Gå til innhold

Burde jeg skjønt at jeg kom til å få SA?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Blir så oppgitt. Jeg tok en hcg måling rundt 19/20 dpo over 3 døgn. HCG steg fra rundt 3500 til bare 5500. Doblingstiden var langt over 100t. Klinikken brydde seg ikke om dette og sa at det var helt normalt, selvom all mulig forskning og statistikker sier at en så lang doblingstid så tidlig ikke er bra og at % for levende fødsel er lav med så lite stigning så tidlig (dette er før hcg bruker lengre tid på å doble seg naturlig).

Slo meg til ro med dette og dro på ultralyd 7+6 og fikk se hjerteslag. Hjerteslagene lå 45 slag i minuttet under det det burde begynt på i den uken og var rett over 100bpm. Igjen så var klinikken kjempepositive selvom forskning igjen sa at % for levende fødsel var lav med så lav bpm. Magefølelsen var dårlig hele tiden men jeg forsøkte å slå meg til ro med det legen sa. Så, 10+5 er fosteret dødt og magefølelsen min stemte.

Har leger egentlig lov til å være så innmari positive selvom statistikken aldri var på vår side? Blir ikke det å gi veldig falske forhåpninger? Her er det to viktige ting som ikke har vært bra i det hele tatt og allikevel så har de vært så positive og bedt meg ikke lese forskning "fordi den ofte er feil".... Hadde vært Bedre om de i det minste kunne vært litt realistiske og sagt at dette kan gå begge veier. Alle skjønner at en hjerterytme på 100 i uke 8 ikke er bra.. 

Anonymkode: eea98...451

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Huff! Forstår deg godt. Er heller ikke fornøyd med helsevesenet og oppfølging av gravide. Opplevde nogenlunde det samme. Men det er ikke noe å få gjort med. Eventuelt klage hvis du føler det hjelper men de fleste svangerskap går bra så de prøvde nok bare muntre deg opp. Jeg hadde også en dårlig mage følelse for syns hjertet banket så svakt i uke 6, men de målte aldri noe. Bare min egen mage følelse. 

Anonymkode: ffccf...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så utrolig leit å høre at du mistet. Føler med deg TS. Jeg går igjennom fertilitetsbehandling og har samme opplevelsen. Stoler mye mer på det jeg selv har lest i forskningen, for det har ofte vist seg å stemme mer enn det jeg blir fortalt av helsevesenet. 

Opplever at kvinner ikke blir tatt helt på alvor. At vi må lide unødvendig før vi får hjelp. At det er bedre å holde tilbake informasjon enn å dele den. Fordi vi er "skjøre", "nevrotiske", "overfølsomme"? Som må skånes for fakta? Så glemmer de at kvinner i 2025 er oppegående og høyt utdannede kvinner som vil bli behandlet profesjonelt og rasjonelt.

Å få barn er det viktigste av alt for vårt samfunn, allikevel ligger kvinnehelse, fertilitetsbehandling og behandling av gravide kvinner utrolig langt bak. Så her er det bare å passe på seg selv. 

Stol på magefølelsen din. ❤️

Anonymkode: 670ba...bbd

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det motsatte, fikk beskjed om at fosteret var for lite gitt sin alder og at det så mørkt ut. Gikk hjem og googlet og så at neida, størrelsen var innafor, fordi fostere IKKE vokser helt likt og normalen opererer innenfor et intervall som jeg trygt var innafor. Så det gikk faktisk bra. 

Jeg konkluderte med at legene faktisk ikke har satt seg inn i slike detaljer, sikkert fordi det praktisk talt er ganske uvesentlig for dem. Det er jo ikke fosterdiagnostikk og vurdering de er eksperter på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er utrolig vanskelig det der. Hva skal man si når det er usikkert? Skal de drepe håpet, selv om det er en liten sjanse for at det kan gå bra? Dine skårer var helt i grenseområdet. De ville sagt i fra hvis det så helt mørkt ut. 

Samme ser man på kg. "Pessimistiske" svar blir ikke godt mottatt. 

Anonymkode: 5f844...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg liker å forholde meg til fakta, ikke falskt håp.

Det er selvfølgelig slik at et foster kan bli baby selv om hcg er lav og utviklingen går tregt, men statistisk sett er det dårlige odds.

Jeg synes det er slemt å gi falskt håp faktisk. Jeg har selv fått det. Lav hcg og alle statistikker og egen induisjon skjønte jo hvor ille det var, men klinikken var sååå positive. Så får man jo sjokk på ultralyd når det ikke er liv. Det er så forferdelig grusomt. Bedre å være forberedt!!

Men der er folk ulike. Noen liker bedre å bli sjokkerte over at det ikke er liv enn å ha en anelse om det over tid.

Anonymkode: 97aab...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...