Gå til innhold

Sykemelding eller beh.dager

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det noen her som vet forskjellen på sykemelding og beh.dager med tanke på rettigheter? Kam jeg bruke egenmelding når jeg har beh.dager f.eks?

Takk for svar! PS, hverken psykolog eller fastlege kunne svare på dette og jeg finner ikke noe svar på Google på akkurat dette. 

Anonymkode: 2f181...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Egenmelding kan kun brukes i arbeidsgiverperioden. Så hvis du har blitt sykmeldt på enkeltstående beh. dager og ikke brukt opp arbeidsgiverperioden, kan du bruke egenmelding. Obs; arbeidsgiverperioden er 12 dager ved sykmelding på enkeltstående beh. dager. 

Men har du vært sykmeldt på enkeltstående beh. dager over 12 dager (utover arbeidsgiverperioden), kan du ikke bruke egenmelding.

Anonymkode: c4fdd...02a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

beh.dager?

Anonymkode: 2ec55...fcf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

beh.dager?

Ja, tror det heter det. At man får en slags sykemelding for selve behandlingsdagen. Fastlegen kalte det behandlingsdager. At man kan enten få sykemelding eller behandlingsdager. Men jeg forsøker å finne ut forskjellen. 

Om jeg sykemeldes 20% som utgjør en dag i uken så kan jeg jo allikevel jobbe etter psykologtimen? Jeg fyller bare ut at jeg jobbet f.eks halv dag da den dagen jeg egentlig er sykemeldt?

Ved behandlingsdager så er man borte fra jobb hele dagen. Men hva med egenmelding i tilfelle man blir syk? Kan man bruke egenmelding samme uka man har en behandlingsdag f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

beh.dager?

Behandlingsdager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Egenmelding kan kun brukes i arbeidsgiverperioden. Så hvis du har blitt sykmeldt på enkeltstående beh. dager og ikke brukt opp arbeidsgiverperioden, kan du bruke egenmelding. Obs; arbeidsgiverperioden er 12 dager ved sykmelding på enkeltstående beh. dager. 

Men har du vært sykmeldt på enkeltstående beh. dager over 12 dager (utover arbeidsgiverperioden), kan du ikke bruke egenmelding.

Herlighet, det er noe fatalt galt med meg for jeg klarer ikke å forstå dette 😓 Jeg leser hva du skriver og det er sikkert godt forklart, allikevel er jeg alt for pudding i hodet til å forstå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så om jeg er sykemeldt på enkeltstående beh.dager i 1 mnd så kan jeg ikke benytte egenmelding?

Men her snakker du kun om sykemelding? Er ikke beh.dager noe annen form for sykemelding?

Beklager dumme spørsmål 🫣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, tror det heter det. At man får en slags sykemelding for selve behandlingsdagen. Fastlegen kalte det behandlingsdager. At man kan enten få sykemelding eller behandlingsdager. Men jeg forsøker å finne ut forskjellen. 

Om jeg sykemeldes 20% som utgjør en dag i uken så kan jeg jo allikevel jobbe etter psykologtimen? Jeg fyller bare ut at jeg jobbet f.eks halv dag da den dagen jeg egentlig er sykemeldt?

Ved behandlingsdager så er man borte fra jobb hele dagen. Men hva med egenmelding i tilfelle man blir syk? Kan man bruke egenmelding samme uka man har en behandlingsdag f.eks?

Ja, det heter behandlingsdager, eller mer presist "sykmeldt på enkeltstående behandlingsdager". Ved 20% sykmelding kan du som du sier; jobbe etter psykologtimen. Om du kan det med enkeltstående behandlingsdager er jeg usikker på. Vedr. egenmelding har jeg svart over her; har du ikke brukt opp arbeidsgiverperioden kan du bruke egenmeldingsdager, også samme uka som du har en behandlingsdag. Har du brukt opp arbeidsgiverperioden kan du ikke bruke egenmeldingsdager. Men er du 20% sykmeldt, kan du ikke bruke egenmeldingsdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må nesten sjekke med hva som ståri personalhåndboken på jobben din. Ofte kan ansatte få fri med lønn ved legetimer.

Det er ikke normalt å få sykemelding (behandlingsdager er sykemelding, siden fraværet er for nødvendig medisinsk behandling) en hel dag for behandling som ikke tar hele dagen (inkludert reise). Hvis du ikke jobber 100% på dagtid er det forventet at du legger avtaler til fritiden din.

Anonymkode: 335f7...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så om jeg er sykemeldt på enkeltstående beh.dager i 1 mnd så kan jeg ikke benytte egenmelding?

Men her snakker du kun om sykemelding? Er ikke beh.dager noe annen form for sykemelding?

Det er bare en annen form for sykmelding. Det er fortsatt sykmelding. 
De 12 dagene som utgjør arbeidsgiverperioden, er behandlingsdagene som telles. Så er du sykmeldt på enkeltstående behandlingsdager en dag i uka, så blir det 4 dager på en måned, og du vil ha brukt opp arbeidsgiverperioden på ca 3 måneder. Bruker du egenmeldingsdager innimellom her, så blir disse også regnet med, så da vil du ha brukt opp arbeidsgiverperioden raskere.
Eks. 
Sykmeldt enkeltstående beh. dag hver onsdag. Blir syk og må bruke egenmelding fredag i uke 2 i perioden.
I løpet av første måneden har du da brukt 4 dager (behandlingsdager) + 1 dag (egenmelding) = 5 dager av arbeidsgiverperioden, og har igjen 7 dager av arbeidsgiverperioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det heter behandlingsdager, eller mer presist "sykmeldt på enkeltstående behandlingsdager". Ved 20% sykmelding kan du som du sier; jobbe etter psykologtimen. Om du kan det med enkeltstående behandlingsdager er jeg usikker på. Vedr. egenmelding har jeg svart over her; har du ikke brukt opp arbeidsgiverperioden kan du bruke egenmeldingsdager, også samme uka som du har en behandlingsdag. Har du brukt opp arbeidsgiverperioden kan du ikke bruke egenmeldingsdager. Men er du 20% sykmeldt, kan du ikke bruke egenmeldingsdager.

Takk for svar 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må nesten sjekke med hva som ståri personalhåndboken på jobben din. Ofte kan ansatte få fri med lønn ved legetimer.

Det er ikke normalt å få sykemelding (behandlingsdager er sykemelding, siden fraværet er for nødvendig medisinsk behandling) en hel dag for behandling som ikke tar hele dagen (inkludert reise). Hvis du ikke jobber 100% på dagtid er det forventet at du legger avtaler til fritiden din.

Hos oss er det stadig sykmelding på enkeltstående behandlingsdager; typisk psykomotorisk fysioterapi/kiropraktor hvor den sykmeldte må hvile en god stund etter behandling eller psykolog hvor den sykmeldte trenger ro etter timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei. Du trenger ikke føle at du må gi meg en slags preken om dette, jeg har en dialog med fastlegen min som selv mente det var nødvendig med sykemelding eller sykemeldt på enkeltstående beh.dager. Han visste derimot ikke så godt forskjellen på disse i forhold til rettigheter, derfor jeg spør om det fordi jeg liker å planlegge.Du må nesten stole på at fastlegen min fyller ut en sykemelding av en god grunn og ikke fordi jeg skal daffe rundt etter psykolgtimen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hei. Du trenger ikke føle at du må gi meg en slags preken om dette, jeg har en dialog med fastlegen min som selv mente det var nødvendig med sykemelding eller sykemeldt på enkeltstående beh.dager. Han visste derimot ikke så godt forskjellen på disse i forhold til rettigheter, derfor jeg spør om det fordi jeg liker å planlegge.Du må nesten stole på at fastlegen min fyller ut en sykemelding av en god grunn og ikke fordi jeg skal daffe rundt etter psykolgtimen 😊

Og det er helt i orden. Det er du selv som foreslår å jobbe etter psykologtimen.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei for du kan bare få sykemelding om du faktisk er syk og ikke for at du skal kunne gå i behandling en gang i uka. Les her:

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/alternativer-til-sykmelding-tilrettelegging-egenmelding-pleiepenger-mfl/behandlingsdager

Anonymkode: ef09d...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Nei for du kan bare få sykemelding om du faktisk er syk og ikke for at du skal kunne gå i behandling en gang i uka. Les her:

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/sykmelderveileder/alternativer-til-sykmelding-tilrettelegging-egenmelding-pleiepenger-mfl/behandlingsdager

Og hadde jeg vært frisk hadde jeg ikke trengt timene til psykolog 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og hadde jeg vært frisk hadde jeg ikke trengt timene til psykolog 😉

Jeg håper på at du gjør det vanskelig med vilje og at du faktisk forstår hva som menes med å være syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er du sykemeldt uansett grad kan du ikke bruke egenmelding om du blir syk. Da må du ha ny sykemelding. Behandlingsdager kan du bruke om du ikke er istand til å arbeide etter behandlingen. Er du istand til å jobbe kvalifiserer du ikke for behandlingsdager. Du har krav på fri, men arbeidsgiver kan gi deg fri uten lønn. Det enkleste er å avtale å jobbe timene inn i løpet av uka, om du har mulighet til det.

Anonymkode: bdd1c...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg håper på at du gjør det vanskelig med vilje og at du faktisk forstår hva som menes med å være syk.

Jeg forstår veldig godt hva som menes med å være syk. Nå var jeg ikke ute etter din mening om du synes jeg er syk nok til sykemelding heller. Som sagt; stol på at fastlegen min vet å vurdere dette bedre enn deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I motsetning til de andre her så mener jeg at du kan bruke egenmelding når du har sykemelding på behandlingsdager. Mener at denne typen sykemelding ikke «teller» på sykepengeperioden din, men kan være jeg tar feil (for jeg fikk ikke gå over på behandlingssykemelding etter et år sykemeldt…). Ville snakket med NAV, eneste måte å få endelig svar på det.. 

Anonymkode: 3384f...67b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...