Gå til innhold

Hvilke skjulte pengesluk har mange uten å være klar over?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Da tenker jeg ikke på at noen snuser. Det er en utgift man står overfor hver dag i butikken.

Men hvor taper nordmenn penger med å «sove i timen»?

Har du tatt noen grep og spart penger?

Anonymkode: dfa87...68c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

forsikringer og banktjenester - særdeles få sjekker og krever bedre betingelser.. 

Anonymkode: bd4f6...195

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å være lojal mot banken og forsikringsselskapet! Det er noen som innbiller seg at det lønner seg, men det gjør det på ingen måte.

Anonymkode: 3da46...9d9

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker på renter. Unødvendig utgift man tar på seg når man kjøper med penger man ikke har.

Kan spare mange millioner i løpet av livet på å ikke ta unødvendige lån (forbrukslån, studielån, billån o.l.).

Anonymkode: bda8e...ab9

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk har masse penger stående på kontoer (nesten) uten rente. Jeg fant tilfeldigvis ut at en kollega hadde 600 000 stående på en konto med 0,00% rente...🙄

Anonymkode: 1f6fc...974

• Liker 5
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

To biler, selv om man kan klare seg med en. 

Høyrente, i stedet for fastrenteinnskudd. 

Ikke utnytte kundeklubber og kredittkort med kick back. Det utgjør mange titusener i året her. 

Lunsj i kantine, og på veien, i stedet for å planlegge dagen og legge maten man trenger i veska. 

Anonymkode: b4742...12e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Strømmetjenester. Pengene turtler og vandrer ut fra konto, måned etter måned... Det er ikke engang mye brukt.

Strøm.

Anonymkode: f50ea...c1a

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Treningsabonnement som ikke brukes ...

Anonymkode: 9e362...3f1

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Strømmetjenester. Pengene turtler og vandrer ut fra konto, måned etter måned... Det er ikke engang mye brukt.

Strøm.

Ja! Vi roterer litt over tid. Har et regneark med oversikt over hva vi har. 

Har fast policy at vi ikke betaler for apper og spill på telefon. Eller nettaviser og slikt. 

Vi droppet også treningsabonnement, og investerte i litt utstyr hjemme. Det tok ikke lang tid før det lønte seg, og den store bonusen er jo at vi kommer oss på trening mye oftere. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Brus! 

Brus er den varegruppen vi bruker mest penger på i matbutikken 😐

Anonymkode: 5e06e...862

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har som policy å alltid avbestille når jeg starter noe, slik at jeg bare betaler for den ene måneden. Så starter jeg heller igjen. Bittelitt mer jobb, men tror jeg har spart ganske mye på det.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hva med livskvalitet? Det gir mye mer glede å spise lunch på cafe enn å spise niste. 
Aviser, strømmetjenester og take away kaffe, det gir jo så mye glede i livet 🥰

Anonymkode: d4d91...4a3

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja! Vi roterer litt over tid. Har et regneark med oversikt over hva vi har. 

Har fast policy at vi ikke betaler for apper og spill på telefon. Eller nettaviser og slikt. 

Vi droppet også treningsabonnement, og investerte i litt utstyr hjemme. Det tok ikke lang tid før det lønte seg, og den store bonusen er jo at vi kommer oss på trening mye oftere. 

Det er så lite tiltak som skal til! Det er også et "lurt" salgstriks fra både Disney og HBO/MAX å gi 50% prisavslag om man førstegangsregistrerer seg da og da, og hvis det avsluttes må det betales full pris om man registrerer seg på nytt... Men guri, det hadde virkelig lønt seg å heller faktisk betale en månedsabonnement full pris om man plutselig skal finne på å se noe. Nå kan det gå uker og faktisk måneder uten at vi bruker en eller flere av tjenestene... Bah. Må få gjort noe med den saken.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva menes med skjult? De fleste pengeslukene som ramses opp her er jo folk klar over, de bare orker ikke å gjøre noe med det. Det at nordmenn flest liker å få igjen på skatten er kanskje ett av de største slukene. For min del er det historisk sett et sluk at jeg foretrekker banksparing fremfor risiko, men det er jo et valg jeg tar for nattesøvnen. 

Jeg tror forresten at i forbindelse med arv forsvinner det store summer hvert år. Da jeg arvet gikk jeg gjennom trumfbonus, tilgodebeløp hos coop osv, og det var en god del kroner der som jeg aldri fikk beskjed om før jeg undersøkte selv. Mange nordmenn har jo også ulike bonuser stående uten å noen gang ta dem ut. Og man hører også stadig om gavekort som folk glemmer at de har. 

Anonymkode: 97396...a08

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hva med livskvalitet? Det gir mye mer glede å spise lunch på cafe enn å spise niste. 

Da er det ikke pengesluk, da er det bra bruk ❤️

Poenget her er vel å finne steder der man bruker mer penger enn man trenger på noe som ikke egentlig gir deg noe.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har som policy å alltid avbestille når jeg starter noe, slik at jeg bare betaler for den ene måneden. Så starter jeg heller igjen. Bittelitt mer jobb, men tror jeg har spart ganske mye på det.

Ja, ikke sant? Vi har til og med snakket om å gjøre det slik, men så blir det aldri noe av. 129 i måneden er jo ikke så mye... I tillegg til 70... 99... osv. Vi kunne holdt oss til kun Netflix (barna bruker det jevnlig), men de andre er bare tullete mesteparten av tida. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke sjekke kilospris når man handler på matbutikken, eller sjekke hva varen koster andre steder.

Det er f.eks. 4 kr mer for Dolce Gusto kaffekapsler på Coop Extra enn på Rema. På Coop Prix er det 10 kr. mer enn hos Rema.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strømmetjenester og abonnementer. Man glemmer at man har de. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

To biler, selv om man kan klare seg med en. 

Høyrente, i stedet for fastrenteinnskudd

Ikke utnytte kundeklubber og kredittkort med kick back. Det utgjør mange titusener i året her. 

Lunsj i kantine, og på veien, i stedet for å planlegge dagen og legge maten man trenger i veska. 

?

Anonymkode: 1f6fc...974

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Om det er dette som gir seg glede, er det jo verdt det. Men tror du blander glede med bedagelighet.

Kaffe smaker sjeldent bedre enn den man lager hjemme for eks

Anonymkode: e3b07...3a9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...