Gå til innhold

Imovane

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor lenge neste dag er man trøtt av Imovane? Jeg tok 1 i går i 22 tiden og er zombie til godt over lunsj.

evt andre medisiner som er bedre og ikke blir så zombie av og ikke vanedannende?

Anonymkode: fa542...cb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Drikk mye vann om morgenen! Jeg får null hangover av imovane, men tar det kun i krisetilfeller, da jeg ikke ønsker å bli avhengig. Vallergan, som skal være mildere, gir meg en enorm hangover. Har du forsøkt melantonin? Ellers ville jeg tatt et søvnkurs, de fleste kommuner skal ha tilbud om dette. Medisin hjelper ingenting dersom søvnvanene er dårlige.

Anonymkode: cfee1...368

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seroquel kan i lave doser brukes off label som sove sovemedisin. Mange har godt nytte av den og er ikke fysisk avhengighetsskapende. Er et C preparat. Prat gjerne med legen om det. I starten blir man litt zombie, men det går over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har fått resept på kvetipatin pga er utrolig om kveldene og får ikke sove etter en periode med sykdom og uheldige bivirkninger av medisiner.

Noen har prøvd disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Drikk mye vann om morgenen! Jeg får null hangover av imovane, men tar det kun i krisetilfeller, da jeg ikke ønsker å bli avhengig. Vallergan, som skal være mildere, gir meg en enorm hangover. Har du forsøkt melantonin? Ellers ville jeg tatt et søvnkurs, de fleste kommuner skal ha tilbud om dette. Medisin hjelper ingenting dersom søvnvanene er dårlige.

Ja prøvde 5 mg melatonin i går. Hvorfor mye vann?

jeg har aldri slitt med dette før sykdom og medisiner som dessverre gjorde meg hyper og insomnia 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
StumpyHero skrev (4 minutter siden):

Seroquel kan i lave doser brukes off label som sove sovemedisin. Mange har godt nytte av den og er ikke fysisk avhengighetsskapende. Er et C preparat. Prat gjerne med legen om det. I starten blir man litt zombie, men det går over. 

Er det fæle bivirkninger? Ser det er det samme som kvetipatnin? Er zombie på Imovane og vil ikke være det pga jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvor lenge neste dag er man trøtt av Imovane? Jeg tok 1 i går i 22 tiden og er zombie til godt over lunsj.

evt andre medisiner som er bedre og ikke blir så zombie av og ikke vanedannende?

Veldig rart da imovane er innsovning. Tror ikke det finnes sovemedisiner som gir mindre hang over. Hva slags medisiner ser du etter? Hvorfor tok du imovane i utgangspunktet? Tok du kun det, eller andre medisiner i tillegg? 

Anonymkode: e0e4b...bdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Eksisterer fortsatt valergan ? Trodde det var tatt vekk av markedet, men da ga enormt med hang over ja. Jeg bruker melatonin og imovane. Imovane for innsovning, når tankekjøret tar meg på natten  og jeg ikke får sove, men alltid melatonin. Aldri hørt om noen som får hang over av imovane før. Men kan få litt metall smak i munnen, så ja, masse vann . 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er det fæle bivirkninger? Ser det er det samme som kvetipatnin? Er zombie på Imovane og vil ikke være det pga jobb

Ja, mange går opp mye i vekt av seroquel/quetiapin. Ikke la legen sette deg på denne med mindre det er høyst nødvendig... Jeg sto på den selv for søvn, gikk opp 30 jævla kilo. Og ikke tenk at du kommer til å klare deg fint, det trodde jeg også, var nøye med matinntaket, men det gikk over stokk og stein. Det er som med remeron og zyprexa, de fleste går opp i vekt. 

Anonymkode: 37693...5d4

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja prøvde 5 mg melatonin i går. Hvorfor mye vann?

jeg har aldri slitt med dette før sykdom og medisiner som dessverre gjorde meg hyper og insomnia 

Tok du melatonin og imovane? Sikker på det ikke er melatonin som henger igjen og gjør deg trøtt da? Jeg tar denne blandingen selv, nettopp fordi det ikke hjelper med imovane om en våkner av mareritt etter 4 timer og det er ute av kroppen. 
drikk 2-3 glass vann? Ha litt elektrolytter? Ta en sink tablett om du har dårlig smak i munnen av imovane. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Tok du melatonin og imovane? Sikker på det ikke er melatonin som henger igjen og gjør deg trøtt da? Jeg tar denne blandingen selv, nettopp fordi det ikke hjelper med imovane om en våkner av mareritt etter 4 timer og det er ute av kroppen. 
drikk 2-3 glass vann? Ha litt elektrolytter? Ta en sink tablett om du har dårlig smak i munnen av imovane. 

