor mange med flekstid som har jobbet 10-15 år på kontor eller der det er sommerstegnt tror du går tilbake til helsevesenet nrå de er 40? Og hvor mange folk blir det da tilgjengelig i helsevesent på sommeren? Flere eller ferre? Du motsiger deg selv med alle de dumme løsningene dine - det henger ikke på greip. Anonymkode: 45f2e...fea 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #120 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 9.37): Så: 1) Helsevesenet vil stenge ned om alle med barn i barnehage/barneskole alder skal ha fri og stakkars de som må holde ferie i juni og august? Det kan vi ikke ha, så da må de med småbarn ordne på egenhånd? 2) Alle kvinner med små barn (dvs omtrent alle i alderen 25-40 år) skal søke seg over i andre jobber med flekstid og arbeidsplasser som har stengt når det er skoleferie. Hvor mange med flekstid som har jobbet 10-15 år på kontor eller der det er sommerstegnt tror du går tilbake til helsevesenet nrå de er 40? Og hvor mange folk blir det da tilgjengelig i helsevesent på sommeren? Flere eller ferre? Du motsiger deg selv med alle de dumme løsningene dine - det henger ikke på greip. Anonymkode: 45f2e...fea Ekspander Nettopp. Og hvorfor kun kvinner i fertil alder? Når permisjonen er over så er fedre like ansvarlig for barna, og det kan like godt være far som blir alene med dem. Eller både far og mor sliter med å få ferie når barnehagen er stengt. Jobber selv med to alenefedre. Ene mistet kona si for noen år siden, og han andre har hatt sønnen 80% siden han var liten. Jobber i grunn med flere, men de fleste har 50/50. Så konklusjonen må være at alle under 40 bør holde seg unna helsevesenet, uavhengig av kjønn? Godt vi ikke mangler sykepleiere fra før.. Jeg har småbarn selv, og er ikke for at vi alltid skal være de første til å velge ferie. Vi er to, og i verste fall får vi dele oss litt det året, men aleneforeldre burde stille sterkt. Før jeg fikk barn så ønsket jeg meg aldri ferie i juli uansett, så det var aldri noe problem å jobbe i juli slik at småbarnsforeldrene fikk fri da. Juli i fjor var værmessig dritkjip, noe den har vært flere år, og det er mye billigere å reise utenfor juli. Savner tiden før sommerstengt barnehage hvor jeg kunne ta ut ferien og reise før eller etter fellesferien. Anonymkode: 03088...93a 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå