Gå til innhold

Blir vi erstattet?

Gratis

Anbefalte innlegg

Amerikanerne og kineserne kaster nå milliarder inn i ai og robotteknologi. Alt tyder nå på at dette kommer til å gå fort når det er så mye på spill. Elon Musk sa nylig i et intervju at han tror "goods and service"  om 10 år vil være nesten gratis fordi vi har billioner av roboter som utfører alt av produksjon. Han mener livskvaliteten vil være mye høyere enn i dag. Den eneste utfordringen han så ville være "meningen med livet" "fulfillment". Hva med menneskelige relasjoner? Antall mennesker på jorden vil jo uansett begynne å falle litt om 30-50 år og om 100 år mye raskere. Hva når roboten du har hjemme kan gjøre ALT? Blir vi selv en minoritet der kun de rike reproduserer med med hverandre?

Vi kan ikke gjøre annet enn å spekulere, men jeg er på en måte glad jeg ikke er ung, men likevel ikke eldre enn at jeg kommer til å få med meg debatten. Blir spennende når media for alvor begynner å forstå hva som er i ferd med å skje!

Endret av Gratis
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vil de erstatte sykepleiere og? 

Anonymkode: d63ac...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fastleger også. "Sykmelding du?..for noe tøys", sier roboten. Du er bare en forbasket hypokonder..😂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det vil nok fortsatt være behov for noe menneskelig kontakt og interaksjon, men det er sikkert gledelig om sykepleierne kan få hjelp av sterke roboter uten vondt i ryggen til å foreta tunge løft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (13 minutter siden):

Det vil nok fortsatt være behov for noe menneskelig kontakt og interaksjon, men det er sikkert gledelig om sykepleierne kan få hjelp av sterke roboter uten vondt i ryggen til å foreta tunge løft. 

En ting er hva det er behov for. Men hvem sitt behov mener du vil dekkes? Det avgjørende spørsmålet med dagens tankegang er hvorvidt det er penger å tjene på det for de som er i posisjon til å græbbe til seg. Penger ser ut til å være det eneste som er verdt noe.

Anonymkode: 995d7...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

En ting er hva det er behov for. Men hvem sitt behov mener du vil dekkes? Det avgjørende spørsmålet med dagens tankegang er hvorvidt det er penger å tjene på det for de som er i posisjon til å græbbe til seg. Penger ser ut til å være det eneste som er verdt noe.

Anonymkode: 995d7...d43

Penger har en verdi. Veldig få føler for å bruke hundrevis av milliarder på å investere i noe som ikke gir noe tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 16.21):

I første omgang vil de i stor grad erstatte all form for produksjon. Dette vil øke produktiviteten og gjøre veldig mye billigere. Over tid er det umulig å vite, men når de klarer å utvikle hud og bevegelse godt nok ser jeg for meg at de for mange kan erstatte en virkelig partner. Mennesker vil over tid uansett bli en mangelvare og da også sykepleiere. Bransjer med høyt behov for direkte menneskelig kontakt er nok bedre sikret i lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kan ikke gjøres av roboter. Jeg tror det mer er sånn at teknologien (ai) kommer for å hjelpe oss, kvitte oss med unødvendig repeterende arbeid som like greit kan gjøres av ai.

Anonymkode: 0f1c9...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk fått sparken fordi en robot kom å tok over arbeidsoppgavene mine. Dette helt tilbake i 2010.

Anonymkode: abf41...475

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratis skrev (På 20.3.2025 den 13.22):

Han mener livskvaliteten vil være mye høyere enn i dag. Den eneste utfordringen han så ville være "meningen med livet" "fulfillment".

veldig interessant spørsmål. Ja, meningen med livet. Hva skal man gjøre med alt den fritiden de får ? Merket det selv når jeg sluttet å jobbe. Jobb får de fleste til å løpe rundt og det gir lite tid til å tenke om hvorfor vi er her egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har faktisk fått sparken fordi en robot kom å tok over arbeidsoppgavene mine. Dette helt tilbake i 2010.

Anonymkode: abf41...475

Jeg jobbet i reklamebransjen i over 20 år, hele den bransjen er snudd på hodet! I dag kan du snart bare be ai lage det du ønsker, så lenge du gir gode forklaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...