Gå til innhold

Stengt barnehage, får ikke ferie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 15.17):

Hva slags kommune er det som ikke har sommerbarnehage? Det trodde jeg alle kommuner hadde. Privat barnehage? 

Anonymkode: ed539...b1b

Ekspander  

Bærum komme har heller ikke. Hos oss er det mange som sliter med at dem ikke får ferie sammen med familien, at far må ta ferie når barnehagen og stengt og mor før eller etter.

Hadde egentlig fått dette problemet i år, men ga klar beskjed til sjefen at det enten blir oppsigelse eller flytting av ferie. Men det på bakgrunn av videre tekst nå. Det hele startet med at jeg Søkte om å få 3 uker ferie et sted i januar, februar eller mars. Fikk avslag. Ga beskjed om at jeg kunne jobbe hele sommeren mot dette og heller ta ferie til høsten, men det hjalp ikke. Hadde hjulpet dem hvis jeg var til stede hele sommeren.

tror problemet ligger i at de får lov å leie inn vikarer på sommeren; men ikke resten av året. Problemet er at de har ikke nok vikarer, så de trenger alle hodene. Resten av året får dem ikke leie inn vikarer når folk skal avvikle ferie, så den kabalen er tydeligvis vel så vanskelig å løse.

Jeg kommer til å si opp jobbe til høsten uansett, for orker virkelig ikke mer av slik behandling. Ønsker en jobb som jeg både kan ha et familieliv og en karriere, ikke bare føye meg etter jobben og la familien alltid komme i andre rekke- som nå!

still krav og stå opp for deg selv. Søk ulønnet permisjon, reduser stilling betraktelig (omså til 20% i sommermånedene om det kan hjelpe).

lykke til! Helsevesen, ferie og stengt barnehage er et helvette.

Anonymkode: 16d2d...a19

• Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 18.24):

Må jo bli kjent. Er nå 0 problem det. Begynn nå med å la ungdom passe i noen timer i helg osv.

Selva var jeg barnepike for nabo barn fra jeg var 11/12 år. Yngste jeg passet var 8 mnd når jeg begynte å passe på det. Satt ofte fredag kvelder og lørdag kvelder når foreldrene var ute på noe.

Anonymkode: aa85e...794

Ekspander  

Men verden er ikke sånn lengre. Dagens barn og ungdommer er ikke interessert i å være barnevakter. 🙈 

• Liker 31
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 18.24):

Må jo bli kjent. Er nå 0 problem det. Begynn nå med å la ungdom passe i noen timer i helg osv.

Selva var jeg barnepike for nabo barn fra jeg var 11/12 år. Yngste jeg passet var 8 mnd når jeg begynte å passe på det. Satt ofte fredag kvelder og lørdag kvelder når foreldrene var ute på noe.

Ekspander  

Alting var så mye bedre under kriiiiiiiiiiigen. 🎶 🎵 

Anonymkode: 8ce6b...5cf

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Si at enten må du få flytte ferien, få ulønnet permisjon, eller ha med ungen på jobb og se hva sjefen sier. Kan ikke la ungen bli igjen alene heller.

Anonymkode: 62b9e...f7c

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 18.22):

Der jeg bor i Innlandet er ingen av de kommunale bhg åpne i juli. Helt stengt. Ikke sfo tilbud en gang

Ekspander  

Helt vanlig med stengt sfo i juli

Anonymkode: 6c488...19f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  NoaideBiehtar skrev (På 20.3.2025 den 18.30):

Men verden er ikke sånn lengre. Dagens barn og ungdommer er ikke interessert i å være barnevakter. 🙈 

Ekspander  

Tull, er mange som ønsker å være det

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vel vår barnehage har stengt fra 30/6 til 6/8…. Det er 5 og 1/2 uke. Jeg jobber i kommunen og barnehagen er privat. Jeg ga beskjed at jeg MÅ ha fire uker ferie (hele juli) da barnehagen er stengt og vi har ingen andre. Fikk ferie når jeg ønsket. Hadde de nektet meg så måtte jeg ha bedt om ulønnet permisjon og da hadde de manglet folk på kontoret. Så du må stille hardt mot hardt. Enten må du få ferien din som du ber om eller så må du ta den ferien de gir deg og søke ulønnet permisjon resten. Så skal du det det ordner seg. De vil jo ikke måtte leie inn vikar i 6 uker når det holder med 3 hvis de bare flytter ferien din. 

Anonymkode: 2f9df...f3f

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 15.31):

Søk om ulønnet permisjon av sosiale årsaker (rettighet). Mulig arbeidsgiver skjønner at det er bedre å flytte ferien din enn å miste deg i 6 uker. 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidstid-og-organisering/arbeidstid/redusert-arbeidstid/

Anonymkode: c258a...e24

Ekspander  

Det hjelper jo ikke det, hvis sjefen ikke kan ta henne ut pga driften… Årsaken til fraværet gjør ikke at bedriften klarer seg uten henne… Opplever dette daglig; «Hei, kan jeg få fri neste fredag?» «Hei, det skal vi se på.» «Takk for at du sjekker» «Hei, ser at vi dessverre ikke kan gi deg fri den dagen, da vi allerede har for lite folk på jobb» «Ok, men jeg er fleksibel og kan jo bare byttes til en annen dag hvis det hjelper» «Æh, nei, det blir vanskelig, da vi fremdeles har for lite folk denne dagen du ønsker fri….» 

Anonymkode: db08b...75f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 20.11):

Helt vanlig med stengt sfo i juli

Ekspander  

Enig. I Oslo er SFO (eller AKS som det kalles her) stengt hele juli, men det holdes åpne egne sommerbarnehager med påmelding. I mange andre kommuner er begge deler stengt.

Anonymkode: 7970b...8ae

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 19.30):

Takk du, men jeg fikk ikke barn alene, skulle gjerne hatt barnefar tilbake, men han er dø. Er ikke bare å «leie» en barnevakt. Som nevnt i HI, besteforeldre er også fortsatt i jobb.

Anonymkode: 1905a...0c8

Ekspander  

Ikke svar på så usaklige innlegg som : dette burde du tenkt på før . Tenker det burde være en lovbasert rett å få ferie når det er barnehage -stengt . Å særlig hvis man er aleneforsørger ❤️

• Liker 14
  • Hjerte 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke så mye annet valg enn å ta ferie når bhg er stengt da, så si til sjefen at sånn blir det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 18.36):

Alting var så mye bedre under kriiiiiiiiiiigen. 🎶 🎵 

Anonymkode: 8ce6b...5cf

Ekspander  

🤣 Synes det er en gjenganger at folk som tydelig må være 70+ skriver her på barn og familieforumet. 

Anonymkode: a83b5...f6e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette er selvsagt ikke greit. Dersom du er 100% alene med barnet, så kan ikke arbeidsgiver nekte deg fri når barnehagen er stengt. Her ville jeg koblet på tillitsvalgt med en gang siden det ikke nytter å forklare. Man kan ikke leie en hvemsomhelst til å ta vare på et 2 år gammelt barn i 3 uker.

Anonymkode: d32aa...c0c

• Liker 12
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir så provosert av arbeidsgivere som har så lite fleksibilitet. Du må jo ta deg av barnet ditt, det må sjefen forstå. Hadde sett meg om etter noe annet. Sånne arbeidsplasser fortjener at folk rømmer vekk! 

Du får deg en sykemelding, så har du fri hele sommeren. Den arbeidsgiveren fortjener ingenting. (Jada, vet det ikke bare er å få en sykemelding, men de her setter henne i en kjempe knipe. Kanskje knekker hun sammen psykisk? Jeg hadde ikke syns det var greit å gå sommeren i møte på denne måten. Barna våre kommer ALLTID først. 

Anonymkode: f74cd...9b3

• Liker 6
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 21.09):

Det hjelper jo ikke det, hvis sjefen ikke kan ta henne ut pga driften… Årsaken til fraværet gjør ikke at bedriften klarer seg uten henne… Opplever dette daglig; «Hei, kan jeg få fri neste fredag?» «Hei, det skal vi se på.» «Takk for at du sjekker» «Hei, ser at vi dessverre ikke kan gi deg fri den dagen, da vi allerede har for lite folk på jobb» «Ok, men jeg er fleksibel og kan jo bare byttes til en annen dag hvis det hjelper» «Æh, nei, det blir vanskelig, da vi fremdeles har for lite folk denne dagen du ønsker fri….» 

Anonymkode: db08b...75f

Ekspander  

Det er ekstremt stor forskjell på å be om fri én dag, og kreve permisjon etter loven. At det er pes for arbeidsgiver å flytte på ferie i tre uker er ikke grunn nok til å nekte. 

Anonymkode: c258a...e24

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 21.28):

Jeg blir så provosert av arbeidsgivere som har så lite fleksibilitet. Du må jo ta deg av barnet ditt, det må sjefen forstå. Hadde sett meg om etter noe annet. Sånne arbeidsplasser fortjener at folk rømmer vekk! 

Du får deg en sykemelding, så har du fri hele sommeren. Den arbeidsgiveren fortjener ingenting. (Jada, vet det ikke bare er å få en sykemelding, men de her setter henne i en kjempe knipe. Kanskje knekker hun sammen psykisk? Jeg hadde ikke syns det var greit å gå sommeren i møte på denne måten. Barna våre kommer ALLTID først. 

Anonymkode: f74cd...9b3

Ekspander  

Enig !!! Småbarnsforeldre ( og særlig eneforsørgere ) burde komme i første rekke for å få ta ut ferie. Man vil så gjerne ha folk ut i jobb, men da MÅ man legge til rette for det . Greit nok at folk trenger en jobb for å overleve , men jobben trenger folk som fungerer i hjemmesituasjonen også . Småbarnsperioden er en kort og hektisk periode , vi med store unger eller uten unger burde la småbarnsforeldre komme først i ferie-ønske -køen . 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette var veldig spesielt. Hvis du er aleneforsørger så burde du jo prioriteres med ferie. 

Anonymkode: eccdc...bf9

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 19.30):

Takk du, men jeg fikk ikke barn alene, skulle gjerne hatt barnefar tilbake, men han er dø. Er ikke bare å «leie» en barnevakt. Som nevnt i HI, besteforeldre er også fortsatt i jobb.

Anonymkode: 1905a...0c8

Ekspander  

Men besteforeldrene skal vel også ha ferie? Hvis de kan ta ungen en uke hjelper det også

Ellers søk etter studenter som barnepass. God tid til å la de bli kjent nå

Anonymkode: d40a3...844

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  NiceOrNothing skrev (På 20.3.2025 den 21.45):

Enig !!! Småbarnsforeldre ( og særlig eneforsørgere ) burde komme i første rekke for å få ta ut ferie.

Ekspander  

Det gjør småbarnsforeldre ofte, men det er mange av dem, og alle trenger fri samtidig.

Anonymkode: 7009e...867

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...