Gå til innhold

Føler du noe ved deg selv endrer seg når du tar et nytt etternavn (psykologisk)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis du har endret etternavn, for eksempel tatt navnet til mannen, føler du noe endret seg? Nå mener jeg ikke praktiske ting som at du har en by signatur etc, men mer emosjonelt? Reagere andre annerledes når du har nytt etternavn? Jeg hadde et veldig typisk norsk etternavn, nå tror kanskje noen at jeg har irske røtter 😁 men det føles litt annerledes ut, kan ikke helt definere det enda…

Anonymkode: 68f2a...0de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, jeg føler ikke det. Ble vant til nytt navn veldig fort og nå synes jeg det gamle er fremmed. 

Anonymkode: b791f...89d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg giftet meg ung og byttet til eksens navn, det føltes aldri rett. Nå har jeg mitt eget igjen og bytter ikke denne gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen har lange røtter her vi bor. Det føles fint å kunne presentere seg med hans navn, og ikke ha et typisk innflytternavn. Føler enda mer tilhørighet. Før var jeg i et stort miljø hvor folk visste hvem slekta var basert på navnet mitt, men her jeg er nå er det ikke slik. Og det har jeg savnet litt. Å hete noe ala «nilsen» sier liksom folk så lite når man er innflytter. Men å hete noe som har tilhørighet i bygda er veldig fint (kanskje noe annet om det hadde vært et mer belastet navn).

Anonymkode: 85ca3...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 21.55):

Hvis du har endret etternavn, for eksempel tatt navnet til mannen, føler du noe endret seg? Nå mener jeg ikke praktiske ting som at du har en by signatur etc, men mer emosjonelt? Reagere andre annerledes når du har nytt etternavn? Jeg hadde et veldig typisk norsk etternavn, nå tror kanskje noen at jeg har irske røtter 😁 men det føles litt annerledes ut, kan ikke helt definere det enda…

Anonymkode: 68f2a...0de

Jeg byttet ikke for jeg bodde i utlandet når vi giftet oss og det betydde navnebytte i 2 land og bodde et stykke fra konsulat, så ekstremt ekstraarbeid jeg ikke gadd. Jeg er også enebarn og foreldrene mine er eneste med min skrivemåte på etternavnet igjen så hadde lyst til å beholde det. Så mest praktiske grunner til manglende bytte.  

Anonymkode: 833f5...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bytta etternavn og forlot en hel familie. Men gifta meg ikke. 

Anonymkode: b7f19...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Jeg gifta meg tidlig. Jeg var bare 22 år. Så tenkte ikke noe over det. No har jeg hatt det nye etternavnet lenger enn mitt pikenavn. Men jo eldre jeg blir jo mere tenker jeg at det er så synd at jeg ikke tenkte mere over det. Siden pikenavnet mitt er veldig sjeldent etternavn. Og enda mere no når min far døde. 

Anonymkode: cd35a...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...