Gå til innhold

Henvisning DPS

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det stor sjanse for å komme inn til psykolog hos DPS hvis man selvskader men ellers er fint fungerende? Jeg fungerer helt fint i hverdagen, studerer og har jobb, og har i tillegg tydeligvis gjort det så godt på deltidsjobben min at de har tilbudt 100% fast stilling når jeg er ferdig å studere, så da kan det jo ikke gå så aller værst gærnt? Jeg har prøvd lavterskel tilbud her i kommunen, men har nå åpnet opp om at jeg selvskader, og har fått beskjed om at jeg da burde vurdere å bli henvist til DPS, da dette er et litt mer komplekst problem som noen som har litt mer kunnskap innen fagfeltet burde ta tak i.

Kan jo legge til at jeg har slitet med mental helse rundt 10 år, og var hos fastlegen en del for rundt 8 år siden pga selvmordstanker, og hos rådgiver på høgskolen jeg går på for generelt vansker med søvn, stress og mental helse for 4 år siden, så jeg har noe historie med det. Allikevel blir jeg usikker på om det i det hele tatt er nok til å komme inn på DPS, og jeg har ikke energi til å kjempe veldig for at jeg skal komme inn til psykolog hvis DPS motsetter seg det.

Anonymkode: bf674...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

DPS prioriterer de mest alvorlige tilfellene, men det avhenger også hvilken DPS og hva slags kapasitet de har. Det du må gjøre er å snakke med fastlegen din, og legge frem hvordan ting er. Det er ikke så uanvlig å bli avvist hos DPS, for å så komme inn når fastlege sender inn klage. Men det kommer helt an på alvoret. 

Man må ikke inn på DPS for å få hjelp, du kan også bli henvist til psykolog/psykiater utenfor DPS. 

Anonymkode: 65041...bd2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer helt an på. Støtter å snakke med fastlegen, be gjerne om dobbelttime så det er tid til å gi legen nok informasjon. Det er forøve og ikke sikkert du kommer til psykolog på dps, de har sosionomer, sykepleiere o.l. som og jobber der og kan bli behandleren din. Det er sjeldent å komme til spesialist på DPS.

Anonymkode: f493a...143

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er det stor sjanse for å komme inn til psykolog hos DPS hvis man selvskader men ellers er fint fungerende? Jeg fungerer helt fint i hverdagen, studerer og har jobb, og har i tillegg tydeligvis gjort det så godt på deltidsjobben min at de har tilbudt 100% fast stilling når jeg er ferdig å studere, så da kan det jo ikke gå så aller værst gærnt? Jeg har prøvd lavterskel tilbud her i kommunen, men har nå åpnet opp om at jeg selvskader, og har fått beskjed om at jeg da burde vurdere å bli henvist til DPS, da dette er et litt mer komplekst problem som noen som har litt mer kunnskap innen fagfeltet burde ta tak i.

Kan jo legge til at jeg har slitet med mental helse rundt 10 år, og var hos fastlegen en del for rundt 8 år siden pga selvmordstanker, og hos rådgiver på høgskolen jeg går på for generelt vansker med søvn, stress og mental helse for 4 år siden, så jeg har noe historie med det. Allikevel blir jeg usikker på om det i det hele tatt er nok til å komme inn på DPS, og jeg har ikke energi til å kjempe veldig for at jeg skal komme inn til psykolog hvis DPS motsetter seg det.

Nei! De ser på det store bilde. Hva med å gå privat?

Anonymkode: 47865...318

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er veldig tvilsomt at du vil oppfylle kriteriene i prioriteringsveileder for spesialisthelsetjenesten.

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne/tilstander-for-psykisk-helsevern-for-voksne

Anonymkode: 31824...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvskading alene er ikke god nok grunn nei. Heller gå privat. 

Anonymkode: e0401...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...