AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #21 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette stemmer vel ikke helt. En kan fint bo med en annen (venn/bror/søster/osv) og motta støtte? Med en gang det er under ekteskapelige forhold skal en ikke motta støtten? Så jo, det er faktisk straff når det gjøres på den måten. Anonymkode: 36aae...8f9 Ufør selv, og synes ikke det er noen straff. Man deler ikke seng og økonomi med venner og søsken. Anonymkode: 31c74...b9e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #22 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ufør selv, og synes ikke det er noen straff. Man deler ikke seng og økonomi med venner og søsken. Anonymkode: 31c74...b9e Om en bor under samme tak så er det veldig vanlig å spise middag sammen, og ellers leve rimeligere hvis en drar det lenger, som delt husleie, strøm osv, som gjerne kan falle innunder at en støtter hverandre økonomisk. Om en deler seng eller ei skal ikke utgjøre noe på økonomien? Når det er sagt har jeg heller ingen problem med å dele seng med familie eller venner heller. Så har en også samboere med adskilt økonomi? Forstår ikke helt hva du sikter til her. Hadde vært bedre hvis du hadde kommet med mer detaljert begrunnelse om hvorfor en støtter dette? La meg bare stille ett spørsmål her på tampen. Hvis jeg sier til NAV at personen jeg bor under samme tak med deler jeg ingen økonomi med men et seksualiv av en viss hyppighet finnes, da slipper en å bli trukket i stønaden? <— Av hele innlegget så er det dette som hadde vært mest interessant å få ett svar på. At du ikke synes dette er urettferdig spiller egentlig ingen rolle. Det det dreier seg om er hvordan dette praktiseres i virkeligheten, og om det heller burde vært gjort på en annen bedre måte? Det handler litt om å se det fra andres øyne og at det kan falle urettferdig ut for de, ikke oss. Anonymkode: 36aae...8f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #23 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Mener at en kan bo sammen med noen og motta det samme som hvis en faktisk bodde alene. Anonymkode: 36aae...8f9 Nei. Anonymkode: 4aff3...7ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #24 Del Skrevet 6 timer siden Ny Bruker skrev (23 timer siden): Man får jo uansett bedre råd ved å ha samboer da boutgiftene deles på 2. Så det er ikke straff. Det er mindre behov for støtte fra staten. Ja for mange, men for meg ble det dyrere. Før jeg traff eksen bodde jeg i en liten hybel til 3500 + strøm, spiste for 2-3000 mnd og levde ellers sparsomt. Men så flyttet jeg med eksen og måtte ha større bolig, og nærmere byen for der jobbet han. Mine utgifter ble da ca 6000-7000 som var halvparten av bolig og strøm, og nett, strømmetjenester vi måtte ha, matbudsjett som skjøt opp til rundt 6-8000 der han spiste aller mest, min del av turer, alkohol til kos, osv. Jeg fikk trekk i trygd og endte med mindre penger også, faktisk måtte jeg ofte bruke kredittkortet mitt fra måned til måned. Da vi gjorde det slutt og jeg flyttet til rimeligere bolig så hopet pengene seg opp. I noen tilfeller blir en fattigere av samboerskap dessverre. Anonymkode: dcbca...158 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #25 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 13.22): Man blir ikke straffet for å være samboer, men man får litt ekstra støtte om man bor alene. Anonymkode: 771dc...1cd Dette 👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻 husleie og bokostnader når man bor sammen med noen blir mindre, derfor får de som bor alene ekstra støtte. Anonymkode: 80787...f8b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #26 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 12.27): Noen her som er ufør selv eller har en ufør samboer? Blir man faktisk straffet for å ha samboer?? Anonymkode: 2f0de...cf2 Ja. og du mister barnetilegget.. Sprøtt.. Anonymkode: f2218...08a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #27 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Om en bor under samme tak så er det veldig vanlig å spise middag sammen, og ellers leve rimeligere hvis en drar det lenger, som delt husleie, strøm osv, som gjerne kan falle innunder at en støtter hverandre økonomisk. Om en deler seng eller ei skal ikke utgjøre noe på økonomien? Når det er sagt har jeg heller ingen problem med å dele seng med familie eller venner heller. Så har en også samboere med adskilt økonomi? Forstår ikke helt hva du sikter til her. Hadde vært bedre hvis du hadde kommet med mer detaljert begrunnelse om hvorfor en støtter dette? La meg bare stille ett spørsmål her på tampen. Hvis jeg sier til NAV at personen jeg bor under samme tak med deler jeg ingen økonomi med men et seksualiv av en viss hyppighet finnes, da