Gå til innhold

Hvor eksakt skal man være på postene på skattemeldingen? På kronestykket?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis skatteetaten har estimert en (liten) inntekt jeg har til et litt lavere beløp enn jeg faktisk har fått på konto i 2024, hvor nøye skal man være med å korrigere det? På krona? Eller si hvis skatteetaten har ført opp 1000 kr for lite, bør man da korrigere det og føre opp den manglende tusenlappen... eller hundrelappen? Hvor nøye er dere?

Hvis man endrer og korrigerer feks 40 kroner feil, så blir jo hele skatteoppgjøret sannsynligvis forsinket, og man får tilbake pengene kanskje flere mnd senere.

Er det vits å være så dønn ærlig? Og hvor ærlige er folk, alle dere på Kvinneguiden, når det kommer til skattemeldingen?

PS! Den inntekten jeg nevner ovenfor, kommer fra et annet land, og skatteetaten i Norge har derfor ikke mottatt noen årsmelding om dette fra de som utbetaler. 

Anonymkode: a3cd4...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skattemeldingen skal selvsagt være korrekt. Tallene som er forhåndsutfylte er basert på rapporter fra arbeidsgiver, bank osv. Dersomtallene ikke stemmer med din dokumentasjon, ta kontakt med kilden til informasjon, og korriger hvis tallet er feil.

Anonymkode: c9014...508

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du korrigerer selvfølgelig. Behøver ikke å bli noen forsinkelse for det.

Anonymkode: ff6c3...ffb

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Skattemeldingen skal selvsagt være korrekt. Tallene som er forhåndsutfylte er basert på rapporter fra arbeidsgiver, bank osv. Dersomtallene ikke stemmer med din dokumentasjon, ta kontakt med kilden til informasjon, og korriger hvis tallet er feil.

Anonymkode: c9014...508

Alle andre opplysninger pleier jo å stemme siden de får det rapportert, men altså ikke denne ene fra utlandet. Det er ikke store beløpet i mnd. Den varierer fra måned til måned pga valutaforskjeller, så det er ikke mulig for meg å vite eksakt på krona hva det vil bli det kommende året når jeg legger inn info på skattekortet hvert år.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alle andre opplysninger pleier jo å stemme siden de får det rapportert, men altså ikke denne ene fra utlandet. Det er ikke store beløpet i mnd. Den varierer fra måned til måned pga valutaforskjeller, så det er ikke mulig for meg å vite eksakt på krona hva det vil bli det kommende året når jeg legger inn info på skattekortet hvert år.

ts

På skattekortet gjør det ikke noe at ting ikke er presist, men på skattemeldinga skal det være rett tall.

Hvorfor er det vanskelig for deg å finne rett tall? Er det ikke bare å se på kontoutskrifter og regne sammen?

Anonymkode: 10f1d...241

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I skattemeldingen skal det være korrekt på krona. 
Og endringer fører ikke nødvendigvis til at det tar lengre tid. Jeg endrer hvert eneste år, inkludert vedlegg (krypto), og jeg får utbetalingen innen 1-3 uker likevel. 

Anonymkode: 1ddce...2de

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis skatteetaten har estimert en (liten) inntekt jeg har til et litt lavere beløp enn jeg faktisk har fått på konto i 2024, hvor nøye skal man være med å korrigere det? På krona? Eller si hvis skatteetaten har ført opp 1000 kr for lite, bør man da korrigere det og føre opp den manglende tusenlappen... eller hundrelappen? Hvor nøye er dere?

Hvis man endrer og korrigerer feks 40 kroner feil, så blir jo hele skatteoppgjøret sannsynligvis forsinket, og man får tilbake pengene kanskje flere mnd senere.

Er det vits å være så dønn ærlig? Og hvor ærlige er folk, alle dere på Kvinneguiden, når det kommer til skattemeldingen?

PS! Den inntekten jeg nevner ovenfor, kommer fra et annet land, og skatteetaten i Norge har derfor ikke mottatt noen årsmelding om dette fra de som utbetaler. 

Til krone, selvfølgelig. Øre kan man droppe.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

På skattekortet gjør det ikke noe at ting ikke er presist, men på skattemeldinga skal det være rett tall.

Hvorfor er det vanskelig for deg å finne rett tall? Er det ikke bare å se på kontoutskrifter og regne sammen?

Anonymkode: 10f1d...241

Ta det med ro, jeg har alltid regnet på krona før. Er pirkete av meg. Jeg lurte på om jeg var den eneste, eller hvor vanlig det var blant folk å runde av og "Ikke så nøye bare det er ca".

Og jeg har gått gjennom kontoen og funnet hver månedsinnbetaling fra i fjor allerede, så tallet er klart, når skattemeldingen kommer.  

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forsøkte å fylle inn ører, det gikk ikke. Så 100% rett vil de ikke ha det.

Anonymkode: 7cc63...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Korrigerer, og er ærlig. Ser ikke vits i å gjøre noe annet.

Og om skattepengene kommer om to uker eller to måneder, eller fire, så gjør det ingen forskjell. De har vært "på lån" såpass lenge uansett, at litt tid fra eller til gjør ingenting. Skal jeg spare til noe, så bruker jeg sparekonto, noe mer forutsigbart enn å "spare" ved å betale for mye skatt.

Anonymkode: 77d6a...69e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Forsøkte å fylle inn ører, det gikk ikke. Så 100% rett vil de ikke ha det.

Anonymkode: 7cc63...0d2

Neida, det holder med 99,99%

:sukk:

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Neida, det holder med 99,99%

:sukk:

Gi så korrekte tall som mulig, er det avvik på en del tusen kroner så blir dette fort penger over tid. Og så sjekker de deg 10 år tilbake i tid ! Da kan det fort bli straffeskatt og der er de nådeløse ! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TomKrus skrev (9 timer siden):

Gi så korrekte tall som mulig, er det avvik på en del tusen kroner så blir dette fort penger over tid. Og så sjekker de deg 10 år tilbake i tid ! Da kan det fort bli straffeskatt og der er de nådeløse ! 

Tolker jeg deg rett i at du mener en brøkdel av en promille har noe å si? Jeg tror kanskje du ikke tok ironien, ev. så tar jeg det ikke sååå seriøst som enkelte (som deg) gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
TomKrus skrev (9 timer siden):

med 0,1 promille skal du opp i ganske mange tusen før det vil ha en reell påvirking, om det ikke var klart fra før av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...