Gå til innhold

Hvilke skjulte pengesluk har mange uten å være klar over?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

?

Anonymkode: 1f6fc...974

Du kan sette inn pengene på konto med 3mnd, 6mnd eller 1års binding. Mange har jo uansett en slik sparehorisont når de bruker høyrente. Dette gir så godt som alltid bedre rente enn vanlig høyrente. 

Anonymkode: b4742...12e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men hva med livskvalitet? Det gir mye mer glede å spise lunch på cafe enn å spise niste. 
Aviser, strømmetjenester og take away kaffe, det gir jo så mye glede i livet 🥰

Anonymkode: d4d91...4a3

Et HBO abonnement som ikke har vært i bruk på tre måneder. Pengene som står til 4% rente i stedet for 5,2% rente. Stusselig mat i kantina til 50 kr dagen. Bilen som stort sett står i garasjen, når litt logistikk og en og annen taxitur hadde holdt. Kaffen du må kjøpe da du ikke fylte opp termokoppen, og som både smaker dårligere, og holder seg varm kortere i pappkopp.

Det er ikke livsglede. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er av de som sikkert kunne tjent litt på å tenke annerledes og mer rundt sparing og pengeplassering; jeg har relativt store summer på vanlig sparekonto. Men jeg har null peiling, null interesse og orker ikke bruke tid og krefter på å engasjere meg og sette meg inn i alternativene. Penger i banken føles trygt og oversiktlig.

Jeg taper jo teknisk sett ikke penger - de vokser der de står også, selv om jeg med andre valg sikkert kunne fått større utbytte. Akkurat som det er mye annet jeg sikkert kunne spart penger på, men andre ting i livet er viktigere enn mest mulig penger på konto (en prioritering man er priveligert som kan gjøre, selvfølgelig, og som sier at man ikke har en tom konto i utgangspunktet).

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du kan sette inn pengene på konto med 3mnd, 6mnd eller 1års binding. Mange har jo uansett en slik sparehorisont når de bruker høyrente. Dette gir så godt som alltid bedre rente enn vanlig høyrente. 

I tider med synkede eller stabil rente ja, men jeg bommet selv på fastrente da den plutselig føk oppover. Da hadde vi hørt at den skulle stige i årevis, men det ble liksom aldri noe av. Så da renta først steg skjedde det i høyere takt enn mange hadde trodd. I tillegg har man jo det at mange trenger tilgang til pengene sine og ikke vil binde av den grunn. 

Anonymkode: 97396...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I tider med synkede eller stabil rente ja, men jeg bommet selv på fastrente da den plutselig føk oppover. Da hadde vi hørt at den skulle stige i årevis, men det ble liksom aldri noe av. Så da renta først steg skjedde det i høyere takt enn mange hadde trodd. I tillegg har man jo det at mange trenger tilgang til pengene sine og ikke vil binde av den grunn. 

Jeg går stort sett inn på 3mnd. Innimellom 6mnd. Har aldri tapt. Bytter bank for hver gang, da. De konkurrerer om å vinne kunder, og spekulerer i at du blir værende når perioden går ut, da du automatisk er bundet til ny periode, med en dårlig rente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg går stort sett inn på 3mnd. Innimellom 6mnd. Har aldri tapt. Bytter bank for hver gang, da. De konkurrerer om å vinne kunder, og spekulerer i at du blir værende når perioden går ut, da du automatisk er bundet til ny periode, med en dårlig rente. 

En avtale der man automatisk er bundet videre ville jeg aldri gått inn på, da er jo bindingstiden i realiteten lengre. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det største sluket er nok amt man tror man må ha. 
Man må egentlig skjeldent ha så mange gjenstander, varianter og dingsebomser feks. Eller så mye kosmetikk, sko, klesplagg, frisørtimer, og småting for nytelsen som strengt tatt gir noen få minutter glede der og da men ingenting på lengre sikt. 
Jeg er ikke motstander av å kjøpe og konsumere for nytelsen, men jeg merker at jeg lett lar meg rive med og har lyst på alt mulig som ikke egentlig gir meg noe på sikt. Jeg trenger gode hudkremer for å ikke klø om vinteren men jeg trenger ikke varianter for ulike humør og anledninger.

Jeg trenger sminke fordi det gir meg glede å pynte meg, men jeg trenger ikke å stadig oppdatere og bytte ut hele sninkerutinen. Jeg trenger ikke 15 ulike koster og noen å bytte på. Jeg trenger ikke fem par sko som går til alt men har litt ulike hæler. Jeg trenger ikke matchende håndduker eller å oppdatere påskepynten. Det går noe vanvittig med penger når man hele tiden jakter på frisk glede via innkjøp.

Anonymkode: f2150...bed

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet at take out kaffen jeg tar med meg hver dag koster 50-60 kr. En deilig café latte er mye bedre enn kaffen hjemmefra i termokopp eller fra maskinen. Vet det koster, så vil ikke si det er skjult. Unner meg den luksusen. 

Kjøper også sminke og allright klær, koster litt. Kjøper ikke bare for å kjøpe, men velger plagg og produkter med kvalitet. Igjen, mye å spare, men ikke et skjult pengesluk

Anonymkode: 62c83...007

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

En avtale der man automatisk er bundet videre ville jeg aldri gått inn på, da er jo bindingstiden i realiteten lengre. 

De fleste fastrenteinnskudd-avtaler er jo satt opp slik. Du må aktivt avbryte om du ikke vil gå inn i ny binding. 

Hvorfor diskuterer du en spareform du ikke har satt deg inn i en gang? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vet at take out kaffen jeg tar med meg hver dag koster 50-60 kr. En deilig café latte er mye bedre enn kaffen hjemmefra i termokopp eller fra maskinen. Vet det koster, så vil ikke si det er skjult. Unner meg den luksusen. 

Kjøper også sminke og allright klær, koster litt. Kjøper ikke bare for å kjøpe, men velger plagg og produkter med kvalitet. Igjen, mye å spare, men ikke et skjult pengesluk

Kaffe for 15 000 i året er jo galskap. 

Og man mister jo gleden over det også, om det er en hver-dag greie. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da tenker jeg ikke på at noen snuser. Det er en utgift man står overfor hver dag i butikken.

Men hvor taper nordmenn penger med å «sove i timen»?

Har du tatt noen grep og spart penger?

Anonymkode: dfa87...68c

Bil... billån. På sykt unødvendig dyre biler. Alt verditapet i tillegg til rentene. Jeg får angst av tanken.
Kjøper passe gammel bil cash og kjører den til den dauer.

Anonymkode: 1869f...301

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Renter til boliglån. Låner du 2 mill med en rente på 5% betaler du 100k (!!) i året BARE i renter. Men vi har jo ikke så mye valg om vi vil eie boliger i Norge. 

Anonymkode: 5a962...879

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Renter til boliglån. Låner du 2 mill med en rente på 5% betaler du 100k (!!) i året BARE i renter. Men vi har jo ikke så mye valg om vi vil eie boliger i Norge. 

Anonymkode: 5a962...879

Og leier du så betaler du minst tilsvarende til noen andre. Det er en del av kostnaden ved å bo. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bil... billån. På sykt unødvendig dyre biler. Alt verditapet i tillegg til rentene. Jeg får angst av tanken.
Kjøper passe gammel bil cash og kjører den til den dauer.

Anonymkode: 1869f...301

Vi har hele tiden sett på det slik at vi er egen bank. Første bil; billig, kontant. Så betaler vi "renter+avdrag" til oss selv noen år, får god avkastning på toppen. Så har vi råd til en mye bedre bil. Og så videre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kaffe for 15 000 i året er jo galskap. 

Og man mister jo gleden over det også, om det er en hver-dag greie. 

Det er vel opp til meg? Hvem definerer galskap? Folk kjøper dyre viner og lignende.. så lenge jeg ikke bruker dine penger og har råd, så why not?

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

De fleste fastrenteinnskudd-avtaler er jo satt opp slik. Du må aktivt avbryte om du ikke vil gå inn i ny binding. 

Hvorfor diskuterer du en spareform du ikke har satt deg inn i en gang? 

Jeg har vel hatt omkring 20 forskjellige fastrentekonti de siste årene, i minst 6-7 banker. Ingen av avtalene har vært som du beskriver. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

snop og mat/kaffe/drikke  "på veien".

Anonymkode: 21416...377

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Signerer denne :) Og trenger man kortere binding, men likevel ønsker relativt høy rente, finnes det også. Jeg har en måneds binding på 5,11% rente, sparekonto (opp til en million kr.).

Anonymkode: f1e9f...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har vel hatt omkring 20 forskjellige fastrentekonti de siste årene, i minst 6-7 banker. Ingen av avtalene har vært som du beskriver. 

Da har du ikke hatt fastrenteavtaler ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da har du ikke hatt fastrenteavtaler ;) 

Blunk alt du vil, jeg har flere forskjellige bare nå. Alle sammen gjøres automatisk om til vanlig sparekonto ved utløp. Da selvsagt til lavere rente, men de er ikke bundet videre.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...