Jeg tar begge deler ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ja, mange går opp mye i vekt av seroquel/quetiapin. Ikke la legen sette deg på denne med mindre det er høyst nødvendig... Jeg sto på den selv for søvn, gikk opp 30 jævla kilo. Og ikke tenk at du kommer til å klare deg fint, det trodde jeg også, var nøye med matinntaket, men det gikk over stokk og stein. Det er som med remeron og zyprexa, de fleste går opp i vekt. 

Anonymkode: 37693...5d4

Hjalp den på tankekjør så du ikke hadde det på kvelden? Og hjalp de for søvn?

jrh gjesper og er skikkelig trøtt til tider men når det er leggetid så våkner jeg til av gnagende uro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ble skikkelig "bakfull" av melatonin (på resept). Bruker Imovane i ny og ne, merker kun litt bitter smak i munnen om morgenen, ellers i fin form.

Min lege er veldig restriktiv i forhold til Imovane, får ta max 2 pr. uke. Jeg tar vel ca. 4 pr. mnd. Ofte klarer det seg å ta en halv tablett også.

Anonymkode: 75000...7a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tar begge deler ja

Ja, men du vet at du får hang over av imovane? Ikke blandingen, ikke melatonin, men av innsovningstabletten imovane? Som alle elsker og som er skummelt vanedannende fordi ingen/ få merker noe bivirkninger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ble skikkelig "bakfull" av melatonin (på resept). Bruker Imovane i ny og ne, merker kun litt bitter smak i munnen om morgenen, ellers i fin form.

Min lege er veldig restriktiv i forhold til Imovane, får ta max 2 pr. uke. Jeg tar vel ca. 4 pr. mnd. Ofte klarer det seg å ta en halv tablett også.

Anonymkode: 75000...7a4

Halv tablett smaker jævlig 🤣 ja gjør det ofte selv, prøver først med en halv for og få resepten til og vare lenger. Sovner noen ganger av en halv, og det er supert. Men.. må legge den bakerst på tungen, drikke vann, og så spise en Sjokade bit rett etterpå, ellers holder smaken meg våken 😂 

aldri fått noe hang over av imovane , men har begynt og ta melatonin i tillegg. Ofte litt ubrukelig før 2 kopper kaffe. Det kommer av melatonin/ blanding, IKKE av imovane. 
ja, tror alle leger har blitt fryktelig strenge, alt er jo digitalt. Min forrige fastlege ( gått av med pensjon nå) fikk litt kjeft fordi det ble oppdaget at han generelt hadde vært litt « raus» . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hjalp den på tankekjør så du ikke hadde det på kvelden? Og hjalp de for søvn?

jrh gjesper og er skikkelig trøtt til tider men når det er leggetid så våkner jeg til av gnagende uro

Våkner du av gnagende uro begynner dette å ligne en type angst. Jeg har det likt og har generalisert angstlidelse med et enormt tankekjør. Tror du kan gjøre lurt i å snakke med fastlegen om en henvising til psykolog. Det er godt mulig du ikke lider av et søvnproblem, men et angstproblem. Søvnen vil bli bedre når du mestrer angsten. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I starten stoppet tankekjøret opp ja og de slo meg helt ut. Tok de en time før jeg skulle legge meg. Bruker jeg de over tid så blir jeg sint i toppen og effekten på søvn avtar, men det er sjelden bivirkning og bare slik jeg reagerer på antipsykotikum dessverre. Reagerer likt på remeron. Jeg kan bruke de ved behov, men jeg må ha minst 1 dag mellom hver tabelett. 

Alle medisiner kan ha fæle bivirkninger og alle medisiner som gjør deg søvnig kan gjøre deg zombie i oppstartsfasen. Jeg blir ikke hangover på seroquel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Du kan be om å få bytte til Stilnoct (zolpidem). Det er også z-hypnotika som Imovane (zopiklon), men den har kortere halveringstid. Av medisin som ikke er avhengighetsskapende bruker jeg Mirtazapin, som er en atypisk antidepressiva med lite bivirkninger.

Har selv prøvd:

Melatonin (circadin resept fra lege) : Ga ingen virkning. Ser i ettertid at det var depot så ingen overaskelse at det ikke hjalp for innsovning. 

Vallergan: som ikke hjalp på innsovning, men ble helt zombie på dagtid med "hangover", fatigue og søvnighet. 

OBS: Viktig at man legger seg å sover etter inntak av Z-hypnotika, da det ellers kan føre til blackout.  Må ikke inntas i sammenheng med alkohol pga fare for pustestans. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har fått resept på kvetipatin pga er utrolig om kveldene og får ikke sove etter en periode med sykdom og uheldige bivirkninger av medisiner.

Noen har prøvd disse?

De er helt jævlig. Der er ikke forenelig med liv.

Anonymkode: 7331a...295

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De er helt jævlig. Der er ikke forenelig med liv.

Anonymkode: 7331a...295

Ok? Jeg er litt kjørt psykisk for tiden så legen har akkurat skrevet de ut til meg. Ikke prøvd enda. Hvor lenge sitter de i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...