AnonymBruker Skrevet 20. mars #1 Skrevet 20. mars Vår jente var skolestarter i fjor høst, og har siden da hatt en oppførsel som lærerne har hatt noen kommentarer på. For det første er hun veldig treg på skole og SFO med å kle av/på yttertøy og å pakke sammen etter matpausen. Hun kan også bruke mye tid på å avslutte hvis hun er i gang med å ferdigstille en oppgave, en tegning eller noe annet. Faglig klarer hun seg i følge lærerne bra. Og så er det dette med det sosiale....Lærerne påpeker at hun ofte har et svart/hvitt tankesett på ting, er veldig opptatt av å vinne i spill og kan finne på å jukse. Blir sint hvis hun taper. Om hun er på besøk hos venner er hun ganske forsiktig og gjør det de vil, men hjemme hos seg selv kan hun fremstå som veldig dominerende ovenfor gjesten sin. Hun kan også klikke av ting, f.eks dersom gjesten får forsyne seg først av middagen eller tar på leker hun er redd for. Dette gjør selvsagt at hun ender opp med få lekeavtaler. Som vanlig i slike tråder vil sikkert enkelte nevne ADHD og autisme, men i følge læreren er hun ikke bekymret for dette riktig enda og vil se det an et halvt års tid. I følge lærer blir ofte slik umodenhet borte. Vi er likevel ganske bekymret for henne og ønsker noen innspill på hva vi kan gjøre for å skrelle av denne umodenheten...Vi snakker mye sammen om følelser, leser bøker, tegner, driver med formingsaktiviteter, går turer og lager mat sammen. I det siste har vi også fått opp øynene for spill og er i gang med å øve på å tåle å tape. Men hva mer kan vi konkret gjøre for at hun skal bli mer moden? Anonymkode: 4a4e2...56f
AnonymBruker Skrevet 20. mars #2 Skrevet 20. mars Er hun enebarn og har hun fått «styre showet» hjemme? Særlig mtp det du skriver om at dere akkurt har begynt å øve på å tape. Har en nevø med lignende oppførsel, spesielt mtp vinning i spill, være best i alt. Han har fått ture frem hjemme for foreldrene har ikke orket å stå i kampene. Han er nå 11 og begynner endelig å modnes uten av foreldrene har gjort noe spesielt for at det skulle skje. Vi har spilt spill med ungene siden de var rundt 3 år. Jeg har aldri latt de vinne, det strider mot alle mine prinsipper. Vi er også bevisste på å forklare de at ting ikke alltid er rettferdige, noen ganger får den ene gjøre noe den andre ikke får osv. Anonymkode: 4a097...22f 3
AnonymBruker Skrevet 20. mars #3 Skrevet 20. mars La henne «leke» med litt eldre barn hun ser opp til om dere kjenner noen som kan lære henne litt opp. Virker som dere har dullet mye om dere knapt har øvd på å tape. Anonymkode: ea555...fda 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars #4 Skrevet 20. mars Hvorfor jeg skrev det over er at jeg som enebarn fikk mye læring av de eldre barna i gata og mine eldre søskenbarn. Anonymkode: ea555...fda 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars #5 Skrevet 20. mars Jeg har en 5-åring og der har barnehagen allerede øvd lenge på alt dere sliter med - fra påkledning til å dele til å lære å tape - og da øver vi selvfølgelig på det hjemme også. Jeg "jukser" (gjør meg litt dårligere) når jeg spiller spill med gutten min, sånn at vi vinner omtrent 50% av gangene hver. Er det flere som er med så blir det 33% eller 25%. For et år siden ble det sammenbrudd hver gang han tapte, nå bryr han seg minimalt. Men vi har altså øvd masse på det. Anonymkode: 908d1...359 1