slipper en å bli trukket i stønaden? <— Av hele innlegget så er det dette som hadde vært mest interessant å få ett svar på. At du ikke synes dette er urettferdig spiller egentlig ingen rolle. Det det dreier seg om er hvordan dette praktiseres i virkeligheten, og om det heller burde vært gjort på en annen bedre måte? Det handler litt om å se det fra andres øyne og at det kan falle urettferdig ut for de, ikke oss. Anonymkode: 36aae...8f9 Du har rett i at man f.eks. kan bo i kollektiv og beholde status som enslig. Med egen seng så mener en også eget rom. alternaivet blir jo og ta vekk enslig tillegget da, det blir jo ikke og gi enslig tillegget til gifte og samboere fordi de synes dette er urettferdig ? Så vil mange som bor alene, gjerne i byer , ikke ha råd til boutgiftene og få bostøtte og/ eller supplerende sosialhjelp i stedet , så er vi like langt og dette blir sikkert også urettferdig for deg. ja, delvis kan du jukse slik du beskriver. Når det gjelder familie er det enklere, om du f.eks. står i folkeregisteret på samme adresse som foreldrene dine, vil du lett kunne overbevise Nav om at du ikke er ikke et seksuelt forhold med moren din, men leier utleiedelen av henne fordi det er praktisk og økonomisk. Du kan også beholde status som enslig i kollektiv. Det kan du gjerne bevise med kontrakt. Det kommer neppe noen fra nav og sjekker om du har sex med en av de andre i kollektivet. om du står som enslig og du bytter adresse i folkeregisteret og så står sammen med noen vil du få spørsmål. Du kan sikkert svare at samboeren din er en fjern slektning du deler seng med, fordi det har du ingen problemer med, men dere deler ikke økonomi. Så blir det vel opp til nav og vurdere troverdigheten, eventuelt sjekke opp grundigere. Anonymkode: 4aff3...7ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #28 Del Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ett lite spørsmål til dette. Hvordan er det hvis en bor sammen med en person en ikke har sex med? Anonymkode: 36aae...8f9 Det har ingenting å si. Man bor på samme adresse = to inntekter. Anonymkode: 91582...f66 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #29 Del Skrevet 4 timer siden monican94 skrev (15 timer siden): man mister tillegget man fikk som aleneboende om man har minstesats. Jeg bor alene og har minstesats. Har aldri hørt om noe tillegg. Står det på mine utbetalinger på nav? Hvor mye er det på? Hos meg står det bare uføretrygd og sum. Anonymkode: 3fe3a...160 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #30 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Du har rett i at man f.eks. kan bo i kollektiv og beholde status som enslig. Med egen seng så mener en også eget rom. alternaivet blir jo og ta vekk enslig tillegget da, det blir jo ikke og gi enslig tillegget til gifte og samboere fordi de synes dette er urettferdig ? Så vil mange som bor alene, gjerne i byer , ikke ha råd til boutgiftene og få bostøtte og/ eller supplerende sosialhjelp i stedet , så er vi like langt og dette blir sikkert også urettferdig for deg. ja, delvis kan du jukse slik du beskriver. Når det gjelder familie er det enklere, om du f.eks. står i folkeregisteret på samme adresse som foreldrene dine, vil du lett kunne overbevise Nav om at du ikke er ikke et seksuelt forhold med moren din, men leier utleiedelen av henne fordi det er praktisk og økonomisk. Du kan også beholde status som enslig i kollektiv. Det kan du gjerne bevise med kontrakt. Det kommer neppe noen fra nav og sjekker om du har sex med en av de andre i kollektivet. om du står som enslig og du bytter adresse i folkeregisteret og så står sammen med noen vil du få spørsmål. Du kan sikkert svare at samboeren din er en fjern slektning du deler seng med, fordi det har du ingen problemer med, men dere deler ikke økonomi. Så blir det vel opp til nav og vurdere troverdigheten, eventuelt sjekke opp grundigere. Anonymkode: 4aff3...7ca Det jeg er ute etter er like regler for alle på minstesats. Hva skjer hvis 2 på minstesats bor sammen som venner vs 2 som er samboere? Samboere får altså 50 000kr mindre i året? Anonymkode: 36aae...8f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #31 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har ingenting å si. Man bor på samme adresse = to inntekter. Anonymkode: 91582...f66 Da råder jeg deg til å lese hvilke regler gjelder. Adresse i seg selv er ikke avgjørende. Det er ekteskapslignende forhold som spiller inn her. Anonymkode: 36aae...8f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #32 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg bor alene og har minstesats. Har aldri hørt om noe tillegg. Står det på mine utbetalinger på nav? Hvor mye er det på? Hos meg står det bare uføretrygd og sum. Anonymkode: 3fe3a...160 Du har en høyere sats enn de som har samboer/er gift. Anonymkode: 703e3...d73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #33 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ett lite spørsmål til dette. Hvordan er det hvis en bor sammen med en person en ikke har sex med? Anonymkode: 36aae...8f9 Da er du, etter forståelsen av samboer som en partner likestilt gifte, enslig. Og etter forståelsen av en samboer som en du bor sammen med så er du: samboer. Lovverk gir sjelden to streker under svaret. For - og dette er et viktig punkt - dere er jo da etter loven registrert på samme adresse. Og det er slike registre de bruker for kontroll. Så om du flytter inn med en venninne eller din søster bør du absolutt oppgi dette til nav og be om skriftlig svar, ellers er alt etterfølgende trøbbel din egen feil. (Jevnt over - få alt fra nav skriftlig, ta skjermdumper av beskjedene deres og lagre. Sikre deg selv løpende) Anonymkode: db5e3...d43 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #34 Del Skrevet 3 timer siden Ja, man blir definitivt straffet. Likevel vil det jo være gunstig å dele alle utgifter med en annen person. Men menneskesynet på syke er horribelt, mange lever under fattigdomsgrensa, som om det mirakuløst skal gjøre dem friske, når all forskning viser det motsatte. Anonymkode: ad809...bb5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #35 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ja, selv blir jeg straffet nå, som barna har blitt eldre og jeg ikke lengre får barnetrygd. Jeg blir faktisk straffet fordi jeg ikke har fått flere barn. Verden altså, det er helt håpløst! Anonymkode: 50b4e...793 Jeg trodde at man fikk barnetrygd til barna er 18 år? Da kan de jo fint jobbe deltid og det blir mer økonomisk gunstig for alle? Anonymkode: ad809...bb5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A-hunter Skrevet 3 timer siden #36 Del Skrevet 3 timer siden Her får man penger til et brukbart livsopphold fra fellesskapet fordi man ikke er i stand til å sørge for egen inntekt. Ordene man velger å bruke om denne svært generøse ordningen er "trekk" og "straff". Dere kan det med å motivere til at de som faktisk sørger for at denne ordningen finnes jobber, sliter og står på år etter år... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #37 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Du har en høyere sats enn de som har samboer/er gift. Anonymkode: 703e3...d73 Har skjønt det. Men de skriver over her at man mister det tillegget man har som minste ufør når man blir samboer/gift. Da lurte jeg på hvilket tillegg og hvor mye det er på. Jeg er minste ufør og enslig og ser ikke noe sted at jeg har noe tillegg. Anonymkode: 3fe3a...160 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #38 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Da er du, etter forståelsen av samboer som en partner likestilt gifte, enslig. Og etter forståelsen av en samboer som en du bor sammen med så er du: samboer. Lovverk gir sjelden to streker under svaret. For - og dette er et viktig punkt - dere er jo da etter loven registrert på samme adresse. Og det er slike registre de bruker for kontroll. Så om du flytter inn med en venninne eller din søster bør du absolutt oppgi dette til nav og be om skriftlig svar, ellers er alt etterfølgende trøbbel din egen feil. (Jevnt over - få alt fra nav skriftlig, ta skjermdumper av beskjedene deres og lagre. Sikre deg selv løpende) Anonymkode: db5e3...d43 Nei, dette gjør jeg faktisk ikke. Her frykter jeg ingenting. En blir ikke automatisk samboer eller partner fordi en oppholder seg på samme adresse. NAV hadde tapt en slik sak mot meg. Ser ingen grunn til å opplyse NAV om at jeg og min søster bor på samme adresse. I følge reglene så har det ingen grunn til bekymring overhodet. Link gjerne til kilder som mener noe annet. Anonymkode: 36aae...8f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #39 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har skjønt det. Men de skriver over her at man mister det tillegget man har som minste ufør når man blir samboer/gift. Da lurte jeg på hvilket tillegg og hvor mye det er på. Jeg er minste ufør og enslig og ser ikke noe sted at jeg har noe tillegg. Anonymkode: 3fe3a...160 Det finner du på NAV sine sider. Det er 23 000kr ca i året. Husker ikke nøyaktig, men det er noe rundt der. Anonymkode: 36aae...8f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #40 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det finner du på NAV sine sider. Det er 23 000kr ca i året. Husker ikke nøyaktig, men det er noe rundt der. Anonymkode: 36aae...8f9 Og det gjelder for alle enslige med minste ufør? Anonymkode: 3fe3a...160 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå