Gå til innhold

Hvilke skjulte pengesluk har mange uten å være klar over?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Blåsippa skrev (På 20.3.2025 den 12.18):

Ikke sjekke kilospris når man handler på matbutikken, eller sjekke hva varen koster andre steder.

Det er f.eks. 4 kr mer for Dolce Gusto kaffekapsler på Coop Extra enn på Rema. På Coop Prix er det 10 kr. mer enn hos Rema.

Dolce Gusto kaffekapsler kjøper man på Kaffekapselen 

Anonymkode: 1f6fc...974

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 12.12):

Men hva med livskvalitet? Det gir mye mer glede å spise lunch på cafe enn å spise niste. 
Aviser, strømmetjenester og take away kaffe, det gir jo så mye glede i livet 🥰

Anonymkode: d4d91...4a3

Jeg tenker at man har rimelig god råd om man har råd til å tenke slik😅

Jeg har derimot også god råd fordi jeg IKKE tenker slik. Cafe og restaurant er en luksus jeg ikke tar meg råd til selv om jeg kan. Fordi jeg vil ha god råd🙃

Anonymkode: 277cf...0b0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har derimot også god råd fordi jeg IKKE tenker slik. Cafe og restaurant er en luksus jeg ikke tar meg råd til selv om jeg kan. Fordi jeg vil ha god råd🙃

Det kommer jo helt an på hva man tjener… En som har millionlønn har fortsatt god råd selv om han/hun går på kafé en gang i blant.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 11.58):

Folk har masse penger stående på kontoer (nesten) uten rente. Jeg fant tilfeldigvis ut at en kollega hadde 600 000 stående på en konto med 0,00% rente...🙄

Hva gjør man da? Jeg prøver å hjelpe pappa som er dement og i samme situasjon du beskriver. 
Jeg har fullmakt, men vet ikke hva jeg skal gjøre

Anonymkode: 606c2...951

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt nyttårsforsett om å ta med lunsj hjemmefra. Jeg brukte 150-200 kr dagen på kaffe og lunsj på kontoret.

Bruker en halvtime-time på søndag kveld til å preppe ti lunsjer. Jeg har tre tenåringer, så det holder bare til to-tre dager. Vi har da alltid en stor gryte eller grateng på tirsdag eller onsdag, så det blir 4-5 lunsjer til. Fredager jobber jeg som regel hjemmefra. Matbudsjettet til familien har gått litt opp, men ikke i nærheten av de 700-800 kr jeg brukte i uka på lunsj. Og tenåringene får i seg bedre næring enn en ostebaguett fra kiwi og har lavere forbruk, som gjør at jeg får færre vippskrav på småtteri fordi de er blakke 😉 

Og jeg elsker en god takeaway latte, men nå tar jeg den heller som en helgekos eller når jeg treffer en venninne på kafe.

Har gått ned ca 1kg i måneden også siden nyttår på bedre næringsinnhold og ikke melkekaffe 👍

Endret av Summeer
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva gjør man da? Jeg prøver å hjelpe pappa som er dement og i samme situasjon du beskriver. 
Jeg har fullmakt, men vet ikke hva jeg skal gjøre

Anonymkode: 606c2...951

Sjekk om banken har en ordning der pengene kan stå bundet på konto en viss periode, for høyere rente. Bindingstiden kan være ned i tre måneder, så det er en veldig trygg måte å gjøre det.

Anonymkode: f4e72...90a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har råd til  både kaffe og kafe/ restaurant, når jeg måtte ønske, men jeg føler ikke det er verdt pengene og går derfor sjelden på slike steder.  Da er det mye bedre følelse å sette pengene over på fond, eller reise for dem :)

Anonymkode: 592b8...51f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blåsippa skrev (På 20.3.2025 den 12.18):

Ikke sjekke kilospris når man handler på matbutikken, eller sjekke hva varen koster andre steder.

Det er f.eks. 4 kr mer for Dolce Gusto kaffekapsler på Coop Extra enn på Rema. På Coop Prix er det 10 kr. mer enn hos Rema.

Bruker kaffekapsler istedenfor filterkaffe. Miljøversting i tillegg. 

Anonymkode: 4b555...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har sett til sides 7000,- hver måned siden januar, kun fordi jeg har vært streng med meg selv og ikke kjøpt noe ekstra utenom det som behøves i husholdningen. 

Så de 7000,- er det jeg impulsivt har kjøpt av ting og tang, pynteputer og klær på salg, tull og fjas og kaffe og kafemat, og mat i lunsjen osv. 

Jeg har faktisk vært ett ødsel, nå går de pengene rett til sparing og buffer. 

Sparer allerede 4000,- i fond hver måned, så litt grep har jeg alt tatt heldigvis. 

Anonymkode: a21c8...4e1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å bo langt i gokk for å «bo billig» men ende med å bruke masse penger på to biler, bompenger og drivstoff som totalt koster mer enn å bo sentralt. Mindre tid får man også.

Anonymkode: 871c2...179

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å bo langt i gokk for å «bo billig» men ende med å bruke masse penger på to biler, bompenger og drivstoff som totalt koster mer enn å bo sentralt. Mindre tid får man også.

Men dette er man vel klar over at man gjør. Gjelder forsåvidt fortsatt det meste folk nevner i tråden. 

Anonymkode: 97396...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 9.18):

Vi skal ha Netflix fast uansett, tenker jeg. Har barn som bruker det jevnlig, men de andre er penger ut vinduet. Vi bruker mest NRK TV, de har utrolig mye interessant der. Lineær tv en sjelden gang. 

Anonymkode: f50ea...c1a

Jeg er avhengig av tv. Elsker å se tv. Bestandig vært glad i det. Så her har vi tre forskjellige tjenester. Og ja. Jeg ser på alle. Har ikke vanlig tv kanaler lenger da. Så det unner jeg meg i denne tiden ja. 

Anonymkode: e5a5b...603

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

No kan ikke alle bo i store byer da. Slik er det no bare. Det huset jeg sitter på i gokk her koster tredobbelt i byen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

No kan ikke alle bo i store byer da. Slik er det no bare. Det huset jeg sitter på i gokk her koster tredobbelt i byen. 

Jeg snakker om dem som flytter ut av byen for å «bo billig», men som må pendle via bil til arbeidsplassen og ender opp med å bruke mer penger på transport enn hva en mer sentral bolig ville kostet. Ikke dere som bor og jobber landlig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 13.55):

Det største sluket er nok amt man tror man må ha. 
Man må egentlig skjeldent ha så mange gjenstander, varianter og dingsebomser feks. Eller så mye kosmetikk, sko, klesplagg, frisørtimer, og småting for nytelsen som strengt tatt gir noen få minutter glede der og da men ingenting på lengre sikt. 
Jeg er ikke motstander av å kjøpe og konsumere for nytelsen, men jeg merker at jeg lett lar meg rive med og har lyst på alt mulig som ikke egentlig gir meg noe på sikt. Jeg trenger gode hudkremer for å ikke klø om vinteren men jeg trenger ikke varianter for ulike humør og anledninger.

Jeg trenger sminke fordi det gir meg glede å pynte meg, men jeg trenger ikke å stadig oppdatere og bytte ut hele sninkerutinen. Jeg trenger ikke 15 ulike koster og noen å bytte på. Jeg trenger ikke fem par sko som går til alt men har litt ulike hæler. Jeg trenger ikke matchende håndduker eller å oppdatere påskepynten. Det går noe vanvittig med penger når man hele tiden jakter på frisk glede via innkjøp.

Anonymkode: f2150...bed

Her er det en del å spare for min del. Kan stramme inn på garn også og gjerne røyk men det er så sinnsykt vanskelig å komme over kneika.

AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 16.36):

For min del oppnår jeg ikke slike summer, men får kanskje 2-3000 tilbake i cash eller cashpoints på kredittkort (Morrow og Norwegian), og jeg får cirka 3 gratis hotellnetter i året gjennom hotels.com. Verdi kanskje 4-5000 der. Og jeg kjenner jo folk som har et vesentlig høyere forbruk enn meg, som sikkert kan få tilbake mye mer. 

Anonymkode: 97396...a08

Norwegian bruker jeg aldri (flyr kanskje en gang hvert 10.år), hotell bruker vi max to netter i året (alltid thon) og morrow...bruker ikke de heller. Sparer mye på å ikke bruke de tjenestene i det hele tatt.

Anonymkode: 18e04...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste i enebolig som ikke har vannmåler hjemme sitter på et stort pengesluk. Da betaler man for et sjablongmessig forbruk, som i de aller fleste tilfeller er langt høyere enn det faktiske forbruket. Jeg har regnet ut at jeg sparer omtrent 12.000,- per år på å ha vannmåler. Sånne beløp blir det fort penger av...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg vet jeg kan kutte masse uten å få vesentlig forringet livsstil. 

Det jeg vil kutte på er:

Abonnementer. Alt fra blader til kosttilskudd (har nok lesestoff og piller til flere år)

Veldedighet. Skal kutte ned til å gi til kun 2 formål. Da får jeg bedre oversikt!

Klær, sko, utstyr, interiør. Jeg har alt. 

Mat på farta. Bli bedre til å preppe mat. Jeg er faktisk ok på matpakke (tar med pålegg og knekkebrød = som når jeg er hjemme, kantina vår er også billig og jeg spiser der max 1 gang i uka), men når jeg er på farta hele dagen, trenger jeg middagsmat også. Ta med drikkeflaske framfor å kjøpe vann.

Kurs, trening mm. Det er interessant og sunt, men går lett mye penger her. Kan trene mye billigere. 

Ferier. Jeg vil kutte ned til et minimum. Bruke hytta mer. Utsette å reise til utlandet. Bruke mer dagsturer.

Gaver. Jeg er spandabel. Men kan bli bedre på å velge en rimelig gave. 

Mat. Lage mer mat fra bunnen av, velge billigere råvarer. 

Anonymkode: b0dcb...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har råd til  både kaffe og kafe/ restaurant, når jeg måtte ønske, men jeg føler ikke det er verdt pengene og går derfor sjelden på slike steder.  Da er det mye bedre følelse å sette pengene over på fond, eller reise for dem :)

Anonymkode: 592b8...51f

Samme her. Jeg sparer så mye som jeg kan, og er nøye med å kjøpe mat på tilbud. Hamstrer og fryser ned når det er skikkelig gode tilbud. Jeg har lønn som er over snittet i Norge, men har også høye bokostnader. Stedet jeg bor på gir meg mye glede. Jeg ønsker ikke å flytte, fordi miljøet blant oss naboene er så bra. Tenker da at det er livskvalitet for meg. Kunne sikkert spart mer og bodd enklere enn jeg gjør nå, men jeg trives så godt at det ikke er et alternativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det jeg tror:

• dårlige strømavtaler
  • abonnementer som brukes lite eller ikke i det hele tatt
  • unødvendige forsikringer
  • unødvendig dyr bilforsikring fordi mn ikke gidder å undersøke konkurrentene
  • unødvendig dyr bil, feks firhjulstrekk for det ene hyttebesøket på ti år der det var greit å ha
  • "glemmer" å betale regninger og kredittkort før renter begynner å løpe
  • kjøper nytt når brukt ville fungert like bra, for eksempel "nybrukt" mobiltelefon
  • kaster mat
  • dusjer for lenge og for ofte (strømforbruk)
  • skrur ikke ned varmen når man er ute
  • mote

Anonymkode: e83eb...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 2.56):

Dolce Gusto kaffekapsler kjøper man på Kaffekapselen 

Kaffekapselen: 30 stk Americano = 125,- (4,17 pr. stk)

Rema: 16 stk Americano = 60,- (3,75 pr. stk.)

I tillegg kommer frakt på Kaffekapselen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...