AnonymBruker Skrevet 20. mars #6 Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Er hun enebarn og har hun fått «styre showet» hjemme? Særlig mtp det du skriver om at dere akkurt har begynt å øve på å tape. Har en nevø med lignende oppførsel, spesielt mtp vinning i spill, være best i alt. Han har fått ture frem hjemme for foreldrene har ikke orket å stå i kampene. Han er nå 11 og begynner endelig å modnes uten av foreldrene har gjort noe spesielt for at det skulle skje. Vi har spilt spill med ungene siden de var rundt 3 år. Jeg har aldri latt de vinne, det strider mot alle mine prinsipper. Vi er også bevisste på å forklare de at ting ikke alltid er rettferdige, noen ganger får den ene gjøre noe den andre ikke får osv. Anonymkode: 4a097...22f Nei, hun er ikke enebarn og får heller ikke styre showet hjemme. ts Anonymkode: 4a4e2...56f
AnonymBruker Skrevet 21. mars #7 Skrevet 21. mars Dytter litt på denne, taknemmelig om noen har gode råd å komme med. Gjerne egne erfaringer også. ts Anonymkode: 4a4e2...56f
AnonymBruker Skrevet 21. mars #8 Skrevet 21. mars Dette har du skrevet om før. Det ordner det. Hun modnes etter hvert hun også. Hatt to umodne gutter selv. Det går over. Anonymkode: 923fb...aaa
AnonymBruker Skrevet 22. mars #9 Skrevet 22. mars Barn er ulike, akkurat som voksne. Noen barn bruker lengre tid på å tåle å tape uten at foreldrene har gjort noe feil. Føler hun seg tilsidesatt pga søsken? Føler hun at hun aldri får bestemme eller lov til å hevde seg og derfor tar hun igjen når hun kan? Et råd jeg fikk av en pedagog var å leke med barnet der barnet fikk bestemme leken. Anonymkode: 1083d...31b 2
AnonymBruker Skrevet 22. mars #10 Skrevet 22. mars Ped. ledere j i bhg og lærere i skole så ikke noe som tydet på problemer hos vår, faktisk var det ingenting å bekymre seg for før barnet brøt sammen og fikk lavt funksjonsnivå og store psykiske plager som 8-åring. Forhåpentligvis trenger din bare ekstra sosial trening, ville bare påpeke at jeg stolte mye på at de ville kunne se avvik siden de så så mange sosiale situasjoner og så mange barn, men de hadde ikke kunnskap og forstod ikke hva de så, og rapporterte ikke bekymringsverdig ting. Jobb med jenta di, ha det i bakhodet, og les deg litt opp på hvordan tilstander kan presentere ulikt hos jenter. De fleste jenter får ikke mye tilbakemelding på negativ atferd i småskolen, eller mister playdater, så vær litt obs på at hun kan trenge mer. Anonymkode: a827f...4ae 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #11 Skrevet 22. mars Hun er ikke enebarn, men er det stor aldersforskjell på henne og søsken? Anonymkode: 54364...217 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #12 Skrevet 22. mars Har slitt med mye av det samme med våre barn, og andre likende utfordringer. Alle har noe! Både små og store. Noe skyldes mangel på modning, noe skyldes personlighet. Selv utsetter jeg å starte på kjipe oppgaver, og jeg er en høyt utdannet, voksen kvinne. Jeg anbefaler med andre ord å ta tiden til hjelp. Antakeligvis går det seg til, og hvis ikke så går det greit det og. Anonymkode: 5d876...c10 1
AnonymBruker Skrevet 22. mars #13 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 12.52): Vår jente var skolestarter i fjor høst, og har siden da hatt en oppførsel som lærerne har hatt noen kommentarer på. For det første er hun veldig treg på skole og SFO med å kle av/på yttertøy og å pakke sammen etter matpausen. Hun kan også bruke mye tid på å avslutte hvis hun er i gang med å ferdigstille en oppgave, en tegning eller noe annet. Faglig klarer hun seg i følge lærerne bra. Og så er det dette med det sosiale....Lærerne påpeker at hun ofte har et svart/hvitt tankesett på ting, er veldig opptatt av å vinne i spill og kan finne på å jukse. Blir sint hvis hun taper. Om hun er på besøk hos venner er hun ganske forsiktig og gjør det de vil, men hjemme hos seg selv kan hun fremstå som veldig dominerende ovenfor gjesten sin. Hun kan også klikke av ting, f.eks dersom gjesten får forsyne seg først av middagen eller tar på leker hun er redd for. Dette gjør selvsagt at hun ender opp med få lekeavtaler. Som vanlig i slike tråder vil sikkert enkelte nevne ADHD og autisme, men i følge læreren er hun ikke bekymret for dette riktig enda og vil se det an et halvt års tid. I følge lærer blir ofte slik umodenhet borte. Vi er likevel ganske bekymret for henne og ønsker noen innspill på hva vi kan gjøre for å skrelle av denne umodenheten...Vi snakker mye sammen om følelser, leser bøker, tegner, driver med formingsaktiviteter, går turer og lager mat sammen. I det siste har vi også fått opp øynene for spill og er i gang med å øve på å tåle å tape. Men hva mer kan vi konkret gjøre for at hun skal bli mer moden? Anonymkode: 4a4e2...56f Bestille og mase om utredning, jo fortere jo bedre. Anonymkode: 7bd8c...f5a
AnonymBruker Skrevet 22. mars #14 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ped. ledere j i bhg og lærere i skole så ikke noe som tydet på problemer hos vår, faktisk var det ingenting å bekymre seg for før barnet brøt sammen og fikk lavt funksjonsnivå og store psykiske plager som 8-åring. Forhåpentligvis trenger din bare ekstra sosial trening, ville bare påpeke at jeg stolte mye på at de ville kunne se avvik siden de så så mange sosiale situasjoner og så mange barn, men de hadde ikke kunnskap og forstod ikke hva de så, og rapporterte ikke bekymringsverdig ting. Jobb med jenta di, ha det i bakhodet, og les deg litt opp på hvordan tilstander kan presentere ulikt hos jenter. De fleste jenter får ikke mye tilbakemelding på negativ atferd i småskolen, eller mister playdater, så vær litt obs på at hun kan trenge mer. Anonymkode: a827f...4ae Takk for tips. Det skal jeg ha i bakhodet. Håper ditt barn har det bedre nå ❤️ ts Anonymkode: 4a4e2...56f
AnonymBruker Skrevet 22. mars #15 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hun er ikke enebarn, men er det stor aldersforskjell på henne og søsken? Anonymkode: 54364...217 Hun er storesøster til en som er 3 1/2 år yngre. ts Anonymkode: 4a4e2...56f
AnonymBruker Skrevet 22. mars #16 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Har slitt med mye av det samme med våre barn, og andre likende utfordringer. Alle har noe! Både små og store. Noe skyldes mangel på modning, noe skyldes personlighet. Selv utsetter jeg å starte på kjipe oppgaver, og jeg er en høyt utdannet, voksen kvinne. Jeg anbefaler med andre ord å ta tiden til hjelp. Antakeligvis går det seg til, og hvis ikke så går det greit det og. Anonymkode: 5d876...c10 Takk, det går seg vel som regel til ja. Men det er slitsomt å stå i. Bekymrer meg særlig for det sosiale:/ ts Anonymkode: 4a4e2...56f
AnonymBruker Skrevet 22. mars #17 Skrevet 22. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Barn er ulike, akkurat som voksne. Noen barn bruker lengre tid på å tåle å tape uten at foreldrene har gjort noe feil. Føler hun seg tilsidesatt pga søsken? Føler hun at hun aldri får bestemme eller lov til å hevde seg og derfor tar hun igjen når hun kan? Et råd jeg fikk av en pedagog var å leke med barnet der barnet fikk bestemme leken. Anonymkode: 1083d...31b Takk for tips! Det kan godt være. Hun kan fort bli sjalu på søskenet sitt, og er ikke alltid villig til å dele ting, men de kan også leke fint sammen og er raskt ute med å trøste om noen slår seg, osv. Men det er mulig hun føler seg litt tilsidesatt. Selv om vi har prøvd å forebygge det. ts Anonymkode: 4a4e2...56f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå