AnonymBruker Skrevet 20. mars #1 Del Skrevet 20. mars Jeg hadde 143/81 , litt høyt. Men jeg vet jeg pleier å få høyere hos legen. Er 37 år. Burde jeg sjekke det snart igjen? Anonymkode: 5bdfb...b7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #2 Del Skrevet 20. mars Hvitt frakk-blodtrykk. Om du bør sjekke det snart igjen er mellom deg og legen din. Anonymkode: dbdea...0c7 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #3 Del Skrevet 20. mars Hvor var du når du målte 143/81? Ikke spesielt høyt. Satt du rolig i 5-10 min først? Satt du uten kryssede ben og uten mobil? Mange får høyere trykk hos legen, vi kaller det kontortrykk (white coat syndrome), det er ganske vanlig. Anonymkode: 2e388...a56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #4 Del Skrevet 20. mars Jeg har alltid høyt blodtrykk hos legen. Har kjøpt måler hjemme (som måler tre ganger og tar snittet), og der er blodtrykket helt fint. Har vist dette til legen og vi har avtalt at jeg skal måle hjemme (gikk på blodtrykkstabletter for et par år siden, da var det skyhøyt hos legen og da var det også altfor høyt hjemme når jeg målte, men etter at jeg gikk ned i vekt så har jeg kunnet slutte med tabletter). Var på sykehus nettopp, og da måtte jeg si (for de kjenner meg jo ikke) at blodtrykket mitt ALLTID er høyt når det måles sånne steder. "Det er vi vant til, vi reagerer ikke før det er skikkelig høyt ofte", svarte sykepleieren da Er jo greit å følge med, men jeg synes ikke ditt trykk var alarmerende høyt - ihvertfall ikke så lenge undertrykket ditt ikke var verre. Anonymkode: bd4f1...248 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #5 Del Skrevet 20. mars Ja, sjekk det igjen om ikke så lenge. Gjør blodtrykk øker sjansen for hjertesykdom, så det er greit å være sikker. Anonymkode: 432d0...601 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #6 Del Skrevet 20. mars Var legen kjekk? Anonymkode: 24e4c...1b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlternativX Skrevet 20. mars #7 Del Skrevet 20. mars Hva sa legen da? Hvis du ikke fikk noe beskjed om det, så er det nok greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #8 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Var legen kjekk? Anonymkode: 24e4c...1b1 Nei det var dame. Min forrige lege var kjekk, da fikk heg sky høy puls. Han var nok årsaken da😅 Jeg er sank, 168 og 61 kg, trener. Likevel har jeg det blodtrykket. Min mor har høyt så ligger vel familiært. Anonymkode: 5bdfb...b7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #9 Del Skrevet 20. mars AlternativX skrev (1 minutt siden): Hva sa legen da? Hvis du ikke fikk noe beskjed om det, så er det nok greit. Hun sa at det var akkurat i grenseland men siden jeg var litt engstelig for lege antok hun det var det. Så ble ingen videre sjekk. Anonymkode: 5bdfb...b7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #10 Del Skrevet 20. mars Vel, hva sa legen da? Hvis han/hun ikke reagerte på det så er det vel ikke nødvendig. Jeg har aldri hatt forhøyet blodtrykk hos legen bare av den grunn at jeg er der. Men, går på medisiner for høyt blodtrykk. Jeg målte høyt, det høyeste hos legen var 180/114 og da fikk jeg hjem blodtrykksmåler som måler gjennom 24 timer. Og jeg hadde aldri vært under 160/100 på døgnet, ikke ens når jeg sov. Anonymkode: 49495...7cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #11 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun sa at det var akkurat i grenseland men siden jeg var litt engstelig for lege antok hun det var det. Så ble ingen videre sjekk. Anonymkode: 5bdfb...b7c Høres fornuftig ut. Er nok ingenting å stresse med. Anonymkode: 74a32...c0b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #12 Del Skrevet 20. mars Du kan måle blodtrykket på apotek for å ikke bruke legetime for det. Anonymkode: 49495...7cc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #13 