Mrs. B Skrevet 11. mars 2006 #1 Skrevet 11. mars 2006 På kort-kort varsel fikk vi beskjed om at badet vårt skal totalrenoveres. Vi bor i et sameie der det ble gjort en del slurv i byggeprosessen og dette skal nå rettes opp. Vi har et lite bad på drøyt 6m2 med hvite (ikke kritthvite) 15x15cm fliser på veggene og lysegrå 15x15 cm på gulvet. Med unntak av i dusjområdet har vi fliser kun 1m opp på veggen i resten av rommet. Nå har vi blitt anbefalt å ha fliser helt opp til taket i resten av rommet også. Det øker sikkert verdien på badet, men jeg er litt usikker på om jeg synes det er fint.. redd for at badet kan virke mindre med fliser helt opp. Kanskje blir det også litt sånn "institusjonsaktig"? Dette er reklamasjonsarbeid som vi ikke skal betale noe for - men vi har kanskje mulighet til å endre til avlange fliser på veggen istedenfor kvadratiske. Noen som har noen innspill eller formeninger? De setter i gang med rivingen av det "gamle" badet allerede på mandag så dette kom litt brått på for oss. Om noen har linker til bilder med liknende bad så vil jeg gjerne se det også..
Gjest gjest1 Skrevet 11. mars 2006 #2 Skrevet 11. mars 2006 Jeg har bad med fliser helt til taket. Det er helt greit, men veldig upraktisk når det skal festets f.eks. kroker og knagger på veggene! I tillegg er fargevalget mer permanent, ikke bare å lime ny tapet eller legge ett nytt lag maling hvis man ønsker forandring etter noen år.
Frida Frosk Skrevet 11. mars 2006 #3 Skrevet 11. mars 2006 Jeg ville gått for fliser helt til taket. Det trenger langt fra å bli institisjonsaktig. Må dere ha hvite fliser, eller kan dere få andre? Hvis dere må ha hvite kan dere kanskje bruke noen dekorfliser i tillegg for at det ikke skal bli så sterilt. Ellers gjør jo noen fargerike håndklær, badematte og kanskje noen andre fargeklatter mye for ett helt hvitt bad. Kanskje du kan få litt inspirasjon her
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2006 #4 Skrevet 11. mars 2006 Helt klart fliser helt opp til taket! Har aldri sett det har blitt fint å kombinere verken tapet eller panel med fliser. Det finnes stort utvalg til knagger, hyller, håndkleholdere, toalettrullholdere og andre slags holdere på for eksempel saape og ahlens. Vi har ikke tatt et eneste hull i fliseveggene til slike ting. Fru Nitha
Gjest Gjesta Skrevet 11. mars 2006 #5 Skrevet 11. mars 2006 Jeg synes det er mer institusjonsaktig ut å bare ha fliser på halve veggen. Litt sånn "det offentlige la ikke mer lenger i flisleggingen"
Cata Skrevet 11. mars 2006 #6 Skrevet 11. mars 2006 Jeg har fliser opp til taket og er godt fornøyd med det. Kritthvite er de også. Det var standarden da jeg kjøpte og jeg syntes det var helt greit. Det gir meg mye å spille på med tanke på å endre stil for en rimelig penge. Har så langt gjort badet litt "lunere" ved å bruke skittentøyskurv i kurvmateriale, toilettsete i tre osv., men går nå og lurer på om jeg skal stramme det opp for en tid med å bytte til skittentøyskurv i stål og litt mer nøytrale håndklær.
LilleBille Skrevet 11. mars 2006 #7 Skrevet 11. mars 2006 Jeg trives veldig godt med mine hvite fliser - helt til taket. Fargevariasjon kan jeg gjøre med håndklær/planter etc.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2006 #8 Skrevet 11. mars 2006 Ville også valgt fliser helt til taket. Men, jeg har kritthvite 15x15 fliser, og det ville jeg ikke valgt.. Ha i hvert fall en bord eller noe annet, fordi det er rimelig kjedelig med bare hvite. Og jeg har fargerike håndkler, kroker etc..
Gjest gjesta Skrevet 11. mars 2006 #9 Skrevet 11. mars 2006 Jeg har hvite fliser helt til taket og er veldig fornøyd med det.
Gjest gjest1 Skrevet 11. mars 2006 #10 Skrevet 11. mars 2006 Jeg ville helt klart ha fliset helt opp til taket, halvflisete bad er ikke noe fint - det ser rett og slett litt billig ut. Vi har kritthvite fliser (ca 25x35) og er strålende fornøyd med det. Vi ble anbefalt såpass store fliser siden badet vårt er ganske lite, og at masse fuger ville få badet til å se mindre ut. Jeg tror kanskje jeg ville anbefalt deg litt større fliser enn 15x15, og gjerne noen som ikke er kvadratiske - men gjerne helt hvite. Da kan du enkelt variere med håndklær og andre ting. Men om du skal flise helt opp bør du finne noen dekorfliser, en bord eller noe slikt. Vi har to vertikale border i stedenfor en horisontal bord - noe som er en litt annerledes vri.
Gjest gjest 0 Skrevet 11. mars 2006 #11 Skrevet 11. mars 2006 Jeg ville helt klart ha fliset helt opp til taket, halvflisete bad er ikke noe fint - det ser rett og slett litt billig ut. Vi har kritthvite fliser (ca 25x35) og er strålende fornøyd med det. Vi ble anbefalt såpass store fliser siden badet vårt er ganske lite, og at masse fuger ville få badet til å se mindre ut. Jeg tror kanskje jeg ville anbefalt deg litt større fliser enn 15x15, og gjerne noen som ikke er kvadratiske - men gjerne helt hvite. Da kan du enkelt variere med håndklær og andre ting. Men om du skal flise helt opp bør du finne noen dekorfliser, en bord eller noe slikt. Vi har to vertikale border i stedenfor en horisontal bord - noe som er en litt annerledes vri. ← Vi har også hvite fliser, men de er ca 20*20 og jeg er kjempefornøyd. Legg heller mørke fliser på gulvet så får du et mye stiligere preg på badet.
Mrs. B Skrevet 11. mars 2006 Forfatter #12 Skrevet 11. mars 2006 (endret) Takk for mange fine svar!! Vi tok en tur til de som forhandler flisene våre nå i formiddag og der fikk vi vite at vi faktisk står ganske fritt til å velge hva vi vil. Men de skal rive ned alt på mandag alt da, så vi må bestille fliser som er raske å få tak i. Trenger de om en ukes tid. Siden situasjonen vår er litt spesiell trenger vi kun å betale for en evt. prisdifferanse fra standardflis til ny flis. Ikke noe for jobben. Vi vurderer nå flere alternativer for å variere litt. Badet er bare 3 år gammelt, men kan jo være ok å fornye litt nå som vi har sjansen. Tingene vi vurderer er: - større fliser på veggen - har sett på noen som er liggende avlange. Hva tror dere om str. 30x10 (bxh)? Et annet alternativ er 43x25 men da blir det litt vanskelig å få det til å gå opp med gulvflisene kanskje.. - vi har en do som henger på en sånn fliselagt "kasse". Vurderer 5cm flis her istedenfor 15 som vi har nå. Kanskje også ikke hvit men i samme farge som på gulvet? - vi hadde veldig lysegrå fliser på gulvet - vurderer en litt mørkere grå nå. - vi har hatt grå fuging mellom de hvite flisene - nå tror vi vi heller vil ha hvit fug. synes det ser renere ut og det blir mindre "støy" på veggene. Har dere noen innspill til disse forslagene må dere gjerne komme med de. Vi må bestemme oss til mandag slik at flisene kan bestilles. Litt moro og spennende det her så klart - selv om det kom så brått på. Endret 11. mars 2006 av Mrs. B
Gjest -eline- Skrevet 11. mars 2006 #13 Skrevet 11. mars 2006 Gulvfliser kan legges diagonalt om de ikke gaar opp med de store veggflisene, saa ikke bekymre deg saa mye over det. Synes store flis er kjempelekkert jeg, tror det blir store hvite flis paa veggen naar vi skal pusse opp bad. (og forresten: helfliset bad synes jeg ser mindre instutisjonsaktig enn halvfliset...) Hoeres stilig ut med mindre flis paa den boksen, og jeg liker moerke flis paa gulv... Eneste minuset med hvite fuger er at de er vanskeligere aa holde rene i dusjsone etc, men naa har vi jo ikke store problemer med mye kalk i vannet i Norge saa det burde ikke vaere et stort problem.
Gjest Gjesta Skrevet 11. mars 2006 #14 Skrevet 11. mars 2006 Jeg har hvite fliser helt til taket og er veldig fornøyd med det. ← jeg også
Hu i Svingen Skrevet 11. mars 2006 #15 Skrevet 11. mars 2006 Tingene vi vurderer er: - større fliser på veggen - har sett på noen som er liggende avlange. Hva tror dere om str. 30x10 (bxh)? ← Det er et kjempestilig format!
Gjest gjest 0 Skrevet 11. mars 2006 #16 Skrevet 11. mars 2006 Det er et kjempestilig format! ← Jo det ser stilig med 30*10, men på et lite bad får du en virkning at veggene er smalere og taket høyere... Det ønsker dere vel ikke? Gå for vanlig fliser du... Små bad kan fort bli mindre med slike fliser
Mrs. B Skrevet 11. mars 2006 Forfatter #17 Skrevet 11. mars 2006 Jo det ser stilig med 30*10, men på et lite bad får du en virkning at veggene er smalere og taket høyere... Det ønsker dere vel ikke? Gå for vanlig fliser du... Små bad kan fort bli mindre med slike fliser ← Men da tenker du vel på stående flis? Om vi går for et slikt format tenkte vi liggende - altså 30 i bredde og 10 høye. Ser for meg at rommet da kanskje vil virke dypere?
Gjest Lea Skrevet 11. mars 2006 #18 Skrevet 11. mars 2006 Synes at det høres lurt ut å fortsette med gulvflis/gulvfarge opp på den flislagte kassa. Det skal visst får rommet til å virke større, samtidig som du slipper glattcelle-følelsen.
Hu i Svingen Skrevet 11. mars 2006 #19 Skrevet 11. mars 2006 Men da tenker du vel på stående flis? Om vi går for et slikt format tenkte vi liggende - altså 30 i bredde og 10 høye. Ser for meg at rommet da kanskje vil virke dypere? ← Ja, det var det jeg mente i alle fall.
Cata Skrevet 11. mars 2006 #20 Skrevet 11. mars 2006 Synes det høres litt "skummelt" ut med hvite fuger. Jeg innbiller meg at de fort kan bli misfarget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå