Gå til innhold

Stengt barnehage, får ikke ferie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 16.15):

Det er jo en god stund til. Kanskje er det en ungdom i nabolaget som kan være barnevakt i de ukene, mange unge ønsker seg en sommerjobb, og det er jo god tid til å la dem bli kjent. 

Anonymkode: 9b6b8...ae4

Det ville jeg ikke anbefalt over så lang tid! Å sitte barnevakt noen kvelder i uka er ikke det samme som å passe et barn hver dag i 8-9 t hver dag. Det ansvaret ville jeg ikke gitt en tenåring. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 16.13):

Barnehagen hvor barnet mitt (2 år) går skal ha sommerstengt 3 uker i sommer. Jeg får ikke ferie fra jobben de tre ukene, men har fri de tre ukene før… har snakket med sjefen om dette som sier at jeg må prøve å bytte med noen internt på arbeidsplassen, men det er ingen som vil eller har mulighet til å bytte uker… hva fader gjør jeg?? Er alene med ungen, besteforeldre er fortsatt i full jobb, har ingen i nettverket som kan hjelpe så mye som i tre hele uker! Er helt fortvila 

Anonymkode: 1905a...0c8

Når du er alenemor og står i den situasjonen du gjør, synes jeg godt arbeidsgiver og kolleger kunne vært mer samarbeidsvillige! Mange bhg som far sommerstengt har avtaler med andre barnehager for de som ikke har mulighet til å ta ferie i de sommerstengte ukene. Kanskje dere kan høre om deres bhg har det? Men da er det jo ukjente ansatte i en annen bhg som passer, så det er ikke helt optimalt det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 6.33):

Takk skal du ha. Det har ikke vært sånn i alle år. Da mine barn var små, var det tilbud om feriebarnehage de få ukene barnehagen var helt stengt. 

Jeg har ikke turnusjobb, men kan heller ikke velge ferien selv. Prinsippet om tidlig og sen ferie må stadig avvikes for oss som ikke lengre har små barn. 

«Fellesferien» begynner å bli et utdatert konsept, så hvorfor barnehager og SFO ikke kan tilpasse seg utviklingen i samfunnet, er et mysterium. 

Anonymkode: 4864a...1ea

I min kommune har vi prøvd å tilby sommeråpen barnehage. Det endte med veldig få barn og ansatte som måtte ta ut ferie andre tidspunkt på året hvor det var fullt av barn. Da var det ikke penger igjen til å dekke opp med nok vikarer. 

Barnehage og SFO koster enorme summer å drive. Det blir for dyrt å ikke ha perioder med stengt hvor de som jobber tar ut ferie. 

Anonymkode: fe7d0...114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 6.18):

Er det ingen private barnehager i din kommune? Espira, for eksempel? De koster like mye som kommunal barnehage. 

Anonymkode: e4d13...f13

Hvorfor skulle det ha noe å si? Her er alle stengt om sommeren, offentlig og private 

Anonymkode: f55d8...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 6.39):

Det er kommunen som står bak stenging i kommunale bhg. Vi har barna våre i en privat bhg og der har de åpent i påskeuka feks. Alle kommunale bhg stenger for å spare penger. Løsningen er kanskje enda mer privatisering da.

Anonymkode: 50603...7dd

Her i kommunen var det de private som startet med fri i ferie og kommunen som fulgte etter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Selvsagt kan man det. Ts står i en ekstrem situasjon, død barnefar, 0 nettverk, dårlig samarbeidsklima på jobben. Slikt skaper stort psykisk stress. 

Anonymkode: 6076f...a6c

Nei man kan ikke sm seg fordi man ikke får fri

Anonymkode: 6c488...19f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor skulle det ha noe å si? Her er alle stengt om sommeren, offentlig og private 

Ikke om den private er Espira 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ts her!

Som jeg har svart på x fler: nei, det finnes ingen sommerbarnehage og nei jeg kan ikke bli sykmeldt pga stengt barnehage. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ts her!

Som jeg har svart på x fler: nei, det finnes ingen sommerbarnehage og nei jeg kan ikke bli sykmeldt pga stengt barnehage. 

Du får bytte jobb da. Hvis du har 3 måneders oppsigelse, så rekker du det akkurat. 

Få en arbeidsgiver som kan gi deg fri når barnehagen er stengt. 

Anonymkode: a3c87...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

..eller bare gi beskjed om at du tar ferie når barnehagen er stengt, så får arbeidsgiver eventuelt sparke deg. Da kan du gjerne få ledighetstrygd. 

Men seriøst; med tre barn som jeg ble alene med etter at far ble syk , og med krevende jobber i en tid der arbeidsledigheten var høy, bqtnehagen var i streik i uker- så måtte jeg være kreativ til tider. Og jeg har ikke er snev av dårlig samvittighet for det. Ditt største ansvar er alltid barnet. Alt annet må tilpasse seg. Jeg hadde fått vondt i smerten med en så vanskelig arbeidsgiver. ...hvis jeg ikke fant meg en ny jobb, bedre betalt med bedre arbeidsvilkår. 

Anonymkode: a3c87...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ikke om den private er Espira 

Vi har en Espira barnehage rett over veien, og den har stengt hver eneste sommer den også.

Anonymkode: 03088...93a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...