Gå til innhold

Atopisk eksem/Dupixent

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, Jeg har stått på medisinen Dupixent for Atopisk eksem i 6 mnd med god effekt. Hudlege har valgt å avslutte behandlingen og begrunnet det med at jeg ikke har indikasjon til sykdommen, til tross for at jeg har sykdommen dokumentert fra jeg var barn. Eksemen er på hendene og har gått helt bort med behandlingen så nå står jeg i fare for tilbakefall. Har bleiebarn så er veldig vanskelig å skifte bleier på et barn når man har eksem på hendene. Når jeg hendvender meg til hudlegen for å be om hjelp sier han bare at jeg ikke har indikasjon på sykdommen og at han ikke kommer over ens med meg så jeg må finne meg en ny hudlege (hudlegene har ventetid på 3-4 mnd) dvs så lenge uten medisiner som har fungert… Blir rådvill og håper jeg kan få i orden å få medisinen min tilbake…Aleris hadde ikke hjemmel til å skrive resept da denne går på det offentlige…Noen råd/tips?

Anonymkode: 8f765...3e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det holder ikke bare å ha eksem, det skal være alvorlig eksem. Sikkert derfor legen sier det ikke er indikasjon.

Anonymkode: 11850...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det holder ikke bare å ha eksem, det skal være alvorlig eksem. Sikkert derfor legen sier det ikke er indikasjon.

Anonymkode: 11850...f5a

Jeg har jo stått på dupixent i 6 mnd for alvorlig atopisk eksem hahahahha er jo det som er problemet her at han ønsker å stanse behandling som har fungert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei, Jeg har stått på medisinen Dupixent for Atopisk eksem i 6 mnd med god effekt. Hudlege har valgt å avslutte behandlingen og begrunnet det med at jeg ikke har indikasjon til sykdommen, til tross for at jeg har sykdommen dokumentert fra jeg var barn. Eksemen er på hendene og har gått helt bort med behandlingen så nå står jeg i fare for tilbakefall. Har bleiebarn så er veldig vanskelig å skifte bleier på et barn når man har eksem på hendene. Når jeg hendvender meg til hudlegen for å be om hjelp sier han bare at jeg ikke har indikasjon på sykdommen og at han ikke kommer over ens med meg så jeg må finne meg en ny hudlege (hudlegene har ventetid på 3-4 mnd) dvs så lenge uten medisiner som har fungert… Blir rådvill og håper jeg kan få i orden å få medisinen min tilbake…Aleris hadde ikke hjemmel til å skrive resept da denne går på det offentlige…Noen råd/tips?

Anonymkode: 8f765...3e0

https://www.felleskatalogen.no/medisin/dupixent-sanofi-645240?markering=0

mcl skrev (46 minutter siden):

Jeg har jo stått på dupixent i 6 mnd for alvorlig atopisk eksem hahahahha er jo det som er problemet her at han ønsker å stanse behandling som har fungert

problemet ligger ikke der, at legen stanser behandlingen, men i at du ikke har indikasjon for denne behandlingen.

Du kommer heller ikke til å få denne behandlingen tilbake uansett hvilken hudlege du oppsøker. Les i felleskatalogteksten med alle de røde linkene. 
I utgangspunktet skulle du heller ikke hatt denne medisinen. H resepter er uhyre strengt og vanskelig å få en lege til å ta ansvar for å skrive ut. 

Anonymkode: 0b317...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

https://www.felleskatalogen.no/medisin/dupixent-sanofi-645240?markering=0

problemet ligger ikke der, at legen stanser behandlingen, men i at du ikke har indikasjon for denne behandlingen.

Du kommer heller ikke til å få denne behandlingen tilbake uansett hvilken hudlege du oppsøker. Les i felleskatalogteksten med alle de røde linkene. 
I utgangspunktet skulle du heller ikke hatt denne medisinen. H resepter er uhyre strengt og vanskelig å få en lege til å ta ansvar for å skrive ut. 

Anonymkode: 0b317...3de

Indikasjoner

Atopisk dermatitt av moderat til alvorlig grad hos voksne og ungdom ≥ 12 år og av alvorlig grad hos barn fra 6 mnd-11 år. Norsk forening for dermatologi og venerologi har i 2019 kommet med veiledende anbefalinger for bruk. Kriterier for alvorlighetsgrad er EASI ≥ 21 og POEM ≥ 17 og DLQI ≥ 11 (dette er mål for både objektiv og subjektiv alvorlighetsgrad). Kriterier for tidligere gjennomført behandling uten tilfredstillende effekt er topikal behandling og/eller lysbehandling, og at minimum én annen systemisk behandling er forsøkt. 

jeg fikk diagnosen som spedbarn Atopisk eksem og psoriasis, gikk på steroide behandling, toctino, protopic, lysbehandling alt uten effekt, fikk dupixent etter å ha prøvd alt uten effekt, nå er jeg eksemfri på dupixent, så nei du vet virkelig ingenting om situasjonen og kan ikke si at jeg ikke har rett på medisinen🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...