AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:40 #21 Del Skrevet torsdag kl 13:40 AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 13.34): faste 24timer er lenge om du skal fungere det døgnet Anonymkode: 73396...323 Ekspander Nei, det er virkelig ikke det. Mennesket er fullstendig skapt for fint å tåle 24 timer uten mat. Faktisk så blir vi bare MER velfungerende etter 24 timer uten mat. Ren overlevelsesmekanisme. Da må sansene skjerpes for å øke sjansene for at vi skal gidde å gå ut på leting etter mat. En gang i tiden var ikke maten hos Rema1000 eller kebabshappa i 1.etasje i bygget du bor i. Altså, det er skummelt at folk oppriktig tror det er farlig å ikke spise på 24 timer. Det er bare 24 timer! Jeeezus. Vann vil man derimot ha, ellers føler man seg ikke så bra etter 24 timer, det stemmer. Men mat... absolutt ikke lenge å være uten i 24 timer. Anonymkode: de153...c06 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:42 #22 Del Skrevet torsdag kl 13:42 AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 13.40): Jeg vet jeg kommer til å overleve og jeg er ikke vant til å faste så for meg! Er det ikke like OK som for deg.. Men det går sikkert fint, får kose meg med drikke Anonymkode: af372...96c Ekspander En gang var også min første 24 timers faste. Det gikk helt fullstendig fint. Lover deg altså. Vi er så rundlurt til å tro vi må spise heeeeele tiden. Matvarebransjen har tjent veldig godt på å gjøre at vi tror vi skal stryke med om vi ikke snackser minst hver 3 time. Galskap. Så dette klarer du helt fint Anonymkode: de153...c06 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:46 #23 Del Skrevet torsdag kl 13:46 AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 13.42): En gang var også min første 24 timers faste. Det gikk helt fullstendig fint. Lover deg altså. Vi er så rundlurt til å tro vi må spise heeeeele tiden. Matvarebransjen har tjent veldig godt på å gjøre at vi tror vi skal stryke med om vi ikke snackser minst hver 3 time. Galskap. Så dette klarer du helt fint Anonymkode: de153...c06 Ekspander Spiser ikke hele tiden heller, faster jo egentlig sånn om man skal se på det, over 15-16 timer hvert døgn.. men aldri på dagtid.. Vil det påvirke søvnen negativt eller positivt med null mat? Redd jeg kommer til å slite med å sove den natta før operasjon.. Anonymkode: af372...96c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:48 #24 Del Skrevet torsdag kl 13:48 AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 13.40): Nei, det er virkelig ikke det. Mennesket er fullstendig skapt for fint å tåle 24 timer uten mat. Faktisk så blir vi bare MER velfungerende etter 24 timer uten mat. Ren overlevelsesmekanisme. Da må sansene skjerpes for å øke sjansene for at vi skal gidde å gå ut på leting etter mat. En gang i tiden var ikke maten hos Rema1000 eller kebabshappa i 1.etasje i bygget du bor i. Altså, det er skummelt at folk oppriktig tror det er farlig å ikke spise på 24 timer. Det er bare 24 timer! Jeeezus. Vann vil man derimot ha, ellers føler man seg ikke så bra etter 24 timer, det stemmer. Men mat... absolutt ikke lenge å være uten i 24 timer. Anonymkode: de153...c06 Ekspander Det er ikke normalt å gå 24 timer uten mat, så man blir sulten, får lettere hodepine og blir generelt uvel. Det er ikke farlig, men ubehagelig. TS, drikk masse! Det hjelper på for å unngå hodepine og sultfølelse. Regner med at du kan ta en Paracet e.l. om du skulle få veldig vondt i hodet. Lykke til! 🍀 Anonymkode: 4d69f...a22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:37 #25 Del Skrevet torsdag kl 16:37 AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 12.38): Aldri vært borti så lang faste før! Hvordan klare det best mulig? Ser for meg det blir tortur….. er så dårlig på å håndtere lavt blodsukker,og sliter en del med hodepine og migrene.. Skal kun drikke klare væsker og buljong… Skal også reise 3 timer med buss dagen etterpå til operasjonsstedet! Alle tips mottas med takk… får ikke lov å drikke noe eller innta tyggis engang etter klokken 6 operasjonsdagen så ser for meg den bussturen blir lite hyggelig…. Anonymkode: af372...96c Ekspander Hvilken type operasjoner har så lang fastetid? Det er og noe som heter pasientreiser. Anonymkode: 33585...2fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:40 #26 Del Skrevet torsdag kl 16:40 AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 12.38): er så dårlig på å håndtere lavt blodsukker,og sliter en del med hodepine og migrene.. Skal kun drikke klare væsker og buljong… Anonymkode: af372...96c Ekspander Buljong er ikke faste. Med buljong får du masse næring og salt. Det er sultfølelsen som blir utfordringen. Kommer til å gå bra. Anonymkode: 78aae...bb1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:47 #27 Del Skrevet torsdag kl 16:47 AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 12.55): Det er ikke nødvendigvis lurt nei. Når du skal faste så lenge vil de nok helst ikke at det skal ligge mat i tarmene heller. Anonymkode: 5240d...e5c Ekspander Om det er mat i tarmene er vel ikke det store problemet. Er vel verre hvis det ligger i magesekken så man risikerer å kveles på oppkast? Anonymkode: d4c56...3b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:51 #28 Del Skrevet torsdag kl 16:51 fasting i seg selv går nok fint. Jeg som blir lett bilsyk hadde nok slitt mer med en busstur 3 timer på tom mage, så hadde vurdert å tatt en natt på hotell eller no for å slippe det Anonymkode: 1286c...efd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:06 #29 Del Skrevet torsdag kl 17:06 AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 16.47): Om det er mat i tarmene er vel ikke det store problemet. Er vel verre hvis det ligger i magesekken så man risikerer å kveles på oppkast? Anonymkode: d4c56...3b8 Ekspander Magesekken bruker ikke sååååå lang tid på å tømmes. Og man får ikke mat fra tarmene opp i spiserøret og videre til luftrøret og lungene. Å faste i 24 timer høres langt fra normalt ut. Så mulig ts har misforstått noe her? Anonymkode: 33585...2fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:09 #30 Del Skrevet torsdag kl 17:09 Brus er en klar væske. Finnes også juicebasert næringsdrikk på apoteket (preop eller providextra) men OBS at en del juicenæringsdrikker inneholder melk og er derfor ikke klar væske, så finner du noe annet enn de to jeg har nevnt på apoteket er det best å spørre eller lese bakpå. Dermed kan du ikke klage på lavt blodsukker når du kan innta så mye sukker du vil så lenge det er i klare væsker. Anonymkode: 8e8dc...00f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 17:14 #31 Del Skrevet torsdag kl 17:14 Operasjonen varer nok ikke et døgn... Tenker det er fasten du mener. Og det kommer til å gå så fint, atte Anonymkode: 8e0d7...8f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet torsdag kl 21:23 #32 Del Skrevet torsdag kl 21:23 AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 13.28): Så bra å høre Takk for svar, regner med det skal gå fint. Gruer meg bare litt Anonymkode: af372...96c Ekspander Kjøp juicebasert næringsdrikk på apotek. For eksempel Resource Addera plus Appelsin eller Appelsin/Ananas, de smaker ganske greit. Drikk den kald. Da får du i deg litt næring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
petterm Skrevet torsdag kl 21:28 #33 Del Skrevet torsdag kl 21:28 AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 17.09): Brus er en klar væske. Finnes også juicebasert næringsdrikk på apoteket (preop eller providextra) men OBS at en del juicenæringsdrikker inneholder melk og er derfor ikke klar væske, så finner du noe annet enn de to jeg har nevnt på apoteket er det best å spørre eller lese bakpå. Dermed kan du ikke klage på lavt blodsukker når du kan innta så mye sukker du vil så lenge det er i klare væsker. Anonymkode: 8e8dc...00f Ekspander De juicebaserte næringsdrikkene inneholder vel ikke melk? Ttor kun de melkebaserte inneholder melk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nooni Skrevet torsdag kl 21:36 #34 Del Skrevet torsdag kl 21:36 Jeg tror du trenger å lære deg å takle/stå i ubehag bedre. Å ikke spise på et døgn er ikke krise selv om du opplever det sånn. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet torsdag kl 21:43 #35 Del Skrevet torsdag kl 21:43 Du må huske at å være sulten er bare et ubehag, det er ikke farlig 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:43 #36 Del Skrevet torsdag kl 21:43 AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 13.37): Tortur? Jeg faster jevnlig 24 timer bare for helseeffektene jeg. Egentlig ganske umerkelig å faste i 24 timer. Tro meg, du kommer til å overleve. Drikk masse, dehydrering må unngås. Hjelper også mot hodepine. Og når du kan drikke buljong...så er du ikke en gang fastende per definisjon. Så blodsukkeret ditt vil klare seg helt fint. Faste = ingenting som påvirker blodsukkeret ditt eller gir kroppen tilgang på karbohydrater. Så denne sykehusfasten er vel bare for å ikke ha mat i magen. Kos deg med buljongen Men fastende jo ikke - egentlig. Anonymkode: de153...c06 Ekspander Blir du tynn av det? Jeg er slank men helt avhengig av kaffe og litt mat om morgenen. Jeg blir fort hol og kjenner skjelving pga lavt blodsukker. Sorry avsporing. Men jeg forstår deg ts !🩷 Anonymkode: c2845...65a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:44 #37 Del Skrevet torsdag kl 21:44 Er du sikker på at du ikke har lest feil? Jeg har hatt flere operasjoner som har tatt mange timer. I brevet fra sykehuset har det alltid stått at jeg skal faste fra kl 24 før operasjonsdagen Anonymkode: b6e24...80f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:51 #38 Del Skrevet torsdag kl 21:51 Det bør ikke være et problem, med mindre du er diabetiker, men da ville de nok hatt deg inneliggende før operasjonen uansett. Når jeg selv har fastet så har jeg passet på å innta nok elektrolytter med hjelp av f.eks. Powerade, så har jeg også spist masse frukt mens jeg fremdeles har fått lov til å spise. Gjerne da frukt med høyt vanninnhold. Du må bare stille deg inn på at det kommer til å gå bra, så vil det gå bra! Anonymkode: 6f81d...156 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 21:51 #39 Del Skrevet torsdag kl 21:51 AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 21.44): Er du sikker på at du ikke har lest feil? Jeg har hatt flere operasjoner som har tatt mange timer. I brevet fra sykehuset har det alltid stått at jeg skal faste fra kl 24 før operasjonsdagen Anonymkode: b6e24...80f Ekspander Trodde også det Anonymkode: c2845...65a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 06:38 #40 Del Skrevet i går, 06:38 Går helt fint, fastet over 2 døgn på sykehus ifht en større operasjon, drakk masse iskald saft og isbiter, gikk helt fint. Sliter selv med migrene. Det er ikke farlig å være sulten. Anonymkode: 62088...c2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå