AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #41 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og det gjelder for alle enslige med minste ufør? Anonymkode: 3fe3a...160 Ja, du finner den type sats du mottar der så ser du hva forskjellen utgjør. Anonymkode: 36aae...8f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #42 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 12.27): Noen her som er ufør selv eller har en ufør samboer? Blir man faktisk straffet for å ha samboer?? Anonymkode: 2f0de...cf2 Straffet blir man ikke, det blir to inntekter i hus i stedet for en, bra det vel Anonymkode: 5e464...795 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caelyn Skrevet 14 timer siden #43 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har skjønt det. Men de skriver over her at man mister det tillegget man har som minste ufør når man blir samboer/gift. Da lurte jeg på hvilket tillegg og hvor mye det er på. Jeg er minste ufør og enslig og ser ikke noe sted at jeg har noe tillegg. Anonymkode: 3fe3a...160 Det er ikke et eget tillegg du kan se på utbetalingen din. Du har en høyere utbetalingssats enn en som er samboer. Ordinær sats med ektefelle/samboer har sats 2,329 G Enslige har sats på 2,529 G Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #44 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nei, dette gjør jeg faktisk ikke. Her frykter jeg ingenting. En blir ikke automatisk samboer eller partner fordi en oppholder seg på samme adresse. NAV hadde tapt en slik sak mot meg. Ser ingen grunn til å opplyse NAV om at jeg og min søster bor på samme adresse. I følge reglene så har det ingen grunn til bekymring overhodet. Link gjerne til kilder som mener noe annet. Anonymkode: 36aae...8f9 De hadde ikke « tapt « en sak mot deg. de vil kunne få opplyst at det nå bor 2 på adressen, også får du en melding fra nav. Hvis dere begge står registrert på samme adresse er ikke det noe du vil kunne skjule for nav. Det du derimot kan svare , og bevise, er at dette er søsteren din. Nav vil godta at du fortsatt har status enslig . Case closed. Dette er ikke noe og skjule, eller lov og skjule om dere står oppført på riktig adresse. Du har lov og beholde status som enslig og bo i kollektiv med søsteren din, men spørsmål kan komme, fordi infoen de får fra folkeregisteret ikke inneholder relasjon. nei, du har ingen grunn til bekymring. Mulig du må sette av 2 min på og svare nav. Anonymkode: 4aff3...7ca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #45 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): De hadde ikke « tapt « en sak mot deg. de vil kunne få opplyst at det nå bor 2 på adressen, også får du en melding fra nav. Hvis dere begge står registrert på samme adresse er ikke det noe du vil kunne skjule for nav. Det du derimot kan svare , og bevise, er at dette er søsteren din. Nav vil godta at du fortsatt har status enslig . Case closed. Dette er ikke noe og skjule, eller lov og skjule om dere står oppført på riktig adresse. Du har lov og beholde status som enslig og bo i kollektiv med søsteren din, men spørsmål kan komme, fordi infoen de får fra folkeregisteret ikke inneholder relasjon. nei, du har ingen grunn til bekymring. Mulig du må sette av 2 min på og svare nav. Anonymkode: 4aff3...7ca Ja, og da er spørsmålene fra NAV ganske vesentlige over hva som avgjør om en lever innunder ett ekteskapslignende forhold. Hverken sex eller dele på en middag faller innunder der, hvis en ser dette hver for seg. Så, hvis min sønn bor sammen med meg i en leilighet så kan ikke NAV trekke meg noe fordi vi deler på en middag. På den andre siden så kan samboere ha seperate økonomi/matbudsjett hvor matbudsjettet koster mer enn hos meg og min sønn. Vil NAV f.eks skille ut de samboere med seperat økonomi og skille dette fra ekteskapslignende forhold? Burde jo gjort det hvis dette er eneste forskjellen på disse eksemplene, om en ser vekk fra ei hyrdestund i ny og ne. Anonymkode: 36aae...8f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #46 Del Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ett lite spørsmål til dette. Hvordan er det hvis en bor sammen med en person en ikke har sex med? Anonymkode: 36aae...8f9 Om du bor i feks et kollektiv eller andre du ikke er i ett forhold med, er det ikke trekk på uføretrygden. Det hjelper ikke å ikke ha sex med kjæresten sin Anonymkode: 6e9da...770 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå