Gå til innhold

Hvilke skjulte pengesluk har mange uten å være klar over?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 14.30):

Blunk alt du vil, jeg har flere forskjellige bare nå. Alle sammen gjøres automatisk om til vanlig sparekonto ved utløp. Da selvsagt til lavere rente, men de er ikke bundet videre.

Anonymkode: 97396...a08

Ekspander  

Nå spurte jeg deg om fastrenteavtale. Ikke fastrentekonto. Bare for å sjekke kunnskapsnivået. 😅

Anonymkode: b4742...12e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 13.33):

Renter til boliglån. Låner du 2 mill med en rente på 5% betaler du 100k (!!) i året BARE i renter. Men vi har jo ikke så mye valg om vi vil eie boliger i Norge. 

Anonymkode: 5a962...879

Ekspander  

Betaler litt over 60 tusen i renter i året på et lån over 3.1 mill. Men det er jo nesten uansett noe en MÅ. Vi MÅ i alle fall leve&bo ett sted.

Lotto sluttet jeg å tippe. Hos norsk tipping kan det fort gå med noen kroner. Tja, kan jo levere en lotto. En vikinglotto. Så kanskje en eurojackpot.. Tar en totalen så kan det fort bli noen kroner på en måned. Sluttet helt med slikt, ikke fordi jeg gikk i minus, for jeg vant en del. Det var fordi at det er flere som har tippet i mangfoldige år uten å vinne mer enn minstegevinsten. Så ga meg mens leken var god.

Anonymkode: 2bf60...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 10.49):

Å være lojal mot banken og forsikringsselskapet! Det er noen som innbiller seg at det lønner seg, men det gjør det på ingen måte.

Anonymkode: 3da46...9d9

Ekspander  

Spørs på avtaler det. 

Anonymkode: 75941...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 14.54):

Spørs på avtaler det. 

Anonymkode: 75941...707

Ekspander  

Men folk har blåst i avtaler, de har gjort det fordi de er så fornøyd. Helt til en spør; hva er det som har vært så bra med den banken? Da er de svar skyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kaste mat.

Nå i dyrtid har det jo vært mer snakk om, så flere har det kanskje i bakhodet. Men de fleste kaster utrolig mye penger rett i søpla.

Begynn å se det tørre brødet og de litt slappe gulrøttene som penger, så blir det lettere å fokusere på å finne på måter å bruke det framfor å bare kaste og kjøpe nytt.

Anonymkode: 4a220...780

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Penger i bank istedenfor i fond. Går glipp av masse penger.

Så har du folk som kjøper rønner og tror de skal flippe dem med et par spann med maling og en spikerpistol... De ender gjerne opp med å bo i et mer eller mindre permanent pengesluk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 11.13):

Det er så lite tiltak som skal til! Det er også et "lurt" salgstriks fra både Disney og HBO/MAX å gi 50% prisavslag om man førstegangsregistrerer seg da og da, og hvis det avsluttes må det betales full pris om man registrerer seg på nytt... Men guri, det hadde virkelig lønt seg å heller faktisk betale en månedsabonnement full pris om man plutselig skal finne på å se noe. Nå kan det gå uker og faktisk måneder uten at vi bruker en eller flere av tjenestene... Bah. Må få gjort noe med den saken.

Anonymkode: f50ea...c1a

Ekspander  

Jeg bor alene og har kun en strømmetjeneste av gangen, eventuelt ingen i perioder jeg ser NRK TV. Har vanlige kanaler da.

Anonymkode: f2813...c19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 14.57):

Kaste mat.

Nå i dyrtid har det jo vært mer snakk om, så flere har det kanskje i bakhodet. Men de fleste kaster utrolig mye penger rett i søpla.

Begynn å se det tørre brødet og de litt slappe gulrøttene som penger, så blir det lettere å fokusere på å finne på måter å bruke det framfor å bare kaste og kjøpe nytt.

Anonymkode: 4a220...780

Ekspander  

Når det kommer til brødbiten der så vil jeg anbefale å legge brødet ferdig oppskåret i fryseren, og plukket ut det en skal bruke i nærmeste fremtid. Er mye mindre som går i søpla da, her hos meg.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 14.38):

Nå spurte jeg deg om fastrenteavtale. Ikke fastrentekonto. Bare for å sjekke kunnskapsnivået. 😅

Ekspander  

Hva mener du er forskjellen? Du påsto at de fleste fastrentekonti er satt opp så de automatisk fornyes. Det stemmer ikke, men briljer gjerne med din kunnskap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt største pengesluk tror jeg er sjokolade

Er veldig sparsom og nøye på ting, men sjokolade går det nok en del penger på.

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 11.01):

To biler, selv om man kan klare seg med en. 

Høyrente, i stedet for fastrenteinnskudd. 

Ikke utnytte kundeklubber og kredittkort med kick back. Det utgjør mange titusener i året her. 

