AnonymBruker Skrevet 24. mars #221 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 22.41): Ts her. Ser noen spør om hvorfor ikke jeg har planlagt dette bedre, og jeg vet helt ærlig ikke hva jeg skulle gjort annerledes. Tidligere har ikke barnehagen vært sommerstengt, dette ble vedtatt nå i februar. Jeg ga selvfølgelig beskjed til leder med engang mtp ferie, ferien var da ikke bestemt enda. Ser også noen sier at jeg bør få meg en jobb som følger skoleruta. Altså, det er ikke bare å omskolere seg til lærer?? Er vel ikke så mange andre yrker som har fri slik. Ved spørsmål om hva jeg gjør påske, høst, jul så stiller det seg helt annerledes for det er snakk om en-to uker hvor veldig mange faktisk har fri (inkl mine foreldre) så det vil være mye lettere med pass. Det er ikke bare å omskolere seg og endre livet helt på kort tid. Kommunen vi bor i har ingen sommeråpne barnehager, så det handler ikke om at jeg var dårlig til å planlegge. Hadde heller ikke planlagt å bli alenemor og har ikke fått løst alle utfordringer med det enda, men det kommer seg sikkert etterhvert. Akkurat nå er dette den største utfordringen. Anonymkode: 1905a...0c8 Drit i de som shamer deg. Dette er ikke noe du kunne ha gjort annerledes. Dette er en krasj mellom krav iht barn og jobb. Som ikke går opp, og som samfunnet påfører deg, med dårlige løsninger. Alle som jobber i butikker og helse kan ikke få fri, når det passer bh. Mange mener de med barn skal ha fortrinn på fri. Som feks en eldre kollega av meg, med voksne barn sm mente seg første retten på fri i høst og vinter ferie pga alder. For fa skulle han og kona på syden tur. Uten øvrig familie. Det ble en krangel ja. Når jeg begynte å jobbe, så hadde vi bh åpent frem til 17. Men så skulle de spare penger og syengte 16:30. I alle bh i kommunen. De kaller seg pendler kommune, fordi det finnes ikke jobber her. Reisevei til og fra jobb var 30 minutter og jeg sluttet 16:00. Da skulle jeg rekke å hente i sfo og bh. Jobbet i butikken og kunne ikke stenge butikken for å rekke det. Så det ble med livet som innsats. Skal kvinner jobbe, så må samfunnet også fungere slik at kvinner kan dra på jobb. Og slutte å skylde på kvinnene, for at det ikke går opp. Bodde i en liten bygd, der hadde alle kvinner fri hver onsdag. De kunne ikke ta 100% jobb. Selv om bh var fullsatt, så var den stengt hver onsdag. Så vi flyttet derifra. For det gikk ikke opp med full jobb Anonymkode: bea63...96b 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimma Skrevet 24. mars #222 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Drit i de som shamer deg. Dette er ikke noe du kunne ha gjort annerledes. Dette er en krasj mellom krav iht barn og jobb. Som ikke går opp, og som samfunnet påfører deg, med dårlige løsninger. Alle som jobber i butikker og helse kan ikke få fri, når det passer bh. Mange mener de med barn skal ha fortrinn på fri. Som feks en eldre kollega av meg, med voksne barn sm mente seg første retten på fri i høst og vinter ferie pga alder. For fa skulle han og kona på syden tur. Uten øvrig familie. Det ble en krangel ja. Når jeg begynte å jobbe, så hadde vi bh åpent frem til 17. Men så skulle de spare penger og syengte 16:30. I alle bh i kommunen. De kaller seg pendler kommune, fordi det finnes ikke jobber her. Reisevei til og fra jobb var 30 minutter og jeg sluttet 16:00. Da skulle jeg rekke å hente i sfo og bh. Jobbet i butikken og kunne ikke stenge butikken for å rekke det. Så det ble med livet som innsats. Skal kvinner jobbe, så må samfunnet også fungere slik at kvinner kan dra på jobb. Og slutte å skylde på kvinnene, for at det ikke går opp. Bodde i en liten bygd, der hadde alle kvinner fri hver onsdag. De kunne ikke ta 100% jobb. Selv om bh var fullsatt, så var den stengt hver onsdag. Så vi flyttet derifra. For det gikk ikke opp med full jobb Anonymkode: bea63...96b Dette. Tenker at dere som klager på at folk som får barn strever med å få hverdagen til å gå opp kan gå litt inn i dere selv og vurdere om dere selv kommer til å trenge helsetjenester eller andre offentlige tjenester på andre tidspunkt enn 09-15 i skoleruta. Ikke minst skal disse små barna bli skattebetalere for å finansiere helsetjenestene deres generasjon kommer til å forbruke som aldri før. Raushet er en mangelvare skjønner jeg. 1 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #223 Del Skrevet 24. mars Er det andre foreldre i barnehagen din med samme problem som deg? Kanskje du kan alliere deg med disse foreldrene? Én uke hver med barna for eksempel. Anonymkode: e4d13...f13 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hvaduikkeser Skrevet 24. mars #224 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (22 timer siden): I vår kommune er det en barnehage som er åpen de ukene det er feriestengt. Man må søke om å få plass der og må ha dokumentasjon fra arbeidsgiver på at du ikke kan ta fri de ukene. Barnet får da med seg en ansatt fra sin opprinnelige barnehage. Her har fristen for å søke plass der gått ut for lenge siden. Styrer i barnehagen har sendt ut påminnelser gange ofte. Anonymkode: c45ac...590 Så de ansatte får ikke ferie heller? Regner med bhg er stengt for at de ansatte skal ha ferie? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #225 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 16.17): Hva slags kommune er det som ikke har sommerbarnehage? Det trodde jeg alle kommuner hadde. Privat barnehage? Anonymkode: ed539...b1b Stavanger f.eks Anonymkode: d245d...b3b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #226 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Drit i de som shamer deg. Dette er ikke noe du kunne ha gjort annerledes. Dette er en krasj mellom krav iht barn og jobb. Som ikke går opp, og som samfunnet påfører deg, med dårlige løsninger. Alle som jobber i butikker og helse kan ikke få fri, når det passer bh. Mange mener de med barn skal ha fortrinn på fri. Som feks en eldre kollega av meg, med voksne barn sm mente seg første retten på fri i høst og vinter ferie pga alder. For fa skulle han og kona på syden tur. Uten øvrig familie. Det ble en krangel ja. Når jeg begynte å jobbe, så hadde vi bh åpent frem til 17. Men så skulle de spare penger og syengte 16:30. I alle bh i kommunen. De kaller seg pendler kommune, fordi det finnes ikke jobber her. Reisevei til og fra jobb var 30 minutter og jeg sluttet 16:00. Da skulle jeg rekke å hente i sfo og bh. Jobbet i butikken og kunne ikke stenge butikken for å rekke det. Så det ble med livet som innsats. Skal kvinner jobbe, så må samfunnet også fungere slik at kvinner kan dra på jobb. Og slutte å skylde på kvinnene, for at det ikke går opp. Bodde i en liten bygd, der hadde alle kvinner fri hver onsdag. De kunne ikke ta 100% jobb. Selv om bh var fullsatt, så var den stengt hver onsdag. Så vi flyttet derifra. For det gikk ikke opp med full jobb Anonymkode: bea63...96b 👏🏻👏🏻👏🏻 Anonymkode: d245d...b3b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #227 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 16.17): Hva slags kommune er det som ikke har sommerbarnehage? Det trodde jeg alle kommuner hadde. Privat barnehage? Anonymkode: ed539...b1b Trondheim feks 🤷🏼♀️ Anonymkode: 2f03f...b8b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hvaduikkeser Skrevet 24. mars #228 Del Skrevet 24. mars Aldri hørt om sommerbarnehage. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gyngehest Skrevet 24. mars #229 Del Skrevet 24. mars Ts, er du organisert? Ta kontakt med dem og få hjelp til tilrettelegging på jobben for din situasjon. De kan være en grei tredjepart ved et møte med ledelsen på jobben, og de har ofte kompetanse med lover og regelverk sånn at du får oversikt over hva du kan kreve av arbeidsgiver. Håper det ordner seg og at du får en fin sommer ❤️ 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #230 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 0.29): Det er selvfølgelig forståelig, men de aller fleste har ikke råd til å betale for en barnevakt som skal jobbe 100% i flere uker… Jeg hadde ikke hatt råd til å betale 30 000,- i mnd for barnevakt, det tror jeg det er ytterst få av barnefamilier som gjør. Til sammenligning koster en fulltidsplass i barnehagen 2000,- i mnd… Anonymkode: f6835...2eb Og hvor mye av den barnehageplassen tror du staten sponser? Anonymkode: 571c0...ec4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #231 Del Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Og hvor mye av den barnehageplassen tror du staten sponser? Anonymkode: 571c0...ec4 Det har ingenting med saken å gjøre. Anonymkode: 45f2e...fea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars #232 Del Skrevet 24. mars Hadde sykemeldt meg! Anonymkode: 1923d...23d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #233 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hadde sykemeldt meg! Anonymkode: 1923d...23d Man kan ikke sykemelde seg på det grunnlaget Anonymkode: 6c488...19f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #234 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 12.24): Her i Bergen har alle kommunale barnehager sommerlukket i tre uker. Før kommunen fikk tatt knekken på de private barnehagene var også vår barnehage privat. Da kunne vi selv sette oss opp på tre ukers ferie når det passet. Etter at kommunen overtok ble det slutt på dette. I tillegg innskrenket de åpningstidene med en halv time hver morgen og ettermiddag. Hvilket gjør at vi stresser noe hinsides med å rekke å levere før jobb og hente innen stengetid. Så takk til kommunen, som gjør livet med barn enda mer stressende for oss vanlige mennesker med fast arbeidstid. Anonymkode: f1a85...1e3 Vil jo heller si at det er Staten sin skyld, som bevilger så lite penger til kommunene. Regner med at de ikke innskrenket åpningstidene av andre grunner enn å spare penger? Det er utrolig snodig når Staten har blitt rikere siste årene. Begynner virkelig å skjønne hjemmeværende foreldre og de som jobber deltid når de har små barn. Anonymkode: 5fc30...913 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #235 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 7.22): Hvordan i alle dager fikk du en lege til å sykemld deg uten at du var syk? Det er jo rett og slett økonomisk svindel at du gjorde dette. Og arbeidsgiver må da ha skjønt det? Du kunne/burde ha blitt anmeldt. Anonymkode: b9559...0fa Sa jeg hadde vondt i ryggen. Skjønner ikke hvordan de skulle skjønt det, de har ikke noe peiling på barnehage, barnløse menn alle jeg jobbet med. Anonymkode: 5e8dc...730 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #236 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man kan ikke sykemelde seg på det grunnlaget Anonymkode: 6c488...19f Selvsagt kan man det. Ts står i en ekstrem situasjon, død barnefar, 0 nettverk, dårlig samarbeidsklima på jobben. Slikt skaper stort psykisk stress. Anonymkode: 6076f...a6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #237 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 16.17): Hva slags kommune er det som ikke har sommerbarnehage? Det trodde jeg alle kommuner hadde. Privat barnehage? Anonymkode: ed539...b1b Fryktelig, fryktelig mange...? Bergen kommune, for eksempel? Her er de kommunale barnehagene stengt 3 uker, og jeg vet ikke om én eneste privat barnehage som ikke har helt stengt, eller krever at barnet har minst tre uker sammenhengende fri i løpet av juli. Og noen har stengt i hele juli. Anonymkode: e80d7...1b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #238 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hadde sykemeldt meg! Anonymkode: 1923d...23d Det er ikke DU som sykemelder deg, det er legen. Og nei, legen gir ikke sykemelding fordi barnehagen er stengt... Anonymkode: e80d7...1b5 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #239 Del Skrevet 25. mars I kommunen vår samler de opp barn fra forskjellige barnehager og tilbyr sommeråpen barnehage, tror man må kunne dokumentere at man jobber turnus etc. for å få plass her. Om jeg ville hatt barnet mitt der i kun tre uker kan diskuteres, men det er jo en annen sak. Hadde heller tatt ulønnet permisjon... Har dere annen familie som kan passe barnet en stund? Anonymkode: a0f4e...49c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars #240 Del Skrevet 25. mars AnonymBruker skrev (56 minutter siden): I kommunen vår samler de opp barn fra forskjellige barnehager og tilbyr sommeråpen barnehage, tror man må kunne dokumentere at man jobber turnus etc. for å få plass her. Om jeg ville hatt barnet mitt der i kun tre uker kan diskuteres, men det er jo en annen sak. Hadde heller tatt ulønnet permisjon... Har dere annen familie som kan passe barnet en stund? Anonymkode: a0f4e...49c Her tolv sider, dette er skrevet, og svart på, omtrent 78 ganger før. Les tråden! Anonymkode: 9b6b8...ae4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå