Gå til innhold

Tenk litt på hvor du snakker i mobilen!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leste akkurat en artikkel på Facebook, hvor man blir oppfordret til å unngå høylytt snakk i mobilen når man reiser kollektivt. Vil påstå at dette burde gjelde mange andre steder også, f eks på butikken, biblioteket, i banken, på legekontoret, ja ethvert sted man kan være til sjenanse for andre. For det første er det ingen som er interessert i å høre på andres samtaler, det forstyrrer veldig og noen ganger er man faktisk på noens arbeidsplass når man velger å ta en høylytt samtale på mobilen. Det er så respektløst!

Anonymkode: a2246...754

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ekstra gøy er det med de som sitter på bussen og bruker høyttaler til samtalen.

Da mener jeg gøy, for sitter de rett ved med så blir jeg med på samtalen. Det er utrolig morsomt!

Anonymkode: dbb08...b1d

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg lagt merke til også. Folk som snakker på høyttaler i mobilen mens de sitter på en full t-banevogn. Idiotisk - ingen vil høre dine private greier! (overhørte noen unge damer diskutere hvem de hadde hatt seg med i helgefylla en gang...)

Jeg kan ikke fordra å snakke mens andre kan høre på meg, så jeg fatter meg alltid i korthet om det er en samtale jeg MÅ ta der og da, mens jeg er f.eks på offentlig transport.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk må for min del snakke i telefonen både i banken, på butikken og på bussen. Litt annerledes på et bibliotek vil jeg si. Men det skulle vært straffbart å snakke med høyttaler i det offentlige rom.

Anonymkode: b3ad9...a5b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 15.15):

Da mener jeg gøy, for sitter de rett ved med så blir jeg med på samtalen. Det er utrolig morsomt!

Ekspander  

Det friskeste jeg har fått overhøre var en eldre dame (rundt 70) på legevakta som snakket med sin venninne og hadde henne på høyttaler. Dama i andre enden ante ikke at resten av folka på venterommet fikk høre at hun hadde et "stevnemøte med noen timer med elskskov" lagt inn i skjema. Hun formulerte seg som hun levde på 50-tallet så hun var åpenbart godt opp i åra. Da pratet om denne elskoven kom på banen hadde dama i denne enden endelig vett nok på å slå av høyttalerfunksjonen. Synd for oss andre som satt og kjedet oss, da.

Anonymkode: bc896...e31

• Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Derfor har jeg alltid på noise cancelling headset.
For å slippe alle tullingene der ute som på død og liv må prate via høytaler. 

Anonymkode: ff67f...a3b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

For all del bare fortsett å snakke høyt i mobilen for min del. Jeg syns bare det er gøy å stå og tyvlytte på andre folk sine samtaler på f.eks. butikken. 

Anonymkode: c84ab...bfb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbe i butikk på kjøpesenter og når det er tre forskjellige samtaler på høyttaler rundt meg... da blir det mye lyd for å si det sånn 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er private samtaler, men jeg har ofte (ufrivillig) overhørt samtaler som jeg tror arbeidsgiver til vedkommende ikke ville vært spesielt fornøyd med ble tatt på buss/t-bane. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 15.10):

Leste akkurat en artikkel på Facebook, hvor man blir oppfordret til å unngå høylytt snakk i mobilen når man reiser kollektivt. Vil påstå at dette burde gjelde mange andre steder også, f eks på butikken, biblioteket, i banken, på legekontoret, ja ethvert sted man kan være til sjenanse for andre. For det første er det ingen som er interessert i å høre på andres samtaler, det forstyrrer veldig og noen ganger er man faktisk på noens arbeidsplass når man velger å ta en høylytt samtale på mobilen. Det er så respektløst!

Ekspander  

Nå har ikke jeg vane for å gjøre det, men skjønner faktisk ikke problemet. Bryr meg ikke litt en gang om noen snakker med noen på telefonen  Har du problemer med folk som møter på kjentfolk å snakker og?  Har ikke vane med å tyvlytte på andres samtaler 😴

Anonymkode: 74f2f...9b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 15.23):

Derfor har jeg alltid på noise cancelling headset.
For å slippe alle tullingene der ute som på død og liv må prate via høytaler. 