Lunsj i kantine, og på veien, i stedet for å planlegge dagen og legge maten man trenger i veska. 

Ekspander  

Hvilke kundeklubber og kredittkort er det som utgjør mange titusener i året? 

Anonymkode: 078f4...532

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 15.21):

Hvilke kundeklubber og kredittkort er det som utgjør mange titusener i året? 

Anonymkode: 078f4...532

Ekspander  

For min del oppnår jeg ikke slike summer, men får kanskje 2-3000 tilbake i cash eller cashpoints på kredittkort (Morrow og Norwegian), og jeg får cirka 3 gratis hotellnetter i året gjennom hotels.com. Verdi kanskje 4-5000 der. Og jeg kjenner jo folk som har et vesentlig høyere forbruk enn meg, som sikkert kan få tilbake mye mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper det er konto med null eller lav rente, ingenting investert i fond. Men det er jo ikke et sluk sånn sett, siden det ikke er en utgift.

Så tror jeg fremdeles det er mat. Blir ofte overrasket over hvor mye folk bruker på mat når de samtidig sier økonomien er for trang. Kjøtt er feks dyrt, ofte også når det er på tilbud og i Norge er det tradisjon for å spise mye kjøtt, gjerne alltid til middag og som pålegg.

Tror ellers de fleste har oversikt over hva de trekker kortet for eller at de har dyre lån etc.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  Lava Anne skrev (På 20.3.2025 den 15.38):

Jeg tipper det er konto med null eller lav rente, ingenting investert i fond. Men det er jo ikke et sluk sånn sett, siden det ikke er en utgift.

Ekspander  

Egentlig er det det. Har man en million på konto til null rente, er pengene ganske mange tusen mindre verdt etter et år. Enda verre hvis man er over grensen for formuesskatt, noe som ikke skal så mye til i våre dager hvis man har en nedbetalt bolig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 15.57):

Egentlig er det det. Har man en million på konto til null rente, er pengene ganske mange tusen mindre verdt etter et år. Enda verre hvis man er over grensen for formuesskatt, noe som ikke skal så mye til i våre dager hvis man har en nedbetalt bolig. 

Ekspander  

Poenget var likevel at dette som oftest ikke er noe som drar penger ut av konto. Er sånn jeg oppfatter pengesluk. Noe som krever betaling. Er jo bare et spørsmål om definisjon.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 10.49):

Jeg tenker på renter. Unødvendig utgift man tar på seg når man kjøper med penger man ikke har.

Kan spare mange millioner i løpet av livet på å ikke ta unødvendige lån (forbrukslån, studielån, billån o.l.).

Anonymkode: bda8e...ab9

Ekspander  

Når ble studielån et unødvendig lån? Bare hvis man velger å ikke ta utdannelse og da sier man indirekte at utdannelse er unødvendig. 

Anonymkode: b7a72...f08

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 15.00):

Jeg bor alene og har kun en strømmetjeneste av gangen, eventuelt ingen i perioder jeg ser NRK TV. Har vanlige kanaler da.

Anonymkode: f2813...c19

Ekspander  

Vi skal ha Netflix fast uansett, tenker jeg. Har barn som bruker det jevnlig, men de andre er penger ut vinduet. Vi bruker mest NRK TV, de har utrolig mye interessant der. Lineær tv en sjelden gang. 

Anonymkode: f50ea...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 10.48):

forsikringer og banktjenester - særdeles få sjekker og krever bedre betingelser.. 

Anonymkode: bd4f6...195

Ekspander  

Men ang forsikringer er det så jækla vanskelig synes jeg!

Har du/andre noen stalltips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 13.28):

Kaffe for 15 000 i året er jo galskap. 

Og man mister jo gleden over det også, om det er en hver-dag greie. 

Ekspander  

Nei, faktisk ikke.

Jeg har brukt syke mengder penger på kaffe. Det var en glede hver gang 😅

Angrer jeg? Usikker…..mnei.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jobbet på bensinstasjon en periode, og det var mange som var veeeldig opptatte av bensinprisen, men så kjøpte de gjerne flaskevann til over 80 kr literen, en bitte liten sjokolade til nesten 50 kr osv. Jeg er klar over at det er sånne kunder som betalte lønna mi, men hadde de tatt med seg vann hjemmefra eller bare stukket innom matbutikken som ligger like ved, hadde de sluppet unna med halvparten av prisen, kanskje til og med mindre enn det igjen av og til.

Ellers er vel typisk "kjente" pengesluk strømmetjenester, kaffe og mat på farta, å legge seg til sånne dyre og usunne vaner som energidrikker, ikke sjekke om det finnes rimeligere forpakninger i butikken, glemme trumfregistrering. En jeg kjenner kom plutselig på at han hadde nesten ti automatiske trekk til diverse veldedighetsorganisasjoner.

Anonymkode: f57b6...b6b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...