Del Skrevet 20. mars Man behandler ikke et blodtrykk på 143/81 uansett, så selv om det skulle stemme så trengs det fortsatt ikke behandles. "Legemiddelbehandling anbefales hos alle med systolisk BT≥160 mmHg og/eller diastolisk BT≥100, samt ved BT ≥140/90 mmHg når det foreligger påvist organskade og/eller diabetes." https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/forebygging-av-hjerte-og-karsykdom/legemidler-ved-primaerforebygging-av-hjerte-og-karsykdom/legemiddelbehandling-av-hoyt-blodtrykk Jeg har hatt 140/90 fra jeg var 16 selv om jeg alltid har vært slank og godt trent. Når etter svangerskap når jeg er i grenseland overvektig (men har nylig født altså) og veldig utrent i forhold til vanlig OG akkurat gjennomgått alvorlig svangerskapsforgiftning med trykk på 190/150, så er blodtrykket plutselig blitt 120/80 umedisinert 🤣🤣 Forstå det den som kan. Anonymkode: 0ffa9...5c7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #14 Del Skrevet 20. mars Det der ville jeg ikke tenkt på engang. Anonymkode: 10f2b...a71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #15 Del Skrevet 20. mars Vanlig ja. Og mange ganger sitter man ikke lenge nok før blodtrykket måles. Anonymkode: 18618...1b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #16 Del Skrevet 20. mars Jeg hadde ca det samme hos legen, og fikk beskjed om å bestille ny time om noen mnd for å kontrollere det. Samme alder som deg. Anonymkode: aae33...cae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #17 Del Skrevet 20. mars Måler blodtrykk hjemme, og rapporterer til legen. Får skyhøyt på legetime fordi jeg er stressa der. Anonymkode: 45263...7f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #18 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Man behandler ikke et blodtrykk på 143/81 uansett, så selv om det skulle stemme så trengs det fortsatt ikke behandles. "Legemiddelbehandling anbefales hos alle med systolisk BT≥160 mmHg og/eller diastolisk BT≥100, samt ved BT ≥140/90 mmHg når det foreligger påvist organskade og/eller diabetes." https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/forebygging-av-hjerte-og-karsykdom/legemidler-ved-primaerforebygging-av-hjerte-og-karsykdom/legemiddelbehandling-av-hoyt-blodtrykk Jeg har hatt 140/90 fra jeg var 16 selv om jeg alltid har vært slank og godt trent. Når etter svangerskap når jeg er i grenseland overvektig (men har nylig født altså) og veldig utrent i forhold til vanlig OG akkurat gjennomgått alvorlig svangerskapsforgiftning med trykk på 190/150, så er blodtrykket plutselig blitt 120/80 umedisinert 🤣🤣 Forstå det den som kan. Anonymkode: 0ffa9...5c7 Hjelpes såpass, så godt å høre noen slanke med høyt blodtrykk også. Jeg spiser sunt, løper jevnlig og turnet i alle år. Likevel skal jeg ha 140/83. Syntes bare det høres høyt ut. Jeg stresser fort og opplevd litt mye, pluss hatt endel panikkanfall. Jeg tenkte å kjøpe en blodtrykkdmåler. Hadde også svangerskapsforgiftning med mitt siste barn. Det sies vel at de med svangerskapsforgiftning kan få høyt blodtrykk senere i livet. Ts Anonymkode: 5bdfb...b7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #19 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vanlig ja. Og mange ganger sitter man ikke lenge nok før blodtrykket måles. Anonymkode: 18618...1b7 Jeg kan sitte en time der og muligens få det enda verre. Jeg er rar men jeg får høyt blodtrykk bare av å se måleren og når den skal klemme. 🫡 Anonymkode: 5bdfb...b7c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #20 Del Skrevet 20. mars Jeg har også det der. Jeg hater å gå til legen, og det vises på blodtrykksmålingene. Sist målte hun to ganger etter hverandre. Det var høyt første gang, og enda høyere andre gang, for da stresset jeg på grunn av den første målingen. 😅 Anonymkode: 6c64c...3d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå