Gå til innhold

Skal faste før operasjon i et døgn!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Nei, det er virkelig ikke det. Mennesket er fullstendig skapt for fint å tåle 24 timer uten mat. Faktisk så blir vi bare MER velfungerende etter 24 timer uten mat. Ren overlevelsesmekanisme. Da må sansene skjerpes for å øke sjansene for at vi skal gidde å gå ut på leting etter mat. En gang i tiden var ikke maten hos Rema1000 eller kebabshappa i 1.etasje i bygget du bor i. 

Altså, det er skummelt at folk oppriktig tror det er farlig å ikke spise på 24 timer. Det er bare 24 timer! Jeeezus.
Vann vil man derimot ha, ellers føler man seg ikke så bra etter 24 timer, det stemmer. Men mat... absolutt ikke lenge å være uten i 24 timer.

Anonymkode: de153...c06

Jo det kan være lenge for noen. Feks oga blodsukker osv.. Ikke uttal deg om noe du ikke vet. Jobber med dette!

Anonymkode: 73396...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg hadde ikke klart det. Har underliggende sykdom. Blir veldig skjelven og brekker meg. 

Anonymkode: a8e77...1aa

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nooni skrev (18 timer siden):

Jeg tror du trenger å lære deg å takle/stå i ubehag bedre. Å ikke spise på et døgn er ikke krise selv om du opplever det sånn. 

Enig. Livet blir veldig tungt om dette er en så stor utfordring. 

AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 14.46):

Spiser ikke hele tiden heller, faster jo egentlig sånn om man skal se på det, over 15-16 timer hvert døgn.. men aldri på dagtid..

Vil det påvirke søvnen negativt eller positivt med null mat? Redd jeg kommer til å slite med å sove den natta før operasjon..

Anonymkode: af372...96c

Gjør det noe å få en natt med dårlig søvn? Det er vel bare bra, så kan du sove på bussturen. Kanskje vurdere å se litt positivt på ting og.

Anonymkode: 296dd...43b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Om det er mat i tarmene er vel ikke det store problemet. Er vel verre hvis det ligger i magesekken så man risikerer å kveles på oppkast?

Anonymkode: d4c56...3b8

Regner med at TS skal få gjennomført et inngrep i tarmene siden vedkommende skal faste såpass lenge, da er det fint at tarmene ikke er fulle av bæsj. 

Anonymkode: 4e807...1ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 14.46):

Spiser ikke hele tiden heller, faster jo egentlig sånn om man skal se på det, over 15-16 timer hvert døgn.. men aldri på dagtid..

Vil det påvirke søvnen negativt eller positivt med null mat? Redd jeg kommer til å slite med å sove den natta før operasjon..

Anonymkode: af372...96c

Jeg blir oppriktig redd av å lese hvor utrolig skjøre og sytete mange i dette styrtrike landet har blitt. So what om du sover dårlig én natt?? Og tenk å sammenligne det å faste i ett døgn med tortur??  

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
petterm skrev (22 timer siden):

De juicebaserte næringsdrikkene inneholder vel ikke melk? Ttor kun de melkebaserte inneholder melk.

Beklager sent svar.

Juicebasert næringsdrikk inneholder ikke melk, men det finnes juicenæringsdrikker som inneholder melk. Altså er den melkebasert selv om det ser ut som en juice. Det høres merkelig ut, men det handler om at helt juicebaserte næringsdrikker ikke er er næringsmessig fullverdig for de som må innta næringsdrikker som en stor næringskilde over tid (for eksempel kreftpasienter). 

Et eksempel er resource addera plus eller nutridrink juice style eller fresubin juicy. De inneholder altså melk og er ikke en klar væske. 

image.jpeg.fd91c655294f80fabafc4e14e561307f.jpeg

Dette er en klar væske: 

image.thumb.jpeg.65e749d67959d22691e61793fd44d6e9.jpeg

Anonymkode: 8e8dc...00f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så ulik grad av sultfølelse man tydeligvis kan ha. Selv kan jeg fort glemme å spise om jeg har det travelt en dag. Og om sulten gnager litt så er det jo ikke akkurat tortur. Hadde man ikke fått drikke ville det vært verre.

Anonymkode: fa747...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg blir oppriktig redd av å lese hvor utrolig skjøre og sytete mange i dette styrtrike landet har blitt. So what om du sover dårlig én natt?? Og tenk å sammenligne det å faste i ett døgn med tortur??  

Enig, folk er jo direkte veike. Blir flau på andres vegne.

Anonymkode: bc5eb...0b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen tips til deg ts, men jeg hadde nok også grudd meg veldig da jeg etter en tid uten mat pleier å begynne å kaldsvette og ikke klare annet enn å ligge på gulvet! Så skjønner bruken av ordet tortur jeg 😅🙈

Anonymkode: 5623c...ad7

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 17.37):

Hvilken type operasjoner har så lang fastetid? 
Det er og noe som heter pasientreiser. 

Anonymkode: 33585...2fd

Det er ikke lang faste tid. Det er først de siste seks timene hun ikke kan innta noe frem til det kan hun innta klar veske som for eksempel inkluderer buljong.

Anonymkode: 9ac28...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Beklager sent svar.

Juicebasert næringsdrikk inneholder ikke melk, men det finnes juicenæringsdrikker som inneholder melk. Altså er den melkebasert selv om det ser ut som en juice. Det høres merkelig ut, men det handler om at helt juicebaserte næringsdrikker ikke er er næringsmessig fullverdig for de som må innta næringsdrikker som en stor næringskilde over tid (for eksempel kreftpasienter). 

Et eksempel er resource addera plus eller nutridrink juice style eller fresubin juicy. De inneholder altså melk og er ikke en klar væske. 

image.jpeg.fd91c655294f80fabafc4e14e561307f.jpeg

Dette er en klar væske: 

image.thumb.jpeg.65e749d67959d22691e61793fd44d6e9.jpeg

Anonymkode: 8e8dc...00f

Takk for svar.

Litt forvirrende når Resource Addera Plus markedsføres som klar væske.

"Resource® Addera® Plus er en klar, fruktig og energirik næringsdrikk"

Har forøvrig brukt den før koloskopi uten kommentarer, men må sjekke alternativer neste gang.

De juicebaserte næringsdrikkene er forøvrig ikke fullverdige, selv de med med myseprotein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...