Gå til innhold

Vannlekkasje hos naboen

Tånnje

Anbefalte innlegg

Jeg bor i 1 etg i borettslag. Han som bor over meg har hatt vannlekkasje som har kommet gjennom tak og vegger ned til meg. I dag kommer det en å skal sette inn en avfukter og vifte som skal stå i minst 2 uker. Problemet er at det er åpen kjøkken (der lekkasjen oppsto) og stue. Leilighet på 65kvm. Ser for meg at dette kan være sjenerende lyd over tid , og om jeg orker bo sånn. OM lyden er uholdbar og jeg (og sønn) ønsker flytte ut i mellomtiden. -hvem er da ansvarlig for kostnadene? -noen som har erfaring ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Eier du eller leier du?

Anonymkode: 49d8a...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må vel være han som tar kostnaden. Han må renovere badet sitt og få ny membran. men han må jo dekke reparasjonen hos deg. Har du snakket med styret? Har de ikke tenkt å gjøre noe annet enn å sette inn en avfukter og vifte som skal stå på i 2 uker? 

Anonymkode: 49d8a...147

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, styret er informert og sendt både takstmann, og arbeidsfolket er i gang. De har åpnet tak og vegger (kun tatt av tapet og øverste lag i tak) Nå er neste steg tørke. Jeg har fått lite info generelt om prosessen og ble brått forskrekket da jeg kom hjem i går kveld og så den store viften og avfukteren.  De kommer nå på morgenen og skal sette opp ett forheng av plast og starte apparatene. I all styret har jeg rett og slett glemt å spørre om dette med støy osv. Skal kontakte formann igjen, men liker ikke være helt uopplyst på hva en kan ha krav på i en sånn sak.  -og en ting til: er det bare meg som er prippen, eller er det normalt at taklistene som har vært fuktige bare skal tørkes opp og settes opp igjen? -livredd for råte, mugg eller sopp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En venninne opplevde det samme. De fikk hotell av forsikringen. De måtte være tydelig på at de ikke kunne bo hjemme med støyen som var.

Anonymkode: 1c926...40c

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Be styret undersøke med lagets forsikring, men undersøk også med din egen innboforsikring.

Ved skader her hos oss,er det er eget punkt hvor forsikringen spør om seksjonseier/andelseier har hatt utgifter det kreves refusjon for. Så må du benytte din egen innboforsikring og får egenandel,send den til styret. 

Sønnen min hadde noe lignende. Men han var bare glad for at borettslaget var så effektive og brydde seg ikke om et par uker med rot og lyd. 

Anonymkode: f302a...a8a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi hadde en vannlekkasje som gikk ned til naboen under oss. Her var det forsikringen til blokken som dekket skaden som oppsto hos naboen under oss slik at taket hennes ble fikset. Hun slapp å betale noe for vannskaden vi var så uheldig å ha. Det tok vel 4 uker å fikse opp skaden hos oss. Hør med styret deres om hvilken forsikring de har. 

Anonymkode: cd868...556

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tånnje skrev (3 timer siden):

-og en ting til: er det bare meg som er prippen, eller er det normalt at taklistene som har vært fuktige bare skal tørkes opp og settes opp igjen? -livredd for råte, mugg eller sopp. 

Råte, mugg og sopp oppstår ikke umiddelbart. Har vannlekkasjen pågått kort tid vil lister kunne benyttes på nytt. 

Viktig alle bygnings deler undersøkes nøye for fukt, slik det ikke er skader som ikke er tilstrekkelig tørket.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En avfukter og byggtørker bruker ofte mye strøm. Se om du kan få refundert strømkostnaden. De bruker fort 2kW strøm, og om den står på døgnet rundt i 14 dager og strømprisen er 100øre pluss nettleie blir det fort en tusenlapp i kostnad for deg. Kjekt å få den refundert. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tånnje skrev (8 timer siden):

Joda, styret er informert og sendt både takstmann, og arbeidsfolket er i gang. De har åpnet tak og vegger (kun tatt av tapet og øverste lag i tak) Nå er neste steg tørke. Jeg har fått lite info generelt om prosessen og ble brått forskrekket da jeg kom hjem i går kveld og så den store viften og avfukteren.  De kommer nå på morgenen og skal sette opp ett forheng av plast og starte apparatene. I all styret har jeg rett og slett glemt å spørre om dette med støy osv. Skal kontakte formann igjen, men liker ikke være helt uopplyst på hva en kan ha krav på i en sånn sak.  -og en ting til: er det bare meg som er prippen, eller er det normalt at taklistene som har vært fuktige bare skal tørkes opp og settes opp igjen? -livredd for råte, mugg eller sopp. 

Er det en engangslekkasje som skjedde brått og det ble satt i gang tørking relativt umiddelbart, så går det absolutt helt fint. Vann tørker opp, og det blir ikke mugg når ting har tørket. Kan se skjolder på treverket.
Hadde det derimot vært en langsom lekkasje som først nå kom til syne er det noe annet. 

Anonymkode: 4dcc4...596

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tånnje skrev (13 timer siden):

Ring forsikringsselskapet ditt. 

Anonymkode: 7d7b9...a23

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Din forsikring dekker dette. Min nabo hadde lekkasje og hele min kjellerbod ble oversvømt. Min forsikring ordnet det.

Anonymkode: 1cae6...c24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Din forsikring dekker dette. Min nabo hadde lekkasje og hele min kjellerbod ble oversvømt. Min forsikring ordnet det.

Anonymkode: 1cae6...c24

Det er gjerne bygnings forsikringen som dekker denne typen skader. Trådstarter betaler for forsikringen via felleskostnadene.

Fordelen med løsningen med felles forsikring er det er ett forsikringsselskap å forholde seg til for hele bygget. Og, en unngår noen mangler forsikring.

Hver enkelt beboer må selv tegne innboforsikring. Den dekker skade på eiendelene til beboer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...