Gå til innhold

Jeg er altfor glad i god mat til å være tynn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ts her.

Takk for alle svar. Jeg er 180 cm,så kiloene er godt fordelt. Har rumpe og hofter og relativt liten mage. Men begynner å bli dvask. Jeg har dessverre ME ,så jeg klarer ikke trene

Anonymkode: b9020...968

Det høres ut som du bryr deg om utseende her, og ikke helsa di. Så jeg antar at det er snakk om fedme, og ikke bare noen få kilo ekstra? Du skriver 10 kg for mye, men alt er relativt, og når det kommer til overvekt har folk en tendens til å definere det slik de vil.

De fleste leger vil være enige om at noen kg for mye ikke er spesielt farlig, men fedme er ikke bra. Du trenger ikke å være tynn, man trenger "bare" å være normalvektig eller lettere overvektig. En skulle også trodd at med en kronisk sykdom er det enda viktigere å holde seg normalvektig? 

Er selv overvektig (og da altfor mye, i fedmeklassen) og jeg kommer aldri til å akseptere denne kroppen her. Det skal jeg heller gjøre når jeg tar bedre vare på helsa mi, har gått ned nok til å ikke lenger være sykelig overvektig, men bare overvektig. Jeg syns heller ikke noe om sykelig overvektige mennesker som hyller egen kropp og mener at de er så sunne og fantastiske. Jeg syns selvtillit er fint og det å være glad i seg selv, men en upopulær mening jeg har som man kan si hva man vil om, er at du ikke er glad i deg selv eller glad i kroppen din om du lar deg selv være sykelig overvektig. 

Anonymkode: 90f62...ce8

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det høres ut som du bryr deg om utseende her, og ikke helsa di. Så jeg antar at det er snakk om fedme, og ikke bare noen få kilo ekstra? Du skriver 10 kg for mye, men alt er relativt, og når det kommer til overvekt har folk en tendens til å definere det slik de vil.

De fleste leger vil være enige om at noen kg for mye ikke er spesielt farlig, men fedme er ikke bra. Du trenger ikke å være tynn, man trenger "bare" å være normalvektig eller lettere overvektig. En skulle også trodd at med en kronisk sykdom er det enda viktigere å holde seg normalvektig? 

Er selv overvektig (og da altfor mye, i fedmeklassen) og jeg kommer aldri til å akseptere denne kroppen her. Det skal jeg heller gjøre når jeg tar bedre vare på helsa mi, har gått ned nok til å ikke lenger være sykelig overvektig, men bare overvektig. Jeg syns heller ikke noe om sykelig overvektige mennesker som hyller egen kropp og mener at de er så sunne og fantastiske. Jeg syns selvtillit er fint og det å være glad i seg selv, men en upopulær mening jeg har som man kan si hva man vil om, er at du ikke er glad i deg selv eller glad i kroppen din om du lar deg selv være sykelig overvektig. 

Jeg har absolutt ikke fedme. Men er 10 kg mer enn da jeg var slank

Anonymkode: b9020...968

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

10kg er lite på en kropp som er 180cm høy, det er nok ikke fedme det er snakk om nei. Så lite som 61kg og så mye som 79kg er innenfor normal BMI på noen som er 180cm. Jo høyere enn er, jo større spenn for hva som er normalt.

Endret av Polyester
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Polyester skrev (20 minutter siden):

10kg er lite på en kropp som er 180cm høy, det er nok ikke fedme det er snakk om nei. Så lite som 61kg og så mye som 79kg er innenfor normal BMI på noen som er 180cm. Jo høyere enn er, jo større spenn for hva som er normalt.

Det kommer helt an på hva personen veier. Om personen veier 100 kg så er 10 kg for mye absolutt for mye, der er allerede for mye vekt fra før. Trådstarter har ikke skrevet noe om vekt, og antar at det er en grunn til det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kommer helt an på hva personen veier. Om personen veier 100 kg så er 10 kg for mye absolutt for mye, der er allerede for mye vekt fra før. Trådstarter har ikke skrevet noe om vekt, og antar at det er en grunn til det. 

Men 100kg er jo ikke ti kilo for mye, det er 21kg for mye?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glad i mat kan man være selv om man ikke er overvektig, tullete myte om at "åh, jeg er så glad i mat, derfor fråtser jeg alt jeg kommer over fordi det er så godt". Mat smaker faktisk aller best om du rekker å bli skikkelig sulten før måltidet og stopper å spise før du blir for mett.

Anonymkode: 1300f...b40

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Polyester skrev (På 20.3.2025 den 13.08):

Så spørs det om ts mener at 71 kilo er 10 kilo for mye, eller om 89 kilo er 10 kilo for mye, eller kanskje følte ts seg slank på 89 kilo så hun faktisk er 99 kilo?

Anonymkode: 7b9e0...9af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke mer glad i mat enn noen andre. Å spise er menneskets største drift. Noen mangler selvkontroll. Innse dette først, så kan du ta tak der. 
Det er jo ikke sånn at anorektikere ikke er glad i mat, men de er mestere i kontroll. 

Anonymkode: 08b26...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du er ikke mer glad i mat enn noen andre. Å spise er menneskets største drift. Noen mangler selvkontroll. Innse dette først, så kan du ta tak der. 
Det er jo ikke sånn at anorektikere ikke er glad i mat, men de er mestere i kontroll. 

Men man burde jo ikke strebe etter å bli en anorektiker. De fleste har jo et normalt forhold til mat der det ikke er noe man tenker på eller snakker om hele tiden, men  at man ved de fleste måltider tenker på at man skal få i seg en fornuftig mengde, et balansert kosthold samtidig som man velger mat man liker. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (3 minutter siden):

Men man burde jo ikke strebe etter å bli en anorektiker. De fleste har jo et normalt forhold til mat der det ikke er noe man tenker på eller snakker om hele tiden, men  at man ved de fleste måltider tenker på at man skal få i seg en fornuftig mengde, et balansert kosthold samtidig som man velger mat man liker. 

Sier ikke at noen skal bli anorektisk. Vi mennesker er ikke laget for den tilgangen på mat som vi har i dag, og med så lite nødvendighet for fysisk aktivitet. 
Det frigis dopamin når vi spiser, så det skal stimulere til mer inntak - sånn at vi kan overleve. 
Sånn som vi lever i dag, må de fleste voksne ha en bremsekloss på næring og disiplin til å trene. 
Sammfunnet har endret seg, mennesket har ikke, så vil kan ikke hive i oss næringsnett mat nærmest uhemmet og sitte på ræva

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Sier ikke at noen skal bli anorektisk. Vi mennesker er ikke laget for den tilgangen på mat som vi har i dag, og med så lite nødvendighet for fysisk aktivitet. 
Det frigis dopamin når vi spiser, så det skal stimulere til mer inntak - sånn at vi kan overleve. 
Sånn som vi lever i dag, må de fleste voksne ha en bremsekloss på næring og disiplin til å trene. 
Sammfunnet har endret seg, mennesket har ikke, så vil kan ikke hive i oss næringsnett mat nærmest uhemmet og sitte på ræva

Jeg er enig med deg i at vi har et samfunn som har et utrolig usunt forhold til mat. Og dette har foregått i mange tiår. Vi er så fokusert på å ha en attraktiv kropp, og selv om vi ikke reklamerer for sigaretter og amfetamin lenger er slankeindustrien en milliardindustri der det er umulig for folk flest å vite hva som er hokus pokus og hva som er gode råd, da ufaglærte med en podcast får like mye kred som gode helseråd. Jeg mener at industrien bør reguleres på samme måte som legemidddlindustrien - at alle påstander og råd må følges opp med fakta. Det bør være mye tydeligere hva som er egne erfaringer og følelser, og hva som er faktabaserte helseråd. Jeg mener også at fedme bør behandles av helsepersonell og ikke av folk på internett som sier"ta deg sammen" 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i mat og kaker. Kan bruke timer på å tråle oppskrifter. Glad i å lage mat og kaker. Tester ut nye oppskrifter. Hos meg er det ingen inn- og utkaker i jula. Jeg er allikevel helt nederst i bmi-skalaen. 

Anonymkode: 2282e...5b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tynn OG glad i mat. Spiser mat lagd fra bunnen for det meste, og passer porsjonene. Da klarer man å holde en sunn vekt.

Anonymkode: 962bc...484

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...