Gå til innhold

Arr etter selvskading

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har masse arr på beina etter selvskading i ungdommen. Jeg skammer meg voldsomt over disse og er livredd for at noen rundt meg skal se.

Er nå 30 + og opplever det som utrolig hemmende. Har så lyst til å gå i svømmehallen med barna, i kortbukse om sommeren og kunne føle meg fri.

Noen som har erfaring med behandlinger som kan virke eller lignende?

Anonymkode: 56c17...f2d

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har masse arr på beina etter selvskading i ungdommen. Jeg skammer meg voldsomt over disse og er livredd for at noen rundt meg skal se.

Er nå 30 + og opplever det som utrolig hemmende. Har så lyst til å gå i svømmehallen med barna, i kortbukse om sommeren og kunne føle meg fri.

Noen som har erfaring med behandlinger som kan virke eller lignende? Anonymkode: 56c17...f2d

Du kunne jo lage en hvit løgn og hvis noen spør har du vært i en mopedulykke da du var ung. Hadde det gått bedre? 🌹

Anonymkode: 75ee0...212

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kunne jo lage en hvit løgn og hvis noen spør har du vært i en mopedulykke da du var ung. Hadde det gått bedre? 🌹

Arrene er som tigerstriper nedover leggene, det er helt umulig å forklare bort som noe annet enn hva det faktisk er ☹️

Anonymkode: 56c17...f2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Transplantasjon av hud eller laser, anbefaler deg å starte med å la en lege se på deg. 

Og til deg over: Selvskadingsarr er veldig lette å identifisere, de ser ikke ut som mopedulykke. 

Anonymkode: b97e9...aa2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror nøkkelen er å ikke bry seg så hardt. Har selv noen arr og må leve med det. Erfaringen min er at mange ikke legger merke til dem og de som gjør det spør ikke. Du må bare eie det og la folk tenke sitt. I svømmehallen er det få som er tett nok på til å se og så er beina mye under vann. Ikke la det hindre deg!! Du kan og evt gå i tynn strømpebukse når du har shorts på sommeren. 

Anonymkode: 56f59...d1f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håper noen kan gi deg gode råd som fungerer her, men ellers er  det vel bare det å stå i det og se folk i øynene som er en mulighet. Alle har en fortid og ikke alle har en som gikk veldig greit. Å skamme deg er det siste du skal måtte gjøre. Vi er mange som har gjort ting i en vanskelig ungdom og det må en leve med og akseptere "bivirkningene" av. Det går bedre etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg snakket med en hudlege og fortalte meg at mine arr var det ikke noe å gjøre med. Han fortalte at det eneste han kunne foreslå var å tatovere over dem. Jeg tatoverte armene og resultatet er at jeg nå faktisk glemmer arrene. Det lyser ikke mot meg hver dag som en påminnelse om hvordan ting var for 20+ år siden. Og jeg føler meg mye mer vel i t-skjorte.

Anbefaler deg å snakke med en hudlege som kan gi deg gode råd ut fra akkurat din hud.

Ønsker deg lykke til❤️

Anonymkode: 4d5a7...868

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser at selvbruningskrem demper det godt hos en i min omgangskrets.

Anonymkode: 4869b...4fb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Voksne spør ikke. De bør ikke spørre iallefall. På skolen til barna mine jobber det ei som har arr nedover ben og armer. Det ville ikke falt meg inn å spørre. Jeg ser jo hva det er. 
Barn kan spørre, så det kan være lurt å ha noen svar som er forberedt. F.eks; Hva er det? -Det er arr. Hvorfor har du arr? -Jeg fikk de da jeg var ungdom. (Eller «det har du ikke noe med») Mitt inntrykk er at folk ikke glaner så mye i svømmehallen. Vår svømmehall har noen dusjbåser og slik så man kan få dusje uten publikum. 

Anonymkode: 2feec...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Voksne spør ikke. De bør ikke spørre iallefall. På skolen til barna mine jobber det ei som har arr nedover ben og armer. Det ville ikke falt meg inn å spørre. Jeg ser jo hva det er. 
Barn kan spørre, så det kan være lurt å ha noen svar som er forberedt. F.eks; Hva er det? -Det er arr. Hvorfor har du arr? -Jeg fikk de da jeg var ungdom. (Eller «det har du ikke noe med») Mitt inntrykk er at folk ikke glaner så mye i svømmehallen. Vår svømmehall har noen dusjbåser og slik så man kan få dusje uten publikum. 

Anonymkode: 2feec...327

Voksne spør! Ikke bare spør de, men de er frekke nok til å glane. Blir de fersket i å glane, er det ikke sikkert de en gang trekker til seg øya. Jeg har fått så mange ubehagelige unødvendige spørsmål av voksne. Barn er lettere å forholde seg til. De godtar at du sier det er arr, og det blir med det. Ellers kommer de med oppfølgingsspørsmål om jeg har vondt nå.

Anonymkode: 98020...bb6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har noen arr etter dette på underarmen, har vurdert å tatovere noe over dem. Noe som minner meg om sønnen min for eksempel, som er en grunn til at jeg lever i dag 😊 

Men skjønner det kanskje er litt verre med beina. Mulig du ikke trenger tatovering over alle arrene, men at litt kan flytte fokuset fra arrene som vises? 

❤️

Anonymkode: e721f...c21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har masse arr på armene etter selvskading som ungdom. Jeg velger å vise dem fordi de er arr. Det er ikke friske sår. Folk må bare skjønne at det er noe dumt jeg gjorde som tenåring. Mange gjør dumme ting når de er unge. Jeg vil heller vise at jeg har vært dum i min ungdom, istedenfor å være dum NÅ ved å la arrene ødelegge livsgleder for meg. Håper du også bare kan vise arrene dine. Ingen har noen gang påpekt arrene mine eller stilt spørsmål eller egentlig stirret noe særlig. Tror det kommer til å gå fint for deg også. Lykke til. 🫶

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også masse arr på armene og på beina. Det er hvite striper, aldri blitt sydd. Men jeg gir en lang, blank faen og dekker meg aldri til. Ingen har noensinne spurt meg direkte. Det er jo åpenlyst hva det er.. Og de er gamle, legede arr. Og jeg er leget fra det som tynget meg den gang da. 

Har tatoveringer også, men har aldri tenkt tanken på å ta dem over arrene for dekke over. Det er nå bare slik det er. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tipser ikke om dette fordi jeg syns du skal dekke deg til. Men hvis det kan gjøre det lettere for deg å dra i svømmehallen med barna dine, så finnes det jo lange badetights som det går an å bruke. F.eks. https://cubus.com/no/p/badetights-i-scuba-kvalitet-svart-badetoy-dameklar/7368301_F990?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=CUB_NO_GOOG_PMX_UNI_Kampanje_All&gad_source=1&gbraid=0AAAAAD01HKTJgLTS3I1VTw8HfYQmO0yBb&gclid=Cj0KCQjw-e6-BhDmARIsAOxxlxXU4NKVCbLYO4hYdDzeZrgM7lILmy4IoYKGrpBxKwbhCsG-_ZtYufIaAti6EALw_wcB 

Men når det er sagt, tror jeg de færreste tenker særlig over slike arr, og om de gjør det, hva så? Du burde jo kunne leve livet ditt helt uavhengig av det. Tenk så langt du har kommet siden du påførte deg selv de skadene, selvfølgelig skal du kunne bade og gå i shorts og ha det bra om sommeren du også!

Anonymkode: 9c95c...6fe

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ganske ille arr. Ene armen er rett og slett ødelagt etter flere operasjoner etter selvskading. Men jeg dekker meg ikke til. Det trenger du ikke gjøre heller. Vil nok føles ubehagelig i starten, men du blir vant til det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...