Mrs. B Skrevet 11. mars 2006 Forfatter #21 Skrevet 11. mars 2006 Synes at det høres lurt ut å fortsette med gulvflis/gulvfarge opp på den flislagte kassa. Det skal visst får rommet til å virke større, samtidig som du slipper glattcelle-følelsen. ← Kanskje et dumt spørsmål.. men om man fortsetter opp på kassen med gulvflisfarge... bør man da ha samme størrelse på flisen der som på gulvet? Eller er det vanlig å feks bruke 5x5 på et sånt sted og 15x15 på gulvet (bare i samme farge)? Tror jeg må lete litt rundt etter bilder av fine bad...
Hiawata- Skrevet 11. mars 2006 #22 Skrevet 11. mars 2006 Jeg ville valgt fliser helt opp til tak. Men det er jo smak og behag. kommer ann på farger og mønster. bare ensfarget kan virke litt instutisjonsaktig, kan jeg være enig med deg i. Hele vårt bad er flisbelagt, gulv, vegger helt opp til tak. Vi har ikke dusjkabinet, men flisvegger med glasdør, og fliser inni dusj. Dert er veldig fint. Høres kansje voldsomt og mye ut når jeg skriver det her, men har mønster på noen fliser og en bord på midten av veggen. Har ikke så stort bad, men synes badet ser større ut nå med fliser, enn det det var før med abre belegg.....
Mrs. B Skrevet 11. mars 2006 Forfatter #23 Skrevet 11. mars 2006 (endret) Synes det høres litt "skummelt" ut med hvite fuger. Jeg innbiller meg at de fort kan bli misfarget. ← Ja mulig.. må sjekke litt opp på det, men så det var brukt på en utstilling i flisebutikken sammen med stor hvit flis, og det så veldig rent og pent ut.. synes grå fug gjør badet litt "møkkete" på en måte.. Har ikke tenkt å ha hvit fug på gulvet - der må det være en mørk som matcher flisene. Vi har mørkegrå benkeplate og bjørkinnredning ellers på badet så tror et mørkere grått gulv hadde vært pent. Vi har heller ikke dusjkabinett men flisebelagt vegg med glassdør. Synes det er fint inni der med flis til tak, men var redd det kanskje ble mye i hele badet. Endret 11. mars 2006 av Mrs. B
Gjest Lea Skrevet 11. mars 2006 #24 Skrevet 11. mars 2006 Kanskje et dumt spørsmål.. men om man fortsetter opp på kassen med gulvflisfarge... bør man da ha samme størrelse på flisen der som på gulvet? Eller er det vanlig å feks bruke 5x5 på et sånt sted og 15x15 på gulvet (bare i samme farge)? Tror jeg må lete litt rundt etter bilder av fine bad... ← Det kommer kanskje litt an på hvilken type flis man har på gulvet. Noen gulvfliser ser på en måte veldig "gulvflis" ut. Men i utgangspunktet ville jeg brukt samme flis på kassen tror jeg. De badene jeg har sett med en slik løsning har hatt små fliser eller mosaikk på gulvet, som er fortsatt oppover den ene veggen.
Gjest gjest1 Skrevet 11. mars 2006 #25 Skrevet 11. mars 2006 Det kommer kanskje litt an på hvilken type flis man har på gulvet. Noen gulvfliser ser på en måte veldig "gulvflis" ut. Men i utgangspunktet ville jeg brukt samme flis på kassen tror jeg. De badene jeg har sett med en slik løsning har hatt små fliser eller mosaikk på gulvet, som er fortsatt oppover den ene veggen. ← Høres veldig fint ut med å fortsette med gulvflisen opp på den kassen. Og sant nok, det kommer ann på gulvflisen. Vi har gulvflisen vår som bord på veggen (i et veeeldig mye mindre format selvsagt - ca 1,5x2,5, gulvflisen er 30x30), og jeg synes det skaper en veldig fin helhet. Finner du en gulvflis som også kan fungere på veggen tror jeg det kan bli kjempefint!
