Gå til innhold

BHT og legejournal

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg var nylig hos BHT for sjekk og da fikk jeg beskjed om å signere på et ark der det står at de kan innhente legejournalen min hos fastlegen.

Er det lov? Jeg har ikke noe å skjule sånt sent, men synes ikke at dette er noe jobben min skal ha tilgang på.

Er dette vanlig? Jeg har kontaktet foreningen men fikk ikke noe svar der.

Anonymkode: 2db2a...ca7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Altså, de har jo lov til å be om at du samtykker til dette, men du vel ikke signere.

Anonymkode: 87b0e...978

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Altså, de har jo lov til å be om at du samtykker til dette, men du vel ikke signere.

Det er akkurat det. Jeg vil ikke signere, men har fått beskjed om å enten signere eller beholde jobben. 

Det er flere som har blitt tvunget til dette. Finnes det en hjemmel mot det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det er akkurat det. Jeg vil ikke signere, men har fått beskjed om å enten signere eller beholde jobben. 

Det er flere som har blitt tvunget til dette. Finnes det en hjemmel mot det? 

Er dette en jobb som krever bestått helseattest? Da kan det hende at det er spesielle regler, men sånn til vanlig kan jeg aldri tenke meg at man kan kreve journalen til en ansatt eller true med oppsigelse.

Hva er begrunnelsen for at de behøver hele journalen? Det må jo foreligge en god grunn til at det er behov for hele sykdomshistorien til en ansatt. Dersom det er noe spesifikt de skal følge opp, som vond rygg f.eks. gir det mening at de vil høre om det finnes noe historikk på dette, men det er ingen grunn til at de skal ha hele journalen. At du f.eks. fikk skrevet ut p-piller som 16-åring er ikke noe bedriftshelsetjenesten har behov for å vite.

Fagforeningen må da ta rede på dette, de har jurister tilknyttet som bør kunne regelverket, eller i hvert fall ha kompetanse til å finne ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Er dette en jobb som krever bestått helseattest? Da kan det hende at det er spesielle regler, men sånn til vanlig kan jeg aldri tenke meg at man kan kreve journalen til en ansatt eller true med oppsigelse.

Hva er begrunnelsen for at de behøver hele journalen? Det må jo foreligge en god grunn til at det er behov for hele sykdomshistorien til en ansatt. Dersom det er noe spesifikt de skal følge opp, som vond rygg f.eks. gir det mening at de vil høre om det finnes noe historikk på dette, men det er ingen grunn til at de skal ha hele journalen. At du f.eks. fikk skrevet ut p-piller som 16-åring er ikke noe bedriftshelsetjenesten har behov for å vite.

Fagforeningen må da ta rede på dette, de har jurister tilknyttet som bør kunne regelverket, eller i hvert fall ha kompetanse til å finne ut av dette.

Takk for svar. 

Det er en jobb som krever helseattest, men det er ikke begrunnet hvorfor de krever det. Det er mange som har blitt tvunget til å signere for å beholde jobben. Nå er det min tur. Jeg har sagt at jeg trengte litt tid før jeg signerer men fikk da beskjed om at det må signeres innen neste uke eller se meg om etter en annen jobb. 

Foreningen har dessverre vært ubrukelig på dette. Dette har pågått i ett års tid nå og foreningen har ikke gjort noe for oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det hadde jeg ikke akseptert. 

Anonymkode: 82202...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

At de ber om tillatelse til å hente den, betyr ikke at de faktisk gjør det. Og BHT har fullstendig taushetsplikt, også ovenfor arbeidsgiver.

Anonymkode: 13c6d...f34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...