Anonymkode: ff67f...a3b

Ekspander  

Ja, idag finnes det måter å skjerme seg selv på. Så kan man la være å klage på andre i det offentlige rom. Større frihet til å gjøre som man vil. 

Anonymkode: bc5ca...a79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 15.50):

Ja, idag finnes det måter å skjerme seg selv på. Så kan man la være å klage på andre i det offentlige rom. Større frihet til å gjøre som man vil. 

Anonymkode: bc5ca...a79

Ekspander  

Som for eksempel å slippe å isolere seg med headset for å ikke høre andres private samtaler. 

Anonymkode: 7a047...7e8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venn som ble så drittlei av at mannen i setet foran seg på toget la ut i det vide og det brede om at det var togstans og at det var derfor han ikke var hjemme til den tiden han hadde lovet så kona kunne dra på det hun skulle. På høyttaler, selvfølgelig. Han beskrev hvordan han sto og hutret på stasjonen og ventet, at det dessverre ikke var mulighet for buss og virkelig smurte på. Alle i togvogna skjønte jo at han hadde tatt et seinere tog enn han hadde sagt og at han var en generell feiging og drittsekk. Så da ble vennen min så lei at han ropte "PING PONG! Da er det Asker neste. Asker stasjon. Plattform på venstre side". Da ble tonen i telefonen brått en annen.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva med høylytte små barn? Tåler vi det, eller skal de også bannlyses fra offentligheten? 

Nordmenn er så sære 😅

Anonymkode: ed0a2...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blitt vanligere å sitte på restaurant og cafe også nå, folk som sitter alene og prater med noen  på facetime  eller de lager "stories". Jeg synes det er forstyrrende, mer forstyrrende enn om de hadde spist sammen med en person og snakket med den.Vet ikke helt hvorfor. Mulig fordi det er lysende skjerm og at de prater litt høyere.

Anonymkode: 51f87...d87

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 15.42):

Nå har ikke jeg vane for å gjøre det, men skjønner faktisk ikke problemet. Bryr meg ikke litt en gang om noen snakker med noen på telefonen  Har du problemer med folk som møter på kjentfolk å snakker og?  Har ikke vane med å tyvlytte på andres samtaler 😴

Anonymkode: 74f2f...9b8

Ekspander  

Det går stort sett fint om folk snakker lavt, men mange snakker jo svært høyt. Husk på at mange ufrivillig går i mye støy hele dagen. Det er også noe med respekt for andre, dvs ikke forstyrre unødvendig. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 15.58):

Hva med høylytte små barn? Tåler vi det, eller skal de også bannlyses fra offentligheten? 

Nordmenn er så sære 😅

Anonymkode: ed0a2...b2a

Ekspander  

Nei, det er vi ikke. Det kalles normal høflighet. Dette gjelder også i flere andre land, heldigvis.

Og selvfølgelig tåler man barn i offentligheten, men som foreldre bør man også ha sosiale antenner og f.eks prøve å roe ned barnet om det skriker og herjer høylytt, eller i det minste reagere. Det finnes nok av foreldre som ser på at barna er helt apekatter uten å gjøre noe som helst. 

Endret av SPOCA
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 15.57):

Som for eksempel å slippe å isolere seg med headset for å ikke høre andres private samtaler. 

Anonymkode: 7a047...7e8

Ekspander  

Mange av oss kan jo ikke det når vi er på jobb. Og mange, særlig eldre,  bruker ikke headset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 15.15):

Ekspander  

Det kan man jo gjøre om det sitter to stk ved siden av hverandre og prater sammen også. Hva er forskjellen??

Anonymkode: 2b7b9...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 16.08):

Det kan man jo gjøre om det sitter to stk ved siden av hverandre og prater sammen også. Hva er forskjellen??

Anonymkode: 2b7b9...33f

Ekspander  

Jeg opplever at folk snakker høyere når de snakker med høyttaler på.

Å snakke høylytt på offentlig transport er uansett en uting, uavhengig av på telefon eller til sidemannen. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...