Gjest gjest 0 Skrevet 11. mars 2006 #26 Skrevet 11. mars 2006 Høres veldig fint ut med å fortsette med gulvflisen opp på den kassen. Og sant nok, det kommer ann på gulvflisen. Vi har gulvflisen vår som bord på veggen (i et veeeldig mye mindre format selvsagt - ca 1,5x2,5, gulvflisen er 30x30), og jeg synes det skaper en veldig fin helhet. Finner du en gulvflis som også kan fungere på veggen tror jeg det kan bli kjempefint! ← Jeg ville ikke dekket kassen med gulvflisene! Denne kassen går vel midt opp på veggen?? Velg heller en annen type flis hvis du ønsker at den skal skille seg ut, men jeg synes det ser penest ut om den får være lik resten av veggen. Hvis dere setter en annen flistype på denne vil det se ut som om dere har byttet toalett etter at badet ble pusset opp, og valgte et vegghengt toalett først da. Gå for helhet du og legg heller inn et felt på veggen med en annen flistype (mosaikkfliser kan gi et elegant preg på badet) Gulvfliser som legges diagonalt eller litt opp på veggen skaper en større romfølelse. Hvis du legger de veggflisene får du følelse av et lavere tak selv om romfølelsen blir litt større. Jeg ville nok heller holdt meg til kvadratiske fliser på et lite bad.
Gjest BagLady Skrevet 11. mars 2006 #27 Skrevet 11. mars 2006 Jeg ville nok valgt å ha fliser helt opp, fordi det er lettere å holde rent enn f.eks. tapet og fordi det ser bedre ut. Panel synes jeg blir hytteaktig, og tapet kan fort bli veldig lurvete. Vi har hvite, store fliser på veggene på vårt lille bad (3m2), og mørkeblå fliser på golvet. Synes det er praktisk med forholdsvis mørke fliser på golv iallefall, for uansett hvor mye en vasker så havner det hår og rusk der og det vises ikke så godt på mørke fliser.
Mrs. B Skrevet 11. mars 2006 Forfatter #28 Skrevet 11. mars 2006 (endret) Nå har vi laget noen 3D-bilder - kjekt for da er det lettere å se. Selv tror vi nå vi liker best 15x15 hvit på veggene med hvit fuging, med 5x5 på dokassa (hvit) og mørkegrå fliser 15x15 på gulvet (grå fuging). Vil at det skal være fint og nøytalt som alle kan like - til når vi selger en dag. Her kan dere se 3D-bilder av badet vårt med forskjellige typer flis: > www.bmmedia.no/bad Endret 11. mars 2006 av Mrs. B
Gjest Lea Skrevet 11. mars 2006 #29 Skrevet 11. mars 2006 Jeg synes at "30x10-5x5-mork2.jpg" var finest, men det er jo en smaksak.
Gjest gjesta Skrevet 11. mars 2006 #30 Skrevet 11. mars 2006 Jeg synes at "30x10-5x5-mork2.jpg" var finest, men det er jo en smaksak. ← Den likte jeg også best!
Gjest gjest1 Skrevet 11. mars 2006 #31 Skrevet 11. mars 2006 Jeg synes at "30x10-5x5-mork2.jpg" var finest, men det er jo en smaksak. ← Enig
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2006 #32 Skrevet 11. mars 2006 Vi har 33x33 mørk grå (rocks) gulvflis fra Höganäs, 10x30 hvite "bulende" liggende veggflis, med unntak av 20x20 hvite på sisterne og bak innredning. Superfornøyd! Mørkt steingrått og hvitt ser rent og enkelt ut, og er helt genialt med røde håndklær, baderomsmatte ol. Men vi har ganske stort bad da. Ville ikke gått for skråstilte fliser verken på vegg eller gulv. Får bestemorfølelsen fram med en gang... Men prøv å tegne badet med litt større og mørkere gulvfliser! Ville imidlertid ikke ført de opp på sisternen, og ville heller ikke brukt mosaikk der på et bad som deres. Det enkle er ofte det beste. Og ikke bruk border. Det kommer dere til å angre på. Skjekk heller inreda.com etter flisepynt eller flisefolie som kan fjernes enkelt når du blir lei det. På det minste badet vårt har vi for øvrig blå/grå-spraglete mosaikk på gulvet og tre rader opp på veggen, med helt hvite 20x20 på resten, og tre rader mosaikk på kanten rundt sisternen - den hylla som blir ut fra veggen altså. Veldig fornøyd med det også! Fru Nitha
Gjest -eline- Skrevet 11. mars 2006 #33 Skrevet 11. mars 2006 Jeg synes at "30x10-5x5-mork2.jpg" var finest, men det er jo en smaksak. ← Enig.
Cata Skrevet 11. mars 2006 #34 Skrevet 11. mars 2006 Jeg syntes "Bad / 1-15x15-mork" var fin. Er forøvrig helt enig med Gjest Fru Nitha - jeg ville heller ikke hatt border av noe slag.
Hu i Svingen Skrevet 12. mars 2006 #35 Skrevet 12. mars 2006 Vil at det skal være fint og nøytalt som alle kan like - til når vi selger en dag. ← Lurt. Og da må dere ligge unna border og ikke minst dekorfliser. Hadde gladelig brukt to hundre tusen på å flislegge et bad på nytt hvis det var slikt der. Ikke gladelig selvsagt, men det ville trukket ned verdien med den summen i mine øyne.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #36 Skrevet 12. mars 2006 Tror også at hvite fuger vil bli fort skoldet. Grå fuger liker ikke jeg. Det blir for sterk kontrast til hvite/lyse fliser. Lys grå fuger synes jeg er det fineste. Ble anbefalt grå fuger til gulvet da vi flisela badet fordi det lettere blir flekker der. Det ble veldig bra.
Mrs. B Skrevet 12. mars 2006 Forfatter #37 Skrevet 12. mars 2006 Border og dekorfliser er selvsagt utelukket. Om vi går for mindre fliser på dokassa regner jeg med vi går for hvite 5x5 - samme som resten av veggen, bare for å bryte litt. Jeg er veldig usikker på fugefargen så jeg starter en egen tråd på det for å se erfaringer..
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2006 #38 Skrevet 12. mars 2006 Jeg likte det grå gulvet og hvite fliser på veggen. Men det blir kanskje litt mye med en tredje type flis på dokassen synes jeg. Har akkurat pusset opp badet selv. På veggene har jeg hvite 10x10 og på gulvet glassmosaikk 5x5 i forskjellige gråfarger. Badekaret og vegghengt do er innmurt med veggflisene. Hvis du skal ha tre forskjellige fliser bør rommet være ganske stort for at det skal bli pent.
Mrs. B Skrevet 12. mars 2006 Forfatter #39 Skrevet 12. mars 2006 Jeg likte det grå gulvet og hvite fliser på veggen. Men det blir kanskje litt mye med en tredje type flis på dokassen synes jeg. Har akkurat pusset opp badet selv. På veggene har jeg hvite 10x10 og på gulvet glassmosaikk 5x5 i forskjellige gråfarger. Badekaret og vegghengt do er innmurt med veggflisene. Hvis du skal ha tre forskjellige fliser bør rommet være ganske stort for at det skal bli pent. ← Heller mest nå mot hvit på vegg og dokasse og mørkegrått på gulv. Størrelse 15x15 på vegg og gulv og 5x5 på dokasse..
Nitha Skrevet 12. mars 2006 #40 Skrevet 12. mars 2006 Hvis dere lager flere tegninger, så legg de gjerne ut! Har ikke tall på alle timene vi brukte på å bli fornøyd med badet. Synes fremdeles dere burde vurdere større gulvfliser enn på veggene. Og glassflisene som noen nevnte her, er bare utrolig lekre. <Slike har vi bak komfyren. Men de koster sitt da... Fru Nitha
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå