Gå til innhold

Hvorfor har vi ikke flere "remote" / desentraliserte 100% hjemmekontor stillinger i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Utrolig mange kontorjobber her i landet, som man i grunn kan utføre fra hvor som helst. Må jo være veldig greit for folk som bor ute i distriktene, og generelt steder der jobbene ikke vokser på trær. 

Etter COVID har jeg blitt nærmest 100% overbevist om at vi har for mange jobber som ikke trenger fysisk oppmøte. Var litt tvilende før, men nå  er jeg ganske overbevist. 

Anonymkode: dbd82...b7f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Enig. Jeg kan gjøre min jobb fra hvor som helst, så hvorfor skal ikke et firma ute i et distrikt som trenger min kompetanse ansette meg, når man likevel ikke trenger å være på kontoret?

Anonymkode: ff19b...479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kunne uten problemer gjort jobben min fra utelukkende hjemmekontor, men den ekstremt ekstroverte sjefen insisterer på å kunne kikke oss over skulderen og ha oss på stram line. Veldig slitsomt, produktiviteten er langt lavere på det bråkete kontoret.. 

Anonymkode: 75d7c...f92

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg kunne uten problemer gjort jobben min fra utelukkende hjemmekontor, men den ekstremt ekstroverte sjefen insisterer på å kunne kikke oss over skulderen og ha oss på stram line. Veldig slitsomt, produktiviteten er langt lavere på det bråkete kontoret.. 

Anonymkode: 75d7c...f92

Samme her! Kan jobbe fra hvor som helst, men det er visst så viktig at vi er på kontoret. Selv om mistrivselen er høy og sykefraværet all time high pga åpent landskap, bråkete lokaler og det «geniale» konseptet med free  seating. Jobber så mye bedre hjemmefra.. 

Anonymkode: ad596...b3c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

``Hvorfor har vi ikke flere "remote" / desentraliserte 100% hjemmekontor stillinger i Norge?``

Vanskligere å følge opp ansatte, spesielt med tanke på de som vil sluntre unna arbeidet sitt.

Vanskligere å ``komme seg bort`` fra jobb da den er hvor du da bor.

Mange liker kollegaer og har venner på jobb.

Noen liker rutinen det å dra på jobben medfører (treffe folk, innom en plass for en kopp kaffe, osv.)

Ikke alle som bor slik at de ønsker å være hjemme hele tiden.

Hjemmekontor kan være en kjekt for mange, mange jobber også mere effektivt hjemme uten oversyn og bråk rundt seg, men ikke alle og ikke alle arbeidsplasser er like.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vanskeligere for arbeidsgiver å følge opp ansatte på hjemmekontor, arbeidsgiver har tross alt mange forpliktelser ovenfor ansatte. En god leder som er på vil selvfølgelig også ha god kommunikasjon med sine ansatte.

Anonymkode: 4192e...bb3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er for bra for miljøet. Mangle vil da slippe å kjøre i timesvis hver dag. Så viktig er det.

Anonymkode: 47383...f82

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er for bra for miljøet. Mangle vil da slippe å kjøre i timesvis hver dag. Så viktig er det.

Anonymkode: 47383...f82

Det er faktisk overraskende at ikke dette argumentet blir snakket mer om. For en miljøgevinst det kunne vært om de som kunne jobbet hjemmefra, i hvert fall delvis. Biltrafikken må jo bli markant redusert, som er akkurat det man vil? 

Anonymkode: ad596...b3c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi vi i Norge jevnt over er trege på å omstille oss. Det måtte en pandemi til for å få det såpass bra som det er i dag. Flere skriver at det er vanskeligere å følge opp folk på hjemmekontor, men vi har i grunnen aldri hatt bedre oppfølging. På arbeidsplassen så vi knapt sjefen, han var enten på reise, i møte eller satt på kontoret sitt mens resten var i landskap. Fra hjemmekontor har vi faste oppfølgingsmøter på Teams. I tillegg har vi jobber som er lette å følge med på om faktisk gjøres, så sjefen fikk heldigvis også med seg at det ble gjort mye mer under pandemien. 

Anonymkode: 4951a...237

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I tillegg til at hjemmekontor hadde løst rushtidstrafikken så ville arbeidsgivere spart mye penger ved å slippe å leie rådyre kontorplasser og parkeringsplasser. 

I tillegg vil økt bruk av hjemmekontor kunne løst problemet med dyre boligpriser i byene, og vi kunne tatt i bruk hele landet på en bedre måte. 

Anonymkode: 03996...69b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ansatte hos oss som jobber 100% fra hjemmekontor og som ikke bor i nærheten. Stillingene deres ble ikke lyst ut med den muligheten, men de var såpass gode kandidater at de ble ansatt til tross for kun mulighet for hjemmekontor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
c_buk skrev (32 minutter siden):

Vi har ansatte hos oss som jobber 100% fra hjemmekontor og som ikke bor i nærheten. Stillingene deres ble ikke lyst ut med den muligheten, men de var såpass gode kandidater at de ble ansatt til tross for kun mulighet for hjemmekontor. 

Det er der arbeidsgivere må begynne å tenke annerledes. Vår sjef innså det til slutt, at det er ikke noe "til tross for", men på mange måter et gode også for arbeidsgiver at en ansatt ikke trenger kontorplass. Så lenge jobben egner seg for hjemmekontor, og blir gjort. 

Noe som minner meg om en sjef en gang som sa "du er jamen flink selv om du er introvert". Som om det lå en motsetning der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er der arbeidsgivere må begynne å tenke annerledes. Vår sjef innså det til slutt, at det er ikke noe "til tross for", men på mange måter et gode også for arbeidsgiver at en ansatt ikke trenger kontorplass. Så lenge jobben egner seg for hjemmekontor, og blir gjort. 

Noe som minner meg om en sjef en gang som sa "du er jamen flink selv om du er introvert". Som om det lå en motsetning der.

Jeg er helt enig med deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ingen vil gå med på dette her, men det er faktisk slik at en stor andel ikke egner seg på hjemmekontor - de blander privatliv og arbeidsliv. Det ødelegger for mange av oss, uheldigvis, men de som er ineffektive på hjemmekontor er verre enn vi er på kontoret.

Anonymkode: 50598...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Utrolig mange kontorjobber her i landet, som man i grunn kan utføre fra hvor som helst. Må jo være veldig greit for folk som bor ute i distriktene, og generelt steder der jobbene ikke vokser på trær. 

Etter COVID har jeg blitt nærmest 100% overbevist om at vi har for mange jobber som ikke trenger fysisk oppmøte. Var litt tvilende før, men nå  er jeg ganske overbevist. 

Anonymkode: dbd82...b7f

Du kan jo bare skape din egen arbeidsplass og jobbe hjemmefra. Du er ikke nødt til å jobbe for noen andre om deres ordninger ikke passer deg.

Anonymkode: e5c9c...fae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...