Gå til innhold

Får man trekk i uføretrygd om man blir samboer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen her som er ufør selv eller har en ufør samboer? 
Blir man faktisk straffet for å ha samboer??

Anonymkode: 2f0de...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Om du har minstesats enslig mister du ensligtillegget. Så i så måte blir man straffet ja. 

Har du egen opptjening, blir det ingen endring av at du blir samboer. 

Anonymkode: ce848...5da

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, man mister penger på det. Bli særboere heller, så kan dere besøke hverandre innimellom, men ikke bo fast hos den andre. 

Anonymkode: 4a1a4...d13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Man blir ikke straffet for å være samboer, men man får litt ekstra støtte om man bor alene.

Anonymkode: 771dc...1cd

• Liker 19
  • Nyttig 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får jo uansett bedre råd ved å ha samboer da boutgiftene deles på 2.

Så det er ikke straff. Det er mindre behov for støtte fra staten.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er det kunfolk på minstestønad det gjelder. De får litt ekstra for å leve alene, siden stønaden er så lav.

Det faller bort om de blir samboere.

Tidligere var det slik for alle på uførestønad, men det ble endret for noen år siden. Nå er det kun de som har så lav stønad at de får et lite tillegg som enslige det gjelder.

Anonymkode: 3b0a9...f56

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, straffet blir du faktisk ikke, tvert imot.

Og det kommer an på din situasjon om det vil påvirke trygden eller ikke.

Anonymkode: 50b4e...793

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil vel heller si at du blir « premiert « med et lite tillegg om du bor alene, fordi det er veldig mye dyrere og bo alene. 

du kan godt vri det til straff, liksom man blir straffet økonomisk med mindre barnetrygd om man har få barn? 

Anonymkode: 4aff3...7ca

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vil vel heller si at du blir « premiert « med et lite tillegg om du bor alene, fordi det er veldig mye dyrere og bo alene. 

du kan godt vri det til straff, liksom man blir straffet økonomisk med mindre barnetrygd om man har få barn? 

Ja, selv blir jeg straffet nå, som barna har blitt eldre og jeg ikke lengre får barnetrygd. Jeg blir faktisk straffet fordi jeg ikke har fått flere barn.

Verden altså, det er helt håpløst!

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, selv blir jeg straffet nå, som barna har blitt eldre og jeg ikke lengre får barnetrygd. Jeg blir faktisk straffet fordi jeg ikke har fått flere barn.

Verden altså, det er helt håpløst!

Samme. Vurderer og starte runde 2, synes det blir feil at jeg blir straffa med og  miste trygd fordi barna har blitt voksne og jeg har fått bedre råd? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Man blir ikke straffet for å være samboer, men man får litt ekstra støtte om man bor alene.

Dette stemmer vel ikke helt. En kan fint bo med en annen (venn/bror/søster/osv) og motta støtte? Med en gang det er under ekteskapelige forhold skal en ikke motta støtten?

Så jo, det er faktisk straff når det gjøres på den måten.

Anonymkode: 36aae...8f9

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er jo ikke slik det foregår. Det er ikke bare de som bor alene som blir «premiert». Hadde det vært det så hadde det jo vært noe annet, men det er ikke slik..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo ikke slik det foregår. Det er ikke bare de som bor alene som blir «premiert». Hadde det vært det så hadde det jo vært noe annet, men det er ikke slik..

Kan du forklare hva du mener her? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette stemmer vel ikke helt. En kan fint bo med en annen (venn/bror/søster/osv) og motta støtte? Med en gang det er under ekteskapelige forhold skal en ikke motta støtten?

Så jo, det er faktisk straff når det gjøres på den måten.

Er uenig. Jeg fikk tillegget når jeg bodde alene. Det var penger jeg trengte,det er dyrt og bo alene. Nå som jeg ikke bor alene får jeg litt mindre utbetalt, men har mye bedre råd. Føler meg ikke straffet . Er ikke gift nei. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan du forklare hva du mener her? 

Mener at en kan bo sammen med noen og motta det samme som hvis en faktisk bodde alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er uenig. Jeg fikk tillegget når jeg bodde alene. Det var penger jeg trengte,det er dyrt og bo alene. Nå som jeg ikke bor alene får jeg litt mindre utbetalt, men har mye bedre råd. Føler meg ikke straffet . Er ikke gift nei. 

Ja, selvfølgelig, burde regnet med dette. «Elteskapslognende forhold» var det rette ordet, noe jeg også vil tro at du allerede var klar over. Men må ta den på min kappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ja, selvfølgelig, burde regnet med dette. «Elteskapslognende forhold» var det rette ordet, noe jeg også vil tro at du allerede var klar over. Men må ta den på min kappe.

«Ekteskapslignende forhold» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Om du har minstesats enslig mister du ensligtillegget. Så i så måte blir man straffet ja. 

Har du egen opptjening, blir det ingen endring av at du blir samboer. 

Anonymkode: ce848...5da

Synes dette er merkelig. Rart det der med egen opptjening. Kan jo bare være ett år forskjell på uføretidspunktet (eller skille noen få tusen kroner) så blir den ene «merket» for livet på denne måten? 

Skal ikke utgjøre noe forskjell om en har egen opptjening eller ei, alle kan bli trukket likt beløp i så tilfelle? Men folk kan gjerne få gi en forklaring på hvorfor ikke alle blir trukket? At de har nådd opptjeningspunktet er ikke grunn nok i seg selv. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ett lite spørsmål til dette. Hvordan er det hvis en bor sammen med en person en ikke har sex med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...