Gå til innhold

Urinveisinfeksjon

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg var hos legen igår, og fikk påvist urinveisinfeksjon. Verdien var 250. Hva betyr dette?

Jeg har ikke kjent noen ting, har ikke hatt noen plager, og det ble oppdaget ved en tilfeldighet (var hos legen for noe annet).

Hva ligger verdien på til vanlig?

Kan UVI føre til uregelmessig mens?

Takker for svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

CRP-nivået kanskje? Altså graden av infeksjon? Jeg VET ikke, men kanskje det er det. CRP skal ve ligge rundt 9-12 eller noe, men det husker jeg heller ikke helt sikkert

Gjest Virvel
Skrevet

Verdien på hva da? Tok du blodprøver eller ble urinen sendt til dyrkning, eller hva? CRP høres logisk ut i denne sammenheng, men hvis du ikke husker hva slags prøve det var, er det i grunnen ingen her som kan hjelpe deg. :icon_smile: (Dersom urinen ble sendt til dyrkning er det vanlig å anslå mengden bakterier per ml urin, men jeg tror ikke det er noe pasienten pleier å bli opplyst om etterpå, det er mest for laboratoriet og behandlende leges del...)

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Jeg tok både blodprøve og urinprøve. Blodprøven var helt fin, sa legen! Han viste meg en liten utskrift (av urinprøven?) og pekte på verdien som var 250, og sa jeg hadde urinveisinfeksjon.

Beklager at jeg ikke kan forklare bedre ang. prøven/verdien, pga. andre smerter var jeg ikke "oppegående" nok til å forhøre meg om hva som var gjort, og hva verdien betydde.

Tusen takk for svar så langt!

Gjest Gjest
Skrevet

Det kan være at det menes at verdien av hvite blodlegemmer i blæra er unormalt høy. Dette tyder på infeksjon, siden hvite blodlegemmer bekjemper infeksjoner i kroppen, og når det er veldig mange av dem et sted så tyder det på infeksjon der.

Tror det er sånn de ser om du har urinveisinfeksjon og er de usikker på hvilken bakterie det er snakk om så sender de urinen til dyrkning.

Skrevet
Verdien var 250. Hva betyr dette?

Hvis det var CRP som var 250, så hadde du vært alvorlig syk....

Håper det var noe annet enn det :overrasket:

Gjest Gjesta
Skrevet
Hvis det var CRP som var 250, så hadde du vært alvorlig syk....

Håper det var noe annet enn det  :overrasket:

Ja, det er definitivt høyt. Jeg hadde CRP på seks hundre og noe, da var jeg døden nær

Gjest Virvel
Skrevet

Oi, jeg blingset, leste 50 og ikke 250... CRP på 250 er litt vel høyt for en UVI, ja.

Gjest snart legesekretær
Skrevet

crp over 120 er betennelse i et stort organ. crp over 50 er indikasjon på antibiotika behandling.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Takk for svar, alle sammen!

Jeg vet som sagt ikke hva den verdien stod for, men bare at den var 250.

Jeg fikk hvertfall en tablettkur med Selexid, 200 mg, og skal tilbake denne uke for å se om det er noe bedring!

Håper jeg ikke er døden nær, hvertfall... :forvirret::sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...