Gå til innhold

Stengt barnehage, får ikke ferie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Eller man finner en privat barnehage i nærheten, som har sommeråpent. Privat barnehage koster like mye som kommunal barnehage.

Anonymkode: e4d13...f13

Private barnehager har også stengt. Den private mitt barn går i, har faktisk mer stengt enn den kommunale barnet gikk i tidligere…. 

Anonymkode: 7dd9b...a65

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Eller man finner en privat barnehage i nærheten, som har sommeråpent. Privat barnehage koster like mye som kommunal barnehage.

Den private her følger samme barnehagerute som de kommunale, det er faktisk mange steder hvor det ikke eksisterer sommeråpne barnehager, privat eller kommunal 

Anonymkode: 822d5...dc3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke rart i det er færre som vil ha barn, man må jo velge mellom å ha en jobb der man får penger til å overleve og å ha barn -men uten jobb og «overlever» derfor ikke og barnet vokser opp i fattigdom. Hadde det ikke vært så ekstremt høye priser på alt så kunne man klart seg med en inntekt noen år. Feks. moren tar et år hjemme og faren et år hjemme. Nå kommer det ikke alltid til å være så lett å få barnepass av besteforeldre lenger heller pga man må jobbe lenger (pensjonsalder, økte priser).

Anonymkode: 80e67...cc9

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

... og de er vel så mye stengt, er min erfaring. 

Anonymkode: 302e0...6f0

Vår private er stengt 3 uker. Ble bestemt etter nyttår 

Anonymkode: e5c18...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 16.13):

Barnehagen hvor barnet mitt (2 år) går skal ha sommerstengt 3 uker i sommer. Jeg får ikke ferie fra jobben de tre ukene, men har fri de tre ukene før… har snakket med sjefen om dette som sier at jeg må prøve å bytte med noen internt på arbeidsplassen, men det er ingen som vil eller har mulighet til å bytte uker… hva fader gjør jeg?? Er alene med ungen, besteforeldre er fortsatt i full jobb, har ingen i nettverket som kan hjelpe så mye som i tre hele uker! Er helt fortvila 

Anonymkode: 1905a...0c8

Hvor bor du? Og når er ukene dine ? 

Anonymkode: 2d406...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

... og de er vel så mye stengt, er min erfaring. 

Anonymkode: 302e0...6f0

Og det er heller ikke bare å velge og vrake i barnehager, og fritt velge den som passer best. De aller fleste barnehager er fulle. 

Anonymkode: 6076f...a6c

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Private barnehager har også stengt. Den private mitt barn går i, har faktisk mer stengt enn den kommunale barnet gikk i tidligere…. 

Anonymkode: 7dd9b...a65

Barnehagen barnet vårt går i har åpent hele sommeren, i påska og jula (ikke røddager). De har 5 planleggingsdager da. Bruker å være samtidig som skolene. Privat

Anonymkode: 7c237...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnehagen barnet vårt går i har åpent hele sommeren, i påska og jula (ikke røddager). De har 5 planleggingsdager da. Bruker å være samtidig som skolene. Privat

Anonymkode: 7c237...805

Samme her. Privat. 

Vi bor i Stavanger kommune. Kanskje andre regler her 🤷‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kanskje noen andre du kjenner i samme situasjon, der dere kan passe hverandres barn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dere som har fått beskjed i år/sent i fjor at bhg holder stengt i sommer: sjekk vedtektene for deres bhg/kommune. Ikke sikkert det er innafor med så kort varsel. Hos oss må meldingen ut til foreldre om feriestengt innen 1. august. Så for stengt i jula er fristen halvannet år før, sommer nesten ett år før og påske ca 8 måneder før. All stenging i forbindelse med ferie og planleggingsdager skal presenteres foreldrene ved oppstart om høsten. Kommuner har gjerne skole- og barnehagerute liggende ute for inneværende år og neste. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samme her. Privat. 

Vi bor i Stavanger kommune. Kanskje andre regler her 🤷‍♀️

De kommunale barnehagene holder sommerstengt fra neste år i Stavanger kommune. Da kan det godt hende private følger etter etterhvert. 

Anonymkode: 4c64a...2c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Sommerstengt barnehage er noe herk, både for småbarnsforeldre og for ansatte. Ansatte vil heller ikke bli tvunget til å ta ferie midt i fellesferien, og pga. denne tvangen blir det for få folk igjen til å jobbe. Det er stor mangel på vikarer i barnehagetjenesten og derfor velger mange kommuner å stenge. FAU ved barnehagene må gå sammen med næringslivet i kommunene deres og sette press på politikerne.  Sier seg selv at økonomien ikke går rundt når alle med barn i barnehagen MÅ ta de samme tre ukene med ferie hver sommer. 

Anonymkode: 70e8e...970

Sorry leste først feil. Trodde du sa sommer barnehage var no herk men nå ser jeg jo at jeg er enig

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De kommunale barnehagene holder sommerstengt fra neste år i Stavanger kommune. Da kan det godt hende private følger etter etterhvert. 

Alle de kommunale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I vår kommune er det en barnehage som er åpen de ukene det er feriestengt. Man må søke om å få plass der og må ha dokumentasjon fra arbeidsgiver på at du ikke kan ta fri de ukene. Barnet får da med seg en ansatt fra sin opprinnelige barnehage. Her har fristen for å søke plass der gått ut for lenge siden. Styrer i barnehagen har sendt ut påminnelser gange ofte. 

Anonymkode: c45ac...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her må jo bare arbeidsplassen tilrettelegge, dette kan ikke legges på kommunen. Jeg hadde byttet arbeidsplass hvis ikke de tok dette hensynet. 

Anonymkode: 58bfb...b96

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (1 time siden):

Alle de kommunale?

Ifølge Stavanger Aftenblad gjelder det alle de kommunale barnehagene, ja.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Her må jo bare arbeidsplassen tilrettelegge, dette kan ikke legges på kommunen. Jeg hadde byttet arbeidsplass hvis ikke de tok dette hensynet. 

Anonymkode: 58bfb...b96

Jeg er ansatt i kommunen, så er jo litt merkelig opplegg av kommunen å stenge barnehagen for så og nekte sine ansatte ferie når barnehagen er stengt. 

Anonymkode: 1905a...0c8

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ifølge Stavanger Aftenblad gjelder det alle de kommunale barnehagene, ja.

Hmm jaja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Den private her følger samme barnehagerute som de kommunale, det er faktisk mange steder hvor det ikke eksisterer sommeråpne barnehager, privat eller kommunal 

Anonymkode: 822d5...dc3

Samme her. Vi har kun private barnehager rett rundt oss, og de er alle stengt om sommeren.

Nå vet jeg ikke hva argumentene for akkurat vår kommune er, men det ropes jo høyt om at barna er for mye i barnehagen, og har mindre fri enn foreldrene sine. De har krav på fire uker ferie i året, hvor tre skal være sammenhengende i sommerhalvåret. En sommerstengt barnehage tvinger jo frem denne ferien for alle barna som går der. Da kan ikke mor og far pusse opp mens barna går hele sommeren i barnehage.

Ellers er det ganske tynn bemanning i barnehagen, og de er jo avhengig av å ha alle ansatte der til en hver tid. Siden de også har krav på ferie så er jo full nedstenging det tryggeste og mest forutsigbare.

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

I vår kommune er det en barnehage som er åpen de ukene det er feriestengt. Man må søke om å få plass der og må ha dokumentasjon fra arbeidsgiver på at du ikke kan ta fri de ukene. Barnet får da med seg en ansatt fra sin opprinnelige barnehage. Her har fristen for å søke plass der gått ut for lenge siden. Styrer i barnehagen har sendt ut påminnelser gange ofte. 

Anonymkode: c45ac...590

Dette hadde jo vært en fin løsning som gir mulighet til barnehagepass kun til de som har reelt behov.

Anonymkode: 03088...93a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Problemet her er jo at barnehagene er stengt i hele juli. Hvis politikerne virkelig mener at vi både må få flere barn og i tillegg være ute i full jobb, må barnehagene tilpasses og tilrettelegges det faktiske livet vi lever.

Og det betyr mulighet for pass gjennom hele ferier. I sammenslåtte avdelinger eller barnehager.

De vil at vi skal få barn, men å tilrettelegge for det klarer de ikke.

Anonymkode: 057ae...7df

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...