Gå til innhold

Forkultivering/direkteutplanting av peoner (rot)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal plante flere peoner i hagen. De har dårlig utvalg på Hageland, så jeg tenkte å kjøpe på nett. Da er det røtter man får. Det står forkultivering fra mars-april, og direkteutplanting fra mai-juni. Jeg bor i Trøndelag, nær fjorden (så senere vår enn Østlandet, men jeg bor ikke på fjellet). Forkultivering skal visst være rundt 10 grader, og det har jeg ikke mulighet til. 
Er det noen som har erfaring med peoner - bør jeg kjøpe dem litt lengre ut på våren, og plante dem rett ut? Eller er det bedre å forkultivere inne, selv om temperaturen blir for høy? Jeg kan jo herde dem før de plantes ut. 

Anonymkode: 3ffa9...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ville enten kjøpt litt senere på våren. Da kan du få tak i noen som allerede er pottet opp (også på nettbutikker). Du risikerer at utvalget er dårligere da.

Du kan også kjøpe barrøtter, potte de opp og sette de rett ut på et litt skjermet sted (eller med ei blank kasse over seg med lufting i bunn). Blant annet garden living sine sider har noen gode guider til barrotsstauder :)

Anonymkode: 37b4a...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.3.2025 den 12.45):

Ville enten kjøpt litt senere på våren. Da kan du få tak i noen som allerede er pottet opp (også på nettbutikker). Du risikerer at utvalget er dårligere da.

Du kan også kjøpe barrøtter, potte de opp og sette de rett ut på et litt skjermet sted (eller med ei blank kasse over seg med lufting i bunn). Blant annet garden living sine sider har noen gode guider til barrotsstauder :)

Anonymkode: 37b4a...56c

Takk for tips, jeg skal sjekke! Jeg har tenkt jeg og vente litt med å kjøpe, men jeg ser jo at utvalget blir stadig dårligere allerede… 

Her er det frostnetter fremdeles, så jeg tør ikke sette noe utendørs ennå, selv om det står under plast. 
Alternativet er evt om jeg kan overtale foreldrene mine til ha ha dem nede i kjelleren sin… det kunne fungere! 

Anonymkode: 3ffa9